IVAO färdplan

(1/9) > >>

kalle frohlund:
Tjenare, tänkte börja flyga på IVAO´s nätverk. Jag hittade en guide där det stod något om att skicka in färdplan. Jag undrar om man måste skicka in färdplan innan man flyger, eller om man bara kan flyga upp och flyga lite småflyg (VFR) utan färdplan? Detta är kanske en dum fråga, men det är väl inte bara virituella flygbolag på IVAO, utan det finns väl lite "general aviation" också?

Nigge:

Tjenare, tänkte börja flyga på IVAO´s nätverk. Jag hittade en guide där det stod något om att skicka in färdplan. Jag undrar om man måste skicka in färdplan innan man flyger, eller om man bara kan flyga upp och flyga lite småflyg (VFR) utan färdplan? Detta är kanske en dum fråga, men det är väl inte bara virituella flygbolag på IVAO, utan det finns väl lite "general aviation" också?

Tjena Kalle!
Kul att du tänkte börja flyga på underbara IVAO nätverket
ja innan man lyfter så måste man skicka in en flygplan så att ATC kan se vart du har tänkt flyga och vilken väg o vilken höjd oså, så att dom kan hjälpa dig att komma dit så smidigt och säkert som möjligt...

Och även om du flyger VFR så behöver du ange vad du har tänkt(har aldrig vågat flyga VFR(någon får gärna hjälpa mig, emn det tar vi inte i den här tråden).  så rätta mig om jag har fel, men visst måste man väl ange vad man har tänkt göra, t.ex om man ska flyga mellan två flygplatser. så ska man ange det...
 så(någon får gärna hjälpa mig, emn det tar vi inte i den här tråden).

kalle frohlund:
Okej, men varför har du aldrig vågat flyga VFR? Trodde det var enklare och smidigare än IFR, rätta mig om jag har fel. Men nu till saken, om jag till exempel har en PA-28, och vill starta från ljungbyhed(exempel som sagt), och bara upp och flyga en sväng över området och sen landa igen, hur gör man då, och får man ens det? Sen undrar jag om det sitter ATC på alla flygplatser, eller bara dom stora. Sitter det folk och ödslar tid på småflygplatser som kristianstad och ängelholm och andra flygplatser i den storleken och tillochmed mindre flygplatser som små gräsfält tex. höganäs och i den storleken. Finns det verkligen trafik på dom små flygplatserna också?

alxXx:

Okej, men varför har du aldrig vågat flyga VFR? Trodde det var enklare och smidigare än IFR, rätta mig om jag har fel. Men nu till saken, om jag till exempel har en PA-28, och vill starta från ljungbyhed(exempel som sagt), och bara upp och flyga en sväng över området och sen landa igen, hur gör man då, och får man ens det? Sen undrar jag om det sitter ATC på alla flygplatser, eller bara dom stora. Sitter det folk och ödslar tid på småflygplatser som kristianstad och ängelholm och andra flygplatser i den storleken och tillochmed mindre flygplatser som små gräsfält tex. höganäs och i den storleken. Finns det verkligen trafik på dom små flygplatserna också?

Enligt IVAO's regler måste man skicka in en färdplan även om man bara ska göra sån flygning du beskriver, räcker med t.ex. ESTL-ESTL och DCT.

Nä det är mycket ovanligt att det sitter ATC på dom mindre flygplatserna men om en CTR-position är online tillhandahåller den ATS för alla flygplatser.

kalle frohlund:
Okej, jag har som sagt inte gått in på en server ännu. Ska avvakta lite för att inte göra bort mig inför dom där 75.000 medlemmarna som jag har läst om minst 10 gånger nu. hur ser man vilka controls som är online osv.

Navigation

Up one level

Next page