Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (273/283) > >>

Joona:
Quote

48tn maks ja tienkäyttäjät kiittää... Tutulla ketä runkoa ajaa taitaa olla ennätys viime talvelta 56 tonnia 25.25m yhdistelmässä, sen kovempaa kuormaa ei kuulemma oo koskaa tullu ja tuossakin vielä jonkin verran luntakin...


Mitä?

Miksu:
Että yhdistelmille 48 tonnia maksimimassat. Ois kaikkien elämä mukavampaa. Kaverilla ketä ajaa runkoa niin ei oo koskaan ollu suurempaa yhdistelmän kokonaismassaa kuin 56 tonnia, viime talvena ja siinäkin massassa oli jonkin verran lumikuorrutusta päällä... Tuntuu ihan oikeesti että noista suuremmista massoista ei hyödy ku sorakeisarit ja puu/hakekuskit. Harvoin tulee vastaan runkoautoa tai elintarvike autoa missä ois saatu tappiin asti lastattua.

nosturimies:
Vesikuormalla oli aikalailla tapissa.  Oisko ollu kuorma ,kaks viikkoon.   Toimiihan se homma teoistekkinpäin. Lastaat kokoretelin paskapaperia ja saat siitä täyden rahdin...

Joona:
Quote

Että yhdistelmille 48 tonnia maksimimassat. Ois kaikkien elämä mukavampaa. Kaverilla ketä ajaa runkoa niin ei oo koskaan ollu suurempaa yhdistelmän kokonaismassaa kuin 56 tonnia, viime talvena ja siinäkin massassa oli jonkin verran lumikuorrutusta päällä... Tuntuu ihan oikeesti että noista suuremmista massoista ei hyödy ku sorakeisarit ja puu/hakekuskit. Harvoin tulee vastaan runkoautoa tai elintarvike autoa missä ois saatu tappiin asti lastattua.


No katohan vaan, kun tulee taas aivopieruja Paljonko raskaan kaluston määrä tieliikenteessä kasvaa, kun maksimipainoksi tulee 48tn? Kaverillasi ei välttämättä tule kuin 56tn max. Meillä useampi kuin moni auto kulkee yli 60tn massalla joka päivä ja vieläkin olisi joissain ajoissa varaa kasvattaa, esim juuston ja kaljan. On totta, että normaalissa ajossa nuo 76tn massat on ehkä ylimitoitettuja. Eikä niitä kukaan hankikaan mihinkään villan ajoon. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, mitä on nämä mainitsemasi runkoautot?

Elintarvikeajossakin tulee helposti lähes tai yli täydet painot, kun ajetaan keskusvarastolta runkosiirtona kohdeterminaaliin tavaraa. Kyllä se ruokakin painaa, yllättävän paljon. Se jakokuorma kauppaan onkin sitten kevyempi. Kappaletavara-ajossa myös massat on helposti maksimissa. Siellähän sitä kulkee kaikkea mahdollista painotavaraa, kipsilevyä, laminaattia, maalia, kattohuopaa, IBC-pyttyjä, paperia yms ja näitten päälle kun pinotaan vielä kunnolla kevyempää tavaraa. Monesti kun lastaa kappaletavaraa terminaalista runkokuorman, joutuu katsomaan ettei mene ylikuorman puolelle.

Toi viimenen lauseesi olikin ihan puhdasta paskapuhetta. Tuntuu, että pätemisen tarpeesi olisi taas kova mutta ei niitä juttuja kannata pohjustaa millään "kaveri tekee sitä ja tätä."

Miksu:
Sattuneesta syystä painavin ajoneuvo millä olen ajanut tieliikenteessä on täyteenlastatu Tranportteri. Sillä ihan perustelen että jos ne muualla pärjää noilla 48 tonnin painoilla, miksei mekin? Jos joku oikeasti kehtaa väittää että tiet on meillä hyvässä kunnossa niin hirtettäköön aamunkoitteessa. Jos 1-tie on parhaimmassa kunnossa oleva tie Suomessa, niin en halua oikeasti tietää mikä on se paskimmassa kunnossa oleva? Enkä ole tämän ajatukseni kanssa yksin, myös tosiaan jotkut ammatikseen ajavat ovat tätä mieltä. Ja runkoauto on tässä tapauksessa täyspitkä (25,25m) moduuliyhdistelmä jota vetää semmoinen kampe kuin MB Actros. Ja kyseinen kampe ajaa runkolinjaa. Runkoauto ehkä huono sana, mutta huomaa taas että Väisänen haluaa tarttua näihin pikku yksityiskohtiin joilla varsinaisen asian kanssa ei ole p*skaakaan tekemistä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page