FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.10.18, 04:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Oikea tapa lentää isoympyrää?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Oikea tapa lentää isoympyrää?  (Read 3322 times)
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Oikea tapa lentää isoympyrää?
« Reply #20 on: 08.07.07, 04:43 »

Tässä trikki on vain se, että noin on hyvin vaikea tehdä - täytyy siis ottaa referenssiksi aito suunta (en tiedä suomeksi nimeä, true heading?)

Tosilentosuunta taitaa olla käytetty suomenkielinen termi.

//T

PekkaK
Former member
Re: Oikea tapa lentää isoympyrää?
« Reply #21 on: 08.07.07, 06:30 »

Navigaatio on mielenkiintoista!  Smiley

Mietin vielä, että eräs tapa arvioida suunnan korjaus isoympyräreitillä on tulostaa reitti kartalle, missä meridiaanit ovat yhdensuuntaiset (esim. Mercator). Siitä voi kulmamitalla arvioida reitin suunnan kussakin kohdassa. Menetelmä on tietysti vain karkea ja suuntaa-antava (kirjaimellisesti  Cheesy ).

Tuulikorjaus voi olla vaikeampi - pitänee tarkkailla aaltoja kaukana alapuolella ja katsoa, ajaudutaanko enemmän vasemmalle vai oikealle. Tämäkin menetelmä on silmämääräisesti arvioituna vain "suunnilleen siihen suuntaan".

kille
Former member
Re: Oikea tapa lentää isoympyrää?
« Reply #22 on: 08.07.07, 11:01 »

Jaahas, kiitos korjauksesta. Mie oon taas pihalla kuin lumiukko. En vain käsitä, miksi palloa kierrettäessä suuntaa pitää korjata päästäkseen lyhintä reittiä paikasta toiseen. Tämä siis yleisesti matemaattisena mallina ajateltuna.

EDIT: Voi hiivatti, selitänpä vielä. Ajattelen tämän niin, että esim. tuo ekan viestin linkin reitti olisi siis karttapallolla lyhin mahdollinen (ilmeisesti on), jolloin sitä lennettäessä ei koneen nokan suuntaa tarvitsisi poikkeuttaa lainkaan. Tuulet ja muut älyttömyydet jätän tässä huomiotta, jotta ensin pääsen selville perusideasta. Wink

Heheh, no et ole yksin, ihmisillä on aikojen alusta asti ollut vaikeuksia hahmottaa että maapallo on pyöreä. Olisikin, niin navigointi tulisi helpommaksi  Wink  Koska se juuri tekee asiasta vähän konstikkaamaan miltä näyttää.

Ikävä kyllä en nyt löytänyt mitään simppeliä netistä jolla asian havainnollistaisi. Helpoin olisi ruutupaperi, harppi ja kynä, tai vaihtoehtoisesti pieni karttapallo.

Kokeillaan nyt kuitenkin sanallisesti. Viiva joka muodostaa lyhyimmän reitin kahden pisteen välillä muuttaa suuntaansa, ei siksi etteikö se olisi suora viiva, vaan siksi miten suunta tällä pallollamme määritellään - astekulmana tosipohjoisesta. Suunta muuttuu isoympyräreitillä, aivan kuten lennettäessä esim. Japanista Englantiin Pohjoisnavan ylitse suunta on aluksi pohjoiseen, ja navan ylityksen jälkeen etelään - vaikka olisi lennetty aivan suoraan koko ajan!

Tämä johtuu siitä, että pituuspiirit jotka yhdistävät napoja, konvergoivat eli lähenevät toisiaan päiväntasaajalta napoja kohti mentäessä. Samaa suuntaa lentäen voi lentää isoympyrää vain tosipohjois-eteläsuunnassa (pituuspiiriä pitkin) tai itä/länsisuunnassa päiväntasaajalla.



ohjvg
Former member
Re: Oikea tapa lentää isoympyrää?
« Reply #23 on: 09.07.07, 06:44 »

Aiheeseen viittaavaa teoriaa on käsitelty aikaisemminkin. Harmi, että kuvat eivät ole enään tallessa:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,48407.0.html
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1