FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 18:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 366168 times)
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #520 on: 29.09.08, 10:24 »

Koska eikai kuski nyt kuormaa tehdessään levolla ole? Työtähän sekin on vaikka auto ei liikukaan?
Je, sillon painetaan "muu työ-nappia".

Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #521 on: 29.09.08, 12:39 »

Kyseessä on Auvisen Scania R620 Aces High
Kuva
Btw, mitä tuollaisissa säiliöissä yleensä kuljetaan ja onko tuolla muotoilulle joku erityinen käytännön sanelema syy? (on varmaankin, mutta mikä?)

TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #522 on: 29.09.08, 12:40 »

Eli onkos auton oltava sammutettuna, että piirturi haistaa kuskin olevan levolla?
Ja kyllä tuon 'muutyö' muistankin yleensä laittaa, mutta onko sillä ajoaikaan sitten merkitystä?
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #523 on: 29.09.08, 13:41 »

Btw, mitä tuollaisissa säiliöissä yleensä kuljetaan ja onko tuolla muotoilulle joku erityinen käytännön sanelema syy? (on varmaankin, mutta mikä?)

http://www.kuljetusauvinen.fi/Galleria/Aces%20High/album/slides/IMG_1128.html

Sementtiä vissiin vie, ainakin tuon perässäolevasta tekstistä voisi päätellä. Muutenkin ko. firma erikoistunut pulverin ajamiseen (ja autojen koristeluun - sivuilta näkee että tämä ei ole ainoa tuunattu auto...)

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #524 on: 29.09.08, 13:46 »

Je, sillon painetaan "muu työ-nappia".

Ai niinkö tehdään? Ihanko varmasti?

Eli onkos auton oltava sammutettuna, että piirturi haistaa kuskin olevan levolla?

Mun autossa ainakin riittää, että laittaa käsijarrun päälle ja seisoo paikallaan vähän aikaa. Hyvä niin, muuten ei tulisi taukoja pidettyä.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #525 on: 29.09.08, 19:16 »

Ai niinkö tehdään? Ihanko varmasti?
Ei välttämättä. Mun tulevassa autossa pitää jaksaa painaa paria nappia. Shocked

Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #526 on: 29.09.08, 20:07 »

Eli onkos auton oltava sammutettuna, että piirturi haistaa kuskin olevan levolla?
Ja kyllä tuon 'muutyö' muistankin yleensä laittaa, mutta onko sillä ajoaikaan sitten merkitystä?

Tuossa jo pari mainitsikin että riippuu piirturin mallista. Kannattaa tarkistaa miten se pelaa.

Ajo- ja lepoaikalain mukaisesti tauon aikana ei saa tehdä muuta työtä, poislukien lautalla tai junalla matkustaminen joka voidaan laskea tauoksi vaikka onkin työsidonnaista aikaa. Vaikea siitä on jäädä kiinni jos laittaa piirturin tauolle vaikka kuorman teon ajaksi, mutta omaan sukkaansa siinä kusee.

Muu työ ja sen osuus tuleekin sitten kuvioon kun tutkitaan onko työaikalain säädöksiä noudatettu. Tarkka viranomainen tutkii nämäkin ja sakkoja on jaettu, koska laki sanoo että moottoriajoneuvon kuljettaja voidaan myös tuomita työaikarikkomuksesta.

Tämähän on tämä vanha kahden lain välillä tasapainottelu - on ajo- ja lepoaikalaki mutta myös työaikalaki jota tulee noudattaa. Viiden ja puolen tunnin työnteon jälkeen, oli se sitten ajoa tai muuta työtä, tulee pitää puolen tunnin tauko. Muutoinhan esimerkiksi lyhyitä siirtymiä ajavat jakokuskit voisivat pomppia koko päivän taukoa pitämättä ja piirturin mukaan periaatteessa ajo- ja lepoaikalakia rikkomatta. Työaikalakiin kuuluu myös vuorokautista lepoaikaa ja viikkolepoa ym. koskevat säännökset mutta niitä en jaksa muistaa..
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #527 on: 29.09.08, 22:17 »

Eli jos menen kuormaamaan ja vaikka painankin lepoaika-symbolin näkyviin, niin silti piirturi haistaa etten lepääkkään Angry
Ja ajoaika meillä ei todellisuudessa ylity, koska esim. Uttiin (246km) ajaa helposti alle neljään tuntiin. Ja silti pysähdyn matkalla remmiä kiristelemään.
Ja tänään tämä meidän toinenkin kuski kirosi tuota piirturia. Oli käynyt Vilppulassa ja jonon vuoksi joutui odottelemaan n. 20min paikoillaan.
Laittoi lepoaika-systeemin piirturiin, mutta helevetinkone alkoi silti paluumatkalla valittamaan ajoajan ylityksestä!
Ja kokeili jopa todellakin sitten levätä oikein punkalla, mutta sama tulos..
Ihme viritelmä thmbdn
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #528 on: 29.09.08, 23:43 »

Oli käynyt Vilppulassa ja jonon vuoksi joutui odottelemaan n. 20min paikoillaan.
Laittoi lepoaika-systeemin piirturiin, mutta helevetinkone alkoi silti paluumatkalla valittamaan ajoajan ylityksestä!
Ja kokeili jopa todellakin sitten levätä oikein punkalla, mutta sama tulos..

Piirturin ei pitäisi valittaa jos pitää tauot oikein. Neljään ja puoleen tuntiin ajoa vähintään 45min "taukonappi painnettuna", ja vähintään 15 min erissä. Esimerkiksi 14min taukoa kone ei ota edes huomioon. Varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti sillä jokainen pienikin ajoajan ylitys on viranomaisen helppo nähdä esimerkiksi tien päällä ratsiassa. Jokainen ylitys pitää pystyä jotenkin selittämään, virallisesti kai pitäisi otta kuittituloste ylityspäivältä ja kirjoittaa "selitys" sen taakse.

On siinä totuttelemista mutta tämä on nykyaikaa, levypiirturi on historiaa. Säännöt ovat samat, nyt niitä on vain helpompi valvoa.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #529 on: 30.09.08, 05:36 »

Eli jos menen kuormaamaan ja vaikka painankin lepoaika-symbolin näkyviin, niin silti piirturi haistaa etten lepääkkään Angry

Mikäs tuossa nyt sitten on vikana? Ethän sinä silloin lepää.

Quote
Ja tänään tämä meidän toinenkin kuski kirosi tuota piirturia. Oli käynyt Vilppulassa ja jonon vuoksi joutui odottelemaan n. 20min paikoillaan.
Laittoi lepoaika-systeemin piirturiin, mutta helevetinkone alkoi silti paluumatkalla valittamaan ajoajan ylityksestä!
Ja kokeili jopa todellakin sitten levätä oikein punkalla, mutta sama tulos..
Ihme viritelmä thmbdn

Olisiko ehkä kannattavaa opetella käyttämään sitä vehjettä? Jos vaikka lukis ohjekirjaa?

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #530 on: 30.09.08, 07:43 »

Piirturin ei pitäisi valittaa jos pitää tauot oikein. Neljään ja puoleen tuntiin ajoa vähintään 45min "taukonappi painnettuna", ja vähintään 15 min erissä. Esimerkiksi 14min taukoa kone ei ota edes huomioon. Varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti sillä jokainen pienikin ajoajan ylitys on viranomaisen helppo nähdä esimerkiksi tien päällä ratsiassa. Jokainen ylitys pitää pystyä jotenkin selittämään, virallisesti kai pitäisi otta kuittituloste ylityspäivältä ja kirjoittaa "selitys" sen taakse.

On siinä totuttelemista mutta tämä on nykyaikaa, levypiirturi on historiaa. Säännöt ovat samat, nyt niitä on vain helpompi valvoa.

Tarkennetaan sen verran, että jälkimmäisen tauon pitää olla vähintään 30 minuuttia yhtäjaksoista.

Stoneridgen piirturit, joita oon käyttäny, ei myöskään tunne tuota 45 minuutin määräystä lainkaan, niille on riittänyt yhteensä 30 minuuttia taukoja (silloin nollautuu noin niinkun määräysten kannalta suurin sallittu yhtäjaksoinen työaika).
edit: eli siis, 30 minuutin taukojen jälkeen se piirturi nollaa ajoaikalaskurin.

Mikäs tuossa nyt sitten on vikana? Ethän sinä silloin lepää.

Jos ei tykkää levätä?-)

En minä ainakaan pidä kesken työpäivän taukoa 5,5 tunnin kohdalla, olisin silloin jossain takahikijällä keskellä metsää, yksikään kuppila tai vastaava ei olisi auki, ellei poikkeuksena oteta jotain Pukkilan baaria (entinen pikku-pukki, en muista uutta nimeä)... Ei paljon inspiroi viettää puolta tuntia keskellä metsää.
« Last Edit: 30.09.08, 11:22 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #531 on: 01.10.08, 00:04 »

Joo, kun en tykkää levätä näillä reissuillani. Ei väsytä, eikä ajoaikaakaan ole kertynyt yhtämittaista maks. 2.5-tuntia.
Tänään ajoin 220km, eli tein Laukaan seudulla kuorman (n25min) ajoin Hankasalmen asemalle (n78km), jouduin odottamaan n. 25min. Laitoin piirturin lepoaika-asentoon.
Ajoin tyhjänä takaisin Tikkakosken lähelle laaniin, (reilu tunti ajoa) ja telasin kärryllisen puita kyytiin, eli pieniä siirtoja tuli paljon...
Ajoin Tikkikseltä-Laukaan Kuusankoskelle ja tein nuppiin kuorman (10min) ja otin nosturin pois kyydistä (10min) ja joka pysähdyksellä painoin lepoaika-asennon!
Silti piirturi alkoi herjata ajoaikaylityksellä tuossa nosturia pois otettaessa Undecided

Siis työaikaa tuli tänään/eilen 8-tuntia ja joka hemmetin stopilla muistin painaa lepoajan ja kuormatessa "muuntyön" merkit näkyviin.
Mutta kertokaa nyt joku, että mitä hiddoa teen väärin?
Teenkö siis kuorman liian nopeasti, vai olenko paha ihminen, kun en "lepää" työssäni? Wink
Vai onko tauot kenties liian lyhyitä, eli juuri sen 14 min 50sek. Huh

Ja ohjekirjaa olen lukenut ihan liiaksi, joten nyt taitaa olla kuskissa vikaa...
Ja piirturi on Panasonic (vaimikäseoli) Saksalainen pr kuitenkin Angry
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #532 on: 01.10.08, 00:54 »

Mun autossa ainakin riittää, että laittaa käsijarrun päälle ja seisoo paikallaan vähän aikaa. Hyvä niin, muuten ei tulisi taukoja pidettyä.

Kiinnitin asiaan huomiota tänään. Itseasiassa riittää, että pysähtyy ja on n. 3s pysähtyneenä niin menee levolle eikä vaadi edes käsijarrun laittoa. Eli kaikissa punaisissa valoissa ollaan levolla Wink En ole jaksanut vaivautua katsomaan kiekoista, onko piirtänyt lepoa vai ei kun kuitenkin on ajo/lepoajat ok.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #533 on: 01.10.08, 09:36 »

Teenkö siis kuorman liian nopeasti, vai olenko paha ihminen, kun en "lepää" työssäni? Wink
Vai onko tauot kenties liian lyhyitä, eli juuri sen 14 min 50sek. Huh

Liian lyhyiltä pausseilta kuullostaa. 14min 50sek on lakikirjan ja piirturin mukaan sama kun ei pitäisi paussia ollenkaan eli se ei edes rekisteröi niitä. Eikö siinä piirturissa ole näyttö josta näkee kuluneen ajoajan ja pidetyn lepoajan? Siitä ainakin voi varmistaa rekisteröikö se taukosi.

Tuskin sua kukaan tulee pahaksi ihmiseksi sanomaan, mutta tokihan sitä nyt kannattaa edes se yksi lakisääteinen ruokatauko tuollaisen normaalipituisen työpäivän puitteissa pitää. Ongelma on periaatteellinen. Jos kovinkin moni alkaisi ajamaan ilman taukoja, käy hiljalleen niin, että työnantajat kiristävät aikataulutkin sen mukaiseksi että kohta ei kukaan muukaan enää ehdi pitämään taukojaan. Se on siis vähän samanlaista kuin "hintojen polkeminen" tällä alueella  Wink

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #534 on: 03.10.08, 11:12 »

Kiinnitin asiaan huomiota tänään. Itseasiassa riittää, että pysähtyy ja on n. 3s pysähtyneenä niin menee levolle eikä vaadi edes käsijarrun laittoa. Eli kaikissa punaisissa valoissa ollaan levolla Wink En ole jaksanut vaivautua katsomaan kiekoista, onko piirtänyt lepoa vai ei kun kuitenkin on ajo/lepoajat ok.
Niin, no noinhan toimii kaikki analogiset piirturit, joissa on ajoajan valinnalle automatiikka.. Eli jos nuppi on osoittaa lepoa, niin piirturi piirtää lepoa aina kun auto ei liiku... ja kyllä se sinne kiekkoonkin piirtää lepoa sillon..

Siis työaikaa tuli tänään/eilen 8-tuntia ja joka hemmetin stopilla muistin painaa lepoajan ja kuormatessa "muuntyön" merkit näkyviin.
Paina myös kuormatessa lepoajan merkki näkyviin, ainakin osalle kuormauksista.. Tarpeen mukaan, että tulee tarpeeksi.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #535 on: 03.10.08, 15:39 »

Sementtiä vissiin vie, ainakin tuon perässäolevasta tekstistä voisi päätellä. Muutenkin ko. firma erikoistunut pulverin ajamiseen (ja autojen koristeluun - sivuilta näkee että tämä ei ole ainoa tuunattu auto...)

Näyttää muuten yksi Auvisen entinen auto, tuo sivuilla esitelty Gladiator II, löytyvän Pyhäsalmesta Pesoselta, joka ajelee sementtiä (jauhetta siis)...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Heikki Pekkanen
Offline Offline

Posts: 112
Date Registered: 10.08.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #536 on: 08.10.08, 16:23 »

Vielä yks kuva. Vanha kunnon SM-Sisu synkronoimattomalla fullerin laatikolla. thmbup

[ attachment removed / expired ]


Quote
Mitäs se lainsäädäntö sanoi liian leveän perävaunun käyttämisestä jos kuorma ei vaadi niin leveää perävaunua? Vai menikö se niin, että PV:tä ei taas lait koske.

Nyt on tähän tunteitakin kuumentaneeseen kuljetuksen laillisuus asiaan jonkinlainen vastaus. Pitäisiköhän ruveta tuomariksi ja julistaa tasapeli  Cheesy
Kun ei itse osannut heti suoralta kädeltä vastausta heittää, niin kyseltiin viisaammilta, vaikka itse olinkin jo heti laittamassa roponi likoon Koirasen puolesta  Tongue

Quote
Kuljetuksen laillisuuteen ei voi antaa varmaa vastausta, kun ei ole lavetin rekisteritietoja käytettävissä. Lisäksi vaikuttaisi siltä, ettei ko. kuljetus tapahdu tiealueella vaan mahdollisesti armeijan kenttäalueella tms.

Yleisellä tasolla kuitenkin voidaan todeta, että puolustuslaitosta koskevat aivan samat lait kuin siviilejäkin. Tosin monia asioita puolustuslaitokselle on lainsäädännössä erikseen sallittu. Erikoiskuljetussäännöksissä ei kuitenkaan ole mitään poikkeuksia. Siitä huolimatta puolustuslaitoksella on erilaisia ministeriön myöntämiä erivapauksia, joista kaikista emme edes ole tietoisia. Erivapauden myöntäjällä ei ole mitään velvollisuuksia tiedottaa erivapauksista. Ne ilmenevät vasta valvonnan yhteydessä esitettävästä kirjallisesta päätöksestä.

Säännösten yleinen lähtökohta on, ettei pelkästään erikoiskuljetuskäyttöön hyväksytyllä perävaunulla saa kuljettaa kuin tarkkaan rajatusti muuta tavaraa (esim. saattoauto). Säännös on selkeästi tehty tasapuolistamaan kilpailua. Joku kuljetusyrittäjä saisi merkittävän kilpailuedun, mikäli saisi isommalla lavetilla kuljettaa muutakin tavaraa, kun sitä mahtuisi enemmän. Puolustuslaitos ei kilpaile kuljetuksista kenenkään kanssa, eli ei "syö siviilien leipää" joten heidän on mielestäni täysin mahdollista saada anomuksesta erivapaus.

Joka tapauksessa liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan valmisteilla laajoja muutoksia erikoiskuljetussäännöksiin. Todennäköisesti jo ensi vuonna saa erikoiskuljetusajoneuvollakin kuljettaa paluukuormana muutakin tavaraa kuin saattoautoa, kunhan kuorma ei ylitä tieliikenteessä yleisesti sallittuja mittoja. Joka tapauksessa puolustuslaitoksen kuljetuksiakin valvotaan. Huomauttamista niissä on kovin harvoin. Esim. ajo- ja lepoajat, VAK-asiat ja kuorman sidonnat on hoidettu esimerkillisesti verrattuna siviileihin.

Näin siis liikkuva poliisi vastasi

Kysyin, koska asia jäi vaivaamaan, vaikka joku jo ehti arvella että tämä ei ketään kiinnosta. Ja rehellinen ollakseni, koska valtion palveluksessa oleva ammattimies veti heti pavun p******een, vai oliko se herneen nenään, kun asiasta kysyttiin. Ei kai siinä Koirasen aloituksessa ollut mitään mistä olisi kannattanut nokkiinsa ottaa tai Korvasen syyllistyä, kunhan kysyi. Olisi ehkä ollut mukavampi vastata tyyliin.... en olekaan asiaa ajatellut, enkä tiedä varmuudella, mutta otan asiasta selvää. Lopulta se kuitenkin on niin että "sen lauluja laulat kenen leipää syöt".  Ei kai tässä kukaan ole puolustusvoimia ollut oikeuteen haastamassa, mutta ei PV:n kanta voi tuntua siltä kuin se olisi, "mitäväliä" tai EVVK. Tässä jutussa sinä Juha-Matti olit se PV, halusit tai et, vaikka kuinka yksityisinä hemmoina näitä mielipiteitä ilmaisemme. Lähtökohtaisesti PV kuitenkin yhteiskunnan turvallisuuskoneistona kai pyrkii kaikessa toiminnassaan toimimaan säännösten mukaisesti?

Mukavahan noita teidän kuvia on ollut katsella, hienoista autoista ja oikeista töistä, toivottavasti näemme niitä jatkossakin, kyllä ne minulle ainakin kelpaavat. Joten eiköhän vaan jatketa kaikki leikkimistä tällä hiekkalaatikolla  Wink

ADZ AGA AGP AMS ARN ATH AXM BAQ BCN BMA BOG BOM BRU BUD CCS CDG CKG CLO CND CPH CTG DEL DUB DUS DXB EOH FCO FRA GIG GOT GRU GVA GYE HAM HEL IST KUL LET LGW LHR LIN LIM LIS LJU LPA LPP MAD MAN MDE MDZ MEL MXP MUC OUL OTP PEI PRG PTY PVA RIX RPR SCL SOF SMR SXF TIA TMP TLL TXL UIO VIE WAW ZRH
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #537 on: 09.10.08, 21:05 »

Nyt on tähän tunteitakin kuumentaneeseen kuljetuksen laillisuus asiaan jonkinlainen vastaus. Pitäisiköhän ruveta tuomariksi ja julistaa tasapeli  :D

Kyllä se tuolla toisaalla jo murtui paineen alla ;)

Quote
14:39:10 <@-> JOOJOO SE ON AINAKI KYMMENEN METRIÄ LIIAN LEVEÄ ANNA OLLA


Sen voin sanoa myös, että tokihan se mun eka viesti oli jossain määrin provo (sen pitäis olla kaikille sanomattakin selvää, toki olisin voinut neutraalimminkin asian ilmaista...). Sillä ei taas oo mitään väliä mulle, oliko se nyt pv:n auto vai jonkun firman auto, yhtä hyvin olisin voinut huomauttaa, että firmaa x ei paljon lait taida koskettaa... KarPr:llä ei tiedettävästi mitään poikkeuslupia ollut, niin monta kertaa lähdettiin kapealla lavetilla hakemaan tavaraa, vaikka samalta suunnalta olisi leveä ollut tulossa takaisin päin... Ja asiasta oltiin myös tarkkoja. Korvanen höpötteli jotain jostain mun antipatioista tai angstista PV:tä kohtaan, ei mulla sellasia ole...

Mitä omiin kokemuksiin PV:ssä tulee, niin lepoaikoja ei noudateta (vuorokausilepoa ei pidetty KarPr:ssä edes PV:n oman PAK*:n mukaan (PAK sanoi 8 tuntia, 6 kuulemma riittää ja siinäkin voi olla kipinävuoro välissä. Siviilipuolellahan normaali vuorokausilepo on 11 tuntia ja erityisehdoilla saa sillon tällön lyhentää 9 tuntiin... PV määrää noita itse PAKilla, mutta aika tyhjän kanssa kun porukka latelee PAKin vastaisia määräyksiä silti.

Siviilipuolella myös pirun harvoin kuljetetaan patruunoita tai muita räjähteitä polttoaineen säiliökuljetuksissa (sellaisissa, jotka tapahtuvat yleisten VAK-säädösten mukaan, eli kun säiliöiden / säiliön tilavuus ylittää PV:n oman VAK-kortin oikeudet)... (räjähdekuljetus tälläisissä on siis absoluuttisesti kielletty, mutta kovasti tungettiin aina vähintään räkäpäätä mukaan, en mä niitä koskaan suostunut ottamaan tai heitin rasiat johonkin pois.. en kuitenkaan lomakassiini :P).

Sidonnat.. noh, se on taas vähän ristiriitainen juttu. Välillä kuljetettiin jengiä kapelilavalla, jossa oli pari kuormalavallista hiekalla täytettyjä ammuslaatikoita. Tosi kiva kun sellanen levähtää ympäriinsä... Välillä mentiin ilman ainuttakaan liinaa, milläs jotain telttakamoja fiksusti sidot.. mutta sattuu ne rautakanget ja kaminat silti jos auto menee ympäri. Nuo on siis just sellasia kamoja, ettei niiden sidonnalla periaatteessa ole väliä, PAITSI, kun siellä lavallakin on ihmisiä.... Siinä on iso ero siviilipuoleen.

Sitten taas työkone/panssiajoneuvo/panssarivaunukuljetuksissa laitettiin ketjua niin maan prkleesti, että vaadittavat sidontavoimat ylittyi moninkertaisesti...

ps. En usko, että noilla mitään erityislupaa tuohon on, sen verran paljon tuli argumenttia siitä, kuinka vaikeaa on hommata paikalle sopiva lavetti. Jos lupa olisi ollut, niin siitä varmaan olisi mainittu jo ajat sitten ja olisin "hävinnyt" :)

*PAK = pysyväisasiakirja
« Last Edit: 09.10.08, 21:25 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #538 on: 13.10.08, 13:35 »

Kyllä se tuolla toisaalla jo murtui paineen alla Wink

Pälä pälä pälä pälä...

ps. En usko, että noilla mitään erityislupaa tuohon on, sen verran paljon tuli argumenttia siitä, kuinka vaikeaa on hommata paikalle sopiva lavetti. Jos lupa olisi ollut, niin siitä varmaan olisi mainittu jo ajat sitten ja olisin "hävinnyt" Smiley

Voi elämä tota sun tyyliä. Kerro sitten kun ymmärrät sarkasmia ja sitä, jos jotenkin yrittää saada ihmisen ymmärtämään, että eikös annettais jo olla. Etköhän asiasi jo muutamaankiin otteeseen selittänyt. Sinun uskomuksiesi mukaanhan kaikki maailman asiat etenee, ihan varmasti.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #539 on: 18.10.08, 00:58 »

Voi elämä tota sun tyyliä. Kerro sitten kun ymmärrät sarkasmia ja sitä, jos jotenkin yrittää saada ihmisen ymmärtämään, että eikös annettais jo olla. Etköhän asiasi jo muutamaankiin otteeseen selittänyt. Sinun uskomuksiesi mukaanhan kaikki maailman asiat etenee, ihan varmasti.

Taitaa itseltäsi puuttua sekin ymmärrys...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1