FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 10:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 364930 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #20 on: 17.07.07, 06:07 »

No mäkin nyt mainitsen sen verran, että luin tuota tekstiä ihan haavi auki. Joku selitys voisi olla ihan selkeyden vuoksi paikallaan, utelias kansa odottaa.

Sattuneesta syystä joudun ehkä lukemaan palstaa hieman enemmän, kuin monet muut. Ja pidemmän päälle Janin kirjoituksista ovat paistaneet tietyt piirteet läpi. Tähän asti olen yrittänyt kyllä kuittailla ihan puhtaasti huumorilla, mutta jossakin vaiheessa tulee mitta täyteen. Ehkä se triggeri oli sitten tässä tapauksessa se, että Jani selvästikin tekee tuota tahallaan ja provotakseen muita. Ehkä se se on se oikea syy, miksi nyt alkaa kuppi vuotaa laidoilta yli.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Johannes Pietilä
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 01.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #21 on: 17.07.07, 06:23 »

Sattuneesta syystä joudun ehkä lukemaan palstaa hieman enemmän, kuin monet muut. Ja pidemmän päälle Janin kirjoituksista ovat paistaneet tietyt piirteet läpi. Tähän asti olen yrittänyt kyllä kuittailla ihan puhtaasti huumorilla, mutta jossakin vaiheessa tulee mitta täyteen. Ehkä se triggeri oli sitten tässä tapauksessa se, että Jani selvästikin tekee tuota tahallaan ja provotakseen muita. Ehkä se se on se oikea syy, miksi nyt alkaa kuppi vuotaa laidoilta yli.
Pakko sanoa, että olen jättänyt ihan kokonaan lukematta Janin kirjoitukset puolen vuoden ajan. Undecided Että et ole yksin Mikko.  Wink
niko korpela
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #22 on: 17.07.07, 07:50 »

(yleistä) On se kumma homma kun jätkillä elimistö kehittää ensimmäiset testosteronin rippeet niin sen jälkeen ollaan niin leveetä niin leveetä asiasta kuin asiasta. Kyllähän täällä itse kukin voisi leveillä asiasta kuin asiasta, mutta se ei tunnetusti ole hirveän kannattavaa nettipalstoilla.

Nyt ei muuta kuin kaikki henkseleitä paukuttelemaan  Grin
Aaltonen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #23 on: 17.07.07, 08:10 »

Topikin alottajan kuvista sen verran, että aika tutun näköstä nappia ja rattia ja mittaristoa. Tuon kuvissa mainitun talon uuden Volvon mittaristo näytti vastaavan melkeen suoraan Volvon 8700LE kalustoa linja-autopuolella, siis näitä Jokeri autoja mm. Ja nuo Scanian mittaristot olivat lähes yks yhteen Lahden autokorin Scalan kanssa. Hyvä laatusia kuvia joka tapauksessa.

Käsittääkseni kaikilla, joilla on C,E,D kortit saa ajaa tota masiinaa, josta noin pyöreesti topikin kirjoittaja mainitsi, ettei olisi kelpuutusta. Muistaakseni ei ole mitään rajaa jos C-kortti tai E-kortti on taskussa, että saako tollasta ajaa vai ei. Kyse on kuitenkin raskasajoneuvo luokituksista huolimatta ja mulla on se käsitys, että C-kortti riittää. Sehän on sitten ihan eri juttu, että moniko tollasta saa sitten firmassa ajaa.....

Ja tästä kun täällä nyt tätä topikin kirjoittajaa arvostellaan niin kyllä selkeesti on havaittavissa mieletön innostus tätä ajohommapuolta kohtaan. Hyvähän se vaan on, että töissä on kivaa eikä nää punasta kokoajan kun aamulla herää. Olihan se itselläkin tuossa vuosi sitten, taisin muutaman TTS kuvankin tänne pistää ja tuli tuo linja-auto kuvatopikki alotettua samoihin aikoihin. Ja samoihin aikoihin sain sitten teidenritarin maineen miettimällä liikennettä varsin monta eri kertaa.
Ei siinä mitään, uus on aina uus juttu elämässä ja tottakai siitä haluaa pistää kuvaa ja tarinaa kun se on omasta mielestä kivaa.

Mutta kuitenkin pitää muistaa, että se työ mitä nyt tuola kesäduunissa teet, ei kamalasti kohtaa sitten sitä todellisuutta. Se on oikeesti ihan rankaa hommaa tuo rantin pyörittäminen. Enkä tarkoita nyt sitä, että miten vaativaa tai hankalaa tuollasen auton ajaminen on. Vaan sitä, että kun aamulla 6 pintaan alotat ja lopetat 17 korvilla työt, näin kesäpäivänä se on kyllä oikeasti ihan jotain muuta kun tuo "hallin" kesäduuni. Tästä on vaan pakko mainita.

Kyllä se itselläkin TTS:llä tuntui helpolta ja kevyeltä. "ajaa nyt bussia joo heh helppo nakki". Olihan se tottakai sielä koulutuksessa aika kevyttä kun päivää kohti kertyi ajotunteja päivästä riippuen 3-7. Mutta kun todellisuuteen sitten tipahdettiin ja ajettiin Espoon 42:sta työharjotteluaikana 6 kierrosta kesän hellepäivänä, niin tuntu varsin helpolta ne koulutuksen "rankat" ajopäivät, jolloin luuli olevansa puhki kun himaan pääsi. Ja tällä hetkellä jos miettii erästäkin työviikkoa, ajoin pelkää linjaa 550 noin 1000 kilometriä viikon sisään. Jos se ei miestä kun miestä väsytä, niin sitten se puhuu roskaa. Kyllä tollaset 250km ajopäivät PK-seudun liikenteessä illalla näkyy. Ja sitä ei todellakaan sielä TTS:n koulutuksessa tajunnut, johtuen juuri näistä ajomääristä ja taukojen pituuksista ym.

Mutta joka tapauksessa Jani ehkä vähän matalampi profiili, kyllä täällä on kuljettajia, jotka tietää tasan tarkkaan mistä puhuvat kun teikäläiselle aika suoraan asioita näyttävän sanovan. Tatu ja Joonas ajaa työkseen ja niin meikäläinenkin, joskin eri kalustolla. Ja se on vaan merkillistä, että se mitä nyt tällä hetkellä uskoo osaavansa ja olevansa jopa hyvä siinä asiassa, on 6kk lähinnä huvittuneisuuden tunteen tuomaa tunnetta, että "sillonko jotain muka osasin". Koskaan näissä ajohommissa ym. jutuissa ei liikaa osaa. Ei ole täydellistä kuljettajaa. Esimerkiksi se, että sulla tuntui se 5cm peilit sisään osasto kapeelta, tuntuu leveeltä kun kokemusta karttuu. Mutta niin sen pitääkin olla, kukaan ei osaa syntyessään yhtään mitään.

Mun mielestä kuitenkin ihan hyvä, että tämäkin topikki herättää keskustelua. Alkaa itsellä toisinaan lyömään lämmöt tappiin kun 18 vuotiaat brassaa miten kovia ja taitavia ja hyviä kuljettajia he ovat. Kaiman (Virkkulan Samin) vastaus tuossa taaempana olisi pitänyt sanoa tuonne liikennetopikkiin jo ajat sitten, etenkin muutamille sielä kovasti itseään niin hyvinä pitäville. Ehkä jopa meikäläisellekin joissain tapauksissa. Mutta kuitenkin asiasta sen enempää niin kuvat oli joka tapauksessa mielenkiintoisia ja mun mielestä on hienoa nähdä tollasta innostuneisuutta 16 vuotiaan ajatuksissa, on ainakin tavotteet selvillä!

Ja vielä selvennykseksi, että en tässä nyt halunnut mitenkään mollata teikäläistä.
« Last Edit: 17.07.07, 08:16 by Sami Aaltonen »
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #24 on: 17.07.07, 11:12 »

Mutta kuitenkin pitää muistaa, että se työ mitä nyt tuola kesäduunissa teet, ei kamalasti kohtaa sitten sitä todellisuutta. Se on oikeesti ihan rankaa hommaa tuo rantin pyörittäminen. Enkä tarkoita nyt sitä, että miten vaativaa tai hankalaa tuollasen auton ajaminen on. Vaan sitä, että kun aamulla 6 pintaan alotat ja lopetat 17 korvilla työt, näin kesäpäivänä se on kyllä oikeasti ihan jotain muuta kun tuo "hallin" kesäduuni. Tästä on vaan pakko mainita.

Tai sitten lähdet sunnuntaina ja pääset kotiin seuraavana perjantaina tai lauantaina... Näin niinkuin rahtihommissa. Ja välillä jopa keskellä viikkoa kotiin saunaan ja nukkumaan yöksi. Wink
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #25 on: 17.07.07, 12:13 »

Tatu ja Joonas ajaa työkseen ja niin meikäläinenkin, joskin eri kalustolla. Ja se on vaan merkillistä, että se mitä nyt tällä hetkellä uskoo osaavansa ja olevansa jopa hyvä siinä asiassa, on 6kk lähinnä huvittuneisuuden tunteen tuomaa tunnetta, että "sillonko jotain muka osasin". Koskaan näissä ajohommissa ym. jutuissa ei liikaa osaa. Ei ole täydellistä kuljettajaa. Esimerkiksi se, että sulla tuntui se 5cm peilit sisään osasto kapeelta, tuntuu leveeltä kun kokemusta karttuu. Mutta niin sen pitääkin olla, kukaan ei osaa syntyessään yhtään mitään.

vaiko Joona?-)

Mutta joo, aika peruskamaahan nuo alotuspostauksessa esitellyt autot on, paskahissi löytyy, mutta sitten kumminkin aika kesyn näköistä jos vertaa moderneihin tietokoneohjattuihin tienhoitoautoihin (ei, en ole ajanut työkseni).. Täytyy jaaritella myöhemmin lisää, täytyy lähteä kouvolaan heittämään joku kuorma ->

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #26 on: 17.07.07, 16:42 »

Ja ilman kärryähän tuota pashanuppia liikuttelee kokemattomampi kuskikin Roll Eyes
Mutta pistetäänpä äkkinäinen tuonne kinttupoluille pöllikuormaa hakemaan, kun kääntöpaikalla ei ole yhtään tilaa veivailla!
Siinä joutuu maanrakennustöihin, eli sahaa ja nosturia käyttäen saat (ehkä) raivattua tilan kääntymiseen...

Tai sitten käy kuin mulla kerran talviyönä:
Ajoin väärälle mökkitielle ja sahaa ei ollut mukana (lunta 90cm ja penkat toistametrisiä)... Tulipa harjoiteltua pimeäperuutusta reilun km:n verran Angry
Ja mainittaanko vielä, että peruutusvalot olivat kärrystä rikki! V-käyrä oli poispäästessä aika korkealla Grin

Voisin joskus yrittää skannailla muutamia tilannekuvia tositoimista, jos joku haluaa nähdä.
Vesa Juntunen
Offline Offline

Posts: 880
Date Registered: 27.05.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #27 on: 17.07.07, 16:51 »

Tällasilla peleillä meijän firmassa kuskataan Karhu Porin ja Keravan väliä... Tongue On luonnossa aikas järkyttävän hienoja!  Shocked

[ attachment removed ]

Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #28 on: 17.07.07, 17:00 »

Tällasilla peleillä meijän firmassa kuskataan Karhu Porin ja Keravan väliä... Tongue On luonnossa aikas järkyttävän hienoja!  Shocked



Oon nähny livenä - ainakin jonkun tollasen karhun tölkkiauton. Oli komeennäkönen ilmestys!

Ja Vertainen laita ihmeessä kuvia - tukkikuskit kun on yhden sortin kuningasluokka...

Mikko, BECE-kortti, jonkin verran työkseen ajanut, mutta ei ammattilainen.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Vesa Juntunen
Offline Offline

Posts: 880
Date Registered: 27.05.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #29 on: 17.07.07, 17:09 »

Ja Vertainen laita ihmeessä kuvia - tukkikuskit kun on yhden sortin kuningasluokka...

Metsien ja maanteiden kuninkaita ne on!  thmbup

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #30 on: 17.07.07, 17:31 »

Ja mainittaanko vielä, että peruutusvalot olivat kärrystä rikki! V-käyrä oli poispäästessä aika korkealla Grin

Varmaan muisti korjailla heti tilaisuuden tullen   Grin

Quote
Voisin joskus yrittää skannailla muutamia tilannekuvia tositoimista, jos joku haluaa nähdä.

Juu, laita ihmeessä. Pöllikuskit on aika setiä kyllä.

-JukSii-
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #31 on: 17.07.07, 17:50 »

Metsien ja maanteiden kuninkaita ne on!  thmbup
Jep, kiskoo menemään sellaisissa paikoissa, ettei sinne maantiekuskia saisi millään menemään. thmbup

Aaltonen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #32 on: 17.07.07, 18:16 »

Ja ilman kärryähän tuota pashanuppia liikuttelee kokemattomampi kuskikin Roll Eyes
Mutta pistetäänpä äkkinäinen tuonne kinttupoluille pöllikuormaa hakemaan, kun kääntöpaikalla ei ole yhtään tilaa veivailla!
Siinä joutuu maanrakennustöihin, eli sahaa ja nosturia käyttäen saat (ehkä) raivattua tilan kääntymiseen...

Tai sitten käy kuin mulla kerran talviyönä:
Ajoin väärälle mökkitielle ja sahaa ei ollut mukana (lunta 90cm ja penkat toistametrisiä)... Tulipa harjoiteltua pimeäperuutusta reilun km:n verran Angry
Ja mainittaanko vielä, että peruutusvalot olivat kärrystä rikki! V-käyrä oli poispäästessä aika korkealla Grin

Voisin joskus yrittää skannailla muutamia tilannekuvia tositoimista, jos joku haluaa nähdä.

No jooo...tukkirekkakuskeille nostan hattua niin korkeelle, että ei sanat riitä. Ne paikat mihin niillä joutuu menemään, ja vielä tulla sieltä pois.... Huhuh. Ja muutenkin nämä peräkärryhommat, niin jokaiselle nostan hattua.
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #33 on: 17.07.07, 19:25 »

Ja tämä ns. suomenselän-alue on aika pahaa maastoa muutenkin Cheesy
Talvellakin sai Sisun telipyöriin tunkea joka keikalla piikkiketjua alle ja niistäkin huolimatta kaatokin kerran tuli Tongue
Johtui kyllä sen vanhemman sm372:n ja ennenkaikkea Fullerin-laatikon viasta!! (Eipä kannattanut liian nopeasti vaihteita vaihtaa Grin)

Mutta voin kertoa tuon E14-Sisun ruttuisen kopin syyn:
Auto on siis -99 vm.
Toista viikkoa oli ollut käytössä (talvi 2000) ja kuormailin metsurin tekemää koivua kyytiin.
Noh, stanan metsuri (metsänomistaja) oli piilottanut kuitupinoon noin metrin pätkäisiä koivuja...
Vauhdilla nappasin koivuja kyytiin ja eikös ne pari kolme alamittaista pölliä sieltä karkaa kauhasta Angry
Kaamea pamahdus ja minä kattomaan vahinkoja:
- Kuskinpuolen takaosassa koppia mahdoton lommo!
-Ei onneksi rikkonut peiliä, tai laseja! Huoh..
- Korjaustoimenpide: Metsäliiton-lätkä kylkeen ja lekaa sisältä Shocked  Eipä tuo menoa haitannut...

Nimim. Meillä oli muuten ensimmäinen 4-akselinen teliveto Mersu Keski-Suomessa joskus 80-90 luvun vaihteessa Grin
Aika mopo peli  thmbdn

2435 mese ja sen jälkeen siirryttiinkin Suomalaisiin Cool 
« Last Edit: 17.07.07, 20:09 by Tarmo Vertainen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #34 on: 18.07.07, 08:33 »

Nykyinen pirssi. Akseleita riittää; kaikki kahdeksan. Kyllä se siis jotain kantaa. Perässä oleva Kögel puoliperävaunu on vaihdettu Krone merkkiseen. Tällä olen jonkin aikaa ajellut.

[ attachment removed ]


FM12-460. Aivan hirveä laitos. Ei kulkenut metriäkään suoraan. Ensimmäinen ja viimeinen FM-viirusilmä. Paska ajaa....

[ attachment removed ]


...jopa paskempi kuin tämä, jolla menetin rekkaneitsyyteni.

[ attachment removed ]
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #35 on: 18.07.07, 10:28 »

Nykyinen pirssi. Akseleita riittää; kaikki kahdeksan. Kyllä se siis jotain kantaa. Perässä oleva Kögel puoliperävaunu on vaihdettu Krone merkkiseen. Tällä olen jonkin aikaa ajellut.



Vähemmänhän 8-akselinen kantaa, kuin 7-akselinen (ainakin laillisissa kuormissa Wink )

Quote
LESOILUA
Täytyi aamulla koputtaa puuta töissä (koputin vasenta ohimoa koska ei ollut puuta muualla hytissä.) Peruutin kärryn laakista 90 asteen kulmaan oikealle puolelle vähän vajaat 10m seinän taakse laituriin, suoraan, ja perälauta tuli tasan 5cm laiturin reunan yli.
/LESOILUJA

Noi on niitä tilanteita, että pitää vaan kävellä pokkana vihellellen purkamaan kuormaa ja näyttää "ainahan mä tän näin teen" -tyypiltä Smiley

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #36 on: 18.07.07, 14:07 »

Vähemmänhän 8-akselinen kantaa, kuin 7-akselinen (ainakin laillisissa kuormissa Wink )
Odotellaan, josko suomessakin sallittais 65 tai 66 tonnin kokonaismassa 8-akselisille moduuleille... Ruotsissa puuhaavat kovaa vauhtia.

Aika yleisiä kumminkin nuo 6x2-vetäjästä, 2-akselisesta dollysta ja sen päällä olevasta 3-akselisesta semistä kasatut yhdistelmät...
« Last Edit: 18.07.07, 14:13 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
tomppa82
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #37 on: 18.07.07, 14:35 »

 Shocked Ei helvata mitä juttua. 15v jannu luulee olevansa rekkakuski hyvä jos käsissä pysyy alitehonen kaksipyörainen Grin
Vesa Juntunen
Offline Offline

Posts: 880
Date Registered: 27.05.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #38 on: 18.07.07, 14:44 »

Odotellaan, josko suomessakin sallittais 65 tai 66 tonnin kokonaismassa 8-akselisille moduuleille... Ruotsissa puuhaavat kovaa vauhtia.

Aika yleisiä kumminkin nuo 6x2-vetäjästä, 2-akselisesta dollysta ja sen päällä olevasta 3-akselisesta semistä kasatut yhdistelmät...

Tuskin Suomeen noita on tulossa näille teille! Ne eivät yksinkertaisesti kestä...

Aaltonen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #39 on: 18.07.07, 16:03 »

Shocked Ei helvata mitä juttua. 15v jannu luulee olevansa rekkakuski hyvä jos käsissä pysyy alitehonen kaksipyörainen Grin

No niinhän aika useet 18 vuotiaat luulee olevansa maailman parhaita kuljettajia, heti kun on kortti kädessä.  Roll Eyes
Pages: 1 [2] 3 4 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1