FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 07:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 367268 times)
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1120 on: 09.11.11, 15:48 »

Ei täysin. Vapaalta kun laitetaan vaihde päälle, tarvitaan sekä kytkinpoljinta, että myös (mielellään) kytkinjarrua!
Kytkinjarrua joo, jos jostain vielä löytää auton missä se oikeesti toimii. Cheesy
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1121 on: 09.11.11, 16:48 »

Osaisko joku teistä valaista minua eräässä suuressa mysteerissä. Siis kytkinjarrussa. Miksi ihmeessä semmoinen on olemassa?

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1122 on: 09.11.11, 16:54 »

Osaisko joku teistä valaista minua eräässä suuressa mysteerissä. Siis kytkinjarrussa. Miksi ihmeessä semmoinen on olemassa?

Koska laatikko on synkronoimaton. Tilanne:

vaihde on vapaalla, kytkinpoljin on ylhäällä, moottori käy tyhjäkäyntiä -> vaihdelaatikko pyörii moottorin mukana -> kuljettaja haluaa lähteä liikkeelle -> kuljettaja haluaa vaihteen päälle -> kuljettaja painaa kytkintä, mutta ei kytkinjarrua ei ole -> kuljettaja työntää vaihteen päälle -> kuuluu helvetinmoinen kolina, kun pyörivä hammasratas hakkaa paikallaan olevaan rattaaseen.

Jos kytkinjarru on, se jarruttaa kytkimen irrottamisen jälkeen vaihdelaatikon rattaita (pysäyttää ne), jolloin vaihteen päällelaitto sujuu kauniisti. Kytkinjarru aktivoituu, kun kytkinpoljinta painetaan ala-asennosta vielä pidemmälle (haitan yli). Kytkinjarru tuhoutuu sillä, että sitä käytetään (vahingossa) kun vaihdelaatikossa on veto päällä renkailta, jolloin kytkinjarru jarruttaa vaihdelaatikon lisäksi koko autoa.
« Last Edit: 09.11.11, 17:00 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1123 on: 09.11.11, 20:23 »

Kun kytkimen painaa pohjaan, laatikko varmaan hidastuu itsekseenkin pysähdyksiin eikä jarrua välttämättä tarvittaisi? Jarru on sitä varten että laatikon hidastumista pelkällä sisäisellä kitkalla ei tarvitsisi odotella?

-JukSii-
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1124 on: 09.11.11, 20:38 »

Kun kytkimen painaa pohjaan, laatikko varmaan hidastuu itsekseenkin pysähdyksiin eikä jarrua välttämättä tarvittaisi? Jarru on sitä varten että laatikon hidastumista pelkällä sisäisellä kitkalla ei tarvitsisi odotella?
Kyllähän se lopulta pysähtyisi kyllä, mutta siinä menisi ikuisuus odotellessa. Tuo kytkinjarru pysäyttää rattaat sekunnin-kahden sisällä, jolloin liikkeellelähtöä saadaan huomattavasti nopeutettua. Toki jos ja kun autossa ei se kytkinjarru toimi, pystyy rattaita hidastamaan vaihdekepillä tökkimällä, tai sitten törkeästi survaisemalla vaihteen silmään ja nauttia helvetinmoisesta sorvaamisesta.  Grin Jälkimmäistä vaihtoehtoa ei tosin suositella, itselläni se oli nykyisessä firmassa ensimmäisessä kuittipelissä nyt ainoa vaihtoehto mitä tehdä, kun se kytkinjarru on ollut toimimattomana kuulemma viimeisen viisi vuotta.  laugh
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1125 on: 10.11.11, 07:12 »

Kun kytkimen painaa pohjaan, laatikko varmaan hidastuu itsekseenkin pysähdyksiin eikä jarrua välttämättä tarvittaisi? Jarru on sitä varten että laatikon hidastumista pelkällä sisäisellä kitkalla ei tarvitsisi odotella?

Ehkä, ehkä ei... Riippuu kytkimestä, irroittaako se ihan 100 %:sesti laatikkoa muutenkaan. Tietysti jos irroittaa, niin sittenhän se aikanaan pysähtyy, mutta siinä kestää. Jos kytkin ei koskaan irroita ihan täysin, niin sittenhän se laatikko ei luultavasti ikinä edes pysähdy "omin voimin". Mutta kyllä, jarrulla saadaan siis laatikko nopeasti pysähdyksiin, että päästään liikkeelle.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
tjh80
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1126 on: 10.11.11, 07:39 »

Mulla on kokemusta tosielämän trukki simulaattorista yhden kesän verran K-Rauta Naumasella Joensuussa. Piti tyhjiä lastauslavoja kuskailla laajennusosan alta pois, alueella sattui olemaan kartiomainen monttukohta viemärin kohdalla johon onnistuin sen verran huonossa kulmassa ajamaan, että lavat lenteli, trukki hajosi. Tai no ei startannut enää sen jälkeen, onneksi ei joutunut korvaamaan, pomo vaan sanoi että no tuosta nyt oli jo tarpeeks ollut riesaa että jo joutikin hajota.
Kesätöissä tuli oltua 2006 vuonna siellä.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1127 on: 10.11.11, 07:56 »

Harvemmimpa töissä sattuneita vahinkoja joutuu korvaamaan, kun ei sellaiseen korvaukseen voi työnantaja pakottaa, vaikka haluaisikin...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tuomas Kuukasjärvi
Offline Offline

Posts: 2527
Date Registered: 12.02.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1128 on: 12.11.11, 20:18 »

http://www.youtube.com/watch?v=E09vFSHmJ8U

Millähän perusteella ne tuola saksanmaalla jakelee kortteja oikein?  laugh

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1129 on: 12.11.11, 21:51 »

Ahdasta on mutta mielekiintosesti vaihtaa suuntaa Tongue Varmaan noita hienoja keksintöjä mitä näkee välillä: Kärry tsekin rekkarissa, auto saksan ja auton kyljessä bulgarialainen osote. Grin Saksastahan sitä monenmoista kuskia mun mielestä löytyykin. Perustuen siis omiin havaintoihini liikenteestä...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1130 on: 13.11.11, 09:37 »

Varmaan noita hienoja keksintöjä mitä näkee välillä: Kärry tsekin rekkarissa, auto saksan ja auton kyljessä bulgarialainen osote. Grin

Miten esim kärryn rekkari vaikuttaa mihinkään? "hienoja keksintöjä" Tiedätkö sä paskaakaan mistä puhut edes? Esim dsvn kärryt on melkein kaikki tanskan kilvissä. Me vedetään paljon niitä. Onko sekin hieno keksintö kun kärryssä tanskan ja veturissa suomen kilvet? Vai olisko se sittenkin ihan normaalia eikä siinä ole mitään mainitsemisen arvoista..
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1131 on: 13.11.11, 10:28 »

Mut entäs jos Haulinissa on aina kärry ja veturi saman maan rekisterissä, niin sittenhän sen pitää näin olla? Muutenhan ne on epäimääräisiä viritelmiä?  Huh
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1132 on: 13.11.11, 11:46 »

Mut entäs jos Haulinissa on aina kärry ja veturi saman maan rekisterissä, niin sittenhän sen pitää näin olla? Muutenhan ne on epäimääräisiä viritelmiä?  Huh

Jaa'a. todennäköisestihän mikko yritti viitata itäeurooppalaisiin hinnanpolkijoihin. Tosin huonosti kun ei asiaa tunne.
Mara Aulio
Offline Offline

Posts: 714
Date Registered: 02.11.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1133 on: 13.11.11, 12:59 »

Jos taas vaihteeksi uusia kuvia. Uusinta tekniikkaa vuodelta 1952. Vetoautossa kaikki akselit ovat vetäviä.

[ attachment removed / expired ]

Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1134 on: 13.11.11, 13:14 »

Miten esim kärryn rekkari vaikuttaa mihinkään? "hienoja keksintöjä" Tiedätkö sä paskaakaan mistä puhut edes? Esim dsvn kärryt on melkein kaikki tanskan kilvissä. Me vedetään paljon niitä. Onko sekin hieno keksintö kun kärryssä tanskan ja veturissa suomen kilvet? Vai olisko se sittenkin ihan normaalia eikä siinä ole mitään mainitsemisen arvoista..

Ja kaikki vielä saman firman väreissä... Willi Betz oli siis kyseessä. Mersuja pääasiassa vetureina...

Killerhangar
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1135 on: 13.11.11, 16:57 »

Ihme veijari...
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1136 on: 13.11.11, 19:06 »

Mara taisi laitella Whiten kuvan, vaitiksi taisivat sanoa.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mara Aulio
Offline Offline

Posts: 714
Date Registered: 02.11.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1137 on: 13.11.11, 20:46 »

Täytyy huomenna laittaa lähempi kuva, vai onko se lähikuvampi, vetävästä vehkeestä. Tällä koneella ei ole kuin uusimman TT-raaserin kuva.

[ attachment removed / expired ]

Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Heikki Sten
Offline Offline

Posts: 1387
Date Registered: 11.06.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1138 on: 13.11.11, 22:33 »

Täytyy huomenna laittaa lähempi kuva, vai onko se lähikuvampi, vetävästä vehkeestä. Tällä koneella ei ole kuin uusimman TT-raaserin kuva.

Viritetty CZ. Ilmeisesti luotettavuusajo kilpailu meneillään. Huomaa itse tehty pitkä satula. Se oli aivan välttämätön lisävaruste sen ajan tuunaajille. vrt. sinkkusatula! Pakoputkesta päästä taitaa puuttua äänenvaimennin? Lisäksi huomioni kiinnittyi saappaan pohjan liukkaaseen muotoiluun. Suutarilla teetetty. Ei kanta tartu kiinni! Ilmansuodatin poistaa suurimmat kävyt, sen verran vaatimatonta tasoa. Ohjaustankokin eli "Stonga" taitaa olla "Scramble" mallia eli vaihdettu urheilullisempaan.
« Last Edit: 13.11.11, 22:48 by Heikki Sten »

Pilatus fani
Mara Aulio
Offline Offline

Posts: 714
Date Registered: 02.11.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1139 on: 14.11.11, 14:29 »

Nonniin, tässä on se lähempi kuva Turun Maanviljelysinsinööripiirin vetovehkeestä. Onkohan kulmat aivan kohdillaan? Oikea eturengas sileähkö, sietäisi säätää.

[ attachment removed / expired ]
Noita moottoripyörien viimeisimpiä kisamalleja laittelen tuonne prätkäosastolle. Net ovat maastokisojen osanottajia vuodelta 1954 Jämijärveltä.

Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Pages: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1