FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 22:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 367300 times)
Turvamies
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #220 on: 11.01.08, 16:05 »

Tämä ainakin on lavetti. Vetäjänä on ollut kuulemma Leyland. Kuvan takana on päivämäärä 21.3.1959 (sama päivä, kun minun väitetään syntyneen) ja kuvauspaikka on Witraktorin piha Rovaniemellä. Puskukone on Caterpillar D8 ja ajan hengen mukaisesti siinä ei ollut hyttiä. Sen ajan äijät puolustelivat hytin puutetta sillä, että ei lapiomiehilläkään ole hyttiä. Alkuun niitä hyttejä kyhäsi yks ja toinen ja ajan myötä, aina 80-luvun alkuun saakka niitä tehtiin teollisena tuotantona Suomessa, jonka jälkeen Caterpillarit alkoivat tulemaan tehtaalta hytitettyinä.
 
[ attachment removed / expired ]

Vuonna 1947 Aero Oy kävi ostamassa DC-3:sia Yhdysvaltain armeijan ylijäämävarastosta. Samana vuonna isäukko kävi myös ostamassa jopparilta "Sotakempsun" eli GMC:n. Auto oli jopattu Suomeen niin ikään Yhdysvaltain armeijan ylijäämävarastosta.
"Kempsu" oli kova sana tuolloin. Veti kaikilla pyörillä ja lavan kokokin oli jopa neljä mottia. Kyllä sillä passasi lähteä Oulujoen voimalaitostyömaille.
Kuvassa isäukko, GMC ja TB:n bensa-asema tuolla jossakin vuonna 47-50.


[ attachment removed / expired ]
Varvikello
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #221 on: 12.01.08, 10:10 »

Näyttää siltä että tuossa tehdään vastaavaa peliliikettä joita olen seuraillut töissä. Ajetaan telakone sivusta lavetille. Seuraamani kaivinkonetemput on hienoja kun siinä pyöritetään ylävaunua ja autetaan kauhalla liikkeeitä.
Turvamies
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #222 on: 12.01.08, 13:09 »

Näyttää siltä että tuossa tehdään vastaavaa peliliikettä joita olen seuraillut töissä. Ajetaan telakone sivusta lavetille. Seuraamani kaivinkonetemput on hienoja kun siinä pyöritetään ylävaunua ja autetaan kauhalla liikkeeitä.

Turvallisin tapa ajaa telakone lavetille on juuri tuo sivusta ajo. Perän yli ajossa ei ole juurikaan pelivaraa sivuttais liikkeille, joita tulee varsinkin, kun telalaput ja lavetti on liukkaita. On jopa tapahtunut kuolemaankin johtaneita onnettomuuksia, kun kone on suhteellisen korkean perän päältä luistanut sivuttain, konen toinen tela pudonnut tyhjänpäälle ja kone on kaatunut ohjaamon puolelle.
Henkka
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #223 on: 13.01.08, 08:24 »

Pientä ylipainoa

Kertokaas pöllikuskit, että onko moinen jo tietoista riskeeraamista vai sujahtaako "helposti" kyytiin.
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #224 on: 13.01.08, 13:46 »

Tietoisesti tehty ja tarkoituksellisesti otettu "poka" täyteen!
Ei voi vahingossakaan tuommoista kuormaa tehdä...
Ihmettelen vaan kuusien painoa, kun normaalisti kuusitukit ovat kevyempiä kuin männyt tai koivut. On täytynyt tosiaankin olla tappitälli kyseessä Undecided

Mutta taidanpa lähteä Vilppulan kuusitukkikuorman tekoon Smiley
Joutuu ilmeisesti telaamaan, kun tiet on aivan vesijäällä Angry
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #225 on: 14.01.08, 22:42 »

Tänään juttelin poliisien kanssa tankilla ollessani ja kyselin vaivihkaa, että ei taida täälläpäin olla tuommoisia ylikuormia Smiley
Polliisit eivät edes tienneet tuota Kiteen tapausta ja porukalla ihmeteltiin, miten kuusitukki voi edes painaa noin paljon!

Ja voi veljet, kun oli taas liukasta thmbdn Sivutiet aivan vesijäässä ja nyt yöllä sitten isommatkin tiet iskivät jäähän (paikoin)
Eilen nelostiellä ajellessa alkoi yhdistelmä heittelehtimään suoralla tiellä 80km:n vauhdissa ja vielä tyhjänä Huh
Tämän jälkeen laskin suosiolla vauhdin kuuteenkymppiin ja pysyinkin sitten nätisti tiellä!
Petollinen keli, vaikka lämpömittarissa oli +2 astetta...  Ja liukasta ei ollut kuin muutaman km:n matkalla, muuten oli sula tie. Huh!
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #226 on: 14.01.08, 23:42 »

Tää on taivaallista ralliaaa.. Porkkalanniemen metsiköissä..  Grin Eli käytiin vähän reenailemassa C-ajoa.. vähän eksoottisemmissa maisemissa..  Grin Ei kyllä turhan leveä ollut tuo tie mutta kyllähän se meni..  Cool

Eli tarkoitus oli käydä kattomassa tuota Porkkalanniemen merivartiolaitosta tai majakkaa tai mikä siellä nyt onkaan...
[ attachment removed / expired ]

mutta sitten... "Valtion alue, pääsy kielletty" -> kuorkki ympäri ja meikäläinen rattiin..  Grin sitä ennen tosin käytiin kävellen tuolla ihan meren rannassa.. tasaisen harmaata oli.. and only sea as far as eye can see  Cheesy
[ attachment removed / expired ]

Auto oli tuo sama koulun MB Atego josta on kuva tässäkin triidissä tuolla aiemmilla sivuilla..

Tuon reissun jälkeen sitten pukkas muuta keikkaa eli 3:n minibussin voimin lentokentälle, ja mää sain jopa mersun sprintterin alle. Cool Homma oli nimittäin sellanen että Italialaisia chiguja kuskattiin hotellille 18kpl..  Grin Kyllä se koulunkäynti on sitten mukavaa välillä..  Grin
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #227 on: 14.01.08, 23:51 »


Tuon reissun jälkeen sitten pukkas muuta keikkaa eli 3:n minibussin voimin lentokentälle, ja mää sain jopa mersun sprintterin alle. Cool

Mitäs hohtoa Sprintterissä nyt on...  Roll Eyes
Ei sillä onhan erillaisilla autoilla aina mukava päästä ajelemaan.  Smiley

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #228 on: 15.01.08, 10:12 »

Mitäs hohtoa Sprintterissä nyt on...  Roll Eyes
Ei sillä onhan erillaisilla autoilla aina mukava päästä ajelemaan.  Smiley
No kun vaihtoehtoina oli Fiat Ducato ja MB Vito niin kyllä siinä on  Grin Juu kyllä oli kiva taas pitkästä aikaa ajella tollasella vähän isommalla henkilöautolla  Cool
hoohoo
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #229 on: 15.01.08, 13:34 »

Tänään juttelin poliisien kanssa tankilla ollessani ja kyselin vaivihkaa, että ei taida täälläpäin olla tuommoisia ylikuormia Smiley
Polliisit eivät edes tienneet tuota Kiteen tapausta ja porukalla ihmeteltiin, miten kuusitukki voi edes painaa noin paljon!


Tarmo, ja muutkin sen puolen ammattilaiset,

varmaan osaatte valottaa hieman yleisellä tasolla, miten paljon nosturi nykyään painaa (kopillinen/kopiton). Oiskohan nosturi tuossa Kiteen tapauksessa ollut vielä päällä? Mites nykyään on tehtailla vaa'alla tuo painoraja? Meinaan, ainakin Kajaanissa UPM:llä oli aikanaan sellainen käytäntö, että jos siellä meni tuollasella 70 tonnin pokalla puntarille, tuli kielto ihan just, eikä ollut asiaa sillä autolla/yrittäjällä piiiiitkään aikaan sinne kuitua tuoda. En muista tarkkaa painoa valitettavasti. Kuusitukki tappiin asti laitettuna kyllä saa aikaan tunteen, että rattaat on maata vasten...

- Heikki
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #230 on: 15.01.08, 16:08 »

No kun vaihtoehtoina oli Fiat Ducato ja MB Vito niin kyllä siinä on  Grin Juu kyllä oli kiva taas pitkästä aikaa ajella tollasella vähän isommalla henkilöautolla  Cool

Hah ja surkeimman sait... Wink
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #231 on: 15.01.08, 16:52 »

Hah ja surkeimman sait... Wink
No Vito nyt on aivan perseestä Grin Ducato nyt ois vielä menny mutta..nojoo.. no perjantaina pääsee taas kuskaamaan niitä Italiaanoja joten katotaan mikä silloin tulee alle..  Grin
Henkka
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #232 on: 15.01.08, 18:21 »

Hah ja surkeimman sait... Wink

Kyllä itsekkin tykkään noista Sprintteristä eniten. Uusinta mallia en ole enään ajanutkaan. Vitolla olen uutta ja vanhempaa  ja tätä Ducatoa, mikä oli ihan viime vuoteen asti kaupoissa. Ducaton rankkaan alimmaksi ja Sprinterin ykköseksi. Näistä Sprinteri ja Ducato ovat olleet mallistonsa suurimpia versioita, joten en Vitoa vertaisi niihin, vaan ennemmin Hiaceen ja Transporteriin, josta jälkimmäinen kyllä on mielestäni selvästi paras luokassaan. Hiace taas on jo tänään kuskin paikalta katsotuna aika työkalumainen ja tuulahdus kaukaa 90-luvun alusta.

Nämä kommentit siis vain ajajan paikalta. Omistamisen ja ylläpidon autuutta en loppupeleissä tiedä. Mutta ainakin Veholla pelannee edelleenkin huoltopuoli erinomaisesti , ainakin pääkaupunkiseudulla.

Niin. Ja Transit on niitä, joita ei ole onneksi tarvinnut ajaa   Tongue

Tässä minun pennoseni raskaaseen sarjaan  Grin


Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #233 on: 15.01.08, 19:05 »

Kyllä itsekkin tykkään noista Sprintteristä eniten. Uusinta mallia en ole enään ajanutkaan. Vitolla olen uutta ja vanhempaa  ja tätä Ducatoa, mikä oli ihan viime vuoteen asti kaupoissa. Ducaton rankkaan alimmaksi ja Sprinterin ykköseksi. Näistä Sprinteri ja Ducato ovat olleet mallistonsa suurimpia versioita, joten en Vitoa vertaisi niihin, vaan ennemmin Hiaceen ja Transporteriin, josta jälkimmäinen kyllä on mielestäni selvästi paras luokassaan. Hiace taas on jo tänään kuskin paikalta katsotuna aika työkalumainen ja tuulahdus kaukaa 90-luvun alusta.
Jep, tuo Vito on kyllä niin pieni että... nojoo Grin Ducato on kyllä iso ja ihan tyylikäs sisältä (tosin sehän vaihtelee yksilöstä riippuen..?) ja ihan mukava ajaa mutta kyllä siinä mersussa on vaan jotain..  Grin Samaa kokoluokkaa tuon Ducaton kanssa eli yhtä iso.. tai ainakin melkein.. jos ny oikein muistan niin menisköhän Ducatoon peräti 11 + kuljettaja.. Sprintteriin tais mennä "vaan" 9 + kuski..  Huh Vitoon tuurilla 7 + kuski Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #234 on: 15.01.08, 21:02 »

Ducatoon peräti 11 + kuljettaja.. Sprintteriin tais mennä "vaan" 9 + kuski.. 

Noitahan ei saa kumpaakaan sitten ajaa ilman bussikorttia?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #235 on: 16.01.08, 00:20 »

Tarmo, ja muutkin sen puolen ammattilaiset,

varmaan osaatte valottaa hieman yleisellä tasolla, miten paljon nosturi nykyään painaa (kopillinen/kopiton). Oiskohan nosturi tuossa Kiteen tapauksessa ollut vielä päällä? Mites nykyään on tehtailla vaa'alla tuo painoraja? Meinaan, ainakin Kajaanissa UPM:llä oli aikanaan sellainen käytäntö, että jos siellä meni tuollasella 70 tonnin pokalla puntarille, tuli kielto ihan just, eikä ollut asiaa sillä autolla/yrittäjällä piiiiitkään aikaan sinne kuitua tuoda. En muista tarkkaa painoa valitettavasti. Kuusitukki tappiin asti laitettuna kyllä saa aikaan tunteen, että rattaat on maata vasten...

- Heikki


Mitähän tuosta nosturin painosta osais sanoa Undecided  Hmm. Veikkaisin parin tonnin painavaksi. Joten ei sillä voi ylipainoja selittää.
Meillä on Foresteri aina päällä, kun ajellaan niin lyhyillä matkoilla ja useasti joudutaan itse purkamaan sekakuormatkin Botnialla pois.

Painorajoista olen joillain tehtailla kuullut, mutta ei ole omakohtaista kokemusta. Muistaakseni yleensä yli 65-tonnin ei makseta ylimääräisestä.
Mutta meillä ainakin pyritään pitämään kuormien painot välillä 62-64 tonnia, mutta ensimmäiset kuormat uusista pinoista ovat aina hankalia, jos ei vaakaa käytä.
Niinkuin sunnuntaina tekemäni Vilppulan kuusitukkikuorma painoi 65800, mutta eilinen olikin sitten 63200 Smiley

Mutta tässä tämän illan tukkikuormaa ja ketjujen kilinää:

Tiet aivan vesijäällä ja ei puhettakaan mennä tuonne mäkiin kärrin kanssa!
[ attachment removed / expired ]

Ääneseudun korkein mäki tuo Känkänmäki. 231,7 mpy Shocked  Korkeuseroja oli ihan kivasti. Ja muutenkin yksi mäki kävi 1996 tutuksi, kun selätin sen sm372:n siinä Embarrassed
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Kylätietkin aivan peilijäässä ja kivasti vettä pinnassa...
[ attachment removed / expired ]
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #236 on: 16.01.08, 04:36 »

Noitahan ei saa kumpaakaan sitten ajaa ilman bussikorttia?

D1-kortti tarvitaan, vaikka ajaisi tyhjänä jos on rekisteröity useammalle kuin 1+8 hengelle. Yli 1+16 hengelle rekisteröityihin sitten se varsinainen D-kortti.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #237 on: 16.01.08, 08:36 »

Noitahan ei saa kumpaakaan sitten ajaa ilman bussikorttia?
No kyllä sillä sprintterillä tuli B-inssi ajettua että kai sillä saa sitten ajaa ilman bussikorttia  Grin

Mutta siis nuo heitin ihan vaan arviolta, en tosiaankaan muista paljon siellä oikeesti on niitä jakkaroita.. täytyy tarkistaa asia perjantaina  Grin
« Last Edit: 16.01.08, 08:42 by Petri Koivisto »
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #238 on: 16.01.08, 09:03 »

No kyllä sillä sprintterillä tuli B-inssi ajettua että kai sillä saa sitten ajaa ilman bussikorttia  Grin

Mutta siis nuo heitin ihan vaan arviolta, en tosiaankaan muista paljon siellä oikeesti on niitä jakkaroita.. täytyy tarkistaa asia perjantaina  Grin

1+8 jos ajetaan B-kortilla.

-JukSii-
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #239 on: 16.01.08, 10:15 »

1+8 jos ajetaan B-kortilla.
Tjaa, löytyi tällänen kuva joskus kesältä.. Huh

Tämä siis Ducatosta..  Onhan tuossa noita.. Rivit menee niin että takarivissä on 4 paikkaa, sitten 1+2, 2, 1+2 ja kuskin vierestä luonnollisesti vielä 1.. eli mitä siitä nyt sitten tulee.. 13 + kuski  Roll Eyes
[ attachment removed / expired ]

Koskaan ei kyllä ole ajettu täydellä paxilla juuri tuon takia että siinä pitäs olla se toinen kortti..  Huh Mutta kuten Joona sanoi että vaikka ajais tyhjänä mutta paikkoja löytyy niin pitäs olla jo se kortti.. hmm.. mutta eihän tuo paina kumminkaan yli 3500kg joten siinä mielessä saa ajaa vielä B:llä  Grin

Taitaa mennä jo raakasti offtopic joten..? Pitäsköhän splitata tonne henkilöautopuolelle laugh
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1