Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (41/283) > >>

hynkel:
Quote

Lähinnä niille meinasin ketkä meinaavat kuljetusalalle pyrkiä. http://www.kaarinanautokoulu.fi/kurssit/c-kortti.php Siinä autokoulu, jolla oikea asenne tähän touhuun.



Se kuljetusalalle pääseminen tai siellä menestyminenkö on jotenkin kiinni siitä, ajaako autokoulun kolmiakselisella scanialla vai 2-akselisella mersulla?

Ei jessus. Sanoo kuka mitä tahansa, niin kaikki ylimääräinen näkyy hinnoissa. En koe mielekkääksi maksaa ylimääräistä siitä, että "saan" veivata jollain tollasella autolla pikkukaduilla, kun pienempikin auto ajaa asian ihan yhtä hyvin.

nisse90:
Quote

Ei jessus. Sanoo kuka mitä tahansa, niin kaikki ylimääräinen näkyy hinnoissa. En koe mielekkääksi maksaa ylimääräistä siitä, että "saan" veivata jollain tollasella autolla pikkukaduilla, kun pienempikin auto ajaa asian ihan yhtä hyvin.

Täällä tuo "mesekoulu" on itseasiassa halvempi kuin kilpaileva firma jolla volvon "kevytkuorma-auto". Jos asiakkaita piisaa, niin ei tuollainen laatuauto hintaa kyllä nosta.

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.

juice:
Quote

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.


Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä. Ja samoten armeijan CE-opetusvälineet ovat lyhyitä ja kevyitä. Intin jälkeen piti opetella rekalla ajaminenkin aivan uusiksi kun pituutta tuli viisi metriä lisää, akseleita neljä lisää ja painoa moninkertaisesti enemmän. Intissä painavimmat kuormat olivat kahta tekaa kuljettaessa ja eihän ne paina kuin vähän päälle toista kymmentä tonnia. Sitten siviilissä kiskaistiin melkeen 40 tonnia kuormaa päälle ja kokonaispaino 60 tonniin. Ja talviajaminen. Ei intissä siitä mitään puhuttu kesästä eroavana. Meidän firmassa käväs yksi intin ajo-opettajista tuuraamassa ja sehän oli heti samalla reissulla mäessä kiinni kun ei osannut kevittää teliä. Siinäpä taitavat opettajat Suomen tuleville liikenteen ammattilaisille...

juice:
Noniin sain kuvat vihdoin ulos puhelimesta ja jakoon:

Normaali keli Sodankylän seutuvilla VT4:lla.
[ Attachment not found - or removed ]


Sitten hieman etelämmäs, kuten tiestä näkyy. Eli tummaakin paljastuu jään alta. Kuka tunnistaa paikan?
[ Attachment not found - or removed ]


Tämä on päivältä jolloin oli talven ensimmäiset kovemmat pakkaset. -27 C
[ Attachment not found - or removed ]


Kävin Sodankylän Kelujärvellä purkamassa vasta valmistuneelle Suomen pohjoisimmalle robottinavetalle 39 tonnia apulantaa Siilinjärveltä. Oma vakioajokki 164G 580 hp Scania
[ Attachment not found - or removed ]


Ja lopuksi kuva vähän hurjasta kyydistä jonka kävin ajamassa kaverin ajokilla, kun siltä ei kärrykorttia löydy ja piti heittää tuolla autolla Sodankylästä Kemijärvelle lankkukuorma. Huomatkaa kärrystä takaovi auki (liina menee ympäri) ja sieltä tuli yksi lankkunippu pari metriä ulos. Kemijärvelle päästessä joku ukko ajeli takana farmarivolvolla pitkiä vilkuttaen ja kun pysäytin niin se huusi vaimonsa kanssa, että herran jumala enkö tajua, että mulla on takaovi auennu ja tavarat tippuu tielle. Sain kunnon naurut. Selitin kyllä tottakai, että katos siellä on tavarat liinoilla kiinni ja takaovikin on liinalla tuettu auki kylkeä vastaan. Kyllä ne sitten rahoittui.
[ Attachment not found - or removed ]

TarppiVertainen:
Siistei kuvei J-M
Kuvan paikkaa arvuutellen: oliskos Suomu?  Jos ei, niin eipä haittaa..
Täällä etelässä kelit on nyt aika kehnot (pöllikuskin näkökulmasta) sivutiet vesijäällä, mutta päätiet sulat.
Mutta lisää kuvia tulossa ensiviikolla...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page