FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
12.08.20, 23:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Valot
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Valot  (Read 2740 times)
Ilves
Former member
Valot
« on: 12.05.07, 18:32 »

Tuota noin!
Kuinkas lentomääräykset sanovat semmoisesta asiasta, kun valoista. Pitääkö ne olla aina päällä, sekä pienissä, että isoissa koneissa?
Zim
Former member
Re: Valot
« Reply #1 on: 13.05.07, 06:47 »

Tuolta voi lukaista ohjeet valojen käytöstä. Taisi olla kohta 3.2.3.*

J
Juhowee
Former member
Re: Valot
« Reply #2 on: 13.05.07, 15:30 »

Itse toimin näin:

§1
Maassa aina, kun sähköt päällä, niin Beacon pyörii.

§2
Kun moottori(t) päällä, laitan Stroben päälle.

§3
Rullauksen aikana Taxi -valot päällä

§4
Nousun ja laskun aikana Landing Lights päällä

§5
Ilmassa Stobe ja Beacon

Ja jos siinä koneessa on jotain Wing ja Logo valoja, en niistä yleensä kauheasti välitä, enkä itseasiassa kunnolla edes noista tiedä. ilmeisesti tuo Logo valo laittaa peräsimessä jonkun valon päälle, että näkee mikä on kyseinen yhtiö. Näin ollen Logo valoa voi käyttää ainakin öisin.

Korjailkaa joku, jos valoasetukseni ovat väärin.
Ilves
Former member
Re: Valot
« Reply #3 on: 13.05.07, 15:42 »

Kiitoksia!
Tässähän niitä yleisohjeita m.m. sen linkin avulla jo esille tulikin.

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05

Re: Valot
« Reply #4 on: 13.05.07, 15:55 »

Itse toimin näin:

§1
Maassa aina, kun sähköt päällä, niin Beacon pyörii.
Navigation valot
§2
Kun moottori(t) päällä, laitan Stroben päälle.
Beacon (itse asiassa ENNEN käynnistystä)
§3
Rullauksen aikana Taxi -valot päällä
Ennen kiitotielle menia STROBE valot päälle
§4
Nousun ja laskun aikana Landing Lights päällä

§5
Ilmassa Stobe ja Beacon+NAV valot

Eikös se noin mene? Roll Eyes
kenkku
Former member
Re: Valot
« Reply #5 on: 13.05.07, 15:57 »

Eikös se noin mene? Roll Eyes
Niin minustakin menisi noin.

Laskeutumisvalot muistaakseni yleensä sammutetaan kun noustaan 10 000 jalan yläpuolelle ja laitetaan takaisin päälle laskeuduttaessa sen alapuolelle.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05

Re: Valot
« Reply #6 on: 13.05.07, 15:58 »

Laskeutumisvalot muistaakseni yleensä sammutetaan kun noustaan 10 000 jalan yläpuolelle ja laitetaan takaisin päälle laskeuduttaessa sen alapuolelle.
Juuri näin. Tai mikäli lennetään alle FL100, voidaan landing valot ottaa pois aikalailla nousun jälkeen, kunhan on varmistunut, että matkaa jatketaan. (?)
pilot22
Former member
Re: Valot
« Reply #7 on: 13.05.07, 17:42 »

Eikös tuossa lähestymistilanteessa voida laittaa laskeutumisvalot silloin kun on saatu laskeutumiselle lupa lennonjohdolta?
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05

Re: Valot
« Reply #8 on: 14.05.07, 04:03 »

Sanotaanko, että laskeutumisvalojen käyttö vaihtelee yhtiöittäin. Yleinen "sääntö" lienee kuitenkin, että LDG valot ovat päällä alle FL100. Toki yhtiöillä on omat proseduurinsa, joista en sano juuta enkä jaata.
MikaelT
Former member
Re: Valot
« Reply #9 on: 14.05.07, 07:41 »

Rullausvaloista vielä sen verran, että eikö ne sammuteta aina kun kone joutuu pysähtymään?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Valot
« Reply #10 on: 14.05.07, 12:35 »

Juu, ja vielä tuohon Samin/Juhon listaan lisäisin, että jos koneesta ei löydy syystä tai toisesta majakkavaloa, niin yleensä itse ainakin käytän storboja sen sijasta, pistän päälle ennen mottorin käynnistystä ja sammutan koneen sammuttua  Cheesy
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05

Re: Valot
« Reply #11 on: 14.05.07, 12:37 »

Ööö, tuosta en tiedä, mutta jos kone on jonkin kiitotien odotuksessa ja sieltä tulee kone laskuun niin silloin käsittääkseni ihan suosiolla sammutetaan se rullausvalo jottei häiritse laskeutuvaa konetta.
Tämäkin riippunee kellonajasta? Ei luultavimmin tälle ole tarvetta keskipäivällä. Nämäkin ovat yhtiökohtaisia proseduureja?  Huh
MikaelT
Former member
Re: Valot
« Reply #12 on: 15.05.07, 13:19 »

En usko yhtiön prosuja olevan, onhan se ihan yhteistä hyvää kun huomioidaan laskeutuva kone ja otetaan se rullausvalo pois päältä jottei häiritse laskeutuvan sorvaamisia.

Kröhöm! Virtual Blue1 ARJ Operations manual, kohta 2.1.4.1 Rullaus, yleistä: Rullausvalo (taxi light) on sammutettava joka kerta koneen pysähtyessä rullauksen aikana.

Näin siis meillä. Wink
Mikoky92
Former member
Re: Valot
« Reply #13 on: 24.05.07, 12:16 »

Itse olen käsittänyt että Strobe -valo laitetaan päälle kun holdataan kiitotielle... (en ole yhtään varma...)  Huh
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Valot
« Reply #14 on: 24.05.07, 12:30 »

Itse olen käsittänyt että Strobe -valo laitetaan päälle kun holdataan kiitotielle... (en ole yhtään varma...)  Huh
Se pitää olla päällä kiitotielle mentäessä, siellä ollessa, ilmassa ollessa, ja kiitotieltä poistuttaessa. Strobot sammutetaan kun kone on rullaustiellä  Smiley
Henkka91
Former member
Re: Valot
« Reply #15 on: 27.05.07, 23:01 »

Löysin tämän aiheen ja laitan nyt tähän Finnairin A320-sarjalaisen valojen käytöstä yöllä esim. EFHK:lta lennettäessä.

1. Parkissa ollessa, kun boarding on käynnissä ulkovaloista logovalot ja siipivalot ovat  päällä. Matkustamossa ja ohjaamossa on täysivalaistus.

2. Kun selvitys on saatu lennonjohdolta, suljetaan ovet, käynnistetään APU ja odotetaan pushbackia, niin beacon-valot laitetaan päälle.

3. Pushbackin jälkeen, kun ollaan saatu rullausselvitys, laitetaan matkustamo pimeäksi ja himmennetään ohjaamon valaistus. Asematasolta poispäin rullatessa voi laittaa nose-rullausvalon päälle.

4. Päästessä rullaustielle, laitetaan myös sivurullausvalot päälle. pysähdyksissä otetaan kaikki rullausvalot pois päältä.

5. Lentoonlähtöluvan saatua ja rullatessa kiitotielle kaikki rullausvalot pois päältä ja landing-valot ja strobe päälle.

6. Ylittäessä FL100:n, landing-valot pois päältä, matkustamoon täysi valaistus ja ohjaamon valoja voi lisätä.

7. Alittaessa FL100:n landing-valot päälle, ja kun tilanne sallii, niin pimennetään matkustamo viimeistään loppulähestymisessä ja ohjaamo himmennetään, että lentäjät näkevät mahdollisimman hyvin ulos.

8. Poistuttaessa kiitotieltä, otetaan strobe ja landing-valot pois ja rullauksen alkaessa rullaustiellä kaikki rullausvalot päälle.

9. Tullessa valaistulle asematasolle, otetaan rullausvalot pois päältä ja jatketaan rullausta portille.

10. Heti portille saavuttaessa matkustamoon täysi valaistus ja, kun kone on sammuksissa, verkkovirrassa, APU pois päältä ja ovi saadaan auki, beacon otetaan viimeistään pois päältä.

Tällaiset ovat Airbussin proseduurit esim. EFHK:lla ja ne eivät nyt hirveästi poikkea muidenkaan jettien kanssa.  Smiley
Nekke
Former member
Re: Valot
« Reply #16 on: 28.05.07, 11:59 »

Näin käytetään valoja helsinki vantaalla.

Navivalot= Aina päällä (voi olla päällä myös yöllä parkissa)
beacon= pitää olla päällä silloin kun motit on päällä tai kone liikkuu (esim hinattaessa)
Strobe= Päällä ilmassa (Esim avrossa, strobe menee päälle vasta kun koneen pyörät ovat ilmassa)
Taxi Valot= Luonnollisesti rullatessa. sammutetaa portille käännyttäessä
LDG Valot= Laskussa/ nousussa (laitetaan päälle viimeistään siinä vaiheessa kuin lennonjohto kysyy miksi ldg valot eivät ole päällä)
Logo valot= Silloin kun tuntuu siltä.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Valot
« Reply #17 on: 28.05.07, 12:05 »

... Logo valot= Silloin kun tuntuu siltä.
"Nyt vaimolla hirvee stressi töistä, en taida käyttää LOGO-valoja"  laugh  Nojoo, eiköhän tämä valopolitiikka tullut aika tyhjentävästi viimeistään Henrin viestissä selväksi  Smiley
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1