FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.07.17, 22:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 364923 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #620 on: 05.11.08, 20:59 »

1. arvaus: Ai juu, että oikein isäntämies. Kurssit käyty, niin on pykälät hallinnassa  ;)

Ei isäntämies, mutta en ajanut tuota ajoa työsuhteella vaan firman kautta laskuttamalla.

Quote
Vakuuttavan ammattimainen ja vastuullinen ote hommaan  :o Pahasti systeemissä vikaa, jos vasta kuormauksen jälkeen pääsee miettimään painoja. Eikä se kiellettyä ole purkaa ylimääräistä pois, eihän? Enemmin taitaa olla asennekysymys.

Huoh. Tiedostin siis, että en nyt noita painoja lähde lainkaan laskemaan, menee liian vaikeaksi, koska olisi pitänyt laskea lavalla olevien pakkauksien yhteispaino + lavan paino joka ikisestä erilaisesta lavasta (ja niitähän riitti). Ylimääräistä ei tietenkään ole kiellettyä purkaa pois, mutta mitäs luulet, kuinka paljon joudut purkamaan, että saat myös akselipainot kohdalleen jos ne on edestä menneet yli? Jos otat täyden kärryn perästä 2 lavaa pois niin edessä akselipaino nousee, kuten varmasti ymmärrät. Menee aikaa aika reippaasti kun purkaa koko yhdistelmän... Akselipainoa en tosin olisi mistään saanut edes tietää tarkasti, koska se kalibroimaton vaaka ei yksittäisiä akseleita/telejä osaa muutenkaan punnita.

Quote
Hyvä että edes jälkikäteen huomasit. Oliskohan kannattanut käydä kahvilla, niin olisit voinut huomata jo vaikka ennen keikkaa  ;D
Tjoo, taisi olla keikan ottamisen ja ajamisen aloittamisen välillä melkein vuorokausi. Tiedä sitten, olisko siinä ne kahvit auttaneet..

Jos kiellettäis joulu niin olis paljon helpompaa ja kuormatkin pysyis parempina...
« Last Edit: 05.11.08, 21:05 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
TarppiVertainen
Former member
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #621 on: 05.11.08, 22:13 »

Joo, mun mielestä voitais kieltää koko joulu ja sitä myöten säästyttäisiin vaikka ylim. rahtaamisilta Smiley

Ja tämä lakipykälä, missä kuljettajalle sysätään vastuu kuormasta, vaikkei ole mitään hajuakaan esim. sidonnasta/kuorman painosta joutais kanssa kieltolistalle!
Mullakin on ollut edellisen kuskin jälkeen tuli persien alla, kun olen heidän tekemiä kuormia ajellut Angry
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #622 on: 06.11.08, 02:45 »

Ei isäntämies, mutta en ajanut tuota ajoa työsuhteella vaan firman kautta laskuttamalla.

Olikohan mahdollisesti Saarioisen runkoajoa, tai Swanlinen ajoa?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #623 on: 06.11.08, 06:10 »

Ja tämä lakipykälä, missä kuljettajalle sysätään vastuu kuormasta, vaikkei ole mitään hajuakaan esim. sidonnasta/kuorman painosta joutais kanssa kieltolistalle!
Mullakin on ollut edellisen kuskin jälkeen tuli persien alla, kun olen heidän tekemiä kuormia ajellut Angry

Eikö ole mahdollista tarkistaa sidontaa vai pitääkö vain hypätä hyttiin ja painaa kaasu pohjaan?

Kuka siitä kuormasta voisi olla vastuussa muu kuin kuljettaja?

-JukSii-
Heikki Pekkanen
Offline Offline

Posts: 112
Date Registered: 10.08.08

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #624 on: 06.11.08, 07:23 »


Huoh. Tiedostin siis, että en nyt noita painoja lähde lainkaan laskemaan, menee liian vaikeaksi, koska olisi pitänyt laskea lavalla olevien pakkauksien yhteispaino + lavan paino joka ikisestä erilaisesta lavasta (ja niitähän riitti). Ylimääräistä ei tietenkään ole kiellettyä purkaa pois, mutta mitäs luulet, kuinka paljon joudut purkamaan, että saat myös akselipainot kohdalleen jos ne on edestä menneet yli? Jos otat täyden kärryn perästä 2 lavaa pois niin edessä akselipaino nousee, kuten varmasti ymmärrät. Menee aikaa aika reippaasti kun purkaa koko yhdistelmän... Akselipainoa en tosin olisi mistään saanut edes tietää tarkasti, koska se kalibroimaton vaaka ei yksittäisiä akseleita/telejä osaa muutenkaan punnita.

Jos kiellettäis joulu niin olis paljon helpompaa ja kuormatkin pysyis parempina...

Njoo...no mutta jos olisit alunperinkin ollut ottamassa vain kantavuuskuormaa, niin ei se ihan noin vaikeata olisi... mutta antaa olla.

Minun pointti tässä lähinnä on se että minkä takia se pitää ottaa tuollaisia kuormia, kun tosiaan joku toinen ne yli jääneet kamat kuitenkin kuskaa. Kuten itsekin Tatu tuolla aiemmin toisessa yhteydessä toteat, niin ei sen takia lopareita saa että on rikkomatta lakia. Omille nilkoille noilla jutuilla vaan kustaan ja niin lähettäjä kuin kuljetusyrittäjä ovat tyytyväisiä, kun kuskit ottavat riskejä. Vaikka ne teidän kuormaus sakot maksaisivatkin, niin ei ne niitä ajokieltoja kärsi, jotka teille niistä viime kädessä seuraa. Toisaalta tuollaisten 72 t. kuormien kohdalle sitä valvontaa jotenkin toivoo... se 4000 euron ylikuormamaksu yhtiölle on sentään jonkinlainen menoerä.

Aiemmin oli kovin puhetta siitä 60 - 63 t. laillisuuden rajasta, niin ihan esimerkkinä voin kertoa että meidän seudulla pääsee helposti viemään alle 63 t. (mutta siis yli 60 t.) kuormasta ylimääräiset esim. paperirullat takaisin tehtaalle 40 km päähän sakon saattelemana. Se kun on kokonaispaino kohtuullisen helppoa määrittää siihen lailliseen 60 tonniin.
Muutenkin ne toleranssit on jäänne 80 -luvulta, kun siirryttiin tilavuuspainoista punnituksiin, eikä autoissa/nostureissa/kuormaajissa ollut vaakoja.

Quote
Ja tämä lakipykälä, missä kuljettajalle sysätään vastuu kuormasta, vaikkei ole mitään hajuakaan esim. sidonnasta/kuorman painosta joutais kanssa kieltolistalle!
Mullakin on ollut edellisen kuskin jälkeen tuli persien alla, kun olen heidän tekemiä kuormia ajellut

Tarmo, tilannehan on muuttunut juuri päinvastaiseen suuntaan. Kuten huomasit tuo TLL:n pykälä on melko uusi (ja tuntematon) ja siinä nimenomaan sälytetään vastuuta myös lähettäjälle, lastaajalle, firmojen ajojärjestelijöille jne., sekä niihin tilanteisiin, joissa saa käsiinsä valmiin kuorman. Teillä voisi olla firmassa pienen palaverin paikka?
Lähinnä tuossa Tatun esimerkissä tarkoitinkin sitä että on melko outoa ettei ole mitään tietoa painoista ennen lastausta, vaikka tavaran lähettäjän tulisi antaa kuormausta varten tarvittavat tiedot.

Ei kielletä joulua, se on mukavaa aikaa. Kauppa senkun käy ja antaa rahtimiehillekin lisää töitä kun pääsee ajamaan useamman reissun.

ADZ AGA AGP AMS ARN ATH AXM BAQ BCN BMA BOG BOM BRU BUD CCS CDG CKG CLO CND CPH CTG DEL DUB DUS DXB EOH FCO FRA GIG GOT GRU GVA GYE HAM HEL IST KUL LET LGW LHR LIN LIM LIS LJU LPA LPP MAD MAN MDE MDZ MEL MXP MUC OUL OTP PEI PRG PTY PVA RIX RPR SCL SOF SMR SXF TIA TMP TLL TXL UIO VIE WAW ZRH
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #625 on: 06.11.08, 10:34 »

Kuka siitä kuormasta voisi olla vastuussa muu kuin kuljettaja?
Kuormantekijä?

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #626 on: 06.11.08, 12:12 »

Kuormantekijä?

Sitten aina kun poliisi pysäyttää ja valittaa kuormauksesta "joku toinen" on tehnyt sen kuorman ja kuski ei ole koskaan vastuussa.
Toisaalta en minä ainakaan uskaltaisi lähteä ajamaan minnekään jos en itse tietäisi kuinka kuorma on sidottu ja pakattu.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #627 on: 06.11.08, 12:41 »

Sitten aina kun poliisi pysäyttää ja valittaa kuormauksesta "joku toinen" on tehnyt sen kuorman ja kuski ei ole koskaan vastuussa.
Toisaalta en minä ainakaan uskaltaisi lähteä ajamaan minnekään jos en itse tietäisi kuinka kuorma on sidottu ja pakattu.

Mulle lastattiin täysi rullakkokuorma kylkiaukeavaan perävaunuun. Purkaessa selvisi, että oli sidottu 2 liinalla. Toinen keskitolpassa ja toinen kärryn perässä.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #628 on: 06.11.08, 12:47 »

Mulle lastattiin täysi rullakkokuorma kylkiaukeavaan perävaunuun. Purkaessa selvisi, että oli sidottu 2 liinalla. Toinen keskitolpassa ja toinen kärryn perässä.

No hyvä, siinähän oli jo yksi ylimääräinenkin sitten, jos kuorma oli muuten tiiviisti laitoja vasten.  Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #629 on: 06.11.08, 13:14 »

Olikohan mahdollisesti Saarioisen runkoajoa, tai Swanlinen ajoa?

Ei ollut kylmäajo, eikä vastaanottajakaan ollut tuo Kilossa seisova paskalato.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #630 on: 06.11.08, 13:18 »

No hyvä, siinähän oli jo yksi ylimääräinenkin sitten, jos kuorma oli muuten tiiviisti laitoja vasten.  ;D

Juu, se kylki ei vaan kestä sitä kuormaa... Tuossa firmassa, jossa olen töissä, on menneinä vuosina auennut auton kylki kaarteessa useammankin kerran, kun ei ole ollut liinoja ja kyljen lukot ei ole olleet kovin pitäviä...

Sitten aina kun poliisi pysäyttää ja valittaa kuormauksesta "joku toinen" on tehnyt sen kuorman ja kuski ei ole koskaan vastuussa.
Toisaalta en minä ainakaan uskaltaisi lähteä ajamaan minnekään jos en itse tietäisi kuinka kuorma on sidottu ja pakattu.

Ulkomailta saa muuten ostettua käteviä plommeja, joilla voi itse plommata oman kuormansa. Saattaa poliisi jättää oven avaamatta kun ei ole varma, saako murtaa sitä. Suuremmassa ratsiassa tuskin enää toimisi :P

Erittäin suuri osa konteista ajetaan myös plommattuina ja niissä et todellakaan voi tietää, miten kuorma on sidottu ja pakattu. Sitten kun ajon aikana alkaa kuulua kolinaa, niin pitää soittaa tulliviranomainen paikalle, jos meinaa konttia availla.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #631 on: 06.11.08, 13:27 »

Juu, se kylki ei vaan kestä sitä kuormaa... Tuossa firmassa, jossa olen töissä, on menneinä vuosina auennut auton kylki kaarteessa useammankin kerran, kun ei ole ollut liinoja ja kyljen lukot ei ole olleet kovin pitäviä...

Ulkomailta saa muuten ostettua käteviä plommeja, joilla voi itse plommata oman kuormansa. Saattaa poliisi jättää oven avaamatta kun ei ole varma, saako murtaa sitä. Suuremmassa ratsiassa tuskin enää toimisi Tongue

Erittäin suuri osa konteista ajetaan myös plommattuina ja niissä et todellakaan voi tietää, miten kuorma on sidottu ja pakattu. Sitten kun ajon aikana alkaa kuulua kolinaa, niin pitää soittaa tulliviranomainen paikalle, jos meinaa konttia availla.

No juu, pieni provoni sallittakoon kun sitä tuntuu tämä(kin) keskustelu olevan pullollaan muutenkin. Kylkiaukeava kaappi ei ainakaan pitemmän päälle tykkää rullakoiden liikehdinnästä. Ne totaaliset seulat ovat sitten vielä asia erikseen.

Kylmää totuutta on että aika moni tuollainen kuorma menee läpi, erityisesti firmoissa joissa vehkeet vaihtuvat, koska niitä pieniä liinoja ei tarkoitukseen varata riittävästi vaan juuri tuo yksi-kaksi jotka saa perään. Ihme ettei ole levähdellyt enempää.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #632 on: 06.11.08, 13:28 »

Erittäin suuri osa konteista ajetaan myös plommattuina ja niissä et todellakaan voi tietää, miten kuorma on sidottu ja pakattu. Sitten kun ajon aikana alkaa kuulua kolinaa, niin pitää soittaa tulliviranomainen paikalle, jos meinaa konttia availla.

Toi on perseestä. Kuski on vastuussa mutta ei voi itse vaikuttaa sidontaan.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #633 on: 06.11.08, 13:38 »

Toi on perseestä. Kuski on vastuussa mutta ei voi itse vaikuttaa sidontaan.

Ööööh..? Onko jossain tapauksessa jaettu maksulappuja kuljettajalle sen takia, että plommatussa kontissa ei asiat ole olleet kohdallaan? Vastuu on siis imo erittäin teoreettinen, käytännössä sitä ei ole.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #634 on: 07.11.08, 01:37 »

Ööööh..? Onko jossain tapauksessa jaettu maksulappuja kuljettajalle sen takia, että plommatussa kontissa ei asiat ole olleet kohdallaan?

Kyllä on.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #635 on: 08.11.08, 18:22 »

Kyllä on.

Ja perusteena mikä? Siis toki olettaen, että kuljettaja ei ole ollut osallisena ko. kontin lastauksessa tai muuten tietoinen virheellisestä sidonnasta...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #636 on: 08.11.08, 21:22 »

Ja perusteena mikä? Siis toki olettaen, että kuljettaja ei ole ollut osallisena ko. kontin lastauksessa tai muuten tietoinen virheellisestä sidonnasta...

Puuttuva sidonta painavissa vaihteiston palikoissa. Tullut ulkomailta plommattuna.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #637 on: 10.11.08, 18:32 »

Koulu pitää sen verran kiireisenä, että joutuupi vaihtamaan tuon 26-tonnisen härpäkkeen tälläiseen 5-tonniseen volkkariin:


Tuolla sitten aletaan huristelemaan viikonloppuisin paikallislehtiä ympäri uusimaata. Kuorma-autoksi kun tuo rekisteröity, niin tuosta löytyy myös digipiirturi ja nopeudenrajoitin ettei ihan tukka putkella pääse huristelemaan. Tongue Pystyypi nyt sitten keskittymään enemmän tähän lukion loppurutistukseen ilman, että rahavirta tyrehtyy. thmbup

Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #638 on: 11.11.08, 07:20 »

Onko Jani L&T hankkinut sulle oman roskiskuormurin ? Ajelin takana ja näytti aika nysältä Smiley



[ attachment removed / expired ]

-make-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #639 on: 11.11.08, 10:47 »

Onko Jani L&T hankkinut sulle oman roskiskuormurin ? Ajelin takana ja näytti aika nysältä Smiley

Mikäs tuo on? Purkinpesukone vai sivukuormaaja?  Huh
Pages: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1