FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.17, 16:09

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 67 68 [69] 70 71 72 Reply Print
Author Topic: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)  (Read 367659 times)
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1360 on: 27.12.13, 05:37 »

Että yhdistelmille 48 tonnia maksimimassat. Ois kaikkien elämä mukavampaa. Kaverilla ketä ajaa runkoa niin ei oo koskaan ollu suurempaa yhdistelmän kokonaismassaa kuin 56 tonnia, viime talvena ja siinäkin massassa oli jonkin verran lumikuorrutusta päällä... Tuntuu ihan oikeesti että noista suuremmista massoista ei hyödy ku sorakeisarit ja puu/hakekuskit. Harvoin tulee vastaan runkoautoa tai elintarvike autoa missä ois saatu tappiin asti lastattua.

Killerhangar
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1361 on: 27.12.13, 08:06 »

Vesikuormalla oli aikalailla tapissa.  Oisko ollu kuorma ,kaks viikkoon.   Toimiihan se homma teoistekkinpäin. Lastaat kokoretelin paskapaperia ja saat siitä täyden rahdin...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1362 on: 27.12.13, 19:13 »

Että yhdistelmille 48 tonnia maksimimassat. Ois kaikkien elämä mukavampaa. Kaverilla ketä ajaa runkoa niin ei oo koskaan ollu suurempaa yhdistelmän kokonaismassaa kuin 56 tonnia, viime talvena ja siinäkin massassa oli jonkin verran lumikuorrutusta päällä... Tuntuu ihan oikeesti että noista suuremmista massoista ei hyödy ku sorakeisarit ja puu/hakekuskit. Harvoin tulee vastaan runkoautoa tai elintarvike autoa missä ois saatu tappiin asti lastattua.

No katohan vaan, kun tulee taas aivopieruja thmbup Paljonko raskaan kaluston määrä tieliikenteessä kasvaa, kun maksimipainoksi tulee 48tn? Kaverillasi ei välttämättä tule kuin 56tn max. Meillä useampi kuin moni auto kulkee yli 60tn massalla joka päivä ja vieläkin olisi joissain ajoissa varaa kasvattaa, esim juuston ja kaljan. On totta, että normaalissa ajossa nuo 76tn massat on ehkä ylimitoitettuja. Eikä niitä kukaan hankikaan mihinkään villan ajoon. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, mitä on nämä mainitsemasi runkoautot?

Elintarvikeajossakin tulee helposti lähes tai yli täydet painot, kun ajetaan keskusvarastolta runkosiirtona kohdeterminaaliin tavaraa. Kyllä se ruokakin painaa, yllättävän paljon. Se jakokuorma kauppaan onkin sitten kevyempi. Kappaletavara-ajossa myös massat on helposti maksimissa. Siellähän sitä kulkee kaikkea mahdollista painotavaraa, kipsilevyä, laminaattia, maalia, kattohuopaa, IBC-pyttyjä, paperia yms ja näitten päälle kun pinotaan vielä kunnolla kevyempää tavaraa. Monesti kun lastaa kappaletavaraa terminaalista runkokuorman, joutuu katsomaan ettei mene ylikuorman puolelle.

Toi viimenen lauseesi olikin ihan puhdasta paskapuhetta. Tuntuu, että pätemisen tarpeesi olisi taas kova mutta ei niitä juttuja kannata pohjustaa millään "kaveri tekee sitä ja tätä."
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1363 on: 27.12.13, 20:08 »

Sattuneesta syystä painavin ajoneuvo millä olen ajanut tieliikenteessä on täyteenlastatu Tranportteri. Sillä ihan perustelen että jos ne muualla pärjää noilla 48 tonnin painoilla, miksei mekin? Jos joku oikeasti kehtaa väittää että tiet on meillä hyvässä kunnossa niin hirtettäköön aamunkoitteessa. Jos 1-tie on parhaimmassa kunnossa oleva tie Suomessa, niin en halua oikeasti tietää mikä on se paskimmassa kunnossa oleva? Enkä ole tämän ajatukseni kanssa yksin, myös tosiaan jotkut ammatikseen ajavat ovat tätä mieltä. Ja runkoauto on tässä tapauksessa täyspitkä (25,25m) moduuliyhdistelmä jota vetää semmoinen kampe kuin MB Actros. Ja kyseinen kampe ajaa runkolinjaa. Runkoauto ehkä huono sana, mutta huomaa taas että Väisänen haluaa tarttua näihin pikku yksityiskohtiin joilla varsinaisen asian kanssa ei ole p*skaakaan tekemistä.

Killerhangar
Jere Rantala
Offline Offline

Posts: 500
Date Registered: 27.03.07

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1364 on: 27.12.13, 20:18 »

Nyt on taas Suomelalle todettava, että ei ihan aina kannata kuunnella niitä kavereiden juttuja totena. Tai sit Itellalla on vaan varaa. Työnantajallani ei tuohon ole varaa, vaan runkoautot kulkee 58-62 t. painoissa, poikkeuksena "illan viimeiset", jotka on asemapaikka jne. syistä pakko ajaa.

48 tonnia onnistuu maissa joissa joko etäisyydet on pienempiä tai pitkiä välejä tuetaan muilla keinoin (juna). Tämä siis kappaletavaraliikenteelle. FTL ja LTL- hommat erikseen.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1365 on: 27.12.13, 20:26 »

Miten monta tuntia/kilometriä tuota Euro Truck Simulatoria piti ajaa, että saa tulla pätemään tänne?
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1366 on: 27.12.13, 20:30 »

Eks logistiikan opiskelu AMK-tasolla sitte riitä vai?  Huh

62 tonnia sopii Suomeen juu. Tässä on vaan se mutta että kohta joutuu ostamaan maasturin tai traktorin (ja sekin täysjousitettuna....) että pääsee siirtymään paikasta toiseen. Vielä kun 76-tonniset tulee niin tienpinnat huutaa hoosianna...

Tässäkin tapauksessa, Valtio on syöpä.

Killerhangar
Sami Vesala
Online Online

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1367 on: 27.12.13, 20:35 »

Eks logistiikan opiskelu AMK-tasolla sitte riitä vai?  Huh

Ei. Ja et opiskele varsinaisesti logistiikkaa, joten väitteesi ei toimi.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1368 on: 27.12.13, 20:40 »

Eks logistiikan opiskelu AMK-tasolla sitte riitä vai?  Huh

Jos nyt minua tarkoitat niin opiskelen ihan muuta alaa ja logistiikan osana on henkilö- ja pakettiautot.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1369 on: 27.12.13, 21:40 »

Sattuneesta syystä painavin ajoneuvo millä olen ajanut tieliikenteessä on täyteenlastatu Tranportteri. Sillä ihan perustelen että jos ne muualla pärjää noilla 48 tonnin painoilla, miksei mekin? Jos joku oikeasti kehtaa väittää että tiet on meillä hyvässä kunnossa niin hirtettäköön aamunkoitteessa. Jos 1-tie on parhaimmassa kunnossa oleva tie Suomessa, niin en halua oikeasti tietää mikä on se paskimmassa kunnossa oleva? Enkä ole tämän ajatukseni kanssa yksin, myös tosiaan jotkut ammatikseen ajavat ovat tätä mieltä. Ja runkoauto on tässä tapauksessa täyspitkä (25,25m) moduuliyhdistelmä jota vetää semmoinen kampe kuin MB Actros. Ja kyseinen kampe ajaa runkolinjaa. Runkoauto ehkä huono sana, mutta huomaa taas että Väisänen haluaa tarttua näihin pikku yksityiskohtiin joilla varsinaisen asian kanssa ei ole p*skaakaan tekemistä.

Osittain jo vastauksen saitkin. 48tn painot passaa maissa, joissa välimatkat ovat pienemmät ja koko maa ei pyöri lähes täysin kumipyöräliikenteen varassa. Perustelusi on siis täysin väärä. Suomessa liikkuu erittäin paljon tavaraa tieliikenteessä ja painojen rajoittaminen noin radikaalisti lisäisi kaluston määrää entisestään. Samalla kasvaisi myös kaikki kulut ja yllätys yllätys, kaiken ostamasi tavaran hinta pompsahtaisi ylöspäin. En tiedä missä kunnossa  Undecided-tie on nykyään mutta ihan ok se oli viimeksi kun ajoin. Samoin myös 4- ja 5-tietkin. Huonoja teitä etelässä on esim Kehä 3, jossa päällyste repeilee ja reikääntyy rajusti.

Rungolla viittasin lähinnä siihen, että mitä on tämä saatanan runko, josta jaksat paasata. Ite muuten ajan ammatikseni 25,25 metrin mittaista täysperävaunuyhdistelmää, jonka korkeus on 4,2m. Joskus, kuten tänään, yhdistelmän korkeus on 4,4m. Keulilla on Scania R480 tai Scania V8 R500, pääsääntöisesti vm. 2010 ja uudemmat, n. puolet ajasta vm 2012 ja 2013. Kaikkien yhdistelmien sallittu kokonaismassa on 64 tonnia. Näillä autoilla ajetaan eri asemapaikkakuntien väliä sekä sen lisäksi nouto- ja jakeluliikennettä mainituilla asemapaikkakunnilla ja niiden välissä. Onko runkoautoja vai jakeluautoja? Ihan uteliaisuudesta kyselen.

***tu jee, mullakin on kavereita, jotka ajaa runkoa Embarrassed


Jos sitten vähän lasketaan välillä. Normaalissa 8-aks 60tn yhdistelmässä, jossa on 20 rengasta, paino 1 rengasta kohti on 3000kg. Samassa yhdistelmässä uudella 64tn massalla on jo 3200kg rengasta kohti. Uusi 9-aks yhdistelmä, jossa on 30 rengasta ja kokonaismassa 76tn, paino 1 rengasta kohti onkin 2533kg. Eli siis jo iät ja ajat sallittuun 60tn yhdistelmään verrattuna 15,5% pienempi paino 1 rengasta kohti.

Muistaakseni Ilmari Lehtonen hankki 76tn yhdistelmän, jolla ajavat paperia pohjoisesta etelään ja kaljaa takaisin pohjoiseen. Täysillä painoilla Wink


EDIT: Niin joo, unohtui mainita, että meillä kaikki autot lähtee aina täydellä kuormalla, joko se on täysi painojen osalta tai sitten tilavuuden osalta. Viimeinen menee sitten vaikka tyhjänä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1370 on: 27.12.13, 21:47 »

Miten monta tuntia/kilometriä tuota Euro Truck Simulatoria piti ajaa, että saa tulla pätemään tänne?

Kuitti ostoksesta riittää. Christmas smiley
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1371 on: 27.12.13, 21:48 »

Valtio tekee kaiken kumipyöräliikenteen kalliiksi, oli sitte yhdistelmä, bussi taikka h-auto. Nyt taas totuttu tuohon 1-tien kuntoon mutta keväällä kun reilut pari tuhatta kilsaa ajeli tuolla etelämpänä ja parin tunnin lennon jälkeen hyppäsi autoon ja ajoi Hesa-Vantaalta takaisin kotiin niin kyllä se vaan tuntu että huomattavasti huonommassa kunnossa kuin toisaalla...

Ja kun valtio tekee kaiken kalliiksi, niin miten esim. kaikkien tuntema halpabussiyritys saa hinnat alas. Polkemalla työntekijöiden oikeuksia. http://www.hs.fi/talous/a1387335734450 Tuossa nyt jotain kys. keissistä...

Ja Joona, valitettavasti mulla ei kuittia ole kuin Going East-lisäosasta. Sad

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1372 on: 28.12.13, 10:22 »

Pakko ostaa toi euro truck simulator 2, kun sitä ajamalla oppii rekkakuskiksi ja sen saa nyt niin halvalla. thmbup
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1373 on: 28.12.13, 15:57 »

Pakko ostaa toi euro truck simulator 2, kun sitä ajamalla oppii rekkakuskiksi ja sen saa nyt niin halvalla. thmbup

Onhan sun nyt jo aika opetellakin!  Wink

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1374 on: 28.12.13, 16:08 »

Onhan sun nyt jo aika opetellakin!  Wink

Ostin ja xp:tä tulee niin, että ropisee. Kyllä kohta kehtaa jo ainakin ammattilaiseksi itseään kutsua  thmbup Harmittaa vain, kun pääsee peruuttamaan enintään n. pari kertaa tunnissa ja silloinkin jollain isolla pihalla.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4447
Date Registered: 13.04.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1375 on: 28.12.13, 16:12 »

Ostin ja xp:tä tulee niin, että ropisee. Kyllä kohta kehtaa jo ainakin ammattilaiseksi itseään kutsua  thmbup Harmittaa vain, kun pääsee peruuttamaan enintään n. pari kertaa tunnissa ja silloinkin jollain isolla pihalla.

Tuohon perutteeluuhan saa vaikeutta kun hakee modeilla niitä uusia laitureita.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1376 on: 28.12.13, 16:18 »

Tuohon perutteeluuhan saa vaikeutta kun hakee modeilla niitä uusia laitureita.

url tähän nyt heti.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1377 on: 29.12.13, 19:43 »

No katohan vaan, kun tulee taas aivopieruja thmbup Paljonko raskaan kaluston määrä tieliikenteessä kasvaa, kun maksimipainoksi tulee 48tn?

Juuri näin.  Sitten vielä kuvitellaan ,että maitopurkki maksaa edelleenkin sen euron kaupassa kun pudotetaan maksimipainot 48 tonniin.  Vois nämä transportteri tyypit edes pikkasen aatella mitä suustaan ilmoille laukovat.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1378 on: 29.12.13, 19:56 »

Jos isolla autolla peruuttelu kiinnostaa niin suosittelen roskakuskin duunia. Olin 6v L&T:llä töissä ja siellä sai peruutella ihan riittävästi, varsinkin maaseudulla jossa jonkun mökkitien päässä oli purkit eikä mitään kääntöpaikkaa. No helppohan sellasella 10- metrisellä kärryttömällä on pakitella, mutta kuitenkin.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)
« Reply #1379 on: 29.12.13, 20:11 »

Jos isolla autolla peruuttelu kiinnostaa niin suosittelen roskakuskin duunia. Olin 6v L&T:llä töissä ja siellä sai peruutella ihan riittävästi, varsinkin maaseudulla jossa jonkun mökkitien päässä oli purkit eikä mitään kääntöpaikkaa. No helppohan sellasella 10- metrisellä kärryttömällä on pakitella, mutta kuitenkin.

Mikäs tossa se pointti on ?
Pages: 1 ... 67 68 [69] 70 71 72 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1