FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 02:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 364882 times)
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #820 on: 02.04.10, 17:49 »

Jessus että on viksua tänä päinä.Ja sitten vielä pitäis autoa ajella?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #821 on: 03.04.10, 03:55 »

Halukkaita kuskeja ei ole oikein ikinä ollut tarpeeksi, kun hintana on varmasti vuoden palvelusaika.

C-kuski oli ainakin ennen 9 kk?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen

« Reply #822 on: 03.04.10, 03:57 »

Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.

Ei ymmärtääkseni edelleenkään kouluteta kaikille ce-kuskeille eikä ce-mtau:ille. Toiseksi, se "trukkikortti" on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #823 on: 03.04.10, 07:37 »

Kukas nämä on kouluttanut  Embarrassed

-make-
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #824 on: 03.04.10, 09:33 »

Ei ymmärtääkseni edelleenkään kouluteta kaikille ce-kuskeille eikä ce-mtau:ille. Toiseksi, se "trukkikortti" on ihan yhtä tyhjän kanssa.
No varmaan on ainakin eri varuskunnissa eri touhut. Meillä tuo trukkikortti kuului CE-vaiheen ammattipätevyyskoulutukseen, joten sen saivat kaikki, joille CE-koulutus annettiin. Ja se itse korttihan on käytännössä aika turha läpyskä, mutta se itse koulutus on kyllä jotain varastohommia/lastaushommia ajatellen ihan mukava.

Ja lisäksi vekaralla ei yksikään moottorialiupseeri saanut CE-koulutusta, vaan joutuivat tyytymään C-korttiin.

Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #825 on: 03.04.10, 10:31 »

C-kuski oli ainakin ennen 9 kk?
Nykyään vuoden nakki.

Tatu Koiranen

« Reply #826 on: 03.04.10, 10:31 »

Ja lisäksi vekaralla ei yksikään moottorialiupseeri saanut CE-koulutusta, vaan joutuivat tyytymään C-korttiin.

Missäs saapumiserässä näin? Ymmärsin, että ainakin.. öö.. vielä II/09:n johtajien joukossa oli ce-kortillisia vekaran royal kuljussa (ja vaikka ce olisi jo ennen inttiä, niin pv ei kouluta intin ce-korttia?).

mutta se itse koulutus on kyllä jotain varastohommia/lastaushommia ajatellen ihan mukava.

Mä oon käyny sellasen koulutuksen nyt kolmesti... karseeta touhua.

Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #827 on: 03.04.10, 11:09 »

Kukas nämä on kouluttanut  Embarrassed
Hienoa mennä tiistaina halleille päivystämään kun on yksi lähettiauto vähemmän!  thmbup
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/arkistot/rikos/2010/04/1092892
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #828 on: 03.04.10, 11:34 »

No varmaan on ainakin eri varuskunnissa eri touhut. Meillä tuo trukkikortti kuului CE-vaiheen ammattipätevyyskoulutukseen, joten sen saivat kaikki, joille CE-koulutus annettiin. Ja se itse korttihan on käytännössä aika turha läpyskä, mutta se itse koulutus on kyllä jotain varastohommia/lastaushommia ajatellen ihan mukava.

Siitä on ihan yhtä paljon hyötyä kuin intin vehkeillä annettavasta täysperäkoulutuksesta. Hypätessäsi oikean yhdistelmän puikkoíhin, voit unohtaa kaiken mitä olet oppinut ja aloittaa alusta. Trukkikurssilla ei opita lastaushommia ajatellen yhtään mitään. Paljon enemmän oppii kun annetaan trukki, muutama yhistelmä ja käsketään lastata aivan kattoa myöten erilaista ja -kokoista kappaletavaraa.
Mikko J Virtanen

« Reply #829 on: 03.04.10, 14:47 »

Missäs saapumiserässä näin? Ymmärsin, että ainakin.. öö.. vielä II/09:n johtajien joukossa oli ce-kortillisia vekaran royal kuljussa (ja vaikka ce olisi jo ennen inttiä, niin pv ei kouluta intin ce-korttia?).

Mä oon käyny sellasen koulutuksen nyt kolmesti... karseeta touhua.
Okei, no ehkä puhuin vähän turhan laajalti kun en ihan kaikkien yksiköiden juttuja tuntenut. Muistelisin silti, ettei I/09:n CE-koulutuksessa ollut yhtään aliupseerioppilaita/alikessuja. Autokoulun aliupseereista vain yhdellä oli BECE-kortti ja sekin vain, koska omisti jo siviilin kautta rekkakortin. Muuten jos piti siirrellä jotain raskaampia perävaunuja niin CE-kurssilaiset niitä siellä siirteli.

En ole ajanut intin jälkeen mitään henkilöautoa suurempaa, joten en tiedä millasta se ihan OIKEASTI on ajaa esim. täysperää. Täysperäkoulutus annettiin meille pääosin PV:n Scanioilla ja Kouvolan ammattillisen aikuiskoulutuskeskuksen vehkeillä/opettajilla. Tietty kaikki kuormausjutut sun muut jäivät vähälle, mutta en tiedä miten tuo ajamisen kannalta eroaisi niin ihmeellisesti.

Ammattipätevyyskoulutus oli kyllä aikamoista kuraa, mutta muilta osin olisi ihan kiva saada vähän perusteluitakin Joonan "väittämille".

Joona Väisänen

« Reply #830 on: 03.04.10, 16:24 »

En ole ajanut intin jälkeen mitään henkilöautoa suurempaa, joten en tiedä millasta se ihan OIKEASTI on ajaa esim. täysperää. Täysperäkoulutus annettiin meille pääosin PV:n Scanioilla ja Kouvolan ammattillisen aikuiskoulutuskeskuksen vehkeillä/opettajilla. Tietty kaikki kuormausjutut sun muut jäivät vähälle, mutta en tiedä miten tuo ajamisen kannalta eroaisi niin ihmeellisesti.

Ammattipätevyyskoulutus oli kyllä aikamoista kuraa, mutta muilta osin olisi ihan kiva saada vähän perusteluitakin Joonan "väittämille".

Ne Scaniat nyt oli jo vähän parempia, mutta sitten taasen ne millä peruutetaan kulmaa Jokelassa niin aivan toisenlaisia kuin käytännössä lähes kaikki siviiliyhdistelmät. Mm. yksi kulmaperuutuksen tärkeimpiä asioita on aisan ohjaaminen peränylityksellä. Intin vehkeillä sitä ei pysty harjoittelemaan juurikaan, koska veturin kääntäminen ei aisaa käännä juuri lainkaan.
Tatu Koiranen

« Reply #831 on: 03.04.10, 17:00 »

En ole ajanut intin jälkeen mitään henkilöautoa suurempaa, joten en tiedä millasta se ihan OIKEASTI on ajaa esim. täysperää.

Oikeasti sä et mene kärryyn kiinni peruuttaessa ihmettelemään sitä perävaunun aisaa vaan peruutat vaan kiinni, eikä silti tule esimies huutamaan naama punasena että pitää käydä varmistamassa... Mutta joku skappari saattaa silti tulla, Joona voi kertoa lisää :D

Ne Scaniat nyt oli jo vähän parempia, mutta

...mutta mihinkään yhtä perseelleen kääntyvään ja oikovaan siviiliperävaunuun en vielä ole törmännyt. Tai no yhteen, mutta se oli pitkä lavetti ilman kääntyviä takafillareita.

Joona Väisänen

« Reply #832 on: 03.04.10, 17:08 »

Oikeasti sä et mene kärryyn kiinni peruuttaessa ihmettelemään sitä perävaunun aisaa vaan peruutat vaan kiinni, eikä silti tule esimies huutamaan naama punasena että pitää käydä varmistamassa... Mutta joku skappari saattaa silti tulla, Joona voi kertoa lisää Cheesy

Varmaan kerroin silloin pari vuotta sitten kun Parolan S-marketin pihalla rupesi skapparit avautuu kun peruutin aisaan katsomatta, kun ne lähti paniikissa joka puolelle kun pasi oli ajettu aisan eteen ja lähdin peruuttamaan päälle Cheesy Kun otettiin sen paviaanin kanssa yhteen. Mistään mitään tietämätön idiootti rupeaa neuvomaan toisia ihmisiä.  Mutta näin se on. Ei sitä tarvitse periaatteessa käydä katsomassa. Minä käyn katsomassa, koska perävaunut vaihtuvat niin usein ja koskaan ei tiedä, mihin asentoon se on ruuvattu. Mutta pääsääntöisesti en kyllä edellisessä talossa vakiokärryjen kanssa käyny tkoskan katsomassa..
Tatu Koiranen

« Reply #833 on: 03.04.10, 17:15 »

Ei sitä tarvitse periaatteessa käydä katsomassa. Minä käyn katsomassa, koska perävaunut vaihtuvat niin usein ja koskaan ei tiedä, mihin asentoon se on ruuvattu.

Toki juu tilanteen mukaan, jos on tuntematon tai tuntemattomasti jätetty vaunu ja aisan korkeutta ei pysty kunnolla arvioimaan (maan profiili huomioonottaen) niin parempi katsoa kuin peruuttaa johtoja/pistorasioita paskaksi.

Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #834 on: 03.04.10, 17:56 »

Niin ja sitäpaitti Scaniat tehdään Volvon sorvilastuista, että tiedätte. Roll Eyes

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko J Virtanen

« Reply #835 on: 03.04.10, 18:02 »

Tämä selkee.

Ja eikös muutenkin siviilipuolen koulutuksessa harjoitella tuota kulmaperuutusta niin kauan että sen osaa vaikka silmät kiinni unissaan? Intissä se tehdään niin, että menee käsittelykoe läpi ja aikaa harjoitteluun on niin vähän, että se tosiaan menee lähinnä tuurilla läpi.

Juu en kyllä näillä taidoilla kovin mielelläni peruuttelisi täysperällä kulman taakse jossain ruuhkaisella lastausalueella.

Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

« Reply #836 on: 03.04.10, 18:38 »

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..
Mikko J Virtanen

« Reply #837 on: 03.04.10, 18:54 »

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..
Se taitaa olla joku täysin "epävirallinen" juttu.. mitään ajokorttiahan ei trukeille ole, eli esimerkiksi oma trukkikortti on Kouvolan ammatillisen koulutuskeskuksen oma kortti, joka lähinnä kertoo annetusta koulutuksesta ja perehdytetyistä trukkityypeistä. Eli työnantajaa ei sellainen välttämättä paljon kiinnosta, mutta sillä voi toisaalta "todistaa osaamisensa"..

Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #838 on: 03.04.10, 18:57 »

Perustuu valtineuvoston asetukseen työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastuksesta
Trukin ja henkilönostimen kuljettajalla on oltava sen käyttöön työnantajan antama kirjallinen lupa. Työnantajan on ennen luvan antamista varmistettava, että kuljettajalla on riittävät kyvyt ja taidot työvälineen käyttämiseen.

Eli toi trukkikortti on vain helppo tapa varmistua siitä, että trukkikuski osaa edes jotain ja on saanut jonkinlaisen turvallisuuskoulutuksen. Varsinkin jos on paikka jossa moni eri ihminen saattaa ajaa esim trukkia. Vaikka joku iso työmaa tai rekkaterminaali. Trukkikorttia vaatimalla työnantaja täyttää velvollisuutensa varmistaa riittävät kyvyt ja taidot trukin ajamiseen.

-JukSii-
Tatu Koiranen

« Reply #839 on: 03.04.10, 19:23 »

Löytyy erinäisiltä tahoilta noita trukkikortteja, mulla on roclan, erään rehutukun ja jonkun alan yhdistyksen kortit.. Käytännössä sen tarkoitus on se, että sillä työnantajapuoli/vastaava voi todistaa, että on annettu koulutus ja toisaalta että kuljettajala olisi pitänyt olla tiedossa tietyt perusasiat, kun se tappaa ittensä sen trukin kanssa. Jossain käytetään "kortteja", joissain paikoissa annetaan vaan joku koulutus ja joissain annetaan vaan trukki. Valitettava fakta on se, että viimeksi mainituissa paikoissa työtehokkuus on yleensä korkein ja homma kokonaisuutena toimii...

Tuo Jukan lainaus on sellasesta dokumentista kuin VNa 403/2008 1:14.4§

mitään ajokorttiahan ei trukeille ole

Paitti sellaisille, jotka on ajoneuvorekisterissä... Siinäpä vasta kyrväkäs peli kauppakassiksi, parin tonnin vastapainolla kun hurauttais paikalliseen ostoskeskukseen...
« Last Edit: 03.04.10, 22:37 by Tatu Koiranen »

Pages: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1