Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (29/283) > >>

TarppiVertainen:
Quote

Juu, kyllä se aika paljon kuluttaa niitä taaimmaisia pyöriä varsinkin jos telin akseliväli on pidempi. Meillä yhessä kärryssä on nouseva teli, ja se kääntyy teli ylhäällä aika näppärästi. Niin ja osassa vetureista kääntyy taaimmaiset pyörät.


Tässä mun työsuhde-Trakkerissa on Briabin kärry, jossa saa tyhjänä nostaa puolet akseleista ylös.
Kääntyy noin kiinteänäkin aika vi*un pienessä tilassa...
Äskenkin käänsin kyseisen vehkeen normaalin hiekkatien pienehköllä levikkeellä, joten ei ole ikävä jatkokärryä
Ja JEE! Huomenna tietokonekoulutusta. Kartanlukua ja tiedonsiirtoa!!! (Mä osaan kyllä jo nämä touhut, sorry vaan) Mutta käytävä on...

Kunnon pöllejä: http://www.youtube.com/watch?v=3qURDorFcW0

hynkel:
Quote

Koska kantavuus on sama, voidaan todeta että kaksi rengasta vähemmän kulumassa tulee halvemmaksi. Siksi toisekseen pistää tiukoissa kaarroissa vähemmän hanttiin. Vähän moderneimmissa peleissä tuo teliakseli tehdään joskus myös ohjaavaksi, joilloin kääntösädekin pienenee.


Saattaa vaatia sitten myös kalliimpaa kumia, koska siltä saatetaan vaatia vähän suurempaa kantokykyä. Meidän ykköspyörätelillä olevat rellut on hiukan pienemmällä kokonaismassa paripyörätelillisiin verrattuna, en ole varma, onko kiinni juuri kumeista, eli muuten tarvisi upottaa niihin enemmän rahaa. Toisaalta pitää myös muistaa, että pois jää ylimääräistä kuormaa jokunen kilo, 2 rengastakin painaa vanteineen jonkin verran...

kille:
Quote

Saattaa vaatia sitten myös kalliimpaa kumia, koska siltä saatetaan vaatia vähän suurempaa kantokykyä. Meidän ykköspyörätelillä olevat rellut on hiukan pienemmällä kokonaismassa paripyörätelillisiin verrattuna, en ole varma, onko kiinni juuri kumeista, eli muuten tarvisi upottaa niihin enemmän rahaa. Toisaalta pitää myös muistaa, että pois jää ylimääräistä kuormaa jokunen kilo, 2 rengastakin painaa vanteineen jonkin verran...


Pitää paikkansa tuokin. Jos huonojen puolien listaan haluaa lisätä vielä jotakin, tarkoittaa yksi pyörä kahden sijasta sitä että matka katkeaa automaattisesti tyhjentyneeseen renkaaseen, siinä missä paripyörillä päästiin vielä jonkin matkaa, kevyehköllä kuormalla. Lisäksi yksittäinen jumbopyörä saattaa olla niin raskas käsitellä ettei sitä enää joka ukko vaihdakaan tien päällä.

Edut kuitenkin ylittävät haitat, mikä näkyy esimerkiksi yleistyneinä ykköspyöräratkaisuina perävaunuissa.

TarppiVertainen:
Nythän noita yksipyöräisiä kärryjä löytyy jo pöllinajoonkin.. Hieman herättää ennakkoluuloja. Saas nähdä miten nopsaan yleistyy.
Lisäilin tuonne juutuubiin hieman videoita näistä keskisen Suomen metsäteistä
http://www.youtube.com/watch?v=OnkmMTJAIGI
Tällä mäkisellä osuudella selätin Sisun aikoinaan. Taisi olla aikalailla 12-vuotta sitten

Ja tässä huonolaatuinen otos tämän päivän sorvikuormasta:
http://www.youtube.com/watch?v=bo6NHP6b9ig

hynkel:
Quote

Pitää paikkansa tuokin. Jos huonojen puolien listaan haluaa lisätä vielä jotakin, tarkoittaa yksi pyörä kahden sijasta sitä että matka katkeaa automaattisesti tyhjentyneeseen renkaaseen, siinä missä paripyörillä päästiin vielä jonkin matkaa, kevyehköllä kuormalla. Lisäksi yksittäinen jumbopyörä saattaa olla niin raskas käsitellä ettei sitä enää joka ukko vaihdakaan tien päällä.

Edut kuitenkin ylittävät haitat, mikä näkyy esimerkiksi yleistyneinä ykköspyöräratkaisuina perävaunuissa.


Juu ja tarvittaessa paripyöräinstallaatiosta voi nyppästä sen hajonneen irti, ellei aivan tolkuttomia painoja ole (tai vaikka olisikin ), matka jatkuu sitten vähemmillä kumeilla.. Ykköspyörän kanssa pitäis olla vararengas tai vararenkaita mukana, meillä on suurin osa dollyista puolikkaan renkaita pienemmillä renkailla, en oo kokoa jaksanu sen tarkemmin kattoa.

Jumbot painaa joo, mutta jos sen saa alas telineestään niin kyllä se pitäis myös saada vaihdettua, nostaahan sitä ei tarvitse lainkaan, kun vaan säätää tunkilla korkeuden sopivaksi ja jollain putkenpätkällä koittaa sitten saada sitä kumia sen verran veivattua, että reiät osuu kohdalleen. Toki se on silti työläämpi. Kieltämättä, jos kuski on oikeasti heiveröinen, niin eihän se saa sitä jumboa nostettua maasta pystyyn... mutta..

Navigation

Up one level

Next page

Previous page