Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (161/283) > >>

Mikko J Virtanen:
Quote

Ehkä sulla ei ole tarpeeksi natsoja hihassa?  Ideanahan tuossa olisi rekrytoida mahdollisimman paljon kavereita joilla olisi jo pohjalla C- tai CE-kortti + mahdollisesti ammattipätevyydet, kun tulevaisuudessa inttiin tulevilla kavereilla ei ole edes C-korttia, kun tuo ammattipätevyysdirektiivi astui voimaan. Kaipa tuosta tulee kohta jotain virallistakin tietoa, jos paikkansa pitää.

En tosta lauseesta tajunnut kyllä yhtään mitään, mutta kuulostaa vähän tornarilta koko juttu. Ainakin reilu vuosi sitten kun oman kuljettajakoulutuksen aloitin intissä, niin halukkaita kuljettajakoulutukseen ei oikein tahtonut löytyä. Reilusti yli puolet oli määrätty kyseiseen tehtävään ja loput pääsivät sitten koulutukseen todella helposti, jos halukkuutta löytyi. Tietysti jatkossa on mahdollisuus, että varuskuntien kuljetusosastot yhdistetään yhdeksi valtavaksi kuljetuskomppaniaksi ja sinne sitten haetaan erikseen. En kyllä silti näe, mistä sinne saataisiin tarpeeksi halukkaita.

Itse olin ensimmäistä saapumiserää, joka sai myös kuljettajan ammattipätevyyskoulutuksen intissä. Ammattipätevyyden opettajat olivat sitä mieltä, että "siviilimaailma" on pyytänyt puolustusvoimilta koulutusapua, jotta tulevaisuudessakin saataisiin turvattua siviilimaailman kuljettajamäärät. Propagandaa tai ei, itse uskon siihen ainakin, etenkin kun tuo puolustusvoimien ammattipätevyyskoulutus oli suurimmaksi osaksi "siviilimaailman" asiaa, jonka kouluttamisesta puolustusvoimat ei kyllä hyödy kummemmin. En saanut tuosta siis ihan selvää, onko tarkoitus ettei kuljettajakoulutukseen tulevilla olisi mitään kortteja vai olisiko kortillisia tarkoitus saada mahdollisimman paljon pv:n kuljettajakoulutukseen? No jos tarkoitus olisi saada kortillisia kuljettajia enemmän, niin sitten tuo mainitsemani siviilimalle kuljettajien tuottaminen ei pitäisi ainakaan paikkansa.

mikmur:
Quote

Ei se ole tulevaisuutta vaan nykyaikaa. Jo nyt suurin osa koulutettavista tulee armeijaan pelkällä B-kortilla. Ei niitä kavereita ole siltikään pakko rekrytoida jo ennen palveluksen aloittamista. Siinä on palveluksen ensimmäiset 4-8 viikkoa (joukko-osastosta riippuen) aikaa ennen autokoulun alkua etsiä ne harvat, joilla löytyy B:tä isompi kortti ja niistä kuljettajiksi haluavat pääsevät ihan varmasti. Tietysti jos jossain suunnitellaan kuljettajakoulutuksen aloittamista heti palveluksen alusta tuo voisi tulla kyseeseen, mutta itse en ainakaan kannata sitä, koska sitten sitten jää perussotilaskoulutus saamatta tai se ainakin kärsii. Kyllä jokaisen suomalaisen sotilaan pitää osata myös taistella ja ampua, ei pelkästään ajaa masilla.


Vuosituhannen vaihteen hujakoilla kun oman palveluksen Riihimäen Lepokodissa, Muumilaakson Komppaniassa, niin palvelukseen astuttaessa kysyttiin oma halukkuus ja sen jälkeen vilautettiin ajokorttia. Tuvallisesta kahdella EI ollut C-korttia, yhdelläkään ei E-korttia. C-kortin + armeijan oman kortin suorittaminen tapahtui Riksussa ja E-korttia halajavat lähtivät Parolan nummelle peruuttelemaan.
Ekat neljä viikkoa meni levätessä, syödessä ja urheillessa, muiden sykkiessä pitkin poikin, tämän jälkeen alkoi kuljettajakoulutus + ehkä karkeasti 1/5 ?? tavan ryynäämiskoulutusta, ampumassakin käytiin niin minimit kuin mahdollista eli harjottelut radalla + kokeet, räkäpäitä ammuin omalla tytölläni viisi, toki joillakin leireillä jaettiin yhtälailla räkäpäitä niin meille kuin muillekkin mutta itselläni jäi käyttämättä melko usein. Ryömimiset ja konttaukset + muut perushutut oli tosiaan vain murto-osa siitä mitä 'muut' näytti tekevän. Vaikka tuotakin tuli välillä leikittyä tylsyyden iskiessä leireillä, ei sitä aina jaksa hytissä istua pelaamassa lautapelejä, välillä oli kiva lähteä vakoilemaan naapurin toimintaa ja katsoa jääkö kiinni vai ei.

Ja myönnänkin sen, ei varmasti kukaan meistä kuskeista osannut samaan tahtiin ryynätä ja taistella kuin kelaperseet ja spollit, toisaalta taas harva noista muista osasi käsitellä autoa tiukassa paikassa yhtä hyvin kuin me jotka sitä harjoteltiin. Tai meillä koulutus oli ajoa sekä huoltoa/korjausta / ylipäätänsä kalustosta huolehtimista niin että ne myös toimii silloin kun pitää.

Taisin laskea omiksi metsäpäivikseni reilut parisataa 9kk:n ajalta, ja vielä paria viikkoa ennen kotiuttamista lähdin vetämään neljän mortin letkaa metsäreissulle, metsässä kun oli mukavaa viettää aikaa ja saipahan tehdä sitä mistä piti, ei se autohalleilla autojen huoltaminen ja kahvilla istuminen aina ollut niin mukavaa 

nisse90:
Jos tuo meidän päällikkö sitten tarkoittikin pelkästään ilmavoimien kuljettajia. Meitä koulutetaan noin 60-70 kaveria per saapumiserä ja näin pienen joukon rekrytoiminen esim. ammattikoulujen logistiikkapuolelta ei luulisi olevan vaikeaa. Näin säästettäisiin kuulemma aikaa ja rahaa, kun kuskit pääsisivät melkein suoriltaan hommiin ilman, että tarvitsee käydä 10-viikon pituista autokoulua, jossa sitä tälläkin hetkellä istutaan.

Maavoimien harteille jäisi sitten tämä uusien kuljettajien tuottaminen Suomelle.

Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan.

Mutta pitääpä luutnantilta kysyä vielä tarkennuksia tornarista, kun sattuu vastaan tulemaan.

juice:
Quote

Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan.


Höpö höpö. Kuka teille tuollaista propagandaa on syöttänyt?

Edit: Hei ihan oikeasti. Mie oon ollu jo vuosia töissä samassa siinä laitoksessa mistä sulta tulee tätä tekstiä. Ei mulle mene läpi varusmiesten huulenheittojutut. Saatan jopa tunteakin tätä organisaatiota jo vähän vaikka mullakin on joka ikiselle työpäivälle opittavaa...

Stumppi:
Quote

Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan.


Melkosta tekstiä taas... 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page