FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 10:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 364894 times)
Markus Mäkivaara
Offline Offline

Posts: 437
Date Registered: 11.12.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #940 on: 29.01.11, 17:41 »

Kun nyt tuli puheeksi niin mun Vito teki tänä aamuna tekoset eikä suostunut irrottamaan ohjauslukkoa eikä starttaamaan. Sähköä on akut täynnä ja sulakkeet kaikki ehjiä. Pääsee mersuverstaalle diagnoosiin vasta maanantaiaamulla. Tuli pakollinen kuntokävely. Ja tietysti maksaa mannaryynejä. Sad

Moro!

Tutun VW Crafter teki saman. Ensin tuli uusi virtalukko, joka ei auttanut. Vaihtoivat koko tietokone yksikön, mikä hoitaa virtalukon ja rattilukon.

MM

Vesa Laine
Offline Offline

Posts: 651
Date Registered: 06.10.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #941 on: 29.01.11, 18:23 »

Moro!

Tutun VW Crafter teki saman. Ensin tuli uusi virtalukko, joka ei auttanut. Vaihtoivat koko tietokone yksikön, mikä hoitaa virtalukon ja rattilukon.

MM

Tuota juuri mietin että mahtaako olla kalliskin operaatio. Toisaalta, jos se taas kestää yli 5 vuotta niin menköön. Luulen että joku muu omistaa sen sitten kun tarvitaan uudet vehkeet. Tosin mulle jo kerrottiin että voi olla vaan joku rele joka säätelee virrankulkua sinne mustaan laatikkoon. Voi olla halpakin. Tai sitten ajetaan vaan softa uudestaan sisään. Toivossa on hyvä elää. Embarrassed
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #942 on: 31.01.11, 10:04 »

Se rupee noissa uusissa menopeleissä olemaan tuskaa noiden sähköjärjestelmien ym. tietokoneiden kanssa!  thmbdn

Niinno.. ABS-jarrut on kuitenkin ollut sarjatuotannossa jo 70-luvun lopulta lähtien Smiley

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #943 on: 31.01.11, 18:42 »

Niinno.. ABS-jarrut on kuitenkin ollut sarjatuotannossa jo 70-luvun lopulta lähtien Smiley
No lähinnä meinasin näitä tietokoneita joista nykyään tuntuu vain pasianssi puuttuvan Cheesy
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #944 on: 31.01.11, 19:19 »

No lähinnä meinasin näitä tietokoneita joista nykyään tuntuu vain pasianssi puuttuvan Cheesy

Niin. Kun vasemman etupyörän ABS-anturi hajoaa, menee koko vaihdelaatikko sekaisin.. Näin uusimmissa R Scanioissa... Grin
Vesa Laine
Offline Offline

Posts: 651
Date Registered: 06.10.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #945 on: 31.01.11, 19:32 »

Mersukorjaamon receptionisti totesi että kun lavetilla tuodaan auto pajalle niin 9;sässä 10:stä on tietokonevika ja se yksi on ollut jossain kolarissa. Olimme yhtä mieltä siitä että tietokone ja auto on mierda (kakka) yhdistelmä. Auto jäi sinne odottamaan diagnoosia. Undecided
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #946 on: 31.01.11, 19:58 »

Mersukorjaamon receptionisti totesi että kun lavetilla tuodaan auto pajalle niin 9;sässä 10:stä on tietokonevika ja se yksi on ollut jossain kolarissa.

Tämän kyllä uskon. Mersu on sellaista paskaa, ettei toista samanlaista olekaan. Muita autoja viedään sentään oikeiden mekaanisten vikojen takia laveteilla/muuten hinauksessa korjaamoille, mutta mersuilla ei ikinä ehditä ajaa niin paljoa, että mikään muu ehtisi kulua loppuun/vikaantua, kuin se tietokone, joka on viallinen jo suunnittelupöydältä lähtien.

Useammankin auton kohdalla on käynyt niin, ettei mersun korjaamo osaa edes sanoa, missä vika oli. Eivät siis tiedä, mitä ovat tehneet, ja tottakai se sama vika uusiutuu taas vähän ajan päästä ja taas ajellaan korjaamolle...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Vesa Laine
Offline Offline

Posts: 651
Date Registered: 06.10.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #947 on: 31.01.11, 20:17 »

Tämän kyllä uskon. Mersu on sellaista paskaa, ettei toista samanlaista olekaan. Muita autoja viedään sentään oikeiden mekaanisten vikojen takia laveteilla/muuten hinauksessa korjaamoille, mutta mersuilla ei ikinä ehditä ajaa niin paljoa, että mikään muu ehtisi kulua loppuun/vikaantua, kuin se tietokone, joka on viallinen jo suunnittelupöydältä lähtien.

Useammankin auton kohdalla on käynyt niin, ettei mersun korjaamo osaa edes sanoa, missä vika oli. Eivät siis tiedä, mitä ovat tehneet, ja tottakai se sama vika uusiutuu taas vähän ajan päästä ja taas ajellaan korjaamolle...
Tuo minunkin paskamersuni on kestänyt vasta 6 vuotta ja 140 000 kilometriä. Ja nyt korjaamo ilmoitti että korjaus maksaa 48 €.  Oli yksi juotos auennut.  Saa hakea aamulla klo 08.30 pois. On ne karmeita vehkeitä nuo mersut.  Roll Eyes
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #948 on: 01.02.11, 06:18 »

Tuo minunkin paskamersuni on kestänyt vasta 6 vuotta ja 140 000 kilometriä. Ja nyt korjaamo ilmoitti että korjaus maksaa 48 €.  Oli yksi juotos auennut.  Saa hakea aamulla klo 08.30 pois. On ne karmeita vehkeitä nuo mersut.  Roll Eyes

Ja milläs tavalla kevytmersusi liittyy tähän keskusteluun? Tai jos kyseessä on raskas mersu, niin aika vähällä käytöllä lie? Lähtökohtaisesti raskaille ajoneuvoille voi sanoa tulevan tuon 140 000 kilometriä vuodessa, vaikka niillä ajettaisiin jakelua.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #949 on: 01.02.11, 17:28 »

Herää kysymys, että miksi niitä Mersuja silti ostetaan ja näkyy tuolla liikenteessä? Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että Rellu surkein. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Plus olisi mielenkiinnosta kuulla sitten missä järjestyksessä noita merkkejä listaisitte. Merkkejä kuitenkin on aika liuta DAF, Iveco, Man, Scania, Mersu, Volvo, Rellu, Sisu....

(Uuden) kuorma-auton merkin valitseminen perustuu useimmiten jälleenmyyntiarvoon, omiin mieltymyksiin, käyttötarkoitukseen, huoltoverkoston toimintaan/varaosien saantiin, myyntihintaan, rahoitusvaihtoehtoihin ja saatavuuteen. Järjestys on oma.

Tuollaisten mystisten sähkövikojen sun muiden ilmaantuminen on yleensä sattumankauppaa, eikä kahvilajutuille jonkin merkin paremmuudesta sillä saralla kannata antaa paljoakaan arvoa.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #950 on: 01.02.11, 17:30 »

Herää kysymys, että miksi niitä Mersuja silti ostetaan ja näkyy tuolla liikenteessä? Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että Rellu surkein.

Sattuneesta syystä kummankin huoltopalvelutkin löytyvät saman katon alta, ts, Veholta.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #951 on: 01.02.11, 17:33 »

Tuollaisten mystisten sähkövikojen sun muiden ilmaantuminen on yleensä sattumankauppaa, eikä kahvilajutuille jonkin merkin paremmuudesta sillä saralla kannata antaa paljoakaan arvoa.

Sattumankauppaa lie sekin, ettei tietääkseni yhdessäkään talon scaniassa ole ollut selittämätöntä sähkövikaa ja tietääkseni useammassa kuin yhdessä talon mersussa palaa tälläkin hetkellä moottorivian merkkivalo, mutta ammattitaitoinen huolto ei osaa sanoa, miksi se palaa eikä osaa tehdä sille mitään - ja vaikka kyse olisi vain järjestelmän havainnointivirheestä, niin samalla menetetään tieto myös oikeasta moottoriviasta, koska valo palaa kokoajan jo valmiiksi.

Kaikki autot ovat huoltosopimuksilla, joidenkin huolto toimii vain paremmin kuin toisten.

ps. mitä tulee varaosien saatavuuteen, niin mersun osalta voinee sanoa niistäkin sen verran, että joko niiden saatavuus on huono tai sitten mersun huolto ei osaa tilata niitä. kauan niiden tulossa ainakin kestää.
« Last Edit: 01.02.11, 17:37 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #952 on: 01.02.11, 18:06 »

Niin, en nyt heti viitsinyt mainita että luonnollisesti itse valitsisin markkinajohtajan (eikä ihme), eli Scanian  Grin
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #953 on: 01.02.11, 19:49 »

Sattumankauppaa lie sekin, ettei tietääkseni yhdessäkään talon scaniassa ole ollut selittämätöntä sähkövikaa ja tietääkseni useammassa kuin yhdessä talon mersussa palaa tälläkin hetkellä moottorivian merkkivalo, mutta ammattitaitoinen huolto ei osaa sanoa, miksi se palaa eikä osaa tehdä sille mitään - ja vaikka kyse olisi vain järjestelmän havainnointivirheestä, niin samalla menetetään tieto myös oikeasta moottoriviasta, koska valo palaa kokoajan jo valmiiksi.

Kyllä ne uudet Scaniatkin on kuule ihan samanlaisia himmeleitä kuin muutkin. Meillä kun noita Scanioita on jokaista vuosimallia useampi kappale niin aika hyvin näkee, miten ne toimii. Uusimmissahan esim vasemman etupyörän abs-anturin vika sekoittaa Opticruisen kokonaan...

EDIT: Eikä unohdeta sähköistä kaasua, joka rutiininomaisesti hirttää kiinni kierrokset tapissa.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #954 on: 01.02.11, 19:50 »

Niin, en nyt heti viitsinyt mainita että luonnollisesti itse valitsisin markkinajohtajan (eikä ihme), eli Scanian  Grin

Niin, suurin rangaistus olisi lähinnä joutua ajamaan laadultaan lähes relluun rinnastettavalla Volvolla... Wink Grin
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #955 on: 01.02.11, 19:51 »

Herää kysymys, että miksi niitä Mersuja silti ostetaan ja näkyy tuolla liikenteessä? Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että Rellu surkein. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Plus olisi mielenkiinnosta kuulla sitten missä järjestyksessä noita merkkejä listaisitte. Merkkejä kuitenkin on aika liuta DAF, Iveco, Man, Scania, Mersu, Volvo, Rellu, Sisu....

Kyllä ne mersutkin on ihan yhtä hyviä kuin muutkin. Ainakin muutaman vuoden ikäiset. Niillä tekee töitä ihan mielellään. Renaultti on semmosta paskaa, mitä ei olisi koskaan pitänyt edes keksiä. Sääliksi käy jokaista, joka rellua joutuu ajamaan. Premium, Midlum, Magnum, kaikki on yhtä paskaa, joista ei ainuttakaan hyvää asiaa löydy.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #956 on: 01.02.11, 20:25 »

Jos kaikki kuormapiilit on noin huonoja, millä ne niitä saa myytyä.Voisi olettaa että tehtaat kaatuisivat jo takuukorjauksiin.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #957 on: 02.02.11, 13:35 »

Kyllä ne uudet Scaniatkin on kuule ihan samanlaisia himmeleitä kuin muutkin. Meillä kun noita Scanioita on jokaista vuosimallia useampi kappale niin aika hyvin näkee, miten ne toimii. Uusimmissahan esim vasemman etupyörän abs-anturin vika sekoittaa Opticruisen kokonaan...

EDIT: Eikä unohdeta sähköistä kaasua, joka rutiininomaisesti hirttää kiinni kierrokset tapissa.

Minä en tainnut sanoa, etteikö scanioissa olisi vikoja. Niiden viat tuppaavat olevan vaan kovinkin helposti selvitettävissä olevia. Ainakin vanhemman scanian opticruisen sekoamisesta abs-häiriön takia pääsi eroon yksinkertaisesti ABS:n sulakkeen irroittamalla (jonka jälkeen mittaristo on kuin joulukuusi ja summeri huutaa jatkuvasti), mutta sen saa ajettua huoltoon, jos ei huoltoauto pysty paikanpäällä abs-anturia syystä tai toisesta vaihtamaan. Uusista en sitten tiedä, toimiiko sama konsti.

Merkittävä ero esimerkiksi siihen merseedekseen on siis toimiva huoltoverkosto. Varaosia ei jouduta odottamaan viikkotolkulla - paitsi isompien kolareiden jälkeen voi hetki kestää. Huolto myös tietää mitä tekee ja se kykenee tekemään sovitut työt kutakuinkin ajallaan.

Minkäs vuosimallin scaniassa se kaasu rutiininomaisesti hirttää kiinni ja mistä se johtuu? polkimesta? ja sekö ei vapaudu edes jarrua painamalla?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #958 on: 02.02.11, 13:36 »

Jos kaikki kuormapiilit on noin huonoja, millä ne niitä saa myytyä.Voisi olettaa että tehtaat kaatuisivat jo takuukorjauksiin.

Annetaan tarpeeksi lyhyt takuu. Niin, ja ne saa niitä myytyä sillä, ettei parempiakaan oikein ole.

Jos joku henkilöautomerkki olisi yhtä vikaherkkä kuin kuorma-autot, sitä ei kukaan viitsisi ostaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #959 on: 02.02.11, 14:30 »


Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1