Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (117/283) > >>

hynkel:

Ajo-opettaja oli oikeassa. Maksimia ei saa ylittää, ja siitä vastaa kuljettaja. Poliisi voi määrätä sakon pienimmästäkin ylityksestä.

Ihan samalla tavalla poliisi "voi määrätä sakon pienimmästäkin sallitun nopeuden ylityksestä". Vaan kun ei määrää, tästä on oma ohjeistuksensa olemassa, rajana käytetään tuota samaa 5 %:ia.

Vaarallisten aineiden kuljetuksissa tulee sakot kuitenkin heti, siinä ei sovelleta tuota viittä prosenttia...

kille:

Ihan samalla tavalla poliisi "voi määrätä sakon pienimmästäkin sallitun nopeuden ylityksestä". Vaan kun ei määrää, tästä on oma ohjeistuksensa olemassa, rajana käytetään tuota samaa 5 %:ia.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_935_2005_p.shtml

hynkel:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_935_2005_p.shtml

Olen lukenut Kuisman KK:n ja sen vastauksen jo aiemmin.. Mutta lainataan nyt vielä sitäkin.

Tieliikennelain 103 §:n nojalla se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo 87 §:n 2 momenttia, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon. Lain 104 §:n mukaan, jos 103 §:ssä tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, poliisimies voi muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa rikkomukseen syyllistyneelle huomautuksen tai syyte voidaan jättää ajamatta ja rangaistus tuomitsematta.

Asiasta on vielä erikseen olemassa sisäasianministeriön tai poliisin soveltamisohje...

Nyt kun olen jo pitempään seuraillut tätä topiccia niin pistää vähän silmään nuo kokonaispainon ylitykset.

Kompensaation nimissä ajan itse tilavuuskuormilla, 60 tn yhdistelmän massa jää varmaan 40-45 tonnin tietämille ;)

Keskimäärin ajetaan selvästi alle lain maksimien :)

kille:

Tieliikennelain 103 §:n nojalla se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo 87 §:n 2 momenttia, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon. Lain 104 §:n mukaan, jos 103 §:ssä tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, poliisimies voi muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa rikkomukseen syyllistyneelle huomautuksen tai syyte voidaan jättää ajamatta ja rangaistus tuomitsematta.

Juuri näin. Eli mitään sääntöä siitä, että 5% rajaa sovellettaisiin myös ylikuormamaksussa, ei ole.

Jos olisi, käytännössä se tarkoittaisi sitä että erityisesti punnittua massatavaraa kuljettavat yritykset alkaisivat järjestäen ajamaan 4,99% ylikuormalla koska sakon pelkoa ei olisi.

Tuon lainauksesi tekstiä on käytännössä tulkittu juuri siten, että pieni ylitys ajoneuvolla jonka kuormaa ei lähtöpäässä ole punnittu ja kuljettajalla ei näin ole ollut kohtuullista mahdollisuutta tietää ajoneuvonsa painoa täydellisesti, on jätetty rankaisematta. Sen sijaan mikäli on otettu rahtikirjasta tai punnituslapusta todettava tietoinen ylikuorma joka ylittää sallitun esimerkiksi kolmella prosentilla, sakko on määrätty, mutta ei ylikuormamaksua.

Insane100:

Kompensaation nimissä ajan itse tilavuuskuormilla, 60 tn yhdistelmän massa jää varmaan 40-45 tonnin tietämille

Keskimäärin ajetaan selvästi alle lain maksimien

No mulla on keskimäärin kokonaispaino 50-55tn, muutaman kerran on tapahtunut että olen lopettanut lastaamisen siihen kun 60tn kokonaispaino on saavutettu. Ajan elintarvikkeita pääsääntöisesti. Olen jo maksanut sakkoja ihan tarpeeksi joten en viitsi enää tukea valtiota sitä kautta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page