FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 16:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 69 70 [71] 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 367319 times)
Jarmo Jokiniemi
Offline Offline

Posts: 124
Date Registered: 26.01.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1400 on: 14.06.15, 09:03 »

Logistiikka-Kuljetus 15
Tapahtumasta muutama kuva – ilman tekstejä, näistä kun en mitään ymmärrä. Keulallahan tuo lukee mitä esittää.  Smiley  Järeää rautaa ovat, komeaa katseltavaa...

Historic:









Uutta rautaa:















Malleja:









Jarmo J
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4444
Date Registered: 13.04.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1401 on: 30.09.15, 18:07 »

Tulipaha Kuopiossa ollessani piipahdettua hälyjä kuvailemassa  thmbup
RPS101


RPS106

Jarmo Jokiniemi
Offline Offline

Posts: 124
Date Registered: 26.01.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1402 on: 20.08.16, 11:53 »

Kuorma-autossa pitää olla nokka, lippa ja V8. Ei siis ole montaa oikeaa kuorma-autoa....  Cool


.... ei kun Kuorma-Auto alle ja penkalle...


... isot on työmaat...


... Scania Vabis Super 110 ja homma toimii....


... penkaa ylös ja alas koko päivän...


.... välillä dieseliä tankkiin...


... kuskille voimajuomaa ja takaisin montulle. Tongue  Grin

Jarmo J


Juhani Sarell
Offline Offline

Posts: 426
Date Registered: 07.06.11

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1403 on: 20.08.16, 12:07 »

Hieno Scania 110 malli, ei siis Scania-Vabis. Eikä ole V-konettakaan vaan suora kutonen.

Lentokoneen päällikkö on lähes aina lennonjohtajaa korkeammalla...
Jarmo Jokiniemi
Offline Offline

Posts: 124
Date Registered: 26.01.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1404 on: 20.08.16, 16:47 »

Totta kirjoitat Juhani, näinhän tuo on, V8 oli vielä tulevaisuutta ja Scania Vabis menneisyyttä... Seison ojennettuna  Grin Olkoon oikea kuorma-auto sitten se jossa on nokka ja lippa ... laugh

Jarmo J
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4444
Date Registered: 13.04.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1405 on: 08.09.16, 11:57 »

Eilen turvamessuilta muutama raskas räpsy  Smiley




Onkos kukaan vielä tätä päässyt ihmettelemään lähemmin taikka ajossa? Sisätilat on ihan uutta tasoa ja näyttää ja vaikutti todella toimivalta  thmbup




Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1406 on: 09.09.16, 00:38 »

Turun saaristosta löytyi tälläinen aikansa palvellut Scania.



Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1407 on: 19.10.16, 08:30 »

Koskahan kolahtaa, kun kalusto on nykyisin 4,4 metriä korkeata. laugh


« Last Edit: 19.10.16, 08:41 by Joona V?is?nen »
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1408 on: 19.10.16, 16:27 »

Turun saaristosta löytyi tälläinen aikansa palvellut Scania.







Eiköhän tuo ole niitä troolareista silakkasaaliin nostoon käytettyjä.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Heikki Sten
Offline Offline

Posts: 1387
Date Registered: 11.06.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1409 on: 19.10.16, 18:24 »

Koskahan kolahtaa, kun kalusto on nykyisin 4,4 metriä korkeata. laugh


Suomessa kolahtaa aika usein. Olen siltojen alta ajellessani nähnyt paljon kontaktijälkiä. Mielestäni meillä suomessa niitä jälkiä on enemmän kuin naapurimaissa, vai mitä mieltä ovat Foorumin ammattiautoilijat?

Pilatus fani
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1410 on: 19.10.16, 19:52 »

Ei ole ikinä eli n. 10 vuoden aikana osunut. Muutaman kerran on joutunu kääntymään ja keksimään toisen reitin. Auton korkeutta kun ei näe mistään automaattisesti. Monet mittaavat ja laittavat korkeuden näkyville. Varsinkin jos auto on sellanen kiertopalkinto että sillä ajaa useampi.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1411 on: 19.10.16, 21:28 »

Ei ole ikinä eli n. 10 vuoden aikana osunut. Muutaman kerran on joutunu kääntymään ja keksimään toisen reitin. Auton korkeutta kun ei näe mistään automaattisesti. Monet mittaavat ja laittavat korkeuden näkyville. Varsinkin jos auto on sellanen kiertopalkinto että sillä ajaa useampi.

Eiköhän ne osumat pääasiassa tule silloin, kun kuljettava kuorma itsessään vaikuttaa ajoneuvon korkeuteen, eli jos kuormana on esimerkiksi autoja tai työkone.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1412 on: 20.10.16, 14:23 »

Eiköhän ne osumat pääasiassa tule silloin, kun kuljettava kuorma itsessään vaikuttaa ajoneuvon korkeuteen, eli jos kuormana on esimerkiksi autoja tai työkone.

Ajoin kauan sitten kuorma-auton takana Turussa Koulukadun rautatiesillan alituksen kohdalla. Kuorma-autossa oli lavalla purjevene. Piti hieman jarruttaa, kun kipinöitä ja osia alkoi lentämään. Kuski painoi lisää kaasua, että ei jää jumiin sillan alle ja häipyi horisonttiin. Purjeveneestä tuli ehkä ylhäältä hieman matalampi  Grin

Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1413 on: 09.01.17, 12:50 »

Täälläkin kun on alan ammattilaisia, niin kysytään: kannattaako nykypäivänä kouluttautua kuljetusalalle? Kun olen vähän kysellyt muutamilta kuskeilta, niin he ovat antaneet ymmärtää, että rekan ajaminen on koiran virka ja että kannattaa pysyä kaukana. Epäsäännölliset työajat, paljon stressiä ja palkkakaan ei kovin hyvä. Kuorkilla vaihtolavojen tms. ajo voi olla eri juttu ja mielekkäämpää sekä työajat enimmäkseen säännölliset, mutta jossain roskakuskin tai jakeluhommassa joutuu jatkuvasti hyppimään autosta ulos ja kiskomaan kuormalavoja eli ei ole pelkkää ratin veivailua. Toisaalta arvostan niitä, jotka pyörittelevät pitkiä yhdistelmiä helpon näköisesti ahtaissakin paikoissa. Jokaisessa ammatissa on sekä etuja että haittoja, mutta mitä mieltä? Mikä on parasta työssänne? Kyselen, koska minulla on varsin vähän tietoa alasta.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1414 on: 11.01.17, 20:15 »

En nyt tähän väsyneenä jaksa pidemmin alkaa raapustelemaan mutta sen verran pitää sanoa, että suurin osa kuskeista on jostain kumman syystä hirveän nöyriä. Vähätellään omaa ammattitaitoa ja vielä 30 vuoden jälkeenkin kehutaan olevan amatöörejä ja ammattilaisia ei olla lainkaan yms. Varmaan sama porukka on tuota, jotka pilkkaavat omaa työtään. Kannattaakin kysyä niiltä, että miksi ajavat rekkaa, jos se on koiran työtä ja kannattaa pysyä kaukana ja kaikki on perseestä. Palkka voisi olla parempi mutta sanoisin, että kuljetusalalla tienaa kyllä sangen kivasti.

Jakeluajokaan ei välttämättä ole jatkuvaa hyppimistä. Riippuu niin paljon ajopaikasta, jakoalueesta yms. Jos pelkkää ratin veivaamista haluat niin kannattaa katsella merikonttien vetoa. Tosin, taksat on niin alhaiset, että ei taida käteen jäädä juuri mitään, vaikka asuisit autossa. Mutta hyviä työnantajia on paljon ja töitä kyllä riittää tekijöille, kun vaan jaksaa ahkerasti ja omatoimisesti kysellä eri paikoista. Olen nähnyt hyviä ja huonoja työnantajia ja kaikkea siitä väliltä ja voin luvata, että tässä vaiheessa ei oikeastaan mikään enää yllätä.

Hyviä puolia on paljon. Maisemat vaihtuu jatkuvasti, joka päivä saattaa olla ja yleensä onkin erilainen. Mulla on hyvinkin vaihtelevia päiviä. On tiettyjä vakiopaikkoja, mitä kolutaan joka päivä mutta jos tänään käyt jossain tietyssä paikassa, huomenna siellä saattaa käydä joku muu. Uusia paikkoja yms tulee lähes joka päivä. Tavaraa liikkuu laidasta laitaan, mitä vain kyytiin saa mahtumaan. Työ on suht itsenäistä eikä tarvitse istua toimistossa. Talvella tietysti mieluummin istuisi toimiston lämmössä kuin 30 asteen pakkasessa sitomassa jotain hirveätä silppukuormaa kapellikärryyn (tai kun se kärryn rengas sattui räjähtämään keskellä yötä keskellä ei mitään ja vararengas sattuu olemaan puolen metrin kovettuneen lumikerroksen takana..) mutta kesällä taas ulkohommat on ihan parasta mitä voi olla.

Kerrottavaa olisi vaikka millä mitalla mutta ehkä joku toinen kerta paremmalla ajalla. Jos kuljetusalalle haluat, eikä sormi mene suuhun heti joka ongelman kohdalla, niin suosittelen..

Tähän vielä viime kesältä kuva. Harvemmin näin paljon tilaa on. Yleensä pihat on niin ahtaita ettei niihin polkupyörää isommalla ole mitään asiaa.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1415 on: 12.01.17, 13:01 »

Alahan on siitä aika jännä, että julkisesti tarjottavalla koulutuksella ei kovin kovia valmiuksia näemmä pystytä antamaan, johtunee osaltaan siihen koulutukseen hakeutuvan materiaalin soveltumattomuudesta alalle. Moni kuluttaa persettään koulun penkillä aivan turhaan vuositolkulla, vaikkakin siellä jonkin verran on nykyisten ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimusten vuoksi pakko istua. Sekä tietopuolinen että käytännön osaamistaso on jopa "hyvillä" valmistuneilla jostain syystä yleensä aivan onneton, rekkajuttuja osaavat kyllä jo kertoa eli esson baarissa istuminen onnistuisi.

Quote
Jos kuljetusalalle haluat, eikä sormi mene suuhun heti joka ongelman kohdalla, niin suosittelen..

Tämä on yksi tärkeimpiä asioita. Toinen on omatoimisuus ja yleinen reippaus, ettei joka juttua tarvitse olla kädestä pitäen näyttämässä tai erikseen käskemässä. Turhan paljon hommia tulee kokeilemaan sellaiset ihmiset, joita työnteko ylipäätään ei tunnu kiinnostavan, tai ainakin pitäisi päästä ajamaan heti niitä "parhaita paikkoja" ja kolhimaan sitä uusinta autoa.

Joonalla on muutaman vuoden pidempi ura kuin mulla (ja paljon enemmän ajokokemusta, koska itse oon tehnyt työnjohtohommia yli puolet urasta), itsellä tulisi 10 vuotta täyteen ensi viikon tiistaina, mutta viimeinen työpäivä tällä tietoa on sunnuntaina, kun ala vaihtuu ensi maanantaina.

Kuskina tienasin muistaakseni alkuvaiheessa 35 tonnia vuodessa ja vähän myöhemmin 40-45, osa palkasta oli toki ilta/yö/pyhälisiä ja jonkin verran ylitöitä. TES:n mukainen peruspalkka jää jonnekin 25 tonnin tuntumaan (13,09 e/h). Työehtosopimuksen palkkakehitys on lähinnä huono vitsi. Samoja hommia 12+ vuotta tekemällä tuntipalkkasi nousee 88 senttiä tuossa ajassa, eikä 40 vuotta täysperää ajanut kuljettaja TES:n palkoilla tienaa kuin 1,74e/h enemmän kuin vasta aloittanut kuorma-autonkuljettaja. Alkuvaiheessa voi olla vaikea päästä TESiä kovemmille palkoille, mutta myöhemmin se on neuvottelukysymys.
« Last Edit: 12.01.17, 13:11 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4444
Date Registered: 13.04.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1416 on: 18.01.17, 18:15 »

Katsotaanko paremmalla silmällä niitä jotka on koulun käynyt kuljetusalalle verrattauna intistä kortin saaneita? Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan ja ehkä voisi olla kiinnostusta lähteä kuljetusalalle.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1417 on: 18.01.17, 21:29 »

Katsotaanko paremmalla silmällä niitä jotka on koulun käynyt kuljetusalalle verrattauna intistä kortin saaneita? Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan ja ehkä voisi olla kiinnostusta lähteä kuljetusalalle.

Sanoisin, että kumpikaan ei ole toista parempi. Työn oppii vain kantapään kautta. Vaatii aktiivista työnhakua ja ensimmäisen paikan myötä asiat helpottuu.
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1418 on: 19.01.17, 07:59 »

Kiitoksia vastauksista sekä Joonalle että Tatulle. Isolla autolla työkseen ajaminen voisi kiinnostaa, mutten halua tehdä hätiköityjä päätöksiä. Olen kuullut muualta juuri tuon saman, että alalla on paljon epämotivoitunutta ja sinne sopimatonta porukkaa. Lisäksi sen, että kaljankuskaushommat yms. kappaletavarahommat ovat siinä mielessä syvältä, että jatkuva kiire, fyysinen kuormittavuus ja sitten saa paskaa niskaan syistä, joihin ei itse aina voi vaikuttaa. Mutta alalla on käsittääkseni muitakin hommia, sekä hyviä että huonoja. Itsellä ei ole "verenperintöä" alalle ja koulutus tapahtuisi aikuiskoulutuksena. Lukio on takana, mutta nykyinen koulun penkin kuluttaminen alkaa kyllästyttää ja tekisi mieli päästä "oikeita" töitä tekemään ja kuljetusala olisi mielestäni yksi varteenotettava vaihtoehto.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1419 on: 19.01.17, 09:47 »

Kiitoksia vastauksista sekä Joonalle että Tatulle. Isolla autolla työkseen ajaminen voisi kiinnostaa, mutten halua tehdä hätiköityjä päätöksiä. Olen kuullut muualta juuri tuon saman, että alalla on paljon epämotivoitunutta ja sinne sopimatonta porukkaa. Lisäksi sen, että kaljankuskaushommat yms. kappaletavarahommat ovat siinä mielessä syvältä, että jatkuva kiire, fyysinen kuormittavuus ja sitten saa paskaa niskaan syistä, joihin ei itse aina voi vaikuttaa. Mutta alalla on käsittääkseni muitakin hommia, sekä hyviä että huonoja. Itsellä ei ole "verenperintöä" alalle ja koulutus tapahtuisi aikuiskoulutuksena. Lukio on takana, mutta nykyinen koulun penkin kuluttaminen alkaa kyllästyttää ja tekisi mieli päästä "oikeita" töitä tekemään ja kuljetusala olisi mielestäni yksi varteenotettava vaihtoehto.

Kyllä se taitaa niin olla, että kuskaa mitä tahansa, kiire on vähän joka paikkaan. Jos työn fyysistä puolta mietit, onhan olemassa esim. bulkkiajoa tai maansiirtoajoa. Jälkimmäinen on hyvinkin ei-fyysistä työtä niin kauan, kunnes auto uppoaa akseleita myöden maahan tai isänmaa jämähtää tai jäätyy lavalle. Itse ajoin kasettia kolmisen vuotta, ja oli kyllä ihan mukavan lupsakkaa puuhaa.


Pages: 1 ... 69 70 [71] 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1