FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.05.17, 13:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 66 67 [68] 69 70 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 362451 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1340 on: 25.12.13, 21:36 »

No joo.  Onneksi ei tarvinnu rueta mättämään täyteen asti. Sen kun veteli rullakot kyytiin ja sillä sipuli. Kuivatavaraa useimmiten oli parilavaa päällekkätä. Kahviballetteja monestikkin 2 päällekkäin, pirun tarkkana sai olla ettei kaadu....

Nythän noihin 4,4m korkeisiin autoihin menee rullakoiden päälle vielä korkeita lavoja pankoille. 4,2m korkeisiin meni vain matalia lavoja sinne päälle  Christmas smiley
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1341 on: 26.12.13, 08:33 »

Nythän noihin 4,4m korkeisiin autoihin menee rullakoiden päälle vielä korkeita lavoja pankoille. 4,2m korkeisiin meni vain matalia lavoja sinne päälle  Christmas smiley

Ja seuraavan sillan jälkeen lastataan uudestaan... thmbup
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1342 on: 26.12.13, 08:48 »

Korkeusrajoitusmerkinnät näkee ottaluullakin. Sitä en tähän hätään muista, onko kuorkeissa pakko olla korkeuslappu kuljettajan näkyvillä, mutta luulis Artollakin olevan sen verran älliä että 4.4 metrisellä ei ajella 3.8 metrisen sillan ali.  Roll Eyes Ei taida kyllä valtateillä kauhean montaa siltaa olla jotka ei olis 4.4m korkeita? Tähän hätään ei ainakaan tuu mieleen että oltais kauheasti kierrelty 4.4 metriä korkealla bussilla...

Killerhangar
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1343 on: 26.12.13, 08:54 »

Auton korkeutta ei välttämättä näe mistään. Rekisteriotteessa sitä ei ole ja jos sitä ei ole hyttiin merkitty niin se on mittaushommiin vaan jos alkaa epäilyttämään.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1344 on: 26.12.13, 09:49 »

Korkeusrajoitusmerkinnät näkee ottaluullakin. Sitä en tähän hätään muista, onko kuorkeissa pakko olla korkeuslappu kuljettajan näkyvillä, mutta luulis Artollakin olevan sen verran älliä että 4.4 metrisellä ei ajella 3.8 metrisen sillan ali.  Roll Eyes Ei taida kyllä valtateillä kauhean montaa siltaa olla jotka ei olis 4.4m korkeita? Tähän hätään ei ainakaan tuu mieleen että oltais kauheasti kierrelty 4.4 metriä korkealla bussilla...

Meneppä sanoon tuo sille seuraavalle joka täräyttää 4,4m:lla  matalaan siltaan...voipi tulla kilipajuoksu thmbup
« Last Edit: 26.12.13, 09:53 by Arto Karjalainen »
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1345 on: 26.12.13, 09:58 »

Ai siitä että menen toteamaan että kyseinen kuski ei oo viittiny tarkistella ajoneuvoaan yhtään mittojen puolesta. Mielenkiintosta logiikkaa täällä tarjolla..

Killerhangar
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1346 on: 26.12.13, 10:04 »

Ai siitä että menen toteamaan että kyseinen kuski ei oo viittiny tarkistella ajoneuvoaan yhtään mittojen puolesta. Mielenkiintosta logiikkaa täällä tarjolla..

No jotainhan siinä on mennyt pieleen kun 4,4m korkea yhdistelmä on sullottuna  vaikkapa 4 metriseen alikulkuun.  Niin kauan se naurattaa kun omalle kohdalle sattuu...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1347 on: 26.12.13, 10:43 »

Meillä on kalusto 4,2m ja 2 yhdistelmää tietyssä ajossa on 4,4m. Täytyy tietää mistä ajaa ja pysähtyä ennen siltaa, jos ei mahdu. Mm. Turuntiellä on pari matalaa siltaa. Ei laki vaadi mitään lappuja autoon eikä rekisteriotteessa kerrota päällirakenteiden mittoja. Se korkeus pitää jokaisen tietää itse.




Edit. Jokin aika sitten kehä 3 katkaistiin, kun Jokiniemen liittymässä elementtiyhdistelmä ei mahtunut sillan ali. Sai peruuttaa sen muutaman kilometrin Heikinlaakson liittymään.
« Last Edit: 26.12.13, 10:50 by Joona Väisänen »
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1348 on: 26.12.13, 11:13 »

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1349 on: 26.12.13, 11:49 »


Valitettavasti näitä sattuu eikä niihin ole kuin yksi syyllinen. Näissä on turha syyttää muita kuin kuljettajaa.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1350 on: 26.12.13, 12:09 »

Tuskin Suomeen noita on tulossa näille teille! Ne eivät yksinkertaisesti kestä...

Kommentti 65-66tn painoista ketjun alkupuolelta. No, nyt on 76tn massat laillisi ja jopa 80tn. Meillä 64tn. Saatiinpa pari viikkoa sitten uusi auto mutta eipä saakaan sitä rekisteröityä uudelle 28tn painolle jonkun pykälän takia, vaan se on 26tn. Meni se koko 4tn korotus siis perävaunuun. Tätäkö lainsäätäjä halusi. Ajoneuvo muuttui heti vaarallisemmaksi. Perävaunu saa siis painaa nyt 38tn entisen 34tn sijaan, koska kokonaispaino nousi 60 -> 64tn.
« Last Edit: 26.12.13, 12:14 by Joona Väisänen »
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1351 on: 26.12.13, 12:32 »

Niin, no tuskin perävaunu  tuolla 4 tonnin lisäyksellä niin radikaalisti vaarallisemmaksi muuttuu.  Lisäys kokonaispainoon verrattuna pieni.   Mites meni se pykälä, kuinka paljon perävaunu saa olla vetoautoa raskaampi ?

Ja 60 tonnin yhdistelmillä melkein järkejään oli se  64-65 t  kokonaispaino. Nythän ylikuorma tuli tavallaa lailliseksi uusien kokonaismassojen myötä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1352 on: 26.12.13, 12:44 »

Niin, no tuskin perävaunu  tuolla 4 tonnin lisäyksellä niin radikaalisti vaarallisemmaksi muuttuu.  Lisäys kokonaispainoon verrattuna pieni.   Mites meni se pykälä, kuinka paljon perävaunu saa olla vetoautoa raskaampi ?

Ja 60 tonnin yhdistelmillä melkein järkejään oli se  64-65 t  kokonaispaino. Nythän ylikuorma tuli tavallaa lailliseksi uusien kokonaismassojen myötä.

On se yli 10% lisää kärryyn. 1,5 kertaa veturin paino on tuo pykälä. Toki aina on se muutama tonni ollut ylikuormaa mutta nyt lailla säädettiin se lisäpaino kärryyn.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1353 on: 26.12.13, 14:00 »

On se yli 10% lisää kärryyn. 1,5 kertaa veturin paino on tuo pykälä. Toki aina on se muutama tonni ollut ylikuormaa mutta nyt lailla säädettiin se lisäpaino kärryyn.

Sehän tekee 400kg per rengas jos 5 akselinen kärry.  Ennemmin ottasin lisäpainon kärryyn kuin vetäjään...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1354 on: 26.12.13, 14:27 »

Sehän tekee 400kg per rengas jos 5 akselinen kärry.  Ennemmin ottasin lisäpainon kärryyn kuin vetäjään...

Onko sulla jokin järkevä perustelu sille, miksi sen kaiken lisäpainon haluat sinne taakse roikkumaan? Ideahan oli alunperin, että normaalissa 8-akselisessa täysperävaunuyhdistelmässä (varmaan kaikkein yleisin), jossa perävaunu on ykköspyörillä, kokonaismassa nousee 4tn. 2tn veturissa ja 2tn perävaunussa. 28 + 36tn on paljon parempi kuin 26 + 38tn. Etenkin kun Suomessa on tapana ajaa melko liukkailla keleillä, jolloin sitä vetopainoa kyllä oppii arvostamaan.

Jos molempiin lisättäisiin 2tn, se olisi 200kg per rengas molemmissa yksiköissä. Vaikkakaan en kyllä ymmärtänyt, mitä rengaspainolla ajoit takaa.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1355 on: 26.12.13, 15:42 »

Onko sulla jokin järkevä perustelu sille, miksi sen kaiken lisäpainon haluat sinne taakse roikkumaan? Ideahan oli alunperin, että normaalissa 8-akselisessa täysperävaunuyhdistelmässä (varmaan kaikkein yleisin), jossa perävaunu on ykköspyörillä, kokonaismassa nousee 4tn. 2tn veturissa ja 2tn perävaunussa. 28 + 36tn on paljon parempi kuin 26 + 38tn. Etenkin kun Suomessa on tapana ajaa melko liukkailla keleillä, jolloin sitä vetopainoa kyllä oppii arvostamaan.

Jos molempiin lisättäisiin 2tn, se olisi 200kg per rengas molemmissa yksiköissä. Vaikkakaan en kyllä ymmärtänyt, mitä rengaspainolla ajoit takaa.

Ei ole mitään selitystä, heitin vain. Ihmettelen vain, eikö 26t ole jo 3 akseliselle ihan riittävä paino.   Ei se talvella liukastelu lopu jos painojakauma olisi 28+36.  Jos kaksi yhdistelmää lastataan painoilla 28+36 ja 26+38   niin ei niitä kyllä ajamalla erota kumminpäin paino on. Kun loppupelissä puhutaan vain 4 tonnista. Nyt pitäs jotenki ymmärtää ,että paljonko se 4 tonnia on käytännössä. 4kpl kuution vesipönttöä...    Rengaspaino hieman selventää mistä on kyse...paljonko nousee renkaalle tuleva paino periaatteessa/ per rengas jos aatellaan ,että akselikuormat menisi tasan...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1356 on: 26.12.13, 16:20 »

No, se on sun mielipide. Pohjaan oman mielipiteeni kokemukseen töistä.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1357 on: 26.12.13, 18:35 »

No, se on sun mielipide. Pohjaan oman mielipiteeni kokemukseen töistä.

Siihen on sitten tyytyminen... thmbup
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1358 on: 26.12.13, 21:10 »

48tn maks ja tienkäyttäjät kiittää... Tutulla ketä runkoa ajaa taitaa olla ennätys viime talvelta 56 tonnia 25.25m yhdistelmässä, sen kovempaa kuormaa ei kuulemma oo koskaa tullu ja tuossakin vielä jonkin verran luntakin...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1359 on: 26.12.13, 21:53 »

48tn maks ja tienkäyttäjät kiittää... Tutulla ketä runkoa ajaa taitaa olla ennätys viime talvelta 56 tonnia 25.25m yhdistelmässä, sen kovempaa kuormaa ei kuulemma oo koskaa tullu ja tuossakin vielä jonkin verran luntakin...

Mitä?
Pages: 1 ... 66 67 [68] 69 70 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1