FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.17, 17:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 366141 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1260 on: 20.04.13, 12:22 »

Meidän ajossa (yli 50 % on muuta kuin kantavuuskuormalla ajamista) vuoden 2006 R420 kulutus on suunnilleen sama, kuin vuoden 2012 R500:n. Välissä hankittu, mm. 2007 R480- ja 2010 R420-kalusto, kuluttaa huomattavasti enemmän.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1261 on: 20.04.13, 20:57 »

Petri, ajatko aina piirulleen rajoitusten mukaan vai miksi syyllistät rekkakuskia? Suhteellisesti h-autoilijoista isompi osa ajaa ylinopeutta kuin rrekkakuskeista. Unohdat sen nyt kokonaan.

Mikko, alle 10v ikäisissä autoissa rajoitin ei "hakkaa" vastaan vaan ajo on tasaista. Samaten, jokainen joka on ajanut kuorma-autolla etenkin perävaunun kanssa 120km/h, ei halua tehdä sitä toiste. Usko pois.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1262 on: 21.04.13, 06:38 »

Jeespoks. Ja nopeus nyt oli jtn hatusta vedettyä, mihin se voisi kiihtyä noitten mäkien aikana.

Mutta koska Suomessa opitaan peittämään kuormat? Eilen tuli taas yksi romua rahtaava vastaan ja ku oli ohitte niin kauhee kasa pskaa "pesi" koko auton. Kolina vaa kävi ku iski kylkiin ja lasiin jotain pientä, mutta kovaa... Ruotsissa ei yksikään sorakuorma matkusta ilman peitettä päällä...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1263 on: 21.04.13, 06:49 »

Jeespoks. Ja nopeus nyt oli jtn hatusta vedettyä, mihin se voisi kiihtyä noitten mäkien aikana.

Mutta koska Suomessa opitaan peittämään kuormat? Eilen tuli taas yksi romua rahtaava vastaan ja ku oli ohitte niin kauhee kasa pskaa "pesi" koko auton. Kolina vaa kävi ku iski kylkiin ja lasiin jotain pientä, mutta kovaa... Ruotsissa ei yksikään sorakuorma matkusta ilman peitettä päällä...

Suomessa voi sorakeisarilla kuorma tulla vaikka puoli metriä laitojen yli eikä ketään kiinnosta. Enemmän (ilmeisesti) kiinnostaa sakottaa kuljettajaa perävaunun jarruista  Roll Eyes

Parhaita on ne kuormat löysää mutavelliä, joka valuu laitojen välistä tielle.

PS. Eikä se mihinkään 120 kiihdy. Tai no, en ole kyllä kokeillut. 110 on joskus tullut ajettua alamäessä ja kyllä se pelottaa jo niin paljon ettei sitä tule kokeiltua toiste.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1264 on: 21.04.13, 15:27 »

PS. Eikä se mihinkään 120 kiihdy. Tai no, en ole kyllä kokeillut. 110 on joskus tullut ajettua alamäessä ja kyllä se pelottaa jo niin paljon ettei sitä tule kokeiltua toiste.

Kiihtyy se. Ei uskaltanut jarruttaakaan...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1265 on: 21.04.13, 21:24 »

Parhaita on ne kuormat löysää mutavelliä, joka valuu laitojen välistä tielle.
Voi kyllä, ja vielä mukavampaa on sitä mennä purkamaan. Saa tehdä hetken jos toisenkin lapiotöitä ennen kuin saa lavan siihen kuntoon että saa kasetin otettua kyytiin.  Grin

En kyllä näkisi mitään järkeä sorakuormaa lähteä peittämään, kun kyseessä on kiveä tms... 0-2mm, 0-8mm alkaa jo olemaan semmoista että täytyy peittää.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1266 on: 22.04.13, 05:04 »

En kyllä näkisi mitään järkeä sorakuormaa lähteä peittämään, kun kyseessä on kiveä tms... 0-2mm, 0-8mm alkaa jo olemaan semmoista että täytyy peittää.

Järkeä tai ei niin muistaakseni lain mukaan kuorma on peitettävä tai sidottava. Etenkin jos se tulee laitojen ylle. Talvella ajetaan sellaisia lumikuormia, jotka tulee metrin laitojen yli ja joka haluaa kipata kyljestä tielle ihan minä hetkenä hyvänsä. Välillä tulee reilusti laitojen ylle nousevia hiekkakuormia, jotka sitten kivasti purkautuvat pölynä ajon aikana.

jne.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1267 on: 22.04.13, 05:16 »

Järkeä tai ei niin muistaakseni lain mukaan kuorma on peitettävä tai sidottava. Etenkin jos se tulee laitojen ylle. Talvella ajetaan sellaisia lumikuormia, jotka tulee metrin laitojen yli ja joka haluaa kipata kyljestä tielle ihan minä hetkenä hyvänsä. Välillä tulee reilusti laitojen ylle nousevia hiekkakuormia, jotka sitten kivasti purkautuvat pölynä ajon aikana.

jne.
Ei ole sakkoja, saati edes huomautuksia tullut vaikka on kuormaa ollut laitojen yli. Kuitenkin olen muutamassa tien varrella järjestetyssä kehityskeskustelussa ollut, puntareidenkin kanssa. Lähinnä idea on että tulisi varmistaa ettei tavaraa tipu/lennä lavalta, kiven (ja joidenkin hiekkalaatujen) kanssa moinen varmistetaan tekemällä kuorma oikein, ja painamalla se tarpeeksi tiiviiksi (mahdollisuuksien mukaan kastelemalla). Hiekka pitänee jo peittää mikäli on vähänkään kuivempaa. Siitäkin huolimatta tuulen tarttuesa lavan peitteisiin, pölisee hiekkaa väleistä. En toki kiellä, jotkut eivät jaksa/viitsi peittää, vaikka kuinka kuivaa hiekkaa olisi kyydissä. Ja tietenkin hiekan koostumus, karkeus ja tiheys vaikuttaa siihen, ottaako lavalla oleva isänmaa ilmaa siipiensä alle.  Tongue

Tulee sekin kalliiksi jos jokaisen kivikuorman menisi peittämään, ei ne pressut kestä kun terävä kivi repii pressuja kipatessa. Rikkihän ne menee.  Tongue

Ja lumenajossa myönnän, joillain konekuskeilla on ilkeä tapa tehdä mainitsemanlaisiasi lumikuormia. Itse olen moisissa tapauksissa käskenyt taputtelemaan molemmilta puolilta tiiviiksi paketiksi, muuten en lähde ajamaan.

Mutta nämä ovat vain omia kokemuksia parin vuoden ajalta, en tiedä onko muille minkämoisia eteen tullut?  Tongue
Sami Myllymaa
Offline Offline

Posts: 157
Date Registered: 17.02.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1268 on: 28.04.13, 10:11 »

Kiinalainen autokuljetuspuoliperävaunuyhdistelmä. Voi olla aika hapokas käännellä ahtaassa taajamassa. Näitä vilisee Shanghai Automobile Cityssä.

[ attachment removed / expired ]
Ville Ripatti
Offline Offline

Posts: 31
Date Registered: 23.01.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1269 on: 17.09.13, 15:47 »

Mielipiteitä kuuluuko työnantajan maksaa viidestä lauantaina tehdystä koulutuspäivästä liksaa vai ei?

Quote
3 § Ammatillinen jatko-, täydennys- ja uudelleenkoulutus

1. Työnantajan antaessa työntekijälle ammatillista koulutusta tai työnantajan
lähettäessä hänet ammatilliseen koulutukseen työnantaja korvaa koulutuskustannukset ja ansiomenetyksen.

2. Säännöllisen työajan ansiomenetys korvataan työntekijän peruspalkan
mukaan.
Ilta- ja yölisiä sekä muita tuntikohtaisia lisiä ei korvata.
Kuukausikohtaiset lisät korvataan.

Matkakustannukset korvataan halvimman kulkuneuvon mukaan.

3. Koulutuksen tapahtuessa työajan ulkopuolella työntekijälle korvataan siitä
johtuvat suoranaiset kustannukset.

4. Ennen koulutukseen ilmoittautumista todetaan, onko kysymyksessä tämän
pykälän mukainen koulutus.

///
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1270 on: 17.09.13, 16:18 »

Mielipiteitä kuuluuko työnantajan maksaa viidestä lauantaina tehdystä koulutuspäivästä liksaa vai ei?


Ei välttämättä. Se yksi lauantai vuodessa ei ole iso rasti. Tärkeämpää on, että työnantaja maksaa koulutuksen ja ylläpitää kuljettajan "ammattipätevyyttä." Lainausmerkeissä siksi, ettei tuo takaa "ammattipätevyyttä" millään tavalla.

Toki vastuullinen työnantaja maksaa koulutuksen sekä palkan koulutuksen ajalta ja pitää näin kiinni ammattimiehistä, jotka ovat kuljetusalalla tänä päivänä todella harvassa.
Ville Ripatti
Offline Offline

Posts: 31
Date Registered: 23.01.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1271 on: 17.09.13, 16:22 »

Se yksi lauantai vuodessa ei ole iso rasti.

Yksi?

///
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1272 on: 17.09.13, 16:41 »

Yksi?

Niin. Ammattipätevyyden pitäminen voimassa edellyttää 5 koulutuspäivää 5 vuoden aikana.
Ville Ripatti
Offline Offline

Posts: 31
Date Registered: 23.01.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1273 on: 17.09.13, 16:51 »

Niin. Ammattipätevyyden pitäminen voimassa edellyttää 5 koulutuspäivää 5 vuoden aikana.

Niin tuossa mielessä ei, jos sen voi jatkossa ylläpitää sillä että käy kerran vuodessa istumassa yhden päivän. Meillä lienee edessä nyt vaan muutaman kuukauden aikana se 5 koulutuspäivää että saa sen ammattipätevyyden.

///
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1274 on: 17.09.13, 16:59 »

Niin tuossa mielessä ei, jos sen voi jatkossa ylläpitää sillä että käy kerran vuodessa istumassa yhden päivän. Meillä lienee edessä nyt vaan muutaman kuukauden aikana se 5 koulutuspäivää että saa sen ammattipätevyyden.

Totta kai ne koulutukset voi pitää milloin tahansa. Vaatimus on, että 5 jatkokoulutuspäivää pitää olla suoritettuna pätevyyttä hakiessa. Ei sillä ole merkitystä käytkö ne kaikki nyt, 5 vuoden päästä vai kerran vuodessa. Meillä on viimeiset 4 vuotta järjestetty kerran vuodessa 1 lauantaina ammattipätevyyskoulutusta. Suurin ongelmahan asiassa on se, että vaikka vuosikaudet on tiedetty, että tavaraliikenteen ammattipätevyys astuu voimaan syksyllä 2014, koulutus ei ole juuri kiinnostanut. Nyt onkin sitten hirveät ruuhkat, jotta saadaan porukkaa koulutettua, kun on havahduttu tähän tilanteeseen, vaikka siitä on vuosia jo varoitettu.

Mulla on kaikki 5 päivää jo kasassa mutta pätevyyttä on turha hakea ennen kuin ensi syksynä, koska jos haen sitä nyt, alkaa se 5 vuotta raksuttaa nyt tästä syksystä alkaen sen sijaan, että vasta ensi syksynä haen..
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1275 on: 17.09.13, 18:36 »

Eikä se lauantai ole ainoa päivä. Monissa firmoissa on ihan viikollakin (aina eri porukka syystä että...) taikka sitten eräs firma pitää Turun suunnalla ihan iltakurssejakin. Ja nythän alko linkuilta tuo ammattipätevyysvaatimus. Puskaradiosta kuului että eräällä firmalla oli jäänyt 3 autoa päätepysäkille seisomaan kun kuskeilla ei niitä pätevyyksiä ollut...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1276 on: 17.09.13, 18:43 »

Eikä se lauantai ole ainoa päivä. Monissa firmoissa on ihan viikollakin

Mutta jos halutaan kouluttaa isompaa porukkaa kerralla niin käytännössä viikonloppuna on parhaimmat ja ainoat mahdollisuudet, jotta kaluston seisottaminen voidaan minimoida.


eräs firma pitää Turun suunnalla ihan iltakurssejakin. Ja nythän alko linkuilta tuo ammattipätevyysvaatimus.

Sen koulutuksen tulee kuitenkin kestää sen 7,5 tuntia joten melkoista "iltakurssitusta".

EDIT: Ilmeisesti sen voi pitää puolikkaina päivinä mutta melkoista touhua, 5 päivää vaatisi silloin 10pvä eli 2 viikon koulutuksen.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1277 on: 17.09.13, 20:07 »

Mutta jos halutaan kouluttaa isompaa porukkaa kerralla niin käytännössä viikonloppuna on parhaimmat ja ainoat mahdollisuudet, jotta kaluston seisottaminen voidaan minimoida.


Sen koulutuksen tulee kuitenkin kestää sen 7,5 tuntia joten melkoista "iltakurssitusta".

EDIT: Ilmeisesti sen voi pitää puolikkaina päivinä mutta melkoista touhua, 5 päivää vaatisi silloin 10pvä eli 2 viikon koulutuksen.
No sepä se, kun osalla porukasta ei ole sitä ajoa kys. päivänä niin kurssitetaan ne ja tätä jatketaan kunnes kaikki kurssitettu. Ja mikäs ongelma iltakursseissa on? Sopii ihan hyvin niille keillä ei firma itse järjestä näitä koulutuspäiviä, vaan vaatii käymään sen kurssin. Ja mitä nyt seurannut niin ei ne istu siellä kuin yhden illan milloin saadaan Trafin hyväksyntä sillä. Oisko se nyt jotain 6 tunnin luokkaa, satavarma en ole.

Killerhangar
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1278 on: 02.10.13, 04:20 »

Ja mitä nyt seurannut niin ei ne istu siellä kuin yhden illan milloin saadaan Trafin hyväksyntä sillä. Oisko se nyt jotain 6 tunnin luokkaa, satavarma en ole.

Höpöhöpö, ei mikään koulutuspalvelua tuottava yritys, jota Trafi valvoo, vaaranna yritystään mainitsemallasi tavalla. Koeta nyt vähän itsekkin ajatella mitä diipadaapaa näppikseltäs tänne syydät. ( huolimattakin siitä että mainitset "satavarma en ole") tajuuthan sä nyt itsekkin.

Ei millään pahalla mutta äijä olet juttuinesi kuin savimaljakon tekijä, molemmat lyö kasan savea tiskiin ja alkaa pikku hiljaa sitä muokkaamaan uskottavamman näköiseksi, sorry ja nou pollukkaa nokkaan.

-make-
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1279 on: 02.10.13, 06:51 »

Sen enempää koulutuksen tasoa tai tarvetta kritisoimatta, totean ainoastaan, että tässä valtakunnassa ollaan menty tilanteeseen, jossa toinen puolisko kansasta jakaa työlupia toiselle puoliskolle. On kaiken maailman tulityö, hissinajo, paskanluonti ja muita kursseja, jotka on pakko suorittaa, jotta voi työnsä tehdä. Turvallisuus on tietenkin tärkeätä, mutta kyllä monessa asiassa on menty metsään ja pitkälle. Noh, byrokraatit yrittävät keinolla millä hyvänsä säilyttää työpaikkansa, kun alkaa näyttää siltä, että kansan selkänahasta alkaa maksukyky loppua. Pohjaa ei olla vielä nähty.
« Last Edit: 02.10.13, 07:02 by Jaakko Koponen »
Pages: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1