FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 02:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 364884 times)
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #560 on: 19.10.08, 22:20 »

Miksei sitten alunperin hommattu sellasella moottorilla jolla pärjää? Tuskin kuitenkaan siitä kyse etteikö mersulta tehokkaampaa konetta löydy..?

Pienempitehoinen auto hankitaan yleensä pienempien polttoainekustannusten toivossa. Ehkä on haluttu kokeilla josko vähemmälläkin pärjäisi.

Pärjääminen tässä tapauksessa ei muuten tarkoita sitä ettei vauhti saa hiljentyä ylämäissä..
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #561 on: 20.10.08, 01:22 »

Pienempitehoinen auto hankitaan yleensä pienempien polttoainekustannusten toivossa. Ehkä on haluttu kokeilla josko vähemmälläkin pärjäisi.


... ja sitten joudutaan huudattamaan sitä moottoria epätaloudellisesti, että päästäis ees ne mäet ylös...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #562 on: 20.10.08, 05:02 »

Pienempitehoinen auto hankitaan yleensä pienempien polttoainekustannusten toivossa. Ehkä on haluttu kokeilla josko vähemmälläkin pärjäisi.

Vaikka yleensä isompitehoisella polttoaineenkulutus onkin pienempi.

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #563 on: 20.10.08, 09:27 »


... ja sitten joudutaan huudattamaan sitä moottoria epätaloudellisesti, että päästäis ees ne mäet ylös...

Arvasin. Tarkennetaan vähän.

Jos autolla ajetaan sellaisissa olosuhteissa että niitä mäkiä ei todella pääse ylös ollenkaan, tai tai reittiin nähden jatkuvasti aivan kohtuuttomalla hidastamisella, on moottori liian pieni. Sellainen tilanne voi tulla vastaan esim. metsä- tai maansiirtohommissa.

Sen sijaan jos ylämäessä pientäkin hidastumista kohdatessa tuntee tarvetta "huudattaa sitä moottoria epätaloudellisesti", ei osaa ajaa.

Auto reitin ja ajatellun ajotehtävän mukaan. Edelleen, jos arvioidaan että mahdollinen keskinopeuden putoaminen reitillä on niin suuri että suurempi polttoainelasku voidaan perustella, kannattaa toki hommata se suurempitehoinen auto.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #564 on: 20.10.08, 09:33 »

Vaikka yleensä isompitehoisella polttoaineenkulutus onkin pienempi.

Ei se noin yksinkertaista ole että kulutus automaattisesti olisi pienempi. Tarkoitit varmaan että tulutus VOI tietyllä reitillä, tietyissä olosuhteissa ja oikealla ajotavalla olla pienempi.

Sen sijaan jos antaa suuritehoisen ajokin osaamattoman kuljettajan käsiin joka esimerkiksi tykkää huudattaa sitä ylämäissä tai käyttää kaasua muuten varomattomasti, saa sen takuuvarmasti kuluttamaan huomattavasti enemmän. Omistajan riski.
Henri Stschukin
Online Online

Posts: 856
Date Registered: 30.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #565 on: 20.10.08, 12:30 »

Arvasin. Tarkennetaan vähän.

Jos autolla ajetaan sellaisissa olosuhteissa että niitä mäkiä ei todella pääse ylös ollenkaan, tai tai reittiin nähden jatkuvasti aivan kohtuuttomalla hidastamisella, on moottori liian pieni. Sellainen tilanne voi tulla vastaan esim. metsä- tai maansiirtohommissa.

Sen sijaan jos ylämäessä pientäkin hidastumista kohdatessa tuntee tarvetta "huudattaa sitä moottoria epätaloudellisesti", ei osaa ajaa.

Auto reitin ja ajatellun ajotehtävän mukaan. Edelleen, jos arvioidaan että mahdollinen keskinopeuden putoaminen reitillä on niin suuri että suurempi polttoainelasku voidaan perustella, kannattaa toki hommata se suurempitehoinen auto.
Täyttä totta, eli löpölasku harvemmin valehtelee. Se on helppo vertailla jos firmasta löytyy monen tehoisia autoja ja joskus joutuu tuuraamaan vaikka pienemmän(teholtaan) auton keikkoja. Tarpeen mukaan räätälöity ja mietitty auto on taloudellisempi. Se on raaka vakta.
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #566 on: 20.10.08, 12:31 »

Joo, tottakai olisi hommattu tehokkaampi peli, mutta tämä mersu oli esittelyauto ja valmis paketti ajoon.
Ivecon jälkeen huomaa puuttuvan väännön ja tehon thmbdn
Lisäksi vaihteisto on hitaampi vaihtamaan, joten nyt on moneen mäkeen istuttu, vaikka ennen mentiin nekin heittämällä...
Johtaja sai mersun istumaan jopa Viisarinmäkeen, kun ei kerinnyt vaihtamaan sopivaa pykälää Huh
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #567 on: 20.10.08, 12:38 »

Telligentti käytössä vai? Grin

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #568 on: 20.10.08, 16:55 »

Ei se noin yksinkertaista ole että kulutus automaattisesti olisi pienempi. Tarkoitit varmaan että tulutus VOI tietyllä reitillä, tietyissä olosuhteissa ja oikealla ajotavalla olla pienempi.

Jotain semmosta. Tuolla aikaisemmin Korvanen kertoi, että lisää tehoa ja pienempi kulutus. Ainakin siinä autossa, ajotavasta en tiedä.

Itse vaihdoin autoa pari vuotta sitten. Uudessa tehoa tuplasti ja kulutus pieneni reippaalla litralla. Tosin samalla ajotapa muuttui hiukan reippaammaksi ja auton paino kaksinkertaistui.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #569 on: 21.10.08, 23:02 »

Täyttä totta, eli löpölasku harvemmin valehtelee. Se on helppo vertailla jos firmasta löytyy monen tehoisia autoja ja joskus joutuu tuuraamaan vaikka pienemmän(teholtaan) auton keikkoja. Tarpeen mukaan räätälöity ja mietitty auto on taloudellisempi. Se on raaka vakta.

Ei se ole helppoa vertailla, jos autot eivät muuten ole samanlaisia ja niillä ei ajeta samaa ajoa. 420 hp rellu ei kulje mihinkään ja syö helvetisti enemmän kuin 420 r-scania, joka sekään ei hirveämmin kulje (mutta toki paljon paremmin kuin resu). Ihan riippumatta siitä, ajatko parhaalla vääntöalueella ja taloudellisesti kummallakin...

Kyllä se vaan jotenkin naurettavalta tuntuu, ettei resu vedä 35 tonnin kokonaispainolla yhdistelmää kehä1:llä esimerkiksi kantsun liittymän kohdalta ylös kolmostien päälle nopeuden putoamatta yli 20 km/h, jos vaihdetta ei laita vähintään isolle seiskalle (taloudellisuudesta en tiedä, mut en mä aio ajaa siinä viittäkympiä kuitenkaan), se on kuitenkin aika naurettavan pieni nyppylä jos mäkiin verrataan.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #570 on: 21.10.08, 23:37 »

Juuh, 35-tonnilla Grin
Täällä sentään painoa aina yli 60-tonnia ja tänäänkin nousin/laskin semmoisia mäkiä, notta oksat pois!
Esim Vaaruvuorea kuorma päällä noustessa vauhti tippuu melkein kokonaan ja pääsin siis jopa 480-heppaisella sen tänään ylös Wink Vaikka tarkkana sai vaihteiden kanssa olla.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=3433245&cy=6869161&scale=40000&tool=suurenna&lang=FI
Tuollahan seuduilla viime talvena meinasin humauttaa ivecon alamäessä kuorma päällä hunttaan, joten ei ole kiva pätkä ei Shocked

Tältä tieltä hain kaksi kuitukuormaa Äänekoskelle, matkaa yhteen suuntaan 101km. Olisi menemätön paikka talvella!
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=3437191&cy=6866143&scale=16000&tool=suurenna&lang=FI
Aikamoista seutua, jossa todellakin tehoja tarvitsisi...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #571 on: 22.10.08, 01:22 »

Juuh, 35-tonnilla ;D
Täällä sentään painoa aina yli 60-tonnia ja tänäänkin nousin/laskin semmoisia mäkiä, notta oksat pois!

Sun tapauksessa kyse ei kaiketi olekaan resusta... se merkkaa paljon jo.

Talvella kun tulin silloisella firman paskimmalla vetäjällä kuopiosta ~58 tn kokoismassalla vähän pidempään mäkeen, niin nopeus tipahti ensin alle kolmenkympin ja sitten katosi pitokin jo.. Mäen alla olin menny maataloustraktorista ohi ja se ohitti mut uudestaan paljon ennen mäen loppumista :)

Siitä romusta on sentäs päästy jo eroon.. Ja kuten totesin jo aiemmin, mäissä kun vaihtaa suoraa seiskalle (ja tulee niihin rajotinta vasten) niin se auttaa jo paljon.
« Last Edit: 22.10.08, 01:33 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #572 on: 23.10.08, 22:01 »

Telligentti käytössä vai? Grin

Juuh Undecided  Todella älykäs vekotin! Sviddu, kun pääsis sitä kunnon Fulleria jälleen hämmentämään Cool

Tänään sattui hieman mutainen kääntöpaikka ja pito loppui vetosista, joten joutui hieman temppuilemaan, että sai vehkeet ympäri:


Tulipahan kääntöpaikasta sen näköinen, ettei vesisateella ole enää mahkuja kovin pitkälle tuupata:


On painavaa Vapolaista! Oli pakko katsoa vaakalla, mitä kuorma painaa ja tässä kokonaispaino oli n. 63900kg:


Ja oli lp:n miehet taas liikkeellä, mutten vieläkään joutunut ratsiaan. Tuuria Tongue  Mutta enhän minä yleensä ylikuormia ajele...
Nimim. Yhdet ylinopeus sakot rekalla reiluun vuoteen thmbup
Mikko Sivula
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #573 on: 24.10.08, 16:26 »

Juuh Undecided  Todella älykäs vekotin! Sviddu, kun pääsis sitä kunnon Fulleria jälleen hämmentämään Cool

Keskivikkona tuli ajettua SK210 kera fullerin, on se äkkiseltään aika velmu käyttää

oli ohjelmassa yösuunnistusta intin toimesta Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #574 on: 24.10.08, 16:34 »

Tänään sattui hieman mutainen kääntöpaikka ja pito loppui vetosista, joten joutui hieman temppuilemaan, että sai vehkeet ympäri:

Pistäisitkö Tarmo nuo kuvat FSN:n serverille kun tuo Imageshack on niin TÖRKEÄN hidas yleensä aina. Kestää ikäisyyden ladata noita kuvia...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #575 on: 25.10.08, 14:04 »

Juuh Undecided  Todella älykäs vekotin! Sviddu, kun pääsis sitä kunnon Fulleria jälleen hämmentämään Cool
Jeps, autokoulun autosta löyty sama laatikko ja onhan tuo aika hidas käyttää. Lieneekö Powershift sitten yhtään parempi.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #576 on: 26.10.08, 20:13 »

Jeps, autokoulun autosta löyty sama laatikko ja onhan tuo aika hidas käyttää. Lieneekö Powershift sitten yhtään parempi.

Eikö sulla pitäis olla tästä absoluuttinen totuus tiedossa? Vähän sama juttu kuin että TAV on paska ja VBG hyvä? :D

... noh...kerron sitten... Absoluuttinen Totuus on se, ettei telligenttiä paskempaa robottia ole olemassa (joku saattaa tykätä, mutta aika harva...)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jari K Turunen
Offline Offline

Posts: 239
Date Registered: 27.02.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #577 on: 27.10.08, 11:49 »

On painavaa Vapolaista! Oli pakko katsoa vaakalla, mitä kuorma painaa ja tässä kokonaispaino oli n. 63900kg:

Nyt kun olen jo pitempään seuraillut tätä topiccia niin pistää vähän silmään nuo kokonaispainon ylitykset. Onko suomessa käytössä joku tapa että tietyn verran saa ylittää sallitun kokonaispainon? Mitä sanoo laki?

Koitin kaivaa tuosta täällä ruotsin puolella niin täällä on ehdoton maksimi 60t, piti oikein kaivaa koulukirjatkin esille eikä sielläkään ollut mitään mainintaa että maksimin saisi ylittää jollain prosenttimäärällä.

Kysyin asiaa vielä naapurissa asuvalta raskaan kaluston ajo-opettajalta (myös entinen työkaveri). Niin hänkin sanoi vain tietävänsä että maksimi on 60t eikä kiloakaan yli.

Ajoneuvo jolla itse ajan on Scania R420 6x2 jossa maksimi on 26t jonka saa lastata lain mukaan 25tonniin, perässä rullaa Parator merkkinen 4 akselinen vaunu jonka saa lastata 36 tonniseksi. Mutta vain jos vetoauto on lastattu maksimissaan 24 tonniin. 60 tonnia ei saa ylittää.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #578 on: 27.10.08, 11:57 »

Koitin kaivaa tuosta täällä ruotsin puolella niin täällä on ehdoton maksimi 60t, piti oikein kaivaa koulukirjatkin esille eikä sielläkään ollut mitään mainintaa että maksimin saisi ylittää jollain prosenttimäärällä.

Kysyin asiaa vielä naapurissa asuvalta raskaan kaluston ajo-opettajalta (myös entinen työkaveri). Niin hänkin sanoi vain tietävänsä että maksimi on 60t eikä kiloakaan yli.

Ajo-opettaja oli oikeassa. Maksimia ei saa ylittää, ja siitä vastaa kuljettaja. Poliisi voi määrätä sakon pienimmästäkin ylityksestä.

Sen sijaan lain mukaan ylikuormamaksu, joka on siis eri asia ja lankeaa pääsääntöisesti ajoneuvon omistajalle, voidaan määrätä siltä osalta joka ylittää maksimi kokonaispainon 5% tai akselipainon 10%.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #579 on: 27.10.08, 12:00 »

Ajo-opettaja oli oikeassa. Maksimia ei saa ylittää, ja siitä vastaa kuljettaja. Poliisi voi määrätä sakon pienimmästäkin ylityksestä.

Ihan samalla tavalla poliisi "voi määrätä sakon pienimmästäkin sallitun nopeuden ylityksestä". Vaan kun ei määrää, tästä on oma ohjeistuksensa olemassa, rajana käytetään tuota samaa 5 %:ia.

Vaarallisten aineiden kuljetuksissa tulee sakot kuitenkin heti, siinä ei sovelleta tuota viittä prosenttia...
« Last Edit: 27.10.08, 12:05 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1