FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.05.17, 01:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 362472 times)
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #40 on: 18.07.07, 16:08 »

Tuskin Suomeen noita on tulossa näille teille! Ne eivät yksinkertaisesti kestä...

Vähemmänhän tossa tulee akselimassaksi kuin 7 akselisella 60 tonnisella...

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #41 on: 19.07.07, 05:19 »

Tuskin Suomeen noita on tulossa näille teille! Ne eivät yksinkertaisesti kestä...
Miten ne ei kestäisi? Akselipainot olisivat ainakin alhaisemmat, ja eiköhän ne tässä pitkälti vaikuta siihen tien kestoon. Vastaavasti suuremmat kuormat vähentävät autojen lukumäärää, jolloin entistä vähemmän sitä turhaa kuormaa (eli muuta kuin hyötykuormaa) liikkuu maantiellä, koska vetoautossa on aina ylimääräistä painoa...

60/7=8,57

66/8=8,25

68/8=8,5

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juho Pääkkönen
Offline Offline

Posts: 215
Date Registered: 06.06.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #42 on: 19.07.07, 10:02 »

Meiltä löytyy vähän vanhempaa Sisu kalustoa.  Smiley


95-vuosimallin Sisu Sm koukkulaitteilla. Taustalla näkyy Volvo F7.  thmbup
[ attachment removed ]

Sama auto eri kuvakulmasta. Takana näkyy vanhan Sisun peräkärry.
[ attachment removed ]

Koko yhdistelmä kuvattuna keväällä 07.
[ attachment removed ]

Sisu Sm 340 talvella 07.
[ attachment removed ]
Janne Matilainen
Offline Offline

Posts: 627
Date Registered: 29.07.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #43 on: 19.07.07, 13:16 »

Onko isoissa perävaunuissa (tai perävaunuissa yleensä) ABS-jarrut?
Insane
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #44 on: 19.07.07, 13:44 »

On
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #45 on: 19.07.07, 13:59 »

Shocked Ei helvata mitä juttua. 15v jannu luulee olevansa rekkakuski hyvä jos käsissä pysyy alitehonen kaksipyörainen Grin
Multa on mennyt ihan ohi, että täällä on joku 15v kundi, joka luulee itseään rekkakuskiksi. Shocked Minä se en ainakaan ole, kun ikäkin heittää vajaalla kahdella vuodella ja "rekkaa" en alkaisi ikinä ajamaan. Tongue


Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #46 on: 19.07.07, 22:54 »

Onko isoissa perävaunuissa (tai perävaunuissa yleensä) ABS-jarrut?

Ohan niissä, eri asia sitten, toimiiko ne liukkaalla tarkoituksenmukaisesti. Liukkaalla kun painat jarrun pohjaan 80 km/h vauhdista, niin kärrystä tai koko yhdistelmästä saattaa kaikki jousijarrukelloilla varustetut akselit mennä lukkoon paljon ennen kun vauhti pysähtyy, paineilman loppuessa järjestelmästä kesken.. Ilmaa kuluu aika paljon, kun 7-8 akselilla kaksi jarrukelloa pumppaa ilmaa edestakaisin ABS:n määräämällä tavalla..

Niin.. ja jousijarrukelloja löytyy niistä akseleista, jotka jarruttavat kun seisontajarru on päällä.. Vetäjästä ehkä vain vetävältä akselilta, perävaunusta sitten vähän tuurista riippuen 0-5...


Pienemmissä nopeuksissa auttanevat kyllä...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #47 on: 20.07.07, 07:52 »

Miten ne ei kestäisi? Akselipainot olisivat ainakin alhaisemmat, ja eiköhän ne tässä pitkälti vaikuta siihen tien kestoon. Vastaavasti suuremmat kuormat vähentävät autojen lukumäärää, jolloin entistä vähemmän sitä turhaa kuormaa (eli muuta kuin hyötykuormaa) liikkuu maantiellä, koska vetoautossa on aina ylimääräistä painoa...

60/7=8,57

66/8=8,25

68/8=8,5

Käytännössä akselien massat vaihtelevat koska massan ja akseleiden sijoitus vaihtelee Wink
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #48 on: 20.07.07, 09:35 »

Käytännössä akselien massat vaihtelevat koska massan ja akseleiden sijoitus vaihtelee Wink
Akselien massat vaihtelee aika paljon, modernit akselit ovat kevyempiä kuin ikiwanhat ja akseleiden keventäminen on näppärä tapa saada lisää kantavuutta Wink

Toki myös akselimassat luonnollisesti vaihtelevat kuorman sijoituksesta riippuen, mutta keskiarvollisesti tien kulumisen pitäisi laskea, varsinkin, kun otetaan huomioon vähentynyt ei-hyötykuorman kuljetustarve..

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
ingerman
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #49 on: 21.07.07, 15:46 »

Tässä mun ranskattareni!

[ attachment removed ]

Mittaristo:
[ attachment removed ]

Vaihdekeppi:
[ attachment removed ]

Peruutuskamera:
[ attachment removed ]

Vilkun viiksi ja kansijarru:
[ attachment removed ]

Ja jääkaappi:
[ attachment removed ]
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #50 on: 21.07.07, 17:10 »

Muuten ok, mutta Renault on Renault. Siitä ei autoa / hyvää ajettavaa saa, vaikka mitä tekisi Grin

Ajatko Vekaralle? Kattelin aikanaan että Trans Partasen renööhän se siellä.
ingerman
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #51 on: 21.07.07, 19:40 »

Kyllähän sinne tulee ajettua... Mutta sen mitä mulla on volvoista ja relluista kokemusta niin en kyllä oikein eroa huomaa Wink Eikös ne nykyään ole periaatteessa melkein samoja autoja? Kasataan vain eri paikassa... Sama runko,samat akselit,sama moottori jne...jne...
Harri Pottonen
Offline Offline

Posts: 388
Date Registered: 17.08.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #52 on: 21.07.07, 20:13 »

Mielenkiintoisia kuvia, että jääkaappikin löytyy Smiley Mitäs kaikkea muuta varustusta noissa rekoissa on? Muistelen, että olisin joskus jossain rekassa nähnyt mm. kahvinkeittimen. Vissiin joutuu olemaan kaikenmoista mukavuutta, jos kuskit joutuu viikonkin asustamaan kopissa, vai kuinka tuo yöpyminen tapahtuu viikonkin reissulla? Kyllä täytyy tosiaan hattua nostaa rekka ja bussikuskeille. Eipä ole koskaan tullut ajatelleeksi esim tuota bussikuskin työn vaativuutta ennen tuota 550 linjan työpäivän kuvailua. Ei se oo ihme jos ei ihan aina HKL:n bussikuskit jaksakaan hymyillä.

Vaan täytyy sanoa, että vielä enemmän joutuu nyt nostamaan hattua niille bussikuskeille, jotka jaksaa aina vaan olla positiivisia ja asiakasystävällisiä. Sitä kun näkee kaikenlaista kuskien kohtelua. Meidän linjalla Helsingissä on yksi tosi pirteä bussikuski, joka jaksaa aina toivottaa hyvät huomenet aamulla kaikille bussiin nouseville. Saatiinpa pääsiäisenä kuskilta Kinder-muniakin  thmbup

--=_Harri_=--
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #53 on: 21.07.07, 21:46 »

Kyllähän esim. ulkomaanautoissa on jääkaappi, kahvinkeitin, mikro, taulutelkkari, kannettava tietokone gps:lä ja gprs-kortilla, saksan tietullisysteemi yms löytyy.

edit: niin ja ilmastointi ja webastohan tulee yleensä autoon kuin autoon kaupanpäälle tai vakiona.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #54 on: 21.07.07, 22:51 »

edit: niin ja ilmastointi ja webastohan tulee yleensä autoon kuin autoon kaupanpäälle tai vakiona.
Nähtävästi saa myös ilman, noissa meiän uusimmissa rellun jakareissa kun ei kumpaakaan ole (Midlumeita)... Eikä taida olla kaikissa meiän premiumeissakaan kumpaakaan.. 3-akselisista relluista löytyy ilmastointi, kahdesta jopa webasto. Scanioissa onkin sitten molemmat kaikissa, kuten kuuluukin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
ingerman
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #55 on: 22.07.07, 05:14 »

Nähtävästi saa myös ilman, noissa meiän uusimmissa rellun jakareissa kun ei kumpaakaan ole (Midlumeita)... Eikä taida olla kaikissa meiän premiumeissakaan kumpaakaan.. 3-akselisista relluista löytyy ilmastointi, kahdesta jopa webasto. Scanioissa onkin sitten molemmat kaikissa, kuten kuuluukin.
Meille on myyty rellut pohjoisen varustuksella. Ei muuta eroa kuin parempi lämmöneristys ja webasto kuluu pakettiin(eikä maksa yhtään lisää ostaessa) Ja ilmastointi kuuluu myös hintaan kunhan vaan muistaa sanoa sen(ainakin premiumeissa)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #56 on: 22.07.07, 05:44 »

Kyllähän sinne tulee ajettua... Mutta sen mitä mulla on volvoista ja relluista kokemusta niin en kyllä oikein eroa huomaa Wink Eikös ne nykyään ole periaatteessa melkein samoja autoja? Kasataan vain eri paikassa... Sama runko,samat akselit,sama moottori jne...jne...

Jos et eroa huomaa rellussa ja volvossa, niin sitä on sitten tullut ajettua silmät kiinni. Eihän rellusta saa ajettavaa millään. Olen ajanut n. 30 eri rellua. Kaikki on ollut ihan järkyttäviä. Magnum on ihan ok, mutta Premium ja Midlum on ihan hirveitä. Mutta eihän niitä autoksi olekaan suunniteltu :-) Mutta ei niillä kyllä mitään tekemistä ole volvon kanssa siinä mielessä, että kyllä ne on ihan erilaisia ajaa..
bemari
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #57 on: 22.07.07, 06:19 »

Eikös Rellulla ja Sisulla ole jotain yhteistä? Huh Eikös ainakin kori ole sama molemmissa, mutta mites tekniikka?
ingerman
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #58 on: 22.07.07, 07:39 »

Jos et eroa huomaa rellussa ja volvossa, niin sitä on sitten tullut ajettua silmät kiinni. Eihän rellusta saa ajettavaa millään. Olen ajanut n. 30 eri rellua. Kaikki on ollut ihan järkyttäviä. Magnum on ihan ok, mutta Premium ja Midlum on ihan hirveitä. Mutta eihän niitä autoksi olekaan suunniteltu :-) Mutta ei niillä kyllä mitään tekemistä ole volvon kanssa siinä mielessä, että kyllä ne on ihan erilaisia ajaa..
No sen verran mitä tuli ajettua edellisen malli premiumilla ja sitte tällä uusi koppasella niin kyllähän niissä on ero ku yöllä ja päivällä Undecided
Vanhan mallinen siis vuoteen 2006 asti olivat huonoja mielestäni(ajoasento,jarrut ym.) Mutta tämä on vain minun mielipide....kaikkien ei tarvitse eikä
täydykkään olla samaa mieltä Shocked Eikö se ole pääasia että on tyytyväinen työkaluunsa?
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #59 on: 22.07.07, 07:49 »

Tietääkseni Renault ja Sisu on sama yhtiö. Mutta kuitenkin ajaako ketään DAFfia? Sitä hollantilaista laatutuotetta?

Killerhangar
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1