Flygning utan ATC

(1/1)

Madito:
Hejsan.

Jag har en liten fråga angående flygning online utan ATC. Hur funkar det vid approach? Hur vet jag vilken bana jag ska välja? Kollar man upp nån aktuell METAR eller? Och isåfall vart?

Sen en fråga till, när man då flyger utan ATC och ligger på UNICOM ska man skriva vad man gör då? tex när man lyfter, landar, taxar till rwy? Och ska man ge sig själv klarering? Välja en SID/STAR själv?

AlexFlygare:

Hejsan.

Jag har en liten fråga angående flygning online utan ATC. Hur funkar det vid approach? Hur vet jag vilken bana jag ska välja? Kollar man upp nån aktuell METAR eller? Och isåfall vart?

Sen en fråga till, när man då flyger utan ATC och ligger på UNICOM ska man skriva vad man gör då? tex när man lyfter, landar, taxar till rwy? Och ska man ge sig själv klarering? Välja en SID/STAR själv?

Du väljer bana själv och det är oftast smart att kolla upp vindarna bland annat för att se vilken bana som är bäst att använda. Så ja en aktuell METAR är bra att kolla upp. Om du flyger på IVAO så finns METAR:n här: Gå till ACARS och sen hittar du ICAO koden för din flygplats ex: ESSA. Tryck på knappen bredvid och då får fram metarn.

Ja du väljer SID/STAR själv och du skriver bara på UNICOME om det är andra flygplan i din närhet som påverkar dig. Ex: Ett plan är på APP medan du ska lyfta. Du behöver inte skriva ner en egen klarering på UNICOME, sånt sköter man själv.

/Elix

badanka:
Vill tillägga att det inte är ett måste att skriva på Unicom, utan det är mer i tillfälle av.

thomashjelm:

Vill tillägga att det inte är ett måste att skriva på Unicom, utan det är mer i tillfälle av.

Precis, men man skall alltid ha radion på 122.80 för att se vad som händer. Anmäl enbart era avsikter om det finns plan som kan vara intresserade av det. Man behöver inte anmäla man taxar på Arlanda om den närmaste trafiken ligger på final till Bromma.

/T

SAS570:
räcker väl runt 10-15 nm utanför aerodrome för positionreports också

Navigation

Up one level