Author
|
Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia) (Read 370912 times)
|
Mikko Murto
Offline
Posts: 122
Date Registered: 09.06.09
|
Ei se ole tulevaisuutta vaan nykyaikaa. Jo nyt suurin osa koulutettavista tulee armeijaan pelkällä B-kortilla. Ei niitä kavereita ole siltikään pakko rekrytoida jo ennen palveluksen aloittamista. Siinä on palveluksen ensimmäiset 4-8 viikkoa (joukko-osastosta riippuen) aikaa ennen autokoulun alkua etsiä ne harvat, joilla löytyy B:tä isompi kortti ja niistä kuljettajiksi haluavat pääsevät ihan varmasti. Tietysti jos jossain suunnitellaan kuljettajakoulutuksen aloittamista heti palveluksen alusta tuo voisi tulla kyseeseen, mutta itse en ainakaan kannata sitä, koska sitten sitten jää perussotilaskoulutus saamatta tai se ainakin kärsii. Kyllä jokaisen suomalaisen sotilaan pitää osata myös taistella ja ampua, ei pelkästään ajaa masilla.
Vuosituhannen vaihteen hujakoilla kun oman palveluksen Riihimäen Lepokodissa, Muumilaakson Komppaniassa, niin palvelukseen astuttaessa kysyttiin oma halukkuus ja sen jälkeen vilautettiin ajokorttia. Tuvallisesta kahdella EI ollut C-korttia, yhdelläkään ei E-korttia. C-kortin + armeijan oman kortin suorittaminen tapahtui Riksussa ja E-korttia halajavat lähtivät Parolan nummelle peruuttelemaan. Ekat neljä viikkoa meni levätessä, syödessä ja urheillessa, muiden sykkiessä pitkin poikin, tämän jälkeen alkoi kuljettajakoulutus + ehkä karkeasti 1/5 ?? tavan ryynäämiskoulutusta, ampumassakin käytiin niin minimit kuin mahdollista eli harjottelut radalla + kokeet, räkäpäitä ammuin omalla tytölläni viisi, toki joillakin leireillä jaettiin yhtälailla räkäpäitä niin meille kuin muillekkin mutta itselläni jäi käyttämättä melko usein. Ryömimiset ja konttaukset + muut perushutut oli tosiaan vain murto-osa siitä mitä 'muut' näytti tekevän. Vaikka tuotakin tuli välillä leikittyä tylsyyden iskiessä leireillä, ei sitä aina jaksa hytissä istua pelaamassa lautapelejä, välillä oli kiva lähteä vakoilemaan naapurin toimintaa ja katsoa jääkö kiinni vai ei. Ja myönnänkin sen, ei varmasti kukaan meistä kuskeista osannut samaan tahtiin ryynätä ja taistella kuin kelaperseet ja spollit, toisaalta taas harva noista muista osasi käsitellä autoa tiukassa paikassa yhtä hyvin kuin me jotka sitä harjoteltiin. Tai meillä koulutus oli ajoa sekä huoltoa/korjausta / ylipäätänsä kalustosta huolehtimista niin että ne myös toimii silloin kun pitää. Taisin laskea omiksi metsäpäivikseni reilut parisataa 9kk:n ajalta, ja vielä paria viikkoa ennen kotiuttamista lähdin vetämään neljän mortin letkaa metsäreissulle, metsässä kun oli mukavaa viettää aikaa ja saipahan tehdä sitä mistä piti, ei se autohalleilla autojen huoltaminen ja kahvilla istuminen aina ollut niin mukavaa 
|
|
|
|
Jani Nissi
Offline
Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05
|
Jos tuo meidän päällikkö sitten tarkoittikin pelkästään ilmavoimien kuljettajia. Meitä koulutetaan noin 60-70 kaveria per saapumiserä ja näin pienen joukon rekrytoiminen esim. ammattikoulujen logistiikkapuolelta ei luulisi olevan vaikeaa. Näin säästettäisiin kuulemma aikaa ja rahaa, kun kuskit pääsisivät melkein suoriltaan hommiin ilman, että tarvitsee käydä 10-viikon pituista autokoulua, jossa sitä tälläkin hetkellä istutaan. Maavoimien harteille jäisi sitten tämä uusien kuljettajien tuottaminen Suomelle. Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan.  Mutta pitääpä luutnantilta kysyä vielä tarkennuksia tornarista, kun sattuu vastaan tulemaan.
|
|
|
|
Juha-Matti Korvanen
Offline
Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01
|
Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan.  Höpö höpö. Kuka teille tuollaista propagandaa on syöttänyt? Edit: Hei ihan oikeasti. Mie oon ollu jo vuosia töissä samassa siinä laitoksessa mistä sulta tulee tätä tekstiä. Ei mulle mene läpi varusmiesten huulenheittojutut.  Saatan jopa tunteakin tätä organisaatiota jo vähän vaikka mullakin on joka ikiselle työpäivälle opittavaa...
|
|
« Last Edit: 31.03.10, 18:05 by Juha-Matti Korvanen »
|
|
|
|
|
Sami Vesala
Offline
Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05
|
Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan.  Melkosta tekstiä taas... 
|
|
|
|
Tatu Koiranen
Offline
Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07
|
Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...
|
0503277581 - tatu at koiranen piste fi
|
|
|
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline
Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01
|
Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...
Aka letkuapinaksi... 
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6188
Date Registered: 27.10.01
|
Aka letkuapinaksi...  Toisaalta, jos vaihtoehtona olisi stadin bussikuski afrikkalais-islamilaisessa työyhteisössä niin mieluummin sitä letkuapinaksi...
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6188
Date Registered: 27.10.01
|
Melkosta tekstiä taas...  On puolustusvoimien roskapropaganda uponnut hyvin nuoreen päähän. Ainakin sanavalinnoista päätellen.. 
|
|
|
|
Juha-Matti Korvanen
Offline
Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01
|
Elkääs pojat nyt olko noin ilkeitä.  On puolustusvoimien roskapropaganda uponnut hyvin nuoreen päähän. Ainakin sanavalinnoista päätellen..  Ei sitä nyt ihan joka paikka puske. Enhän minäkään yritä (paljoa).  Ja sitä paitsi työpaikka se on siinä missä muutkin. Sinäkin tiedät varsin hyvin, että en minäkään mikään uuno ole "siviili"kuljetusalalla ja en silti pidä tätä nykyistä työtä muuta kuljetusalan työtä kummempana, suurilta osin jopa parempana, vaikkakin kaikki lomat menee silti rekkaa ajaessa.  Mukavaa hommaa molemmat.
|
|
|
|
Mikko Palosvirta
Offline
Posts: 845
Date Registered: 08.12.05
|
Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.
Paljonkos muuten nykystandardien mukaan lavalle mahtuu väkeä? Jokos se kuppipenkkisääntö on voimassa?
|
Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
|
|
|
Juha-Matti Korvanen
Offline
Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01
|
Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.
Paljonkos muuten nykystandardien mukaan lavalle mahtuu väkeä? Jokos se kuppipenkkisääntö on voimassa?
Moduulipenkit ovat tänään tulleet pakollisiksi. Perus Masin lavalle max 12 ja Rasi 16. Muista ajoneuvoista en muista ulkoa.
|
|
|
|
Tatu Koiranen
Offline
Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07
|
Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.
Joo, mutta pitää muistaa, että se pytyllinen jettiä on arvokkaampi kuin lavallinen (saati sitten linja-autollinen) miehiä. Luin Flightforumista.
|
0503277581 - tatu at koiranen piste fi
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6188
Date Registered: 27.10.01
|
Moduulipenkit ovat tänään tulleet pakollisiksi. Perus Masin lavalle max 12 ja Rasi 16. Muista ajoneuvoista en muista ulkoa.
Kai niiltä ilmastointi ja jousitus löytyy kanssa? Pressusta tietysti tehty myös läpinäkyvä. Oli se hauskaa 30 muun kaverin kanssa istua lavalla pimeydessä kun ajettiin kovaa ja joka kuopan ja töyssyn kautta. Ja voi sitä savun määrää kun kaikki röökattiin yhtä aikaa.
|
|
|
|
Sami Vesala
Offline
Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05
|
Kai niiltä ilmastointi ja jousitus löytyy kanssa? Pressusta tietysti tehty myös läpinäkyvä. Oli se hauskaa 30 muun kaverin kanssa istua lavalla pimeydessä kun ajettiin kovaa ja joka kuopan ja töyssyn kautta. Ja voi sitä savun määrää kun kaikki röökattiin yhtä aikaa.
Kerran olen päässyt (joutunut) koeajamaan ne ihmeen huvipuistolaitteet, ja olivat kyllä perhanan epämukavia olla. Paljon hauskempaa se oli lavalla olla, kuin niissä ahtaissa ja mukamas "hyvissä" motuuleissa kykkiminen... Puhumattakaan niiden asentamisesta lavalle.... 
|
|
|
|
Jani Nissi
Offline
Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05
|
Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...
Meinaatko, että täällä kuskataan pelkkää petrolia? Mutta olisihan se mukavaa, jos intin jälkeen voisi opiskelujen ohella käydä tankkailemassa vähän lentokoneita esim. EFHK:lla. 
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6188
Date Registered: 27.10.01
|
Meinaatko, että täällä kuskataan pelkkää petrolia? Mutta olisihan se mukavaa, jos intin jälkeen voisi opiskelujen ohella käydä tankkailemassa vähän lentokoneita esim. EFHK:lla.  Muista sitten, että sinne tarttee ADR-säiliöluvan. Saako hintistä semmosta? Ja saattavat vaatia aika reippaasti ajokokemusta, jotta päästävät sinne sekaan.
|
|
|
|
Jani Nissi
Offline
Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05
|
Muista sitten, että sinne tarttee ADR-säiliöluvan. Saako hintistä semmosta? Ja saattavat vaatia aika reippaasti ajokokemusta, jotta päästävät sinne sekaan.
Täältä saa nykyään kaikkia ihme lappuja ja lippuja tuon ammattipätevyyskoulutuksen takia. ADR-luvat kappaletavaraan ja säiliöön, ensiapukortin, työ-ja tieturvakortin, trukkikortin(?), digipiirturikortin ja olikohan vielä jotain muuta. Ja hyvä hommahan tässä on se, että itselle ei jää maksettavaksi mitään muuta kuin se 40€, kun käy hakemassa intin jälkeen uuden kortin laitokselta. Se voi olla tosiaan olla, että mihinkään Helsinki-Vantaalle ei ole asiaa ennen kuin on pari miljoonaa tullut mittariin tien päällä.
|
|
|
|
Mikko J Virtanen
Offline
Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06
|
Täältä saa nykyään kaikkia ihme lappuja ja lippuja tuon ammattipätevyyskoulutuksen takia. ADR-luvat kappaletavaraan ja säiliöön, ensiapukortin, työ-ja tieturvakortin, trukkikortin(?), digipiirturikortin ja olikohan vielä jotain muuta. Ja hyvä hommahan tässä on se, että itselle ei jää maksettavaksi mitään muuta kuin se 40€, kun käy hakemassa intin jälkeen uuden kortin laitokselta.
Se voi olla tosiaan olla, että mihinkään Helsinki-Vantaalle ei ole asiaa ennen kuin on pari miljoonaa tullut mittariin tien päällä.
Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit ( ?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.
|
|
|
|
Jani Nissi
Offline
Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05
|
Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.
Tämäpä kuullostaa hyvälle. Paljos Vekaralla on C- ja CE-kuskeja? C-kuskeja varmaan hitusen enemmän?
|
|
|
|
Mikko J Virtanen
Offline
Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06
|
Tämäpä kuullostaa hyvälle. Paljos Vekaralla on C- ja CE-kuskeja? C-kuskeja varmaan hitusen enemmän?
En kyllä osaa mitään kokonaissuhdetta sanoa, mutta kenttätykistössä taisi olla n. 5 kuskia, jotka eivät halunneet/päässeet CE-jatkoille.. ja kuskeja oli jotain 30 luokkaa. Huolto/kuljetus ja kenttätykistö taisivat olla niitä, joissa eniten koulutettiin BECE-kuskeja. Muissa yksiköissä BECE-kuskeja taidettiin kouluttaa vain muutamia per yksikkö. Meidän saapumiserän lähdön jälkeen oli kovasti tarkoitus nostaa kuljettajamääriä, mutta en tiedä miten ovat onnistuneet. Halukkaita kuskeja ei ole oikein ikinä ollut tarpeeksi, kun hintana on varmasti vuoden palvelusaika.
|
|
|
|
|
|
|
|