Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

<< < (169/283) > >>

hynkel:
Quote

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..


Löytyy erinäisiltä tahoilta noita trukkikortteja, mulla on roclan, erään rehutukun ja jonkun alan yhdistyksen kortit.. Käytännössä sen tarkoitus on se, että sillä työnantajapuoli/vastaava voi todistaa, että on annettu koulutus ja toisaalta että kuljettajala olisi pitänyt olla tiedossa tietyt perusasiat, kun se tappaa ittensä sen trukin kanssa. Jossain käytetään "kortteja", joissain paikoissa annetaan vaan joku koulutus ja joissain annetaan vaan trukki. Valitettava fakta on se, että viimeksi mainituissa paikoissa työtehokkuus on yleensä korkein ja homma kokonaisuutena toimii...

Tuo Jukan lainaus on sellasesta dokumentista kuin VNa 403/2008 1:14.4§

Quote

mitään ajokorttiahan ei trukeille ole

Paitti sellaisille, jotka on ajoneuvorekisterissä... Siinäpä vasta kyrväkäs peli kauppakassiksi, parin tonnin vastapainolla kun hurauttais paikalliseen ostoskeskukseen...

ansis:
No onhan PV:n koulutuskin mennyt 20 vuoteen perseelleen, aikoinaan jos ei osannut ajaa etu- tai takaperin erilaisia keksintöjä joutui harjoittelemaan ne viikonloput jotka osaavat oli velvillä. Tämä harjoittelu oli siis omaan tahtiin, usein aseveljien opastuksella omalla vapaa-ajalla PKarPsto:ssa. Hyvää porukkaa kaikki valmistuneet. Noilla perustiedoilla ja taidoilla on selvinnyt sitten kaikesta kohdalle sattuneesta kalustosta, vaikka mittaakin on kasvanut kymmeniä metrejä. Hermotkin vahvistuivat parin 5-6 viikon kineksen aikana, joten nykyisin rahaa tuovan HSL/HRT alueen bussikuskin hommissakin pärjää, vaikka suuri osa jopa saman ammatin elättämistä on melkoisia kuupoja.

Ps. Ennen oli nostalgiakin parempaa

nisse90:
Quote

Ja eikös muutenkin siviilipuolen koulutuksessa harjoitella tuota kulmaperuutusta niin kauan että sen osaa vaikka silmät kiinni unissaan? Intissä se tehdään niin, että menee käsittelykoe läpi ja aikaa harjoitteluun on niin vähän, että se tosiaan menee lähinnä tuurilla läpi.

Täällä ainakin harjoitellaan niin kauan, että menee kärry kulmaan ja kavennukseen silmät ummessa. Iltaisin käydään peruuttelemassa parin kolmen tunnin sessiot vähintään joka toinen päivä ja ajopäivinäkin peruuttamista harjoitellaan kunnolla ajotuntien päätteeksi.

Vielä pitäisi hitusen parantaa, kun oma ennätys on 2min20sec, kun kärry on ollut kulmassa ja kavennuksessa letkut irti. 15minuuttiahan kokonaiseen suoritukseen on aikaa. Kärry kulmaan ja kokonaan kavennukseen, letkut irti, nuppi kulman taakse ja peruutus takaisin, letkut kiinni ja se on siinä. Vartin aikana kerkee jo hitusen korjailemaankin jossei ensimmäisellä yrityksellä kärry meinaa osua kavennukseen.

vesaline:
Tosta trukkikortista: Mullakaan ei ole mitään varsinaista trukkikorttia vaikka työssäni satamassa ajoin mm konttitrukkeja, en tosin kurottajaa mutta tuollainen 16 tonninen paperitrukki oli jokapäiväinen työkalu ja siitä alaspäin ihan 3 tonniseen asti. Vetomestarit erilaisilla työlaitteilla kuten kontinkuljettimella ja kasettivaunuilla sekä vielä semiperävaunujen käsittelylaitteilla tuli oikein tutuksi. Oli vain Kotkassa saatu peruskoulutus ja sitten työnantajan kurssitukset siitä eteenpäin. Työtodistuksessa lukee vain että Erikoiskoneiden kuljettajan pätevyys. Sekin vissiin vain palkanlisien vuoksi. Se oli muuten aika kivaa hommaa. Tarkkana piti vaan olla. Vain kerran kaaduin itse enkä edes pahasti loukannut.

hynkel:
Quote

Iltaisin käydään peruuttelemassa parin kolmen tunnin sessiot vähintään joka toinen päivä ja ajopäivinäkin peruuttamista harjoitellaan kunnolla ajotuntien päätteeksi.

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

Quote

Vielä pitäisi hitusen parantaa, kun oma ennätys on 2min20sec

Jos peruutettava matka (jos puhutaan oikeista yhdistelmistä) on jotain 60 metrin luokkaa ja yhdistelmä liikkuu taaksepäin 5 km/h, siitä tulee 45 sekuntia, jonka jälkeen vielä letkujen irti nyppäämiseen ja kidan avaamiseen menee kävelyineen 30 sekuntia. Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page