Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (265/283) > >>

Joona:
Quote

Ehket ymmärrä sitä mitä kirjoitat.  Otetaampa yksinkertainen kysymys jotta tämä aihe avautuisi paremmin.   Omistat leipäauton jolla kuskaat leipää ympäri ämpäri. Kuka kertoo sinulle aikataulun milloin olet missäkin?   


Leipomo tai tehdas kertoo lastausajan. Esim Fazerilla täällä etelässä ajetaan normaalisti 2-3 lenkkiä päivässä. Keräily menee tietyssä järjestyksessä ja tämän mukaan lastausajat arvioidaan suunnilleen. Sen kummempaa aikataulua ei kerrota. Muutenkaan kaupan ajossa ei kyllä ole minkäänlaista aikataulua purkuihin yms. Tiettyjä rajoituksia on, esim purku tiettyyn kellonaikaan mennessä.


Quote

Kahdenkuljettajan systeemi voi paperilla toimia mutta käytännössä hyvin huonosti jos ollenkaan. Yhtenä syynä  on  alas poljetut taksat.

Olen ajanut useamman vuoden yhdistelmää kahden kuljettajan systeeminä. Ei siinä ole oikeastaan mitään vaikeuksia, jos on tietty ajo. Iso osa kalustosta pyörii kahden tai useamman kuljettajan voimin. Ellei kyseessä sitten ole joku ajo, jossa asutaan autossa tai taksat on sen verran hyvät, että autoa pystyy seisottaa puolet ajasta. Paskapuhetta siis tämäkin.

Quote

Autoilijoita kyllä rokotetaan milloin miltäkin puolen. Aine ei kohonneiden kuljetuskustannuksien siirto onnistu kuluttajahintoihin.

Liikennöitsijän omaa tyhmyyttä, jos ei saa siirrettyä kuluja rahtihintoihin.

Quote

Toiseksi välimatkat, aatellaampa näin ,että ajat jotain pidempää linjaa, mistäs sen vaihtokuljettajan keksit sinne välille?

Todennäköisesti se kuljettaja pitää tauon siinä välillä, tai jos ei ole mahdollista ja ajoaika ei riitä linjalle, se ajetaan silloin kahdella autolla. Esim siten, että molemmista päistä lähtee autot, jotka vaihtavat kuorman keskenään puolessa välissä.



EDIT: Katselin viestihistoriaasi, ollaan näköjään joskus ennenkin väitelty. Huomasin, että olet ajanut rahtia joskus kauan sitten viestiesi perusteella. Maailma on varmaan muuttunut niistä ajoista aika paljon. Poistan siksi trolliviittauksen.

nosturimies:
Quote

Leipomo tai tehdas kertoo lastausajan. Esim Fazerilla täällä etelässä ajetaan normaalisti 2-3 lenkkiä päivässä. Keräily menee tietyssä järjestyksessä ja tämän mukaan lastausajat arvioidaan suunnilleen. Sen kummempaa aikataulua ei kerrota. Muutenkaan kaupan ajossa ei kyllä ole minkäänlaista aikataulua purkuihin yms. Tiettyjä rajoituksia on, esim purku tiettyyn kellonaikaan mennessä.

Kyllä kesko on sellaset onnistunut loihtimaan. Purku kello 05.00 ja pulinat pois.    Ja jos ei perälauta ollu laiturissa 05.00 niin sitten ihmetellään ,että missä luurataan. Etelä-suomessa tämä jollain lailla onnistuu ,mutta pohjoinen onkin sitten ihan eri juttu


Quote



Olen ajanut useamman vuoden yhdistelmää kahden kuljettajan systeeminä. Ei siinä ole oikeastaan mitään vaikeuksia, jos on tietty ajo. Iso osa kalustosta pyörii kahden tai useamman kuljettajan voimin. Ellei kyseessä sitten ole joku ajo, jossa asutaan autossa tai taksat on sen verran hyvät, että autoa pystyy seisottaa puolet ajasta. Paskapuhetta siis tämäkin.

Liikennöitsijän omaa tyhmyyttä, jos ei saa siirrettyä kuluja rahtihintoihin.
Kyllä tämä on kaukana paskapuheesta. Auton seisottaminen nykysillä taksoilla on täyttä utopiaa.Auton pitää liikkua 24/7 jos meinaa jotain tienata.  Mitempä ajatteli korottaa taksoja kesken sopimuskauden? Dieselveron korotustakaan ei kaikki voi taksoihinsa lisätä. Sopimuksia kun tarjotaan ota tai jätä systeemillä. Jos et sinä aja niin sitten joku muu. Ihan ajattelit noin vain siirtää ammattipätevyyskurssin tuomat kustannukset ajoliksoihin?

Quote



EDIT: Katselin viestihistoriaasi, ollaan näköjään joskus ennenkin väitelty. Huomasin, että olet ajanut rahtia joskus kauan sitten viestiesi perusteella. Maailma on varmaan muuttunut niistä ajoista aika paljon. Poistan siksi trolliviittauksen.

Juu, kyllä ajoin. Siitä on nyt karkeesti 11vuotta. Onneksi älysin lähtiä muihin hommiin. Ei tuo järjetön ajaminen ole mistään kotoisin. Varmasti on muuttunut niiltä ajoilta... Aikataulut kiristyneet, taksat tippunu, työmäärä lisääntyny. ajomatkat pidentyneet.

En minä näe väittelyssä mitään huonoa ,kunhan pysytään asialinjalla.

Joona:
Quote

Kyllä tämä on kaukana paskapuheesta. Auton seisottaminen nykysillä taksoilla on täyttä utopiaa.Auton pitää liikkua 24/7 jos meinaa jotain tienata.  Mitempä ajatteli korottaa taksoja kesken sopimuskauden? Dieselveron korotustakaan ei kaikki voi taksoihinsa lisätä. Sopimuksia kun tarjotaan ota tai jätä systeemillä. Jos et sinä aja niin sitten joku muu. Ihan ajattelit noin vain siirtää ammattipätevyyskurssin tuomat kustannukset ajoliksoihin?

Kyllä minä tiedän jakeluliikenteestä erittäin paljon sellaista kalustoa, joka seisoo suurimman osan ajasta täällä pk-seudulla. Kyllähän se on ihan sopimuksen tekijästä kiinni, onko sopimuksessa mainittu esim mahdolliset hintojen korotukset esim polttoaineen hinnannousun takia sopimuskaudella. Ei koulutuskustannuksia varmasti saakaan suoraan jyvitettyä taksoihin saman tien. Pikkuhiljaa ne sinne kuitenkin pitää saada mukaan. Muutenhan sitten kuljetusliikkeellä menee huonosti, jos ajon kannattavuus on siinä ja siinä ja pieni lisäkulu saattaa kaataa liiketoiminnan. Ehkä silloin onkin parempi laittaa pillit pussiin eikä taistella.


Quote

Juu, kyllä ajoin. Siitä on nyt karkeesti 11vuotta. Onneksi älysin lähtiä muihin hommiin. Ei tuo järjetön ajaminen ole mistään kotoisin. Varmasti on muuttunut niiltä ajoilta... Aikataulut kiristyneet, taksat tippunu, työmäärä lisääntyny. ajomatkat pidentyneet.

11 vuoden takaiseen verrattuna järjetön ajaminen on loppunut, ajomatkat lyhentyneet, työmäärät vähentyneet. Vielä pitäisi tietotekniikan lisääntyä logistiikassa, jotta mahdollisimman paljon paperia saataisiin siirrettyä sähköiseen muotoon. Joissain paikoissa se jo toimiikin (esim Tokmanni yllättävän hyvin). Sitten taas joissain paikoissa poltetaan miljoonia euroja paskaan ja mennään perse edellä puuhun, kun ei edes tiedetä mitä halutaan ja se mitä lopulta saadaan, on jotain aivan muuta, kuin mitä oikeasti tarvittaisiin

nosturimies:
Quote



11 vuoden takaiseen verrattuna järjetön ajaminen on loppunut, ajomatkat lyhentyneet, työmäärät vähentyneet. Vielä pitäisi tietotekniikan lisääntyä logistiikassa, jotta mahdollisimman paljon paperia saataisiin siirrettyä sähköiseen muotoon. Joissain paikoissa se jo toimiikin (esim Tokmanni yllättävän hyvin). Sitten taas joissain paikoissa poltetaan miljoonia euroja paskaan ja mennään perse edellä puuhun, kun ei edes tiedetä mitä halutaan ja se mitä lopulta saadaan, on jotain aivan muuta, kuin mitä oikeasti tarvittaisiin


Miten ajomatkat voi lyhentyä   jos kerran keskitetään etelä-suomeen enemmän toimintoja, keskusvarastot sun muut toiminnot... Ja se sama tavara viedään edelleen vaikkapa ivaloon Samaa mieltä olen työmäärästä...

Joona:
Quote

Miten ajomatkat voi lyhentyä   jos kerran keskitetään etelä-suomeen enemmän toimintoja, keskusvarastot sun muut toiminnot... Ja se sama tavara viedään edelleen vaikkapa ivaloon Samaa mieltä olen työmäärästä...


Jos ajatellaan nyt vaikka Helsinki - Ivalo väliä niin esimerkkinä se voidaan tehdä niin, että Oulussa sijaitsee vaikka asemapaikka, josta ajetaan kuorma jonnekin etelään, vaikkapa Vantaalle. Pidetään sen jälkeen 9h vuorokausilepo ja sen jälkeen (tai mahdollisesti on purku/lastausmies etelässä) lastataan se Ivaloon menevä kuorma ja ajetaan Ouluun, josta toinen kuljettaja lähtee Ivaloon saman tien ja toinen menee kotiin. Vielä jos ajo on päivittäistä ja sen pystyy suunnilleen aikatauluttamaan, voi äijiä pitää useassa toimipisteessä ja työvuoron mukaisesti aina lähteä sillä paikasta a tulevasta paikkaan b menevällä autolla.

Ei se sen kummosempaa ole. Toki työvoimaa tarvitaan vähän enemmän mutta se saattaa tulla halvemmaksi kuin ajattaa pienempää porukkaa suuremmilla ylitöillä.

Ei tuollaisia välejä ajeta 1 kuljettajalla ja vielä sen lisäksi hoideta lastauksia ja purkuja, mikäli tavara ei saa seistä matkalla tai muuten rikotaan ajoaikalakia ja se taas on laitonta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page