Koulutustapahtumaehdotus (IFR)

(1/2) > >>

Assiini:
Moikka!

Tiedustelisin, olisiko IVAO:n porukka halukas järjestämään tälläselle vellihousulle ja tietysti muillekin aloittelijoille järjestetyn tapahtuman tässä lähiaikoina. Kerron seuraavassa mitä tapahtumalta haluaisin ja millainen se voisi esimerkiksi olla.

Itse olen simuillut ties kuinka kauan mutta verkossa olen käynyt tasan kerran lentämässä VFR-lennon Hyvinkäältä Malmille. Verkkoon kovasti mieleni kuitenkin halajaa ja jostain se tulisi aloittaa. Haluaisin tapahtuman olevan IFR-säännöistä koostuva. Iänkaikkisesti on pohdittu sitä, tulisiko lentäminen aloittaa VFR vai IFR hommilla ja itse kannatan IFR:ää. IFR on kuitenkin sitä, mitä jokainen simuilija, isompi tai pienempi, lentää joko enemmän tai vähän vähemmän säännösten mukaan. Perus simuilijan VFR on taas sitä, että otetaan joku uusi kone alle ja mennään vaan lentelemään huvikseen vailla päämäärää ja todellisuudessa kyseinen "lentely" on erittäin kaukana VFR:stä.

Olen ajatellut, että tapahtuma voisi olla esimerkiksi lento välillä EFTU-EFHK. Lisäksi konetyypin saisi jokainen valita täysin itse, mutta voisimme asettaa kelpaavalle koneelle esimerkiksi maksiminopeuden (esim. 200KTS) ettei kaikki ottaisi 747:aa ja tapahtuma menisi läskiksi ensimmäisen pudottua Aurajokeen. FMC:tä on aivan turha asiaan sotkea mikäli joku ei välttämättä halua. Näin ollen IVAO:n porukalla olisi suuri rooli antaessaan vektoreita.

Verkon suurin kynnys on sinne meno ensimmäisen kerran! On lento mikä vaan, laskukierroksia tai mannertenvälinen lento, niin ensimmäinen kerta tuntuu jännittävän tässäkin asiassa eniten. Näin näkisin, että tapahtuman olisi luonnollisesti noudatettava kaikkia IVAO:n säännöksiä kuitenkin niin, että tunnelma olisi leppoisa ja kukaan ei pelkäisi epäonnistumista. Lisäksi voisimme asettaa tapahtumaan tulon ehdoksi, että tulija on käynyt lentämässä laskukierroksia tms. vaikka jossain puskakentällä. Näin todetaan, että laitteet toimii ja henkilö on totisesti ensimmäisen kerran ollut kaiken kansan (muutaman observoijan) silmän alla.

Minulla on ajatuksia tapahtumasta hirveästi ja on vaikea saada niitä selviksi sanoiksi näinkin laajassa asiassa. Toivon, että asiasta herää keskustelua. Laitan muutaman ajatukseni vielä ranskalaisilla viivoilla selkeyttämään sönkötystäni:

- IFR lento Turusta Helsinkiin
- Konevalinta vapaa kuitenkin niin, että koneen matkalentonopeus ei saa ylittää X KTS sen johdosta, että on aikaa toimia rauhassa ja välttää paniikkia
- Lennot lennettäisiin vektoroimalla. Ainakin vakio lähtö ja tuloreitit koska niiden lentäminen ilman FMS:ää ei ole joka pojan hommaa
- IVAO järjestää normaalin "koulutustapahtumapaketin" karttoineen päivineen ja miehittää tarvittavat positiot
- Tapahtumaan otetaan X määrä ilmoittauneita ja tapahtumalla on isä, joka taluttaa kaikkia kiltisti pannassa ohjeistaen ja lopussa haukkuen  Näin homma pysyy kasassa, ehkä
- Muuta liikennettä informoitaisiin riittävästi vahinkojen välttämiseksi ja jännnityksen laskemiseksi. Muulla liikenteellä tarkoitan IVAO:n peruskauraa
- Osallistujilla tulisi olla kuuloke/mikki yhdistelmä. Kirjoittamalla touhusta ei tule mitään.

Olen pitkään hautonut asiaan. Mikäli se on suurimman osan mielestä typerä niin hyväksyn sen  Itse ainakin haluaisin verkkoon ja koulutustapahtumia on tällä hetkellä todella vähän ja ne ovat VFR-painotteisia. Tapahtumalla saataisiin mitä suurimmalla todennäköisyydellä jälleen lisää innokkaita lentäjiä IVAO:n taivaalla. Ja ennen kaikkea tapahtuman olisi tarkoitus olla hauska niin lentäjille kuin IVAO:n porukallekin. Osa saattaa luulla, onko tapahtuman tarkoitus mennä pelleilemään verkkoon puoli tosissaan? No ei todellakaan, sellaisia ei kaivata mukaan.

Toivottavasti ideani herättää keskustelua ja kiinnostuneet voisivat laittaa tänne mielipiteitään. PAhoitteluni, että kirjoitus on sekavaa mutta toivottavasti siitä pääkohdat irtoaa.

Terkuin RiPa

sami:
Tämäntyylistä tapahtumaa onkin jo aiemmin pidettykin, ja saitilta löytyy jo valmiita ohjeitakin.  http://www.ivao.fi/tapahtumat/koulutus/ifr1/

Ja ei tietysti tarvitse tapahtumaa odottaa että kokeilemaan voisi tulla. 

Assiini:

Ja ei tietysti tarvitse tapahtumaa odottaa että kokeilemaan voisi tulla. 

Tämä on just teidängurujen vakiolause Voi toki mutta vaikeaa se on, niin kuin yritin sanoa Joo muistelinkin Sami, että joskus noita järjestettiin mutta tahti on hiipunut ja syy taisi olla täällä oppilaspuolella. Saas nähdä onko nytkään halukkuutta mutta tuota pikaahan se selviää.

EDIT: Noi ohjeet on Sami loistavat  Täähän jo melkein puoliksi toteutettu 

sami:
Sehän noiden ohjeiden idea onkin, että kun kerran kirjoitellaan niin sitten on helppo tulevaisuudessa muiden lukea niitä.

Ovat vaan vähän turhan piilossa tuolla valikoiden takana nyt.

Assiini:

Sehän noiden ohjeiden idea onkin, että kun kerran kirjoitellaan niin sitten on helppo tulevaisuudessa muiden lukea niitä.

Ovat vaan vähän turhan piilossa tuolla valikoiden takana nyt.

Näinhän se on. Eipä ne perusteet siitä muuksi juurikaan muutu...

Navigation

Up one level

Next page