Diat digiksi

(1/6) > >>

Juhak:
Minulla on kaapit täynnä dioja, ja niitä olisi mukava hyödyntää näin digiaikanakin. Uuteen filmiskanneriin investoiminen ei hokuta, ja muutenkin skannaaminen on tappavan tylsää ja pitkäveteistä hommaa.
Mutta onneksi on muitakin ratkaisuja. Olen pidemmän aikaa vilkuillut kameraan kiinnitettäviä diojen kopiointilaitteita. Olisin ostanut uuden Soligor merkkisen, mutta niitä ei tunnu saavan mistään, ei edes valmistajalta. Soligorin uusimmassa versiossa on itse laitteessa linssi(t), eikä se tarvitse muuta kuin T2-sovitteen kameraan.
aikani haeskeltuani löysin Ebaysta vähän käytetyn vanhemman laitteen.

Tästä se lähtee. Objektiivina toimii vanhan filmikameran kittiputki. Sen ja laitteeen väliin hankin seitsemän euroa maksavan suodinkierresovitteen.
[ Attachment not found - or removed ]

Laite kasassa ja kokeiludia pidikkeessä. Ei muuta kuin kokeilemaan...

Satunnaisesti valitusta koediasta raw-tiedostona otettu ja käsitelty kuva. Ei ollenkaaan hullumman näköinen ollakseen kopioitu dia 

Ja tästä kaikesta seuraa ainakin se, että joudutte kärsimään vielä tuolla ilmailukuva puolella allekirjoittaneen dialaatikoiden "aarteista" 
Juha.

hulluj:
Quote from: Juha Klemettinen on 13.07.07, 13:50

Ja tästä kaikesta seuraa ainakin se, että joudutte kärsimään vielä tuolla ilmailukuva puolella allekirjoittaneen dialaatikoiden "aarteista" 

Voisi varmaan huonomminkin olla... 

Raikkale:
Olis se horisontin voinut suoristaa

Ei vaan ihan oikeasti.  Fiksun näköinen laite ja todella laadukasta jälkeä.

Itse olen olen Skannailut Canonin 810. Tekee laadukasta jälkeä MUTTA huippulaadulla 4 min per dia tai nega on pitkä aika.

JH2005:
Joo, noita voi nykyään digitoida vaikka pokkarilla.

Jos omistaa jalustan ja valopöydän, voi joko macrobiskalla tai tavallinen obiska+ loittorenkailla tai lähilinssillä kopioida noita ilman tota putkea välissä. Riittää kunhan saa suurennus suhteeksi 1:1,5. Jos saa suhteeksi enemmän voi vielä cropata suoraan kuvaa ottaessa.

Valopöydän tilalla voi käyttää vaikka pleksiä joka alle laittaa valolähteen.

oh1xt:
Quote from: Jukka Huppunen on 13.07.07, 15:38

Jos omistaa jalustan ja valopöydän, voi joko macrobiskalla tai tavallinen obiska+ loittorenkailla tai lähilinssillä kopioida noita ilman tota putkea välissä. Riittää kunhan saa suurennus suhteeksi 1:1,5. Jos saa suhteeksi enemmän voi vielä cropata suoraan kuvaa ottaessa.

Valopöydän tilalla voi käyttää vaikka pleksiä joka alle laittaa valolähteen.

mä oon "digitoinut" juurikin tällä tavalla muutamia kuvia, hyvin toimii

Navigation

Up one level

Next page