FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 09:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  FsX tekstuurit ja kromi
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: FsX tekstuurit ja kromi  (Read 1187 times)
Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

FsX tekstuurit ja kromi
« on: 17.07.07, 08:59 »

Olen tässä tekemässä yhtä painttia (kuvia kyllä vielä tulee) erääseen FsX-koneeseen ja siihen pitäisi saada yksi osa metallin väriseksi - tai kromiksi, miksi tuota sitten nimittääkin.

Ongelma vain on, etten osaa tehdä tuollaista.  Embarrassed

Eli yksinkertainen kysymys: miten tuollainen metalliinvärinen paintti oikein tehdään? Olen ymmärtänyt, että FsX
osaisi jotekin automaattisesti tehdä sen "kromauksen", mutta miten se saadaan aikaan?

- Ville -

bemari
Former member
Re: FsX tekstuurit ja kromi
« Reply #1 on: 17.07.07, 09:34 »

Eikös sen saa ihan vain lisäämällä alpha channelia? Huh
Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: FsX tekstuurit ja kromi
« Reply #2 on: 18.07.07, 18:18 »

Eikös sen saa ihan vain lisäämällä alpha channelia? Huh

FsX:ssä ei saa. Siinä on nuo erilliset specular-tekstuurit, jotka kontrolloivat kiiltoefektejä.
Oikeastaan saan kyllä jonkun koneen osan kiiltäväksi tuota spec-tekstuuria ja sen alfaa käsittelemällä,
mutta ongelmana on edelleen sen kromatun ulkonäön saaminen. Jos kyseinen osa on maalattu harmaalla,
tulos on tällä hetkellä kiiltävä harmaa, ei kromi. Eli eikö simu teekään automaattisesti sellaista täysin heijastavaa
pintaa mitenkään, pitääkö minun maalata se metallipinta varsinaiseen tekstuuriin?

- Ville -

Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: FsX tekstuurit ja kromi
« Reply #3 on: 19.07.07, 20:36 »

Ei tämä nyt ihan niin yksinkertaista ollutkaan, kyselin tuota FsDeveloperissa ja tässä saamani vastaus:

That depends on whether the model was compiled with FS9 MakeMDL.exe or with the new FSX X2MDL.exe program.

If the model is FSX compiled, then yes, special Property settings for the Material must be enabled for it "Chrome" to display properly. There are two ways Reflection map values can be displayed in-game. The material settings in allow users to define whether those Alpha channel values are used to generate either a “gloss” or a “chrome” effect. The “gloss” algorithm takes the per-pixel values of the diffuse and environment maps and adds them to generate an end result pixel value which always ends up being lighter than the original value. This is useful for painted surfaces which would look less like chrome and more like a shiny surface.
__________________
Bill Leaming
3d Modeler Max/GMax
C & XML Gauge Programmer
Eaglesoft Development Group
http://eaglesoftdg.com


Kyseinen kone, jolle olen painttia tekemässä on Aerosoftin BeaverX ja todennäköisesti kyse on juuri siitä, että se on käännetty
uudella makemdl:llä, mutta tekijät eivät ole pistäneet spinneriä varten - jota siis yritän maalata kromiseksi - tuota
kromiefektiä päälle. Täytyy sitten tyytyä tekemään jonkinlainen harmaa kiiltävä spinneri.

- Ville -


Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1