Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (45/283) > >>

Cyclone:

No jos R-sarjaa pidät niin unohda. Se on aivan paska verrattuna 4-sarjaan. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni, mutta myös monen muun. R:ssä ajo-ominaisuudet on ottaneet pitkän pakkivaihteen päälle. Ikävä kyllä munkin nelossarjan ajokki vaihtuu parin kuukauden sisällä R-malliin. Ei se tietenkään mitään haittaa sinällään kun on aika hyvä mahdollisuus, että tulee R560 tai R620.

Meidän isännällä on kymmenkunta Scaniaa ja kaksi niistä on nelossarjalaisia ja loput Ärräläisiä. Ärrät on vähän väliä pajalla ihan ihmeellisistä syistä. Mulla on nelossarjalainen alla ja toimii/on toiminut moitteettomasti tähän asti ja on melkein paras millä minä olen töitä tehnyt, mutta ei ole Eemeli-Sisun voittanutta! Tuli sellaisellakin reilu vuos ajeltua. Niin ja lavetista sen verran, että onhan niitä lavetteja paljon erilaisia. Mikon linkissä oli vain yks esimerkki. Lavetissa voi olla myös vaihtolavaominaisuus tai konttilukot, mutta niissä ei ole laitoja.

Turvamies:
Tämä ainakin on lavetti. Vetäjänä on ollut kuulemma Leyland. Kuvan takana on päivämäärä 21.3.1959 (sama päivä, kun minun väitetään syntyneen) ja kuvauspaikka on Witraktorin piha Rovaniemellä. Puskukone on Caterpillar D8 ja ajan hengen mukaisesti siinä ei ollut hyttiä. Sen ajan äijät puolustelivat hytin puutetta sillä, että ei lapiomiehilläkään ole hyttiä. Alkuun niitä hyttejä kyhäsi yks ja toinen ja ajan myötä, aina 80-luvun alkuun saakka niitä tehtiin teollisena tuotantona Suomessa, jonka jälkeen Caterpillarit alkoivat tulemaan tehtaalta hytitettyinä.

[ Attachment not found - or removed ]

Vuonna 1947 Aero Oy kävi ostamassa DC-3:sia Yhdysvaltain armeijan ylijäämävarastosta. Samana vuonna isäukko kävi myös ostamassa jopparilta "Sotakempsun" eli GMC:n. Auto oli jopattu Suomeen niin ikään Yhdysvaltain armeijan ylijäämävarastosta.
"Kempsu" oli kova sana tuolloin. Veti kaikilla pyörillä ja lavan kokokin oli jopa neljä mottia. Kyllä sillä passasi lähteä Oulujoen voimalaitostyömaille.
Kuvassa isäukko, GMC ja TB:n bensa-asema tuolla jossakin vuonna 47-50.

[ Attachment not found - or removed ]

Varvikello:
Näyttää siltä että tuossa tehdään vastaavaa peliliikettä joita olen seuraillut töissä. Ajetaan telakone sivusta lavetille. Seuraamani kaivinkonetemput on hienoja kun siinä pyöritetään ylävaunua ja autetaan kauhalla liikkeeitä.

Turvamies:

Näyttää siltä että tuossa tehdään vastaavaa peliliikettä joita olen seuraillut töissä. Ajetaan telakone sivusta lavetille. Seuraamani kaivinkonetemput on hienoja kun siinä pyöritetään ylävaunua ja autetaan kauhalla liikkeeitä.

Turvallisin tapa ajaa telakone lavetille on juuri tuo sivusta ajo. Perän yli ajossa ei ole juurikaan pelivaraa sivuttais liikkeille, joita tulee varsinkin, kun telalaput ja lavetti on liukkaita. On jopa tapahtunut kuolemaankin johtaneita onnettomuuksia, kun kone on suhteellisen korkean perän päältä luistanut sivuttain, konen toinen tela pudonnut tyhjänpäälle ja kone on kaatunut ohjaamon puolelle.

Henkka:
Pientä ylipainoa

Kertokaas pöllikuskit, että onko moinen jo tietoista riskeeraamista vai sujahtaako "helposti" kyytiin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page