IVAC...section load?

(1/3) > >>

Per57:
Hej alla.
Jag är ny på IVAO och den svenska divisionen.
Tänkte så småningom "skola" till ATC i den svenska luftrummet. Men, jag har laddat hem de program som behövs för detta.
Jag har installerat IVAC och den nordiska sektorn, men får den inte att visa någon trafik. När jag byter sektor till t.ex EHAM så ser jag trafiken. Vad gör jag för tokigt? I manualen  på svenska står att svenska ATC´, oftast använder sig av IVANAT-servrarna
men någon sådan finns inte med i min lista för connection. Kan man skapa eller söka en server? Alla i listan är ju "fasta" och jag ser ingen sökfunktion för servrar i connectläge. Jag har läst den medföljande manualen på engelska, men får det inte att funka.
Finns det någon som känner igen sig? Vad/hur löser jag detta problem. Det finns tusen frågor till, men dom får jag ta "live" när det inte är så traffikerat i luftrummet. För övrigt tycker jag att detta är väldigt roligt.
MVH Per. Alias SWE001.

thomashjelm:

Hej Per,

Det spelar ingen roll vilken server du använder, du ska se samma trafik på vilken du än väljer. På EHAM så finns det Alltid trafik på IVAO, detär därför du ser den och det är ett litet land. När du använder en svensk sektorfil så kommer du bara se en väldigt liten del av landet och då kanske det inte finns trafik just där. Du kan högerklicka och välja PVD Options och däri dra upp PVD Distance till 300 nm, vilket är max som OBS, och då säkerligen få syn på någon trafik. Kolla gärna en Måndagkväll så kommer det nog vara packat

/T

RoniisH:

Hej alla.
Jag är ny på IVAO och den svenska divisionen.
Tänkte så småningom "skola" till ATC i den svenska luftrummet. Men, jag har laddat hem de program som behövs för detta.
Jag har installerat IVAC och den nordiska sektorn, men får den inte att visa någon trafik. När jag byter sektor till t.ex EHAM så ser jag trafiken. Vad gör jag för tokigt? I manualen  på svenska står att svenska ATC´, oftast använder sig av IVANAT-servrarna
men någon sådan finns inte med i min lista för connection. Kan man skapa eller söka en server? Alla i listan är ju "fasta" och jag ser ingen sökfunktion för servrar i connectläge. Jag har läst den medföljande manualen på engelska, men får det inte att funka.
Finns det någon som känner igen sig? Vad/hur löser jag detta problem. Det finns tusen frågor till, men dom får jag ta "live" när det inte är så traffikerat i luftrummet. För övrigt tycker jag att detta är väldigt roligt.
MVH Per. Alias SWE001.

Angående IVANAT/IVATAT så har de varit nere ett bra tag, därför brukar de flesta nu använda sig av IVANBE1/IVATBE1.

Per57:
Oj...det var snabba svar. Härligt.
Ja, jag såg vid något tillfälle någon som rörde sig inne på svenskt område, men försvann ganska snabbt. Igår torsdag 17/5 var det flygningar runt Arlanda men även vid Ronneby, men det var tomt på min screen. Nåväl, jag ska prova det att "utöka" mitt område och se om det blir någon skillnad. Man kan ju även ändra "höjdseende" tror jag. Men den funktionen kommer jag inte åt. Jag "jobbar" vidare med min "radarscreen" så återkommer jag. Tack så mycket för snabba svar.
Ps. om SWE001 ligger på kanalen, så är det inte för att spionera, utan för att lyssna och lära. Ds
MVH Per.

Per57:
Jamen, kolla....
Det fungerade. Jag fick fram trafik på radarn.
Tack.
Per

Navigation

Up one level

Next page