En fråga om att flyga online.

(1/3) > >>

ekepeke:
Hej!

Kom och tänka på en saker medan jag flög online förra gången:
1. Om det är så att jag startar på tex. Kalmar på Unicom och har tänkt att landa på Arlanda och på Arlanda är nån av er online. hur blir det då men squawken?? För jag startar med squawk kanske 1111 men då ser ju inte mej väl?

Menar på Ivao!

matte629:

Hej!

Kom och tänka på en saker medan jag flög online förra gången:
1. Om det är så att jag startar på tex. Kalmar på Unicom och har tänkt att landa på Arlanda och på Arlanda är nån av er online. hur blir det då men squawken?? För jag startar med squawk kanske 1111 men då ser ju inte mej väl?

Menar på Ivao!

1. Du startar med sq 1200.
2. Jo, man ser planet, men det ska ändå vara rätt transponderkod. Flygledaren på t.ex Arlanda ger dig den transponderkod som du skulle fått vid start. I alla fall om det är en _CTR, jag vet inte om te.x ground ger en kod när man landat.. nej, det tror jag inte.

alxXx:

1. Du startar med sq 1200.
2. Jo, man ser planet, men det ska ändå vara rätt transponderkod. Flygledaren på t.ex Arlanda ger dig den transponderkod som du skulle fått vid start. I alla fall om det är en _CTR, jag vet inte om te.x ground ger en kod när man landat.. nej, det tror jag inte.

Jag antar att Erik flyger IFR och då är det sq 2000 som gäller i okontrollerad luft.
Sq 1200 används för okontrollerad VFR-flygning i Nordamerika. (7000 i Sverige.)

Martin.S:
Hej

Jag fick tipset att fylla i en egen sqawk code !
dvs jag hittar på en .
E den inte upptagen å atc inte ber mig ändra så brukar de funka fint !
Detta gör jag då jag ska flyga från ett ställe med uni till ett ställe som e bemannat !!!
Vet dock inte om de e rätt men så gör jag

mvh

Martin.S

AlexFlygare:
Som sagt; sq 2000 är det som gäller för IFR i okontrollerat luftrum

/Elix

Navigation

Up one level

Next page