FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.05.17, 13:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 362442 times)
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #200 on: 08.12.07, 11:33 »

Ei jessus. Sanoo kuka mitä tahansa, niin kaikki ylimääräinen näkyy hinnoissa. En koe mielekkääksi maksaa ylimääräistä siitä, että "saan" veivata jollain tollasella autolla pikkukaduilla, kun pienempikin auto ajaa asian ihan yhtä hyvin.
Täällä tuo "mesekoulu" on itseasiassa halvempi kuin kilpaileva firma jolla volvon "kevytkuorma-auto". Jos asiakkaita piisaa, niin ei tuollainen laatuauto hintaa kyllä nosta.

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.

Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #201 on: 08.12.07, 12:50 »

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.

Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä. Ja samoten armeijan CE-opetusvälineet ovat lyhyitä ja kevyitä. Intin jälkeen piti opetella rekalla ajaminenkin aivan uusiksi kun pituutta tuli viisi metriä lisää, akseleita neljä lisää ja painoa moninkertaisesti enemmän. Intissä painavimmat kuormat olivat kahta tekaa kuljettaessa ja eihän ne paina kuin vähän päälle toista kymmentä tonnia. Sitten siviilissä kiskaistiin melkeen 40 tonnia kuormaa päälle ja kokonaispaino 60 tonniin. Ja talviajaminen. Ei intissä siitä mitään puhuttu kesästä eroavana. Meidän firmassa käväs yksi intin ajo-opettajista tuuraamassa ja sehän oli heti samalla reissulla mäessä kiinni kun ei osannut kevittää teliä. Siinäpä taitavat opettajat Suomen tuleville liikenteen ammattilaisille...
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #202 on: 08.12.07, 13:23 »

Noniin sain kuvat vihdoin ulos puhelimesta ja jakoon:

Normaali keli Sodankylän seutuvilla VT4:lla.
[ attachment removed / expired ]


Sitten hieman etelämmäs, kuten tiestä näkyy. Eli tummaakin paljastuu jään alta. Wink Kuka tunnistaa paikan?
[ attachment removed / expired ]


Tämä on päivältä jolloin oli talven ensimmäiset kovemmat pakkaset. -27 C
[ attachment removed / expired ]


Kävin Sodankylän Kelujärvellä purkamassa vasta valmistuneelle Suomen pohjoisimmalle robottinavetalle 39 tonnia apulantaa Siilinjärveltä. Oma vakioajokki 164G 580 hp Scania
[ attachment removed / expired ]


Ja lopuksi kuva vähän hurjasta kyydistä jonka kävin ajamassa kaverin ajokilla, kun siltä ei kärrykorttia löydy ja piti heittää tuolla autolla Sodankylästä Kemijärvelle lankkukuorma. Huomatkaa kärrystä takaovi auki (liina menee ympäri) ja sieltä tuli yksi lankkunippu pari metriä ulos. Tongue Kemijärvelle päästessä joku ukko ajeli takana farmarivolvolla pitkiä vilkuttaen ja kun pysäytin niin se huusi vaimonsa kanssa, että herran jumala enkö tajua, että mulla on takaovi auennu ja tavarat tippuu tielle. Sain kunnon naurut. Grin Selitin kyllä tottakai, että katos siellä on tavarat liinoilla kiinni ja takaovikin on liinalla tuettu auki kylkeä vastaan. Kyllä ne sitten rahoittui.
[ attachment removed / expired ]
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #203 on: 08.12.07, 16:10 »

Siistei kuvei J-M thmbup
Kuvan paikkaa arvuutellen: oliskos Suomu?  Jos ei, niin eipä haittaa..
Täällä etelässä kelit on nyt aika kehnot (pöllikuskin näkökulmasta) sivutiet vesijäällä, mutta päätiet sulat.
Mutta lisää kuvia tulossa ensiviikolla...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #204 on: 08.12.07, 17:01 »

Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä.
Äläs nyt. Sinun tulee kunnioittaa tämän kortittoman rekkakuskin vankkaa ja ammattimaista mielipidettä, eikä suinkaan kyseenalaistaa sitä.

Ja talviajaminen. Ei intissä siitä mitään puhuttu kesästä eroavana. Meidän firmassa käväs yksi intin ajo-opettajista tuuraamassa ja sehän oli heti samalla reissulla mäessä kiinni kun ei osannut kevittää teliä. Siinäpä taitavat opettajat Suomen tuleville liikenteen ammattilaisille...
Ajoitteko kuitenkin intissä myös talvella? Ja mitä tulee tuohon telin keventämiseen, niin onneksi se ei ole mahdollista ainakaan yhdessäkään meidän telillisissä resuista. Ei tarvi osata.. Tongue
« Last Edit: 08.12.07, 19:12 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #205 on: 08.12.07, 18:00 »

Siistei kuvei J-M thmbup
Kuvan paikkaa arvuutellen: oliskos Suomu?  Jos ei, niin eipä haittaa..
Täällä etelässä kelit on nyt aika kehnot (pöllikuskin näkökulmasta) sivutiet vesijäällä, mutta päätiet sulat.
Mutta lisää kuvia tulossa ensiviikolla...


Läheltä liippasi, mutta kyllä oikea paikka on hieman etelämpänä, eli Rukahan siinä möllöttää. Smiley Täällä on kaikki tiet vesijäällä. Pöllimiehet lopettivat ajot jo torstain paikkeilla, samoin kuin mekin. Minä tulin Ikaalisista siporex-kuorman kanssa jo keskiviikkona kotiin, mutta en ole vieläkään päässyt purkamaan kun rakennustyömaa on ison mäen päällä ja vesi valuu mäkeä alas jään päällä, joten turha edes yrittää. Eiköhän huomenna onnistu.


Tatu: ajettiin juu. Autokoulu kylläkin loppukeväästä, mutta kyllä joku olisi saanut asiasta silloinkin mainita. Aika huonosti teillä menee jos ne on rikki. Täällä päin Suomea ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä ilman kevitintä... Meni munkin autosta kolme viikkoa sitten kevittimen moottori rikki ja ajoin suoraan ensimmäiselle Scan-autolle vaihtamaan. Homma toimii! thmbup
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #206 on: 08.12.07, 19:14 »

Tatu: ajettiin juu. Autokoulu kylläkin loppukeväästä, mutta kyllä joku olisi saanut asiasta silloinkin mainita. Aika huonosti teillä menee jos ne on rikki. Täällä päin Suomea ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä ilman kevitintä... Meni munkin autosta kolme viikkoa sitten kevittimen moottori rikki ja ajoin suoraan ensimmäiselle Scan-autolle vaihtamaan. Homma toimii! thmbup

Siis ei ne ole rikki, niissä ei sitä yksinkertaisesti ole.

Telinnosto on, osassa autoista on ohitettu siitä paino- ja nopeusrajoitukset kyllä, mutta kahdessa autossa sitä ei saa nostettua jos siellä on painoa liikaa tai jos nopeutta on yli 30 km/h... Koita siitä sitten.. Kyllä se teli noissakin silti kevenee, joissa on rajotukset, se siirtää ensin vähän painoa vetävälle akselille ja koittaa nostaa, sitten se pamauttaa koko paskan takas normaalitilaan, yrittää uudestaan jne... muutaman syklin jälkeen loppuu vaan autosta ilma.

Ovat siis kaikki ilmajousitettuja takapuolelta.

edit: ja tuo painoa liikaa on resun tapauksessa varmaan se, että vetävälle akselille tulis yli 9 tonnia tms kuormaa.. eli se ei varmasti anna nostaa jos olis vaarana että 11,5 tonnia olis edes näköpiirissä Cheesy
« Last Edit: 08.12.07, 19:23 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #207 on: 08.12.07, 19:21 »

Täällä tuo "mesekoulu" on itseasiassa halvempi kuin kilpaileva firma jolla volvon "kevytkuorma-auto". Jos asiakkaita piisaa, niin ei tuollainen laatuauto hintaa kyllä nosta.

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.
Kuten kaarinan autokoulukin sivuillaan tunnustaa: "Hän kertoi saaneensa halvemman tarjouksen toisesta autokoulusta"

Ja mikä ihmeen laatuauto. Hohhoijaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #208 on: 09.12.07, 13:35 »

Ja mikä ihmeen laatuauto. Hohhoijaa.

Hah, en nyt vittuile, mutta edellisessä viestissä kerrot kunnon romuista ja sitten Scania ei muka ole laatuauto! Grin
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #209 on: 09.12.07, 14:54 »

Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä.

Äläs nyt. Sinun tulee kunnioittaa tämän kortittoman rekkakuskin vankkaa ja ammattimaista mielipidettä, eikä suinkaan kyseenalaistaa sitä.
Siinäs kuulit Juha. Grin

Tarkoittaneeko Tatu "resulla" patonkimaan Renaultia?

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #210 on: 09.12.07, 23:22 »

Tarkoittaneeko Tatu "resulla" patonkimaan Renaultia?
Kyllä.
Hah, en nyt vittuile, mutta edellisessä viestissä kerrot kunnon romuista ja sitten Scania ei muka ole laatuauto! Grin
En pidä 4-sarjaa juuri minään, varsinkaan tollasta 124G:tä joka näyttää seisovan tuossa autokoulussa myös täysperävaunun edessä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #211 on: 10.12.07, 07:37 »

Kyllä.En pidä 4-sarjaa juuri minään, varsinkaan tollasta 124G:tä joka näyttää seisovan tuossa autokoulussa myös täysperävaunun edessä.

No jos R-sarjaa pidät niin unohda. Se on aivan paska verrattuna 4-sarjaan. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni, mutta myös monen muun. R:ssä ajo-ominaisuudet on ottaneet pitkän pakkivaihteen päälle. Ikävä kyllä munkin nelossarjan ajokki vaihtuu parin kuukauden sisällä R-malliin. Ei se tietenkään mitään haittaa sinällään kun on aika hyvä mahdollisuus, että tulee R560 tai R620. Tongue
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #212 on: 10.12.07, 14:52 »

Täällä on yksi tuollainen mopoärräläinen. Hydrauliikkapumppu poksahti 2x kertaa kesällä ja nyt se seisoo hallissa, kun päästi vedet alleen. Silloinkin kun jäähdytys pelaa, niin lämmöt nousee koko ajan liian korkeiksi. Nyt kylmemmillä keleillä on pelannut ihan jees. Vanhemman sarjan Scanioissa ei ole ollut mitään ihmeellistä vikaa pitkään aikaan. Vähän aikaa sitten vain yhdestä meni Caterpillar kyljestä sisään, mutta sehän ei ole auton vika. laugh

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #213 on: 12.12.07, 07:42 »

Ammattilaiset vauhdissa... Grin
Lavetti on perävaunu, jolla kuljetetaan yleensä koneita, autoja tms. Meni hetki ennen kuin tajusin, että puhut ilmeisesti jostain vaihtolavasta...?

Mikäs se tällainen sitten on?  Roll Eyes

http://www.metsakuljetusvesterinen.fi/filebank/40-lavetti-iso.jpg

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
bemari
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #214 on: 12.12.07, 14:40 »

Tuo on lavetti. Mutta kiinteä sellainen, kun taas Petrin Mersussa ei ole lavettia, kun kyse on vaihdettavasta perän täytteestä, Wink
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #215 on: 12.12.07, 17:49 »

Tuo on lavetti. Mutta kiinteä sellainen, kun taas Petrin Mersussa ei ole lavettia, kun kyse on vaihdettavasta perän täytteestä, Wink

Joskus luin jostain virallisista määritelmistä, että lavetti on nimenomaan perävaunu ja tuo oli joku mikälie, en muista. Kuljetusalusta tai joku sen tapainen.
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #216 on: 13.12.07, 21:03 »

Lavetiksihan tuota Vesterisen systeemiä piireissä kutsutaan..

Tänään oli hieman erilainen päivä tuolla metsässä: TV:n alueuutisiin kuvasivat meikäläisen touhuja Smiley
Käykää tsekkaamassa ylen sivuilta Keski-Suomen tämän illan uutiset... Se on ihan viimeinen juttu siellä.
Mutta mielestäni oli todella hyvin kuvattu ja varsinkin leikattu! Asiansa osaava oli kameramies!
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #217 on: 14.12.07, 10:06 »

Tällänen yksi alansa ammattilainen oli vastassa kun oltiin Jumboon menossa..  thmbup
[ attachment removed / expired ]
Toni Luukkanen
Offline Offline

Posts: 505
Date Registered: 03.01.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #218 on: 31.12.07, 21:24 »

Pari hassua joulukuusta:
http://tanetane92.web.infoseek.co.jp/19880228ise.html

on Sariola kateellinen
« Last Edit: 31.12.07, 21:36 by Toni Luukkanen »
Henri Stschukin
Offline Offline

Posts: 855
Date Registered: 30.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #219 on: 03.01.08, 20:16 »

No jos R-sarjaa pidät niin unohda. Se on aivan paska verrattuna 4-sarjaan. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni, mutta myös monen muun. R:ssä ajo-ominaisuudet on ottaneet pitkän pakkivaihteen päälle. Ikävä kyllä munkin nelossarjan ajokki vaihtuu parin kuukauden sisällä R-malliin. Ei se tietenkään mitään haittaa sinällään kun on aika hyvä mahdollisuus, että tulee R560 tai R620. Tongue
Meidän isännällä on kymmenkunta Scaniaa ja kaksi niistä on nelossarjalaisia ja loput Ärräläisiä. Ärrät on vähän väliä pajalla ihan ihmeellisistä syistä. Mulla on nelossarjalainen alla ja toimii/on toiminut moitteettomasti tähän asti ja on melkein paras millä minä olen töitä tehnyt, mutta ei ole Eemeli-Sisun voittanutta! Grin Tuli sellaisellakin reilu vuos ajeltua. Niin ja lavetista sen verran, että onhan niitä lavetteja paljon erilaisia. Mikon linkissä oli vain yks esimerkki. Lavetissa voi olla myös vaihtolavaominaisuus tai konttilukot, mutta niissä ei ole laitoja.
Pages: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1