"Vilo-läge" ger sämre FPS
(1/1)
frazer:
Tjena!
Har hållt på och experimenterat lite med FS9 och FSX när det gäller prestanda och FPS.
Jag har överklockat min CPU till 2,4ghz, vilket gav mycket bättre FPS i både FS9 och FSX.
Dock har jag upptäckt, med hjälp av program som t.ex. CPU-Z, att processorns klockfrekvens ibland går ner till 1,6ghz.
Detta verkar vara någon sorts vilo-läge av något slag. Gör jag inget med datorn ligger processorn konstant på 1,6, men om jag sedan belastar den så går den upp till 2,4.
Under en session av FS9 eller FSX så har jag samtidigt övervakat klockfrekvensen. Det visar sig att samtidigt som jag får en dipp i FPSen i FS så går klockfrekvensen ner till 1,6. Den går ganska snabbt upp igen, och då återfår jag bra FPS.
Detta gör att jag får ett s.k. "stutter" från och till, vilket är mycket störande.
Någon som vet om Intel eller ASUS(som gjort mitt moderkort) har någon sorts "vilo-läge" eller energi-sparar-läge som kan orsaka detta beteende?
CoNa:
Hur har du överklockat? Om du anväder dig av CPU-boost läget (AI-NOS) på Asus korten så överklockar den bara när den känner att den behöver det.
Då kan du få fluktureringar i frekvensen. Har du istället satt en fast % eller frekvens så ska den hålla det hela tiden. Den går varmare, med stabilare.
frazer:
Nej jag har överklockat manuellt med FSB-frekvensen.
Kollade även in inställningen för NOS, och den är avstängd.
ggustavsson:
Det där kallas för speedstep och inebär att CPU,s mulipiler går ner (oftast till x6) när datorn har lite att göra
såvitt jag vet kan detta slås av på dom flesta nyare moderkort från ASUS (alla som kan köra core2Duo)
se http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep
Är 2 inställningar som behöver diseblas dels en rad som heter Intel speedstep
och en som heter EIST om jag inte mins fel
Göran
Navigation