Ilmailuhistorian keskustelualue

(1/11) > >>

pile:
Tässä kevään ja alkukesän aikana on muutamien foorumin ilmailuharrastajien kesken heitetty ilmaan idea, että

a) Yleisen ilmailukeskustelun alle laitettaisiin Ilmailuhistoria-alakategoria, jonne saisi liittää myös ilmailuhistoriallisia kuvia
b) Luotaisiin oma Ilmailuhistoria-keskustelualue päätasolle (teksti- ja kuvakertomukset olisivat sallittuja)

Ilmailuhistoriaa sivuavia threadeja ja keskustelua on jo melko paljon, tällä hetkellä esimerkiksi muutamia laittaakseni seuraavat threadit Yleisen ilmailukeskustelun alueella:
- Kellään tietoja vanhoista kentistä?
- Lentäjän lakki Karair
- 70 vuotta sitten Malmilla...
- Ilmailu-uutisia 19XX-luvulta
- F 19 muistomerkit kadonneet!
- Lyhytikäinen Convair
- Bristol Blenheim Mk. IV BL-200 Memorial Project
- Hylkypaikkoja etsimään
- Norjasta Blackburn Skua
- Ilmailuhistoriaa netissä (linkkiketju)

... ja lisäksi Ilmailuvalokuvien puolella hienoja menneiden aikojen kuvakertomuksia ja historiallisten tavaroiden dokumentointeja kuten nyt esimerkiksi Juutilaisen Jukan "Merijalkaväen mies - lentopäiväkirjojen kertomana (44 kuvaa)" viimeisimpänä.

Ehdottaisin että asiaa kannattavat kommentoisivat kantaansa tähän ketjuun ja moderaattorit omalta osaltaan kommentoisivat asiaa.

Itse kannattaisin vaihtoehtoa a), mikäli kuvien ja kuvakertomusten laittaminen alakategoriaan on OK.

mmniemi:
Vaihtoehdoista mielestäni A. Mutta sitten pitäisi kehittää selkeät pelisäännöt, mitä sinne alueeseen kuuluu. Että ei moderaattorien tarvitse ruveta arpomaan...

susiluoto:
Olen Ilkan ja Mikon kannalla, tuo A on parempi vaihtoehto.
Mitä sitten materiaaliin tulee, tietty joku raja on oltava mutta missä vaiheessa jokin muuttuu historiaksi, meikäläisen muistin mukaan kaikki yli kolme päivää on historiaa.
Tosiasiassa suuri osa -60 luvun jutuista on varmaan historiaa monelle täällä,joillekkin varmaan -90 luvun alkupuolikin.
Tarve tällaiselle osiolle on ilmiselvä, nyt voi jokin historiaa hipova aihe kadota muun sekaan, ainakin minulla.
Ehdotan että raja vedettäisiin jonnekkin -60 luvulle, sitä tuoreemmat jutut olkoot nykypäivää.
Mikäli muita rajoja tarvitaan, siitähän voidaan keskustella enemmänkin.
Historia arvoonsa.
t:aw

mmniemi:
No kyllä mun mielestä historiaan kuuluu 60-luvunkin jälkeiset tapahtumat. Hatusta vedettynä esimerkkinä nyt vaikka joku MD-11 OH-LGA:n käyttöönotto ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa on sinällään (ainakin suomalaisittain) historiallinen juttu, ja on tapahtunut "vähän" 60-luvun jälkeen. Vastaavia juttuja löytyisi varmaan vakka millä mitalla. Tai entäs sitten jotkut warbird-koneet ja niiden kuvat, vaikka olisivatkin otettu nykypäivänä? Kuten sanoin, pelisäännöt pitää olla selvät, ennenkuin voidaan ruveta miettimään ko. osiota tosissaan...

Eli ei muuta, kuin listauksia kehiin ja sen jälkeen huutoäänestämään

susiluoto:
Ilman muuta Warbirdit on historiaa, onhan se kirjoitettu ennen -60 lukua vaikka vielä jaksavat olla ilo silmille, olenhan minäkin tänäpäinä olemassa ja ilona maailmalle. Tosin esihistoriaa monen mielestä.
Olet oikeassa että vaikea on vetää raja, käviskö pohjille-70 ja sen jälkeen ainutlaatuiset ja kirjoihin jäävät(esim.OLGA) ja eikun huutamaan.
Ja luonnollisesti vaikka huomenna otettu kuva 2F.1 sestä onhan se historiaa.

Navigation

Up one level

Next page