FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 07:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 367336 times)
tjh80
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1020 on: 17.06.11, 16:55 »

Näin olen kuullut sanottavan, veljeltäni. Mieheltä kenellä on ADRrät sun muut luvat mitä tuolta intistä voi saada. Ja siellä kuulemma on merikonttilupakin "spider"-konteille... Tongue
Kaikkea ei kannata uskoa mitä se veli sanoo. Kaikkein paras viisaus on ottaa oikeilta ihmisiltä asiaan selvää ja sitten varmistua.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6113
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1021 on: 17.06.11, 16:59 »

No kiitos selvennyksestä, aina ollut siinä uskossa että ovat merikontteja.  Smiley

Ja ne lastattiin rättiin sen takia, kun menevät 700km päähän työmaalle. Ei kannata viedä lavetilla, koska lavetin joutuisi tuomaan tyhjänä alas. Rätin taas voi tuoda kuormassa alas. Enkä olekaan varma, onko tavallisessa konttialustassa tarpeeksi lukkoja, jotta voi lastata 1x20' + 2x10'. Wink
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1022 on: 17.06.11, 17:17 »

Kaikkea ei kannata uskoa mitä se veli sanoo. Kaikkein paras viisaus on ottaa oikeilta ihmisiltä asiaan selvää ja sitten varmistua.

Velipuoleni ei siis ole validi, vaikka onkin inttikuski? Joona, eikös tuollaiseen vakio puokki-konttikärryyn saisi dollyn eteen, jolloin olis tuo 1x20"+2x20" mahdollinen?

Killerhangar
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1023 on: 17.06.11, 17:17 »

Velipuoleni ei siis ole validi, vaikka onkin inttikuski? Joona, eikös tuollaiseen vakio puokki-konttikärryyn saisi dollyn eteen, jolloin olis tuo 1x20"+2x20" mahdollinen?
TÄH?  Huh
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1024 on: 17.06.11, 19:18 »

Velipuoleni ei siis ole validi, vaikka onkin inttikuski? Joona, eikös tuollaiseen vakio puokki-konttikärryyn saisi dollyn eteen, jolloin olis tuo 1x20"+2x20" mahdollinen?

Saisihan tuon varmaan noinkin vietyä, mutta kyllähän tuossa jo aika hyvin perusteltiin miksi nostettiin kapellikärryyn. Paluukuorman saaminen on kapellivehkeeseen hieman helpompi, kuin löytää irtokontit jostain.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6113
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1025 on: 17.06.11, 21:34 »

Velipuoleni ei siis ole validi, vaikka onkin inttikuski? Joona, eikös tuollaiseen vakio puokki-konttikärryyn saisi dollyn eteen, jolloin olis tuo 1x20"+2x20" mahdollinen?

Miten tuo dolly siihen vaikuttaa? Dollylla tehdään puoliperästä täysperä. Eihän se itse kuormatilaan/konttialustaan/jne vaikuta mitenkään. Vai tarkoititko, että se 20 kontti laitettaisiin veturiin? Siinähän ei olisi järkeä. Nyt veturi lastattiin rautaa täyteen ja kärryn keulaan 3 merikonttia ja vähän lisää rautaa. Samalla saatiin täysi yhdistlemäkuorma samaan paikkaan. Sen sijaan, että kuskattaisiin yhdistelmällä 3 pientä merikonttia toiselle puolelle Suomea. Ja tultaisiin tyhjänä alas. Inttikuskille en anna minkäänlaista arvoa. En niin minkäänlaista. Puhun vuoden kokemuksesta intin CEDE-kuskina.

EDIT: Tuossa kuvassahan rätti makaa dollyn päällä.
« Last Edit: 17.06.11, 21:45 by Joona Väisänen »
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1026 on: 18.06.11, 10:30 »

Inttikuskille en anna minkäänlaista arvoa. En niin minkäänlaista. Puhun vuoden kokemuksesta intin CEDE-kuskina.
Nohnoh, niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, niin tämä koulutuksen laatukin riippuu paikasta. Ei tainnut vielä sinun aikanasi intti kouluttaa ammattipätevyyttä? Itse tosiaan palvelin ilmavoimissa Karjalan lennostossa pääasiallisesti säiliöyhdistelmänkuljettajana jossa tehtäviin kuului mm. hävittäjien ym. ilma-alusten tankkaaminen ja tietenkin petrolin kuljetusta lentoleireille, jalostamolta varastoon jne.

Koulutuksesta:

P-kauden jälkeen siirryttiin Rissalasta 11viikoksi Jyväskylään Tikkakoskelle ilmavoimien autokouluun, jossa koulutetaan kaikki ilmavoimien joukko-osastojen kuljettajat + Utin jääkärirykmentin säiliöjepet jotka tankkaavat koptereita. Autokoulun aikana ajettiin yhdistelmäkortit niille kenellä sitä ei jo ollut (12 kaverilla vajaasta 60:stä kaverista oli jo CE pohjalla) ja koulutettiin osa ammattipätevyyksistä. Joka toinen päivä ajettiin ajotunteja ja käytiin teoriatunneilla ja joka toinen päivä tehtiin käytännönharjoituksia (Sitomista, koukkulaitteitten käyttöä, kasetointia yms.) ja käytiin lisää teoriaa. Opettajina ei ollut kuin yksi puolustusvoimien henkilökuntaan kuuluva, loput olivat autokouluista ja aikuis/ammattikouluista tulleita opettajia.

Autokoulun jälkeen siirryttiin takaisin Rissalaan, jossa valittiin laivuekuljettajat eli säiliökuskit ja sitten autohallin kuskit, jotka pyörittivät komppanian kuljetuksia (leirikuskaukset yms.) Autohallin kuskit selvisivät viikon perehdytyksellä, mutta meillä koulutus/perehdytys jatkui palveluspaikassa vielä noin kolme viikkoa, kun tutustuttiin säiliöautojen sielunelämään, itse tankkaukseen, lentopetrolin laadunvarmistukseen, kenttäalueen ajolupiin, radioliikennekoulutukseen yms.

Hommat kun alkoivat sujumaan rutiinilla, niin vastuutakin tuli kesällä paljon. Kaikki esimiehet olivat päällekkäin lomilla pari viikkoa, jolloin koko laivueen polttoainetoiminnan pyöritysvastuu oli meillä seitsemällä varusmiehellä. Tämän lisäksi hoidimme keskenämme mm. autojen huoltoonviennit (kaikki säiliöautot ovat huoltosopparivehkeitä) ja muutama säiliöiden vuositarkastukseen vientikin osui tuolle ajalle. Hommat menivät niin kuin pitikin ja saatiin jopa parit kuntsarit per naama tuosta.

Joukko-osastossa jatkui myös ammattipätevyysajot ja muu koulutus, jota pyörittivät yksi kuljetusyrittäjä, joka tarjoaa koulutuspalveluja ja sitten yksi vanha Kiitolinjan kuski, joka on vanhoilla päivillään siirtynyt koulutushommiin terveydellisistä syistä. Koulutus oli todella hyvää ja vanhoilta konkareilta sai paljon hyviä käytännönvinkkejä. Vuosi huipentui sitten tuohon kortin siviiliin saantiin. Kaupanpäälle tosiaan tulivat kaikki mahdolliset kuljetusalalla tarvittavat läpyskät ADR-luvista ensiapukortteihin.

Voin kyllä suositella tuota ilmavoimien kuljettajakoulutusta ja Karjalan lennostoa. Vuosi meni nopeasti (lukuunottamatta P-kautta  Grin ) ja näin jälkikäteenkin, kun miettii niin kyllä siellä hauskaakin oli. Smiley

Intistä saatuja lappuja en ole vielä hirveästi päässyt hyödyntämään, kun hommat jatkuvat edelleen nupin puikoissa paskanajossa. Ahne paska kun on niin tekee sitä mistä maksetaan eniten. Grin Noh, sitten kun paikat ratkeaa, niin tuo lentopeten kuljetus olisi sellainen mitä olisi mielenkiintoista kokeilla. Sekin on homma missä ei tarvitse kuormansidonnoista välittää ja ainoa fyysinen työ mitä tarvitsee tehdä on letkujen kiinni laittaminen ja irti ottaminen. Cool

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1027 on: 18.06.11, 15:53 »

Kyllä se intin kuljettajakoulutus oli aivan täyttä paskaa, siitä nyt ollu mitään hyötyä. "Ammattipätevyysopettajat" oli suurimman osan ajasta  kaffella, kysymys kuormansidontaa koskien eräällä keikalla sai vastauksen "Näitä tarvi sitoa, sen verra lyhyt matka" = ajettiin 30 min motaria Hämeenlinnaan...  thmbup

Et laadukasta on!
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1028 on: 18.06.11, 16:14 »

Kyllä se intin kuljettajakoulutus oli aivan täyttä paskaa, siitä nyt ollu mitään hyötyä. "Ammattipätevyysopettajat" oli suurimman osan ajasta  kaffella, kysymys kuormansidontaa koskien eräällä keikalla sai vastauksen "Näitä tarvi sitoa, sen verra lyhyt matka" = ajettiin 30 min motaria Hämeenlinnaan...  thmbup

Et laadukasta on!
Eikai tästä viestistä nyt vain ilmene jonkilaista katkeruutta valtiota kohtaan, kun löivät vuoden C-kuskiksi, niin että joutui omalla rahalla ajamaan siviilissä sen CE:n?  Grin

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1029 on: 18.06.11, 16:59 »

Eikai tästä viestistä nyt vain ilmene jonkilaista katkeruutta valtiota kohtaan, kun löivät vuoden C-kuskiksi, niin että joutui omalla rahalla ajamaan siviilissä sen CE:n?  Grin
No eipä juurikaan. Sama se, minkä kortin sieltä saa, se ei poista sitä tosiasiaa että se koulutuksen taso on todella ala-arvoista. Se korttiluokka mikä on, on aivan se ja saakelin sama. Näin jälkikäteen melkein voisi sanoa että sen pitkän kortin ajaminen jo tässä kohtaa harmittaa... Leipänsä kun helpomalla ja paremmallakin työllä saisi...
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1030 on: 18.06.11, 17:02 »

No eipä juurikaan. Sama se, minkä kortin sieltä saa, se ei poista sitä tosiasiaa että se koulutuksen taso on todella ala-arvoista. Se korttiluokka mikä on, on aivan se ja saakelin sama. Näin jälkikäteen melkein voisi sanoa että sen pitkän kortin ajaminen jo tässä kohtaa harmittaa... Leipänsä kun helpomalla ja paremmallakin työllä saisi...
Joo, kyllä sitä joutuu koulunpenkille jossain kohtaa lähtemään. Kyllä sitä leipää saa enemmän ja rennommin vaikka lakimiehenä. Eikä tarvitse herätä 03:00 duuniin.  Grin

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6113
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1031 on: 18.06.11, 19:32 »

Nohnoh, niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, niin tämä koulutuksen laatukin riippuu paikasta. Ei tainnut vielä sinun aikanasi intti kouluttaa ammattipätevyyttä?

Luojan kiitos ei kouluttanut. Saan sen paremmin istumalla firman piikkiin 1 päivän vuodessa koulutuksessa, jossa käydään oikeasti järkeviä asioita läpi ja saan siitä vielä täyden palkankin. Sen sijaan, että istun kuuntelemassa paskanjauhantaa puoli vuotta.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6113
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1032 on: 18.06.11, 19:34 »

Joo, kyllä sitä joutuu koulunpenkille jossain kohtaa lähtemään. Kyllä sitä leipää saa enemmän ja rennommin vaikka lakimiehenä. Eikä tarvitse herätä 03:00 duuniin.  Grin

Juurikin käyn lukiota ja ajattelin ehkä parin vuoden päästä yrittää liikennelentäjäksi. Rekkahommat haisee pahalle. Eikä mun tartte ees nousta 03:00 töihin. 95% työvuoroista alkaa työvuorolistan mukaisesti klo 7 aamulla Smiley
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1033 on: 19.06.11, 09:41 »

petrolin kuljetusta lentoleireille, jalostamolta varastoon jne.

Mitkä jalostamolta (ja miltä jalostamolta) lähtevät runkokuljetukset PV hoitaa itse, kun autoja hyvin harvoin jalostamoilla kuitenkaan näkee...?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1034 on: 19.06.11, 14:12 »

Mitkä jalostamolta (ja miltä jalostamolta) lähtevät runkokuljetukset PV hoitaa itse, kun autoja hyvin harvoin jalostamoilla kuitenkaan näkee...?
Kokoaikaisesti ei tosiaan PV ajele tota lentopeteä jalostamolta omiin varastoihin. Me ajettiin ammattipätevyysajoina Porvoosta Kuopioon ainetta ja yhdet kuormat haettiin kesällä, kun lennoston jakeluasema hajosi, niin ettei sieltä saanut (turvallisesti) ainetta pihalle. Oulunsalon lentoleireille ainetta ajettiin Nesteen Kemin varastolta (Jalostamohan se ei ole, mutta isompi laitos kumminkin). Lentobensiinin kuljetukset intti taas hoitaa kokonaan itse yhdellä puolikkaalla, jota ajaa PV:n henkilökuntaan kuuluva kuljettaja.


Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1035 on: 20.06.11, 12:50 »

Luojan kiitos ei kouluttanut. Saan sen paremmin istumalla firman piikkiin 1 päivän vuodessa koulutuksessa, jossa käydään oikeasti järkeviä asioita läpi ja saan siitä vielä täyden palkankin. Sen sijaan, että istun kuuntelemassa paskanjauhantaa puoli vuotta.
Et sinä direktiivipäivillä saa ammattitutkintoa, vaan pelkästään luvan jatkaa ammattikuljettajana seuraavat viisi vuotta. Puolustusvoimilta saa virallisen ammattitutkinnon.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6113
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1036 on: 20.06.11, 13:18 »

Et sinä direktiivipäivillä saa ammattitutkintoa, vaan pelkästään luvan jatkaa ammattikuljettajana seuraavat viisi vuotta. Puolustusvoimilta saa virallisen ammattitutkinnon.

Ammattitutkinto...direktiivin mukainen ammattipätevyys... Mikä ero? Kumpikin on vain jonkin sortin lisenssi tehdä töitä. Itse työntekoon niillä ei ole mitään vaikutusta. Eikä esim ammattipätevyyskoulutus ole omalla kohdallani auttanut juuri lainkaan. Eikä se autakaan. Miksi auttaisikaan. Olemassaolevista kursseista (esim. EA, ADR jne) vain saa nyt vielä erillisen todistuksen, jolla sitten voidaan hakea itse ammattipätevyyttä.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1037 on: 21.07.11, 10:34 »

Taipuiskohan Mr. Suomelalta tälläinen viritelmä traktorituntumalla? Grin

[ attachment removed / expired ]
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1038 on: 21.07.11, 14:05 »

Mikäpä nottei... Ei se B-juna nyt paljoa rattorista eroa enää!  thmbup
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1039 on: 21.07.11, 16:23 »

Mitä nyt Haulinissa ja eräässä toisessa pelissä B-junia ja täysperiä pyöritellyt, niin helpommin toi taittuu kuin dolly-vaunu.... En tiedä että olenko vasta nyt alkanut kiinnittää huomiota vai mitä, mutta mielestäni B-junat ovat yleistyneet Suomessa?

Killerhangar
Pages: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1