FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 22:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 39 40 [41] 42 43 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 366205 times)
Mikko Murto
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 09.06.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #800 on: 28.03.10, 15:48 »

Ei se ole tulevaisuutta vaan nykyaikaa. Jo nyt suurin osa koulutettavista tulee armeijaan pelkällä B-kortilla. Ei niitä kavereita ole siltikään pakko rekrytoida jo ennen palveluksen aloittamista. Siinä on palveluksen ensimmäiset 4-8 viikkoa (joukko-osastosta riippuen) aikaa ennen autokoulun alkua etsiä ne harvat, joilla löytyy B:tä isompi kortti ja niistä kuljettajiksi haluavat pääsevät ihan varmasti. Tietysti jos jossain suunnitellaan kuljettajakoulutuksen aloittamista heti palveluksen alusta tuo voisi tulla kyseeseen, mutta itse en ainakaan kannata sitä, koska sitten sitten jää perussotilaskoulutus saamatta tai se ainakin kärsii. Kyllä jokaisen suomalaisen sotilaan pitää osata myös taistella ja ampua, ei pelkästään ajaa masilla.

Vuosituhannen vaihteen hujakoilla kun oman palveluksen Riihimäen Lepokodissa, Muumilaakson Komppaniassa, niin palvelukseen astuttaessa kysyttiin oma halukkuus ja sen jälkeen vilautettiin ajokorttia. Tuvallisesta kahdella EI ollut C-korttia, yhdelläkään ei E-korttia. C-kortin + armeijan oman kortin suorittaminen tapahtui Riksussa ja E-korttia halajavat lähtivät Parolan nummelle peruuttelemaan.
Ekat neljä viikkoa meni levätessä, syödessä ja urheillessa, muiden sykkiessä pitkin poikin, tämän jälkeen alkoi kuljettajakoulutus + ehkä karkeasti 1/5 ?? tavan ryynäämiskoulutusta, ampumassakin käytiin niin minimit kuin mahdollista eli harjottelut radalla + kokeet, räkäpäitä ammuin omalla tytölläni viisi, toki joillakin leireillä jaettiin yhtälailla räkäpäitä niin meille kuin muillekkin mutta itselläni jäi käyttämättä melko usein. Ryömimiset ja konttaukset + muut perushutut oli tosiaan vain murto-osa siitä mitä 'muut' näytti tekevän. Vaikka tuotakin tuli välillä leikittyä tylsyyden iskiessä leireillä, ei sitä aina jaksa hytissä istua pelaamassa lautapelejä, välillä oli kiva lähteä vakoilemaan naapurin toimintaa ja katsoa jääkö kiinni vai ei.

Ja myönnänkin sen, ei varmasti kukaan meistä kuskeista osannut samaan tahtiin ryynätä ja taistella kuin kelaperseet ja spollit, toisaalta taas harva noista muista osasi käsitellä autoa tiukassa paikassa yhtä hyvin kuin me jotka sitä harjoteltiin. Tai meillä koulutus oli ajoa sekä huoltoa/korjausta / ylipäätänsä kalustosta huolehtimista niin että ne myös toimii silloin kun pitää.

Taisin laskea omiksi metsäpäivikseni reilut parisataa 9kk:n ajalta, ja vielä paria viikkoa ennen kotiuttamista lähdin vetämään neljän mortin letkaa metsäreissulle, metsässä kun oli mukavaa viettää aikaa ja saipahan tehdä sitä mistä piti, ei se autohalleilla autojen huoltaminen ja kahvilla istuminen aina ollut niin mukavaa  Wink
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #801 on: 31.03.10, 16:44 »

Jos tuo meidän päällikkö sitten tarkoittikin pelkästään ilmavoimien kuljettajia. Meitä koulutetaan noin 60-70 kaveria per saapumiserä ja näin pienen joukon rekrytoiminen esim. ammattikoulujen logistiikkapuolelta ei luulisi olevan vaikeaa. Näin säästettäisiin kuulemma aikaa ja rahaa, kun kuskit pääsisivät melkein suoriltaan hommiin ilman, että tarvitsee käydä 10-viikon pituista autokoulua, jossa sitä tälläkin hetkellä istutaan.

Maavoimien harteille jäisi sitten tämä uusien kuljettajien tuottaminen Suomelle.

Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan. Grin

Mutta pitääpä luutnantilta kysyä vielä tarkennuksia tornarista, kun sattuu vastaan tulemaan.

Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #802 on: 31.03.10, 17:33 »

Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan. Grin

Höpö höpö. Kuka teille tuollaista propagandaa on syöttänyt?

Edit: Hei ihan oikeasti. Mie oon ollu jo vuosia töissä samassa siinä laitoksessa mistä sulta tulee tätä tekstiä. Ei mulle mene läpi varusmiesten huulenheittojutut. Wink Saatan jopa tunteakin tätä organisaatiota jo vähän vaikka mullakin on joka ikiselle työpäivälle opittavaa...
« Last Edit: 31.03.10, 18:05 by Juha-Matti Korvanen »
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #803 on: 31.03.10, 17:57 »

Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan. Grin

Melkosta tekstiä taas...  Roll Eyes
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #804 on: 31.03.10, 19:17 »

Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #805 on: 31.03.10, 19:26 »

Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...
Aka letkuapinaksi... Tongue

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #806 on: 31.03.10, 22:08 »

Aka letkuapinaksi... Tongue

Toisaalta, jos vaihtoehtona olisi stadin bussikuski afrikkalais-islamilaisessa työyhteisössä niin mieluummin sitä letkuapinaksi...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #807 on: 31.03.10, 22:09 »

Melkosta tekstiä taas...  Roll Eyes

On puolustusvoimien roskapropaganda uponnut hyvin nuoreen päähän. Ainakin sanavalinnoista päätellen.. Cheesy
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #808 on: 31.03.10, 22:15 »

Elkääs pojat nyt olko noin ilkeitä. Wink


On puolustusvoimien roskapropaganda uponnut hyvin nuoreen päähän. Ainakin sanavalinnoista päätellen.. Cheesy

Ei sitä nyt ihan joka paikka puske. Enhän minäkään yritä (paljoa). Smiley Ja sitä paitsi työpaikka se on siinä missä muutkin. Sinäkin tiedät varsin hyvin, että en minäkään mikään uuno ole "siviili"kuljetusalalla ja en silti pidä tätä nykyistä työtä muuta kuljetusalan työtä kummempana, suurilta osin jopa parempana, vaikkakin kaikki lomat menee silti rekkaa ajaessa. Cool Mukavaa hommaa molemmat.
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #809 on: 01.04.10, 04:42 »

Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.

Paljonkos muuten nykystandardien mukaan lavalle mahtuu väkeä? Jokos se kuppipenkkisääntö on voimassa?

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #810 on: 01.04.10, 11:16 »

Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.

Paljonkos muuten nykystandardien mukaan lavalle mahtuu väkeä? Jokos se kuppipenkkisääntö on voimassa?

Moduulipenkit ovat tänään tulleet pakollisiksi. Perus Masin lavalle max 12 ja Rasi 16. Muista ajoneuvoista en muista ulkoa.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #811 on: 01.04.10, 11:45 »

Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.

Joo, mutta pitää muistaa, että se pytyllinen jettiä on arvokkaampi kuin lavallinen (saati sitten linja-autollinen) miehiä.

Luin Flightforumista.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #812 on: 01.04.10, 12:11 »

Moduulipenkit ovat tänään tulleet pakollisiksi. Perus Masin lavalle max 12 ja Rasi 16. Muista ajoneuvoista en muista ulkoa.

Kai niiltä ilmastointi ja jousitus löytyy kanssa? Pressusta tietysti tehty myös läpinäkyvä. Oli se hauskaa 30 muun kaverin kanssa istua lavalla pimeydessä kun ajettiin kovaa ja joka kuopan ja töyssyn kautta. Ja voi sitä savun määrää kun kaikki röökattiin yhtä aikaa.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #813 on: 01.04.10, 12:49 »

Kai niiltä ilmastointi ja jousitus löytyy kanssa? Pressusta tietysti tehty myös läpinäkyvä. Oli se hauskaa 30 muun kaverin kanssa istua lavalla pimeydessä kun ajettiin kovaa ja joka kuopan ja töyssyn kautta. Ja voi sitä savun määrää kun kaikki röökattiin yhtä aikaa.
Kerran olen päässyt (joutunut) koeajamaan ne ihmeen huvipuistolaitteet, ja olivat kyllä perhanan epämukavia olla. Paljon hauskempaa se oli lavalla olla, kuin niissä ahtaissa ja mukamas "hyvissä" motuuleissa kykkiminen... Puhumattakaan niiden asentamisesta lavalle....  thmbdn
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #814 on: 01.04.10, 15:08 »

Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...
Meinaatko, että täällä kuskataan pelkkää petrolia?  Grin

Mutta olisihan se mukavaa, jos intin jälkeen voisi opiskelujen ohella käydä tankkailemassa vähän lentokoneita esim. EFHK:lla. Cool



Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #815 on: 02.04.10, 04:34 »

Meinaatko, että täällä kuskataan pelkkää petrolia?  Grin

Mutta olisihan se mukavaa, jos intin jälkeen voisi opiskelujen ohella käydä tankkailemassa vähän lentokoneita esim. EFHK:lla. Cool


Muista sitten, että sinne tarttee ADR-säiliöluvan. Saako hintistä semmosta? Ja saattavat vaatia aika reippaasti ajokokemusta, jotta päästävät sinne sekaan.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #816 on: 02.04.10, 06:31 »

Muista sitten, että sinne tarttee ADR-säiliöluvan. Saako hintistä semmosta? Ja saattavat vaatia aika reippaasti ajokokemusta, jotta päästävät sinne sekaan.
Täältä saa nykyään kaikkia ihme lappuja ja lippuja tuon ammattipätevyyskoulutuksen takia. ADR-luvat kappaletavaraan ja säiliöön, ensiapukortin, työ-ja tieturvakortin, trukkikortin(?), digipiirturikortin ja olikohan vielä jotain muuta. Ja hyvä hommahan tässä on se, että itselle ei jää maksettavaksi mitään muuta kuin se 40€, kun käy hakemassa intin jälkeen uuden kortin laitokselta.

Se voi olla tosiaan olla, että mihinkään Helsinki-Vantaalle ei ole asiaa ennen kuin on pari miljoonaa tullut mittariin tien päällä.

Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #817 on: 02.04.10, 15:40 »

Täältä saa nykyään kaikkia ihme lappuja ja lippuja tuon ammattipätevyyskoulutuksen takia. ADR-luvat kappaletavaraan ja säiliöön, ensiapukortin, työ-ja tieturvakortin, trukkikortin(?), digipiirturikortin ja olikohan vielä jotain muuta. Ja hyvä hommahan tässä on se, että itselle ei jää maksettavaksi mitään muuta kuin se 40€, kun käy hakemassa intin jälkeen uuden kortin laitokselta.

Se voi olla tosiaan olla, että mihinkään Helsinki-Vantaalle ei ole asiaa ennen kuin on pari miljoonaa tullut mittariin tien päällä.
Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.

Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #818 on: 02.04.10, 16:46 »

Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.
Tämäpä kuullostaa hyvälle. Paljos Vekaralla on C- ja CE-kuskeja? C-kuskeja varmaan hitusen enemmän?

Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #819 on: 02.04.10, 16:54 »

Tämäpä kuullostaa hyvälle. Paljos Vekaralla on C- ja CE-kuskeja? C-kuskeja varmaan hitusen enemmän?
En kyllä osaa mitään kokonaissuhdetta sanoa, mutta kenttätykistössä taisi olla n. 5 kuskia, jotka eivät halunneet/päässeet CE-jatkoille.. ja kuskeja oli jotain 30 luokkaa. Huolto/kuljetus ja kenttätykistö taisivat olla niitä, joissa eniten koulutettiin BECE-kuskeja. Muissa yksiköissä BECE-kuskeja taidettiin kouluttaa vain muutamia per yksikkö.

Meidän saapumiserän lähdön jälkeen oli kovasti tarkoitus nostaa kuljettajamääriä, mutta en tiedä miten ovat onnistuneet. Halukkaita kuskeja ei ole oikein ikinä ollut tarpeeksi, kun hintana on varmasti vuoden palvelusaika.

Pages: 1 ... 39 40 [41] 42 43 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1