FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.17, 02:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 366649 times)
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1300 on: 03.10.13, 16:48 »

Joonalta kyllä yleistystä. Esim esimerkkifirmassa kouluttaja (pl asiakaspalvelukursseilla, tarviiko siihen monen vuoden ajokokemusta??) on koko ikänsä linkkua pyöritellyt. Eli reippaan 30 vuoden kokemus alalta....

Killerhangar
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1301 on: 03.10.13, 17:39 »

Joonalta kyllä yleistystä. Esim esimerkkifirmassa kouluttaja (pl asiakaspalvelukursseilla, tarviiko siihen monen vuoden ajokokemusta??) on koko ikänsä linkkua pyöritellyt. Eli reippaan 30 vuoden kokemus alalta....


Lueppa nyt ihan vaikka piruuttas tuon minkä edelliselle sivulle kirjoitin.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1302 on: 04.10.13, 05:02 »

Ihan mielenkiinnosta, oletko Mikko istunut itse monellakin ammattipätevyystunnilla? Voisin kyllä väittää että Joona on tarpeeksi noilla tunneilla istunut nähdäkseen, mikä on sen koulutuksen oikea taso.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1303 on: 04.10.13, 07:36 »

Pitäisikö tässä huolestua jostakin? Tatu ymmärsi kouluttajien olevan mitä ovat... Marko toteaa etteivät uneliaan oloiset kuljettaja anna koulutustilaisuudessa fiksua kuvaa itsestään... Joonan mielestä se ei edes ole tarpeellista...Mikä tavoite näillä koulutuksilla on? Pitäisikö niistä oppia jotakin, vai ovat jo kertaalleen opitut toimintamallit ehdottomasti ainoat oikeat? Olin kerran turvallisuuskoulutuksessa jossa opin raskaasta-autoilusta pari juttua: kuorma-auton hytistä ei saa tulla ulos etuperin ja lavalta on tultava alas asti hallitusti hyppäämättä.
« Last Edit: 04.10.13, 09:01 by Topi Falkenberg »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1304 on: 04.10.13, 09:26 »

Niin, mikä tavoite niillä on. Rahastus. Alkuperäinen idea ammattikuljettajien koulutuksesta on kyllä ihan hyvä. Meillä on onneksi aika paljon sivuttu omaan yritykseen liittyviä asioita yms. Tuon pakollisen ennakoivan ajon koulutuksen (1pvä teoriaa) lisäksihän loput 4pvä voivat olla mitä tahansa höpöhöpöjuttuja, jotka eivät työhön liity mitenkään. "Ammattipätevyyden" niillä kuitenkin saa.

Ensi vuodesta alkaen Suomeen(kin) iskee melkoinen kuljettajapula, kun jo nykyisistä kuljettajista isolla osalla ei ole koulutuksia käytynä ja uusia kuljettajia ei enää saada juuri mistään pv:n ja ammattikoulujen lisäksi. Tämä tulee johtamaan hintojen nousuun, kun vapaista kuljettajista alkaa kilpailu ja uskoisin, että myös palkat tulevat sen takia nousemaan ja viimeisenä tuotteiden hinnat
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1305 on: 04.10.13, 09:31 »

Toki parempaan suuntaan on menty alkuajoista, jolloin monella kurssilla käytiin aamulla juomassa kahvit ja hakemassa todistukset. Valvonta on (ilmeisesti) lisääntynyt, kun näistä ei enää kuulu mitään.

Asia on silti, kuten jo sanoin; kortin saantia olisi pitänyt kiristää ja siirtää painopiste koulutuksen osalta sinne jatkokoulutuksen sijaan. Tarvittavat tiedot lainsäädännön uudistumisesta saadaan kyllä esim ADR-ajolupaa uusiessa jatkokoulutuksessa.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1306 on: 04.10.13, 14:27 »

Ihan mielenkiinnosta, oletko Mikko istunut itse monellakin ammattipätevyystunnilla? Voisin kyllä väittää että Joona on tarpeeksi noilla tunneilla istunut nähdäkseen, mikä on sen koulutuksen oikea taso.

Parilla kävässym vielä kun ei ole tarvis sen enempää niillä istua... Muttakun on tosiaa niitä lafkoja jossa koulutuksen hoitaa just koulusta päässyt 25vee jannu ja lafkoja joissa kouluttajalla on oikeasti kokemusta alalta, vieläpä mahd. enemmän kuin koulutettavalla....

Killerhangar
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1307 on: 04.10.13, 17:10 »

Opettajilla (peruskoulu ja lukio) pakollista VESO-koulutusta on opettajien VirkaEhtoSOpimuksen mukaan ollut jo kymmeniä vuosia. Jo edesmennyt äitini (kansakoulun opettaja) joutui suureksi harmikseen istumaan näissä koulutuksissa, vaikka perheenäidillä olisi ollut parempaakin tekemistä viikonloppuisin. En edes muista milloin nuo koulutukset alkoivat. Koulutusta on kolmena päivänä lukuvuoden aikana vähintään kuusi tuntia päivässä. Koulutusta ei saa pitää työaikana, joten ne ovat joko illalla tai viikonloppuna. Osallistumisvelvollisuus on jokaisella päätoimisella opettajalla (opetustunteja vähintään 16 viikossa). Mitään palkanlisää näistä ei saanut. Kyseessä oli/on "luontaisetu", jota tosin ei erikseen verotettu.

Alkuaikoina koulutuksen järjesti poikkeuksetta Opetusvirasto (sen aikainen nimitys kaupungin/kunnan opetusta hallinnoivalle elimelle), ja koulutukset olivat mitä milloinkin. Hyvin samantapaisia kokemuksia minullakin on kuin täällä on kerrottu. Yleensä ne vielä olivat yhtä aikaa kaikille kaupungin opettajille samassa tilassa. Joensuunkin kokoisessa pikkukaupungissa tarvittiin aina kaupungin suurimpiin kuuluva sali, joka tuli ääriään myöten täyteen. Oli joskus hyvin puuduttavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olinpa iltapäivän tunteina joskus kuulevinani takapenkistä pullonkorkin rasahduksenkin.  Grin

En kuitenkaan suoralta kädeltä menisi tuomitsemaan tätä koulutusta. Sen voi järjestää tuolla tavoin tai sitten toisin - mielekkäämmin. Nykyisin tähänkin koulutukseen on tullut joustavuutta. Määrästä ja ajankohdista ei jousteta, mutta miltei kaikesta muusta. Koulutuksen voi pilkkoa pienempiin osiin. Nykyään koulut itse tai jotkut koulut yhdessä voivat järjestää tarpelliseksi katsomaansa koulutusta ja valita aiheet sekä kouluttajat omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuen. Voipa yksittäinen opettajakin hyväksyttää jonkun itse hankkimansa koulutuksen VESO-koulutuksena. Esimerkiksi meillä matemaattisten aineiden opettajilla oli (olen jo eläkkeellä) ja on edelleen ainejärjestömme MFKA:n järjestämää hyvin tasokasta koulutusta vuosittain, joka poikkeuksetta on hyväksytty VESO-koulutukseksi.

Kun koulutus tehdään mielekkääksi, asennoituminen siihen myös muuttuu positiiviseksi.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1308 on: 07.10.13, 04:01 »

Joonalta kyllä yleistystä. Esim esimerkkifirmassa kouluttaja (pl asiakaspalvelukursseilla, tarviiko siihen monen vuoden ajokokemusta??) on koko ikänsä linkkua pyöritellyt. Eli reippaan 30 vuoden kokemus alalta....

Kaikista surkeimmat kouluttajat, joihin olen törmännyt, ovat olleet niitä jotka ovat ikänsä ajaneet itse.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1309 on: 11.10.13, 05:22 »


Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1310 on: 24.12.13, 09:04 »

Tuo ammattipätevyys touhu on kyllä niin susi kuin se vain voi olla. 40 vuotta tienpäällä olleita ruetaan opettaan ajamaan.  Mitä näiltä pätevyyskoulutukseen osallistuneilta olen kuullut niin siellä sitä vain istuskellaan ja ihmetellään ja katellaan kalvoja tunnista toiseen. Moni on kertonut ,että kun tulee se h hetki niin hanskat  heittävät pöytään ja rupeavat kahteleen muita hommia.   Saako tästä uudistuksesta kiittää eu:ta ?  Rahastuksen makua niin kuin monessa muussakin asiassa tänä päivänä...
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1311 on: 24.12.13, 22:04 »

Tuo ammattipätevyys touhu on kyllä niin susi kuin se vain voi olla. 40 vuotta tienpäällä olleita ruetaan opettaan ajamaan.  Mitä näiltä pätevyyskoulutukseen osallistuneilta olen kuullut niin siellä sitä vain istuskellaan ja ihmetellään ja katellaan kalvoja tunnista toiseen. Moni on kertonut ,että kun tulee se h hetki niin hanskat  heittävät pöytään ja rupeavat kahteleen muita hommia.   Saako tästä uudistuksesta kiittää eu:ta ?  Rahastuksen makua niin kuin monessa muussakin asiassa tänä päivänä...

Ei ne 40 vuotta ajaneet ala oikeasti enään mitään muuta katselemaan, kunhan purnaavat. Noilla kursseilla on aina jokunen "älä ala mulle opettamaan" -asenteella oleva liikkeellä. Tuskin kukaan niille mitään alkaa ja yrittää opettaa mutta homman nimi on nyt tämä ja ne kurssit ja materiaalit on käytävä kaikkien läpi. Se on paljon mukavampaa jokaiselle ilman näitä leipääntyneitä rekka- tai bussi joreja, jotka tietävät kaikesta jo kaiken ja vähän päälle. Ainakin omasta mielestään. Ja sitäpaitsi, kyllä harvassa ovat alat jossa ollaan kerralla valmiita ammattilaisia. Joskus voi rivien välistä jopa saada jotain uuttakin, jos osaa katsoa muilla kuin omilla puusilmillään. Ei tieliikenne ole ainoa ala jossa näitä pakollisia juttuja käydään läpi. Melkein voisi sanoa että tässä päästään vielä vähällä, vaikka kaiken maailman direktiiveja ja pätevyyksiä on kiusaksemme tehty. En minäkään ilosta hyppien noilla kursseilla juokse. Hyvä työnantaja hoitaa nämä koulutusasiat myös sujuvasti työn ohessa. Päivä silloin, toinen tällöin, ei kuitenkaan maailmaa kaada. Vaikka jotkut ovatkin toista mieltä.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1312 on: 25.12.13, 10:19 »

Kuljetusliike Ilmari Lehtosen toimitusjohtaja totesi eräässä kommentissaan  ,että  tämä ammattipätevyys homma tulee maksamaan meille 5 vuoden välein  85 000 € . 

Jos 40 vuotta jaksaa kiertää tienpäällä niin kyllä minä heille hattua nostan.Kai nyt tuossa ajass jotain luulis oppivan. En ole kyllä yhdenkään kurssin käyneen kuullut sanovan ,että tästä olis jotain käytännön hyötyä...siis niinkuin oikeesti....

Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1313 on: 25.12.13, 11:13 »

Kuljetusliike Ilmari Lehtosen toimitusjohtaja totesi eräässä kommentissaan  ,että  tämä ammattipätevyys homma tulee maksamaan meille 5 vuoden välein  85 000 € . 

Jos 40 vuotta jaksaa kiertää tienpäällä niin kyllä minä heille hattua nostan.Kai nyt tuossa ajass jotain luulis oppivan. En ole kyllä yhdenkään kurssin käyneen kuullut sanovan ,että tästä olis jotain käytännön hyötyä...siis niinkuin oikeesti....

Toki alalla kuin alalla osaa duunia tehdä 40 vuoden kokemuksella. Vieläpä hyvin. Siinä on alla rahalla korvaamatonta kokemusta, pääomaa jota ei voi ostaa. Mutta siinä ajassa myös moni asia muuttuu.  Jo pelkästään teknisesti, niin että vanhoilla opeilla ja tottumuksilla ei ehkä saa parasta irti siitä päästä joka hommat oppi, vaikka vuonna 1973. Miksi juuri kuljetusalalla otetaan ammattiylpeyden päälle käydä välillä muutamat kurssit? Eihän se dissaa jo hankittua kokemusta vaan antaa työkaluja kehittyä edelleen. "Kirjekurssilla" ei tietenkään valmiiksi tulla, eikä taas ratissa nähdä kaikkea mitä vaikkapa konttorin puolella tiedetään. Kyse on täydentävästä asiasta, ei mitätöivästä. Toki se maksaa firmalle mutta niin se on kaikilla aloilla ja hinnat siirretään joka tapauksessa eteenpäin, koska se koskee kaikkia. Oli kyse kuljetuksista tai leivän myynnistä, se on liiketoiminnan perusjuttuja.
Eipä kukaan sitä 85 000€ mielellään maksaisi, kun ennen sekin jäi taloon. Kymmenen vuotta niin tämäkin on jo henkisesti kuljetusfirmoille helpompaa. Jos se kaatuu siihen, se kaatunee muutenkin.

Korostan etten ole minkään alan koulututuspäivien vankkumaton kannattaja mutta en myöskään näe vastustukselle oikein kestäviä perusteitakaan. Kyllä monella alalla pärjättiin ennen ilmankin - totta - mutta kyllä asioita voidaan tehostaa ja näkökulmia teroittaa.
Sille ei tietenkään voi mitään jos työntekijä katsoo että "minähän en ala mitään juttuja oppimaan tai edes ajattelemaan, kaiken jo osaan, jne." Se on varmaa että silloin ainakin se raha menee työnantajalla hukkaan ja vastine jää täysin hyödyntämättä. En minä ainakaan ilosta pomppisi jos alaisena olisi työntekijä, jolla on jo lähtökohtaisesti kädet henkisesti  puuskassa ja naama norsun ruvella, kun joudun laittamaan kalliille kurssille. Hienoa toki jos maailmassa olisi täysin valmiita ja täyteen 100% iskuun hiottuja timanttisia ja  duunareita olemassa.
Mutta mikään ei viittaa siihen että juuri kuljetusalalle on valkoitunut se aines. Ehkä se juttu on vaan se "tosimiesten maailma" minkä varpaille on nyt muka astuttu?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1314 on: 25.12.13, 11:29 »

Turhanpäiväisiähän noi pääsääntöisesti on mutta ei minua ainakaan haittaa. 1 lauantai vuodessa, josta saa vieläpä palkan ja koulutukset liittyvät pääsääntöisesti oman talon toimintaan. Ei se iso vaiva ole. Totta on, ettei liikenneturvallisuuden kannalta noilla ole juurikaan tekemistä, ainakaan meillä - ennakoivaa ajoa lukuunottamatta. Ensi keväänä tosin tulee taloudellisen ajon kurssi, jonka jälkeen alkaa laaja ajotapa/polttoaineseuranta. Innolla tosin odotan sitäkin, kun alkaa saada omasta ajamisesta palautetta kaavioiden ja käppyröiden muodossa kuukausittain sähköpostiin ja mahdollisesti jopa porkkanaa kepin sijaan thmbup
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1315 on: 25.12.13, 12:08 »

Yllättävän moni kuljettaja tekee töitä nimenomaan virka-aikaan 8-16 tai 9-17.


Jos Kuljettajan virka-aika olisi 9-17 niin leipä loppus kaupasta kahdessa päivässä. Ja niin loppuis monen muunkin elintarvikkeen saatavuus.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1316 on: 25.12.13, 12:11 »

Toki alalla kuin alalla osaa duunia tehdä 40 vuoden kokemuksella. Vieläpä hyvin. Siinä on alla rahalla korvaamatonta kokemusta, pääomaa jota ei voi ostaa. Mutta siinä ajassa myös moni asia muuttuu.  Jo pelkästään teknisesti, niin että vanhoilla opeilla ja tottumuksilla ei ehkä saa parasta irti siitä päästä joka hommat oppi, vaikka vuonna 1973. Miksi juuri kuljetusalalla otetaan ammattiylpeyden päälle käydä välillä muutamat kurssit? Eihän se dissaa jo hankittua kokemusta vaan antaa työkaluja kehittyä edelleen. "Kirjekurssilla" ei tietenkään valmiiksi tulla, eikä taas ratissa nähdä kaikkea mitä vaikkapa konttorin puolella tiedetään. Kyse on täydentävästä asiasta, ei mitätöivästä. Toki se maksaa firmalle mutta niin se on kaikilla aloilla ja hinnat siirretään joka tapauksessa eteenpäin, koska se koskee kaikkia. Oli kyse kuljetuksista tai leivän myynnistä, se on liiketoiminnan perusjuttuja.
Eipä kukaan sitä 85 000€ mielellään maksaisi, kun ennen sekin jäi taloon. Kymmenen vuotta niin tämäkin on jo henkisesti kuljetusfirmoille helpompaa. Jos se kaatuu siihen, se kaatunee muutenkin.

Korostan etten ole minkään alan koulututuspäivien vankkumaton kannattaja mutta en myöskään näe vastustukselle oikein kestäviä perusteitakaan. Kyllä monella alalla pärjättiin ennen ilmankin - totta - mutta kyllä asioita voidaan tehostaa ja näkökulmia teroittaa.
Sille ei tietenkään voi mitään jos työntekijä katsoo että "minähän en ala mitään juttuja oppimaan tai edes ajattelemaan, kaiken jo osaan, jne." Se on varmaa että silloin ainakin se raha menee työnantajalla hukkaan ja vastine jää täysin hyödyntämättä. En minä ainakaan ilosta pomppisi jos alaisena olisi työntekijä, jolla on jo lähtökohtaisesti kädet henkisesti  puuskassa ja naama norsun ruvella, kun joudun laittamaan kalliille kurssille. Hienoa toki jos maailmassa olisi täysin valmiita ja täyteen 100% iskuun hiottuja timanttisia ja  duunareita olemassa.
Mutta mikään ei viittaa siihen että juuri kuljetusalalle on valkoitunut se aines. Ehkä se juttu on vaan se "tosimiesten maailma" minkä varpaille on nyt muka astuttu?


Maalilma muuttuu ja jos meinaa kyytissä pysyä niin on muututtava mukana. En minä lisäkoulutusta vastaan ole. Vaan tuo turhanpäiväinen direktiivien viidakko kaipaa harvennusta. Tuleeko mieleen toista ammattikuntaa joiden tyäaika on lähestulkoon minuutilleen lakipykälillä ennalta määrätty ?




Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1317 on: 25.12.13, 13:18 »


Jos Kuljettajan virka-aika olisi 9-17 niin leipä loppus kaupasta kahdessa päivässä. Ja niin loppuis monen muunkin elintarvikkeen saatavuus.

Ihanko tosi. Onko nyt varmasti näin..

Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Kirjoitin yllättävän moni. En kirjoittanut kaikki. Ja nekään, kutka tekee virka-aikaan, ei välttämättä aja sitäkään autoa yksin.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1318 on: 25.12.13, 16:12 »

Ihanko tosi. Onko nyt varmasti näin..

Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Kirjoitin yllättävän moni. En kirjoittanut kaikki. Ja nekään, kutka tekee virka-aikaan, ei välttämättä aja sitäkään autoa yksin.

Ehket ymmärrä sitä mitä kirjoitat.  Otetaampa yksinkertainen kysymys jotta tämä aihe avautuisi paremmin.   Omistat leipäauton jolla kuskaat leipää ympäri ämpäri. Kuka kertoo sinulle aikataulun milloin olet missäkin?   


Kahdenkuljettajan systeemi voi paperilla toimia mutta käytännössä hyvin huonosti jos ollenkaan. Yhtenä syynä  on  alas poljetut taksat. Autoilijoita kyllä rokotetaan milloin miltäkin puolen. Aine ei kohonneiden kuljetuskustannuksien siirto onnistu kuluttajahintoihin.  Toiseksi välimatkat, aatellaampa näin ,että ajat jotain pidempää linjaa, mistäs sen vaihtokuljettajan keksit sinne välille?
« Last Edit: 25.12.13, 16:32 by Arto Karjalainen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1319 on: 25.12.13, 17:21 »

Ehket ymmärrä sitä mitä kirjoitat.  Otetaampa yksinkertainen kysymys jotta tämä aihe avautuisi paremmin.   Omistat leipäauton jolla kuskaat leipää ympäri ämpäri. Kuka kertoo sinulle aikataulun milloin olet missäkin?   

Leipomo tai tehdas kertoo lastausajan. Esim Fazerilla täällä etelässä ajetaan normaalisti 2-3 lenkkiä päivässä. Keräily menee tietyssä järjestyksessä ja tämän mukaan lastausajat arvioidaan suunnilleen. Sen kummempaa aikataulua ei kerrota. Muutenkaan kaupan ajossa ei kyllä ole minkäänlaista aikataulua purkuihin yms. Tiettyjä rajoituksia on, esim purku tiettyyn kellonaikaan mennessä.


Quote
Kahdenkuljettajan systeemi voi paperilla toimia mutta käytännössä hyvin huonosti jos ollenkaan. Yhtenä syynä  on  alas poljetut taksat.

Olen ajanut useamman vuoden yhdistelmää kahden kuljettajan systeeminä. Ei siinä ole oikeastaan mitään vaikeuksia, jos on tietty ajo. Iso osa kalustosta pyörii kahden tai useamman kuljettajan voimin. Ellei kyseessä sitten ole joku ajo, jossa asutaan autossa tai taksat on sen verran hyvät, että autoa pystyy seisottaa puolet ajasta. Paskapuhetta siis tämäkin.

Quote
Autoilijoita kyllä rokotetaan milloin miltäkin puolen. Aine ei kohonneiden kuljetuskustannuksien siirto onnistu kuluttajahintoihin.

Liikennöitsijän omaa tyhmyyttä, jos ei saa siirrettyä kuluja rahtihintoihin.

Quote
Toiseksi välimatkat, aatellaampa näin ,että ajat jotain pidempää linjaa, mistäs sen vaihtokuljettajan keksit sinne välille?

Todennäköisesti se kuljettaja pitää tauon siinä välillä, tai jos ei ole mahdollista ja ajoaika ei riitä linjalle, se ajetaan silloin kahdella autolla. Esim siten, että molemmista päistä lähtee autot, jotka vaihtavat kuorman keskenään puolessa välissä.



EDIT: Katselin viestihistoriaasi, ollaan näköjään joskus ennenkin väitelty. Huomasin, että olet ajanut rahtia joskus kauan sitten viestiesi perusteella. Maailma on varmaan muuttunut niistä ajoista aika paljon. Poistan siksi trolliviittauksen. laugh
« Last Edit: 25.12.13, 17:27 by Joona Väisänen »
Pages: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1