FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 19:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 366203 times)
Kari J. Ansamaa
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 15.05.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #840 on: 04.04.10, 01:13 »

No onhan PV:n koulutuskin mennyt 20 vuoteen perseelleen, aikoinaan jos ei osannut ajaa etu- tai takaperin erilaisia keksintöjä joutui harjoittelemaan ne viikonloput jotka osaavat oli velvillä. Tämä harjoittelu oli siis omaan tahtiin, usein aseveljien opastuksella omalla vapaa-ajalla PKarPsto:ssa. Hyvää porukkaa kaikki valmistuneet. Noilla perustiedoilla ja taidoilla on selvinnyt sitten kaikesta kohdalle sattuneesta kalustosta, vaikka mittaakin on kasvanut kymmeniä metrejä. Hermotkin vahvistuivat parin 5-6 viikon kineksen aikana, joten nykyisin rahaa tuovan HSL/HRT alueen bussikuskin hommissakin pärjää, vaikka suuri osa jopa saman ammatin elättämistä on melkoisia kuupoja.

Ps. Ennen oli nostalgiakin parempaa Wink
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #841 on: 04.04.10, 07:20 »

Ja eikös muutenkin siviilipuolen koulutuksessa harjoitella tuota kulmaperuutusta niin kauan että sen osaa vaikka silmät kiinni unissaan? Intissä se tehdään niin, että menee käsittelykoe läpi ja aikaa harjoitteluun on niin vähän, että se tosiaan menee lähinnä tuurilla läpi.
Täällä ainakin harjoitellaan niin kauan, että menee kärry kulmaan ja kavennukseen silmät ummessa. Iltaisin käydään peruuttelemassa parin kolmen tunnin sessiot vähintään joka toinen päivä ja ajopäivinäkin peruuttamista harjoitellaan kunnolla ajotuntien päätteeksi.

Vielä pitäisi hitusen parantaa, kun oma ennätys on 2min20sec, kun kärry on ollut kulmassa ja kavennuksessa letkut irti. 15minuuttiahan kokonaiseen suoritukseen on aikaa. Kärry kulmaan ja kokonaan kavennukseen, letkut irti, nuppi kulman taakse ja peruutus takaisin, letkut kiinni ja se on siinä. Vartin aikana kerkee jo hitusen korjailemaankin jossei ensimmäisellä yrityksellä kärry meinaa osua kavennukseen.

Vesa Laine
Offline Offline

Posts: 651
Date Registered: 06.10.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #842 on: 04.04.10, 07:26 »

Tosta trukkikortista: Mullakaan ei ole mitään varsinaista trukkikorttia vaikka työssäni satamassa ajoin mm konttitrukkeja, en tosin kurottajaa mutta tuollainen 16 tonninen paperitrukki oli jokapäiväinen työkalu ja siitä alaspäin ihan 3 tonniseen asti. Vetomestarit erilaisilla työlaitteilla kuten kontinkuljettimella ja kasettivaunuilla sekä vielä semiperävaunujen käsittelylaitteilla tuli oikein tutuksi. Oli vain Kotkassa saatu peruskoulutus ja sitten työnantajan kurssitukset siitä eteenpäin. Työtodistuksessa lukee vain että Erikoiskoneiden kuljettajan pätevyys. Sekin vissiin vain palkanlisien vuoksi. Se oli muuten aika kivaa hommaa. Tarkkana piti vaan olla. Vain kerran kaaduin itse enkä edes pahasti loukannut.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #843 on: 04.04.10, 10:31 »

Iltaisin käydään peruuttelemassa parin kolmen tunnin sessiot vähintään joka toinen päivä ja ajopäivinäkin peruuttamista harjoitellaan kunnolla ajotuntien päätteeksi.

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

Quote
Vielä pitäisi hitusen parantaa, kun oma ennätys on 2min20sec

Jos peruutettava matka (jos puhutaan oikeista yhdistelmistä) on jotain 60 metrin luokkaa ja yhdistelmä liikkuu taaksepäin 5 km/h, siitä tulee 45 sekuntia, jonka jälkeen vielä letkujen irti nyppäämiseen ja kidan avaamiseen menee kävelyineen 30 sekuntia. Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #844 on: 04.04.10, 12:14 »

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

Siitähän mä tossa ylempänä puhuin, miten intin vehkeillä ei pysty harjoittelemaan aisan ohjaamista perällä, joka on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista Wink


Quote
Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

Parasta oli silti se naurettava renkaiden kopautus Cheesy Ja voi itku mikä huuto, jos et katsonut vilkkuja molemmin puolin Cheesy
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #845 on: 04.04.10, 12:24 »

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...
Täällä on ihan hyviä kouluautoja. Volvo FH12 moduuli, Nelossarjan Scanioita joista yksi moduulimittainen, muissa intin 2-akselinen konttikärry, MAN TGA vaihtolavalaitteilla ja neliakselisella kärryllä, yksi Sisun sorayhdistelmä, yksi Scanian puolikas ja sitten uusi Scanian G480 intin konttikärryllä. 3 yhdistelmää on intin vehkeitä ja loput sitten Jyväskylän ammattiopiston kalustoa. Maastokalustoa päästään kokeilemaan vasta toukokuussa, kun autokoulu huipentuu ajoleiriin Lahdessa. Grin

Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #846 on: 05.04.10, 08:20 »

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

Jos peruutettava matka (jos puhutaan oikeista yhdistelmistä) on jotain 60 metrin luokkaa ja yhdistelmä liikkuu taaksepäin 5 km/h, siitä tulee 45 sekuntia, jonka jälkeen vielä letkujen irti nyppäämiseen ja kidan avaamiseen menee kävelyineen 30 sekuntia. Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

Kylläpä sitä nyt ollaan niin rekkamiestä että hehheh. Voisin melkein luulla, että olet saanut kortin kuukausi sitten puheidesi mukaan jos en paremmin tietäisi... Roll Eyes Kyllä tässä maassa saattaa olla muitakin, jotka osaavat ajaa rekkaa. Ja ainakin minä olen ajanut työkseni siviilimaailmassa myös monia muitakin kärryjä kuin moduulimittaisia. Jopa saman mittaista kärryä kun PV:llä on. Montakohan kasettikuskia Suomessa vääntää lyhyttä kolmeakselista kärryä päivästä toiseen? Et sinä niin uniikki ihminen ole.  Shocked Ja sitä paitsi jos osaat peruuttaa sitä lyhyttä kaksiakselista kärryä niin osaat kyllä neljä- tai viisiakselista moduulimittaistakin, KOSKA SE ON HELPOMPI! Ainoa mitä sen isomman kärryn kanssa on opeteltava on se kuinka paljon enemmän se vaatii tilaa. Kääntösuunnat ja peruutusperiaate on ihan samanlaista. Kun olet ajellut pitkän aikaa "isoja" kärryjä ja otatkin taas kaksiakselisen pätkän siihen taakse niin eipä meinaa taipua minnekään aluksi, koska se on niin hätäinen verrattuna 4- tai 5-akseliseen. Nimimerkillä kokemusta on vähän turhan paljonkin. Ja tuosta kalustosta: PV osti viime vuonna karvan verran alle sata uutta Scaniaa lisää lähinnä koulukäyttöön, että kyllä ne varuspojat hyvillä vetureilla ajaa korttiansa läpi maan. Meilläkin on pelkkiä kolmeakselisia autoja kärryjä vetämässä, että se siitä peräylityksen puutteesta. Pitkiä kärryjä on sitten koulukäytössä harvemmassa paikassa, mutta jotkin joukko-osastot ostavat autot ja opettajat ulkopuolisilta toimijoilta ja niillä on monesti ihan moduulimittaisia vehkeitä. Ja ainakin meilläpäin ammattipätevyyskoulutuksessa pojat laitetaan ajamaan lähes kaikenlaisella kalustolla mitä talosta löytyy, raskaslavetit ja muutkin ajoneuvot, mitkä on olleet ennen lähinnä henkilökunnan ajamia. PV:n koulutus otti aimo harppauksen viime vuoden alusta jolloin koko systeemi lyötiin uusiksi. Turha teidän on Joonan kanssa vanhentuneella "faktalla" täällä elvistellä, vaan ottakaa selvää asioista ja väitellään sitten uusiksi. thmbup Monikohan kymmenien, jopa satojen tuhansien nykyisten rekkakuskien kortti on ajettu PV:llä ja monikohan niistä pärjää aivan hyvin siellä rekan ratissa ja osaa ehkä jopa peruuttaa? Älkää tehkö mukavasta alasta niin vaikean ja negatiivisen kuuloista. Vuosittain tuhannet varusmiehet saavat ILMAISEN kortin PV:ltä. Jos tuota mahdollisuutta olisi niin tästä maasta olisivat rekkakuskit loppuneet jo aikoja sitten.
« Last Edit: 05.04.10, 08:41 by Juha-Matti Korvanen »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #847 on: 05.04.10, 08:35 »

Kylläpä sitä nyt ollaan niin rekkamiestä että hehheh. Voisin melkein luulla, että olet saanut kortin kuukausi sitten puheidesi mukaan jos en paremmin tietäisi... Roll Eyes

No onhan tuo nyt ihan naurettavaa, ettei jousikelloja ole 2000-luvun perävaunuissa. Enkä mä kyl koe olevani rekkamies, enkä edes halua olla pitkään rekkakuski, kun fiksumpaakin tekemistä olisi kuulemma olemassa. mutta tässä opiskelun ohessahan tuo menee ihan kivasti niin saa jonkinlaisen toimeentulon...

Ja vielä, ettei jäisi väärää käsitystä kenellekään, niin töissähän ei ole mikään kiire peruutella noita vaunuja. Kyllä ne aikanaan löytää laituriin tai muulle lastauspaikalle. Ja jos tila riittää, niin saa mun puolesta jäädä vaikka kuinka vinoon, kun siitä suoruudesta ei kukaan maksa kuitenkaan ylimääräistä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #848 on: 05.04.10, 08:47 »

Ja ainakin minä olen ajanut työkseni siviilimaailmassa myös monia muitakin kärryjä kuin moduulimittaisia. Jopa saman mittaista kärryä kun PV:llä on. Montakohan kasettikuskia Suomessa vääntää lyhyttä kolmeakselista kärryä päivästä toiseen?

Kuinka moni kasettikuski käy laittamassa pyöräkiilat tai veivaa kammesta jarrut päälle, saati käy tarkastamassa vaunun kaikki valot aina jokaisen kytkennän päätteeksi (tai käy edes koskemassa seisontajarrun ohjausventtiiliin :P)?

Quote
Et sinä niin uniikki ihminen ole.  :o Ja sitä paitsi jos osaat peruuttaa sitä lyhyttä kaksiakselista kärryä niin osaat kyllä neljä- tai viisiakselista moduulimittaistakin, KOSKA SE ON HELPOMPI!

Niin onkin, ja muutenkin mukavampi, varsinkin kun paripyörät jää pois.

Quote
Jos tuota mahdollisuutta olisi niin tästä maasta olisivat rekkakuskit loppuneet jo aikoja sitten.

En menisi allekirjoittamaan ihan varmaksi tätä tietoa, koska sen rekkakortin ajaminen siviilissä on ennen ollut niin helppoa. Tulevaisuudessa tuo pitänee kyllä paikkaansa, sen verran älyttömiksi on vaatimukset menneet (ja intin touhusta huolimatta ennustan kuljettajapulaa ainakin kotimaisen työvoiman osalta).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #849 on: 05.04.10, 11:51 »

Ja tuosta kalustosta: PV osti viime vuonna karvan verran alle sata uutta Scaniaa lisää lähinnä koulukäyttöön, että kyllä ne varuspojat hyvillä vetureilla ajaa korttiansa läpi maan. Meilläkin on pelkkiä kolmeakselisia autoja kärryjä vetämässä, että se siitä peräylityksen puutteesta. Pitkiä kärryjä on sitten koulukäytössä harvemmassa paikassa, mutta jotkin joukko-osastot ostavat autot ja opettajat ulkopuolisilta toimijoilta ja niillä on monesti ihan moduulimittaisia vehkeitä. Ja ainakin meilläpäin ammattipätevyyskoulutuksessa pojat laitetaan ajamaan lähes kaikenlaisella kalustolla mitä talosta löytyy, raskaslavetit ja muutkin ajoneuvot, mitkä on olleet ennen lähinnä henkilökunnan ajamia. PV:n koulutus otti aimo harppauksen viime vuoden alusta jolloin koko systeemi lyötiin uusiksi.

Tuo kaikki taasen johtuu siitä, että pv alkoi kouluttaa ammattipätevyysdirektiivin mukaisesti. Tosin, kyllä meillä se intin koulutus oli sellainen, että aimo harppaukset on mahdollisia lähtötason ollessa hiukan nollan yläpuolella Wink



Quote
Monikohan kymmenien, jopa satojen tuhansien nykyisten rekkakuskien kortti on ajettu PV:llä ja monikohan niistä pärjää aivan hyvin siellä rekan ratissa ja osaa ehkä jopa peruuttaa? Älkää tehkö mukavasta alasta niin vaikean ja negatiivisen kuuloista. Vuosittain tuhannet varusmiehet saavat ILMAISEN kortin PV:ltä. Jos tuota mahdollisuutta olisi niin tästä maasta olisivat rekkakuskit loppuneet jo aikoja sitten.

En pikaisella googlauksella löytänyt suomessa voimassaolevien CE-korttien määrää, mutta epäilen aika vahvasti tuota satoja tuhansia. Ja etenkin sitä, että ne kaikki olisi ajettu pv:llä. Kuten Tatu jo sanoikin, ennen rekkakortin sai Suomessa työkokemuksella ja sen kuin kävi ajamassa vain jonain vapaana viikonloppuna harjoitellen ja siitä kokeisiin.  Meiltä suomesta tuskin hirveästi löytyy porukkaa, jolta löytyy CE ja vielä turhempaa on väittää, että ne olisi ajettu intissä. Ei todellakaan. Osa on mutta vain osa. Joten jätetäänkö se intin propaganda vähemmälle. Sitä roskaa sai kuulla intissä ihan riittävästi aikanaan.

Ps. Se mukava ala on vaikeaa ja negatiivista ellei pääse kunnon taloon töihin. Vai miksikö luulet alan maineen olevan pohjamudissa? Ei todellakaan minkään Konginkankaan tapausten ja vastaavien takia.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #850 on: 06.04.10, 08:09 »

En pikaisella googlauksella löytänyt suomessa voimassaolevien CE-korttien määrää, mutta epäilen aika vahvasti tuota satoja tuhansia. Ja etenkin sitä, että ne kaikki olisi ajettu pv:llä. Kuten Tatu jo sanoikin, ennen rekkakortin sai Suomessa työkokemuksella ja sen kuin kävi ajamassa vain jonain vapaana viikonloppuna harjoitellen ja siitä kokeisiin.  Meiltä suomesta tuskin hirveästi löytyy porukkaa, jolta löytyy CE ja vielä turhempaa on väittää, että ne olisi ajettu intissä. Ei todellakaan. Osa on mutta vain osa. Joten jätetäänkö se intin propaganda vähemmälle. Sitä roskaa sai kuulla intissä ihan riittävästi aikanaan.

Fakta puhuu puolestaan.

"Yhdistelmäkoulutuksen (CE) osalta Puolustusvoimat on ylivoimaisesti suurin Suomessa koulutusta antava opinahjo. Vuonna 2008 koulutettiin yksin Puolustusvoimissa noin 1700 ajoneuvo-yhdistelmän kuljettajaa, kun koko maassa uusia rekkakuskeja syntyi hieman yli 2000."'

Se tässä hauskinta on, että me kaikki tämän keskustelun jäsenet olemme saaneet korttimme PV:ltä (kaksi lisäksi linja-autokortin), mutta silti kaksi väittää vastaan, että ei siellä mitään tehdä. Grin Näin kärjistetysti, mutta minua ainakin hymyilyttää. Wink
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #851 on: 06.04.10, 10:58 »

Fakta puhuu puolestaan.

"Yhdistelmäkoulutuksen (CE) osalta Puolustusvoimat on ylivoimaisesti suurin Suomessa koulutusta antava opinahjo. Vuonna 2008 koulutettiin yksin Puolustusvoimissa noin 1700 ajoneuvo-yhdistelmän kuljettajaa, kun koko maassa uusia rekkakuskeja syntyi hieman yli 2000."'

Tuo on aika kaukana siitä "Monikohan kymmenien, jopa satojen tuhansien nykyisten rekkakuskien kortti." Totta kai nykyään suurempi osa ajetaan intissä, koska direktiivivaatimukset ovat menneet täysin järjettömiksi.


Quote
Se tässä hauskinta on, että me kaikki tämän keskustelun jäsenet olemme saaneet korttimme PV:ltä (kaksi lisäksi linja-autokortin), mutta silti kaksi väittää vastaan, että ei siellä mitään tehdä. Grin Näin kärjistetysti, mutta minua ainakin hymyilyttää. Wink

Naura vaikka itsesi hengiltä. Ei vaikuta tähän millään lailla. Mun piti hankkia E-kortti ennen inttiä mutta havahduin kakkosvaiheeseen liian myöhään. Sehän lykkääntyi muutamalla vuodella, kun joutui aikanaan hankkimaan uuden väliaikaisen kortin. En ehtinyt pimeäajoon enää joten ajoin kakkosvaiheen lopulta sitten niin myöhään etten ehtinyt kärrykorttia ajamaan ennen inttiä. Mutta ei se vielä todista sitä, että intistä olisi jotain hyötyä ollut mulle. Ilman inttiä olisin rekkakortin saanut vuoden aikaisemmin...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #852 on: 06.04.10, 12:14 »

Fakta puhuu puolestaan.

"Yhdistelmäkoulutuksen (CE) osalta Puolustusvoimat on ylivoimaisesti suurin Suomessa koulutusta antava opinahjo. Vuonna 2008 koulutettiin yksin Puolustusvoimissa noin 1700 ajoneuvo-yhdistelmän kuljettajaa, kun koko maassa uusia rekkakuskeja syntyi hieman yli 2000."'

Niin, satoihin tuhansiin ei tällä taideta päästä. Toinen huomioimisen arvoinen juttu on se, että niistä kavereista (omista sellaisista, siis), jotka sen CE-kortin siviiliin hakivat intin jälkeen, yli puolet ei olleet ajaneet EDES kuorma-autolla työkseen sen jälkeen, kun asiaa tuossa puitiin läpi. Henkilöt, joilla on se CE siellä ajokortissa mutta jotka eivät sitä mihinkään käytä, eivät millään tavalla hyödytä suomen kuljetusalaa. Sen sijaan ne, jotka ovat hankkineet kortin kokemuksen kautta, todennäköisemmin myös tulevat hyödyntämään ko. korttia töissä.

Quote
Se tässä hauskinta on, että me kaikki tämän keskustelun jäsenet olemme saaneet korttimme PV:ltä (kaksi lisäksi linja-autokortin), mutta silti kaksi väittää vastaan, että ei siellä mitään tehdä. Grin Näin kärjistetysti, mutta minua ainakin hymyilyttää. Wink

En minä niin sanonut, ettei siellä mitään tehdä. Se touhu on vaan ollut monelta osin täysin idioottimaista ja omalla kohdalla todistin aitiopaikalta KVLAKK:n opettajien yleistä epäpätevyyttä antaa opetusta ja hoitaa siihen liittyviä tehtäviä järjestelmällisesti ja asianmukaisesti. En myöskään katso, että intin silloisella perusmuotoisella kuljettajakoulutuksella on ollut mitään tekemistä nykyisen työntekoni kanssa, olisin voinut e-kortin suorittaa myös siviilissä. Palvelusaikana ajoin tosin moninkertaisen määrän varsinaisella yhdistelmällä jos touhua vertaa keskimääräiseen ajomäärään KarPr:ssä, jossa monella tuntui se 2000 km tuottavan vaikeuksia ja kärryyn ei autokoulun jälkeen juurikaan koskettu.

Tietysti määrä on joka tapauksessa naurettavan pieni kun vertaa siihen, mitä töissä on ajanut.
« Last Edit: 06.04.10, 12:27 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #853 on: 09.04.10, 16:40 »

Lopetetaas se lässyttäminen ja mennään aiheeseen. Pojat onnistuivat hävittämään vakioScanian avaimet, joten "työnjohto" vaihtoi kostoksi työpelin.  thmbup

Ajotietokonetta? Ehei...  Cool
[ attachment removed / expired ]

Hiomaton timantti vuodelta 1985!  thmbup
[ attachment removed / expired ]
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #854 on: 09.04.10, 18:14 »

Tuokin timantti, kellertävän voisi kai rattoriksi sanoa ja vihreä jonkinmoinen lavetti, tietty metsästyskuvaksikin sopii.

[ attachment removed / expired ]

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko Murto
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 09.06.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #855 on: 10.04.10, 16:55 »

Pari hassua kuvaa tämän päivän ja eilisen ajalta, oli kuokka & ka -näyttelyä sekä koeajelua.




Ja pieni työtapaturma ajattajalta sekä koeajajalta  Grin



Raakakuvia on käymättä läpi muutama sata, pitää lisäillä galleriaan kun aika antaa paremmin periksi.

Janne Saarijärvi
Offline Offline

Posts: 1656
Date Registered: 21.02.04

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #856 on: 11.04.10, 09:40 »

Kuva Facebook-sivultani, joten laatu mitä on, mutta pointti ei nyt ole siinä. Tulossa Xiamenissa syömästä. Kiinassa _periaatteessa_ on oikeanpuoleinen liikenne. Tässä tulee kolme isoa lähes rinnakkain vastaan. Mistäpä sukeltaa autokuskimme? Oikea vastaus: kahden punaisen välistä...



[ attachment removed / expired ]


liikenne sai joskus haukkomaan henkeä, ja kävellessä teki mieli tien ylitykseenkin napata taksi lennosta. Pienin saamaani taksilasku, kilsa-pari, oli neljä rämpylää, eli noin 40 senttiä. Tosin sillä sai nauttia yleensä ikälopusta Jetasta, jonka vuotava pakosarja oli korjattu avaamalla ikkuna. Ja muutenkaan ei koskaan noissa ollut lämmityslaite tms päällä, vaan kun on ikkuna auki niin miksipä...

janne
« Last Edit: 11.04.10, 09:44 by Janne Saarijärvi »

--
"Elä jokahinen päivä siihen lajihin, notta se vois olla sun viimmeeses. Jonakin päivänä soot viälä oikias."
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #857 on: 11.04.10, 11:50 »

liikenne sai joskus haukkomaan henkeä, ja kävellessä teki mieli tien ylitykseenkin napata taksi lennosta.

Ei nyt liity ketjun aiheeseen mutta tuohon liikenteeseen kylläkin. Ho chi Minh Citystä vilkkaasta risteyksestä.



[ attachment removed / expired ]
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #858 on: 12.04.10, 03:49 »

Jos saa hieman vanhoja muistella... Nykypeleistä en tiedä mitään, mutta 1970-luvun alussa ajoin kuorma-autokortin Hennalassa bensamoottorisella Kärppä-Sisulla, jossa oli synkronoimaton laatikko. Jos vielä saisi joskus sellaisella ajella.

Seppo
Jere Rantala
Offline Offline

Posts: 500
Date Registered: 27.03.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #859 on: 10.05.10, 21:54 »

Laitetaas vielä tännekin yks kuva

[ attachment removed / expired ]

Sen verran on linkkiä ilmailuun, että kuva on Alice Springsin lentoasemalta. Kyseinen auto toi ilmailupetroolia.

Pages: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1