Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (57/283) > >>

hannu87:
Quote

Onpas

Laki ylikuormamaksusta 14.1.1982/51


No eikä ole. Vaikkei siitä rangaistusta määrätäkkään se ei tee ylikuormasta yhtään sen laillisempaa.

Hannu

Vesiklosetti:
No niin just. Tarkoituksenani oli kertoa, ettei kuorma ole ehdottomasti rangaistava. Itse en tiedä yhtään tapausta, jossa alle tuon lain asettaman rajan tapahtuneesta ylikuormauksesta olisi saanut rangaistusta. Tosiasia on kuitenkin myös se, että laissa on asetettu selkeä raja ajoneuvoyhdistelmän maksipainolle, joka sitä paitsi on suomessa poikkeuksellisen korkea maamme erityisluonteen vuoksi. Tosiasia on myös se, ettei ylikuormaa ole prosentuaalisesti kuormista kuin hyvin murto-osa, sillä suurin osa Suomessa ajetuista tonnikilometreistä tulee kappaletavaraliikenteestä.

Vastaavia rikkeitä, kuin tässä puitu ylipaino, ovat myös 45' konttien kuljettamiset maantiellä. Tällöin yhdistelmä tulee joko ylipitkä, tai liian kankeasti kääntyvä. Mielestäni on hienoa, että puukuljetuksissa hyödynnetään lain antama mahdollisuus poikkeuksellisen painaviin kuormiin. Mutta aina on joku, joka on lukenut iltapulun otsikot 80 tonnisesta yhdistelmästä, ja välittömästi kaikki rekat ja rekkakuskit ovat murhaajasta seuraavia.

Quote

No eikä ole. Vaikkei siitä rangaistusta määrätäkkään se ei tee ylikuormasta yhtään sen laillisempaa.

Hannu


Onko se omaa tyhmyyttä vai älykkyyttä, että osaa hyödyntää lain antamat porsaanreiät?

nimim. "nerous ja hulluus eroavat toisistaan ainoastaan saavutusten perusteella"

Henkka:
Quote

No eikä ole. Vaikkei siitä rangaistusta määrätäkkään se ei tee ylikuormasta yhtään sen laillisempaa.

Hannu


Näin nämä lait menevät, mutta nykykaluston huomioonottaen on vaikea uskoa että joku satanen tekee kuljetuksesta vaarallisempaa. Laillahan ajetaan varmasti nimenomaan turvallisuusnäkökohtia tässäkin asiassa.
Kun ilmeisesti kuljetusyrittäjillä on eurot tarkalla ja ylimääräisiä ei ajella, niin on selvää että lastatessa otetaan satsi mahdollisimman tarkalle ja itse nostan hattua että "perstuntumalla" saadaan noin tarkasti arvioitua kuorman paino.

Tarmollakin vasta se vaaka perillä kertoo, kuinka oikeaan lastaus meni ja kun ollaan noin lähellä oikeita numeriota, kertoo se että Tarmolla ei ole ainakaan tarkoitusta ajaa liian raskas satsi päällä, mikä on mielestäni se olennainen asia tässä jutussa.
Ylinopeus tai muu ajovirhe on helppo todeta tapahtumahetellä itse ratin takana, mutta näissä kuormausasioissa se ei olekkaan niin helppoa, vaan pitää luottaa siihen ammattilaisen perstuntumaan.

Tarmokin on ikään kuin puun ja kuoren välissä tässä asiassa. Sitten jos olisi 80t alla, kuten taannoin uutisoitiin käyneen, niin voidaan jo "syyttää" tietoisesta lain rikkomisesta ja asennevammasta. Kuorma oli siis tässä tietämyksessä laiton, mutta samaan hengenvetoon tekee melkein mieli kiekaista että mitä sitten?

TarppiVertainen:
Quote

BTW, onko auton omistaja viinamäen miehiä? Vai onko muuten vain Martinin ystävä? 


Juu, eli kyseessä on Alenin Markun kuuluisa väritys. Omistajan tuttu... Tämä autohan on Fiat, Lancia, Iveco ja kaikkea siltä väliltä

Ja 63-tonnia on täälläpäin laillinen, kun 60-tonniin laitetaan 5%, niin laskekaa siitä.
Mutta vaikka kuorma painaisi esim 61900 ja jollakin akselilla olisi akselipainoylitystä, niin saisihan noista sitten sakottaa!

juksii:
Quote

Ja 63-tonnia on täälläpäin laillinen, kun 60-tonniin laitetaan 5%, niin laskekaa siitä.


Se, että sakot tulee vasta kun ylittää 63 tonnia ei tarkoita että se olisi jollain tavalla laillista. Laissa on ihan selvästi, että 60 tonnia on maksmi kokonaispaino.

En sitten tiedä onko teilläpäin eri lait.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page