FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.06.18, 18:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Preflight briefing for EFHK APP Controller Practical Test on July 12th????
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Preflight briefing for EFHK APP Controller Practical Test on July 12th????  (Read 414 times)
Jyri
Former member
Preflight briefing for EFHK APP Controller Practical Test on July 12th????
« on: 12.07.07, 18:08 »

Tervehdys kaikille?

Voisiko joku selvittää minulle mikä tässä on kyseessä, kun ei ole mitään hajua.  Tongue
Sen verran ymmärsin että liittyy jotenkin efhk:n tutkiin, vai hä???
Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: Preflight briefing for EFHK APP Controller Practical Test on July 12th????
« Reply #1 on: 12.07.07, 20:55 »


Kyseessä oli VATSIM-verkon käytännön koe Senior student -tasolta Controlleriksi.

Tuolta verkkolentäminen-osastosta löydät lisätietoja.

Siis viittaus oli tähän tekstiin:

http://www.vacc.fi/df/viewtopic.php?t=6071

johon kokosin ihan muutaman perusjutun, joita toivoin noudatettavan tapahtuman aikana. Eli miten välttää muutama sudenkuoppa, joihon ulkomaalainen Vantaalla ensimmäistä kertaa operoiva virtuaalipilotti vääjäämättä putoaa, etenkin jos ei tiedä mistä etsiä tietoa.

- FS2004 perusmaisemat ei riitä
- ja reittisuunnitteluun ei FS2004:n flight planner myöskään kunnolla toimi, koska sen reittipistetietokanta on vanhentunut. Tätä voi jossain määrin venyttää, mutta on helpompiakin tapoja laittaa kone lentämään itsekseen (ohjata autopilottia ennalta määrätyn reitin mukaan), eli siis FMS tai FMC. Käytä vaikka foorumin haku-toiminta hakusanalla vasFMC, sillä pääsee ainakin alkuun.
- ja sitten listasin tavallisimmat vakiotulo- ja -lähtöreitit ja sekä niiden kirjaintunnisteet

Malmin kentästä oli muutama perusasia, lähinnä laskukierroskorkeus ja pakolliset VFR-ilmoittautumispisteet.

Ei muuta kummallista - nuo STARrit ja SIDit avautuvat kyllä karttoja tutkimalla - linkit olivat mukana, mutta laitetaan nyt tähän vielä:
EFHK:n kartat http://www.ais.fi/ais/aipcharts/efhk.htm

Vakioreittien tarkoitus on:
1. Parantaa turvallisuutta ohjaamalla liikenne ennalta suunniteltuja reittejä pitkin siten että risteämisiä tulee mahdollisimman vähän
2. vähentää lentomelua
3. vähentää tutkalennonjohtajan työkuormaa, kun jokaista konetta ei tarvitse vektoroida.

Miika

PS! Siellä oli tarkoitus myös olla suorasanainen maininta että SID/STARrien puuttuminen ei ole ongelma, vektorit saa aina tarvittaessa.
« Last Edit: 12.07.07, 21:48 by Miika Asunta »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1