FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 12:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  [FSX] Maisema objektin näkymättömyys (Ratkaistu)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys (Ratkaistu)  (Read 1098 times)
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

[FSX] Maisema objektin näkymättömyys (Ratkaistu)
« on: 04.08.07, 13:34 »

Päätin sitten itsekkin alkaa perehtymään tähän maiseman muokkaukseen. Grin Väsäsin gmaxilla tuon tutoriaali rakennuksen, joka läytyy täältä: http://www.windowlight.co.nz/simplebuilding.html

Suurin ongelma tuon rakennuksen kanssa on se, että en saa näkymään sitä itse pelissä. En tiedä onko ongelma itse .MDL tiedostossa, vai .XML tiedostossa, tai sitten molemmissa? FSX ei herjaa mitään kun sen käynnistää, eli kaikki palikat pitäisi olla paikoillaan...  Sad

Muutaman päivän olen googlettanut, lukenut kaiken maailman viestejä keskustelu foorumeilta, sekä tietysti sitä FSX gamepackin mukana tullutta "Compiling BGL.html" tiedostoa. Alkaa eväät käymään vähiin tässä hommassa.

Olen mm. yrittänyt seuraavanlaisella XML-koodilla:
Code:
<?xml version="1.0"?>
<FSData
     version="9.0"
     xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance'
     xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd" >

<SceneryObject
      lat="N60 16.8111"
      lon="E24 50.8472"
      alt="0"
      altitudeIsAgl="TRUE"
      pitch="0"
      bank="0"
      heading="0"
      imageComplexity="NORMAL">

      <LibraryObject
            name="{f7141706-a47f-4978-970c-454f65a987d0}"
            scale="1.0"/>
</SceneryObject>
<ModelData
      sourceFile="omatalo.MDL" />
</FSData>

Olisiko kenelläkään hyvää neuvoa tähän visaiseen ongelmaan? thmbup

Terveisin:  Jarmo
« Last Edit: 06.08.07, 09:20 by Jarmo Stenvall »
ToniH22
Former member
Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #1 on: 04.08.07, 17:28 »

Saakos sitä muutettua pelkästään bgl objektiksi? Mulla ainakin FS9 tekeleet toimivat FSX:ssä bgl:nä
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #2 on: 04.08.07, 17:39 »

Kyllä sain tehtyä sen .BGL tiedoston noista .MDL ja .XML tiedostoista. Mutta kun ei vaan ota toimiakseen... Undecided
Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #3 on: 04.08.07, 19:17 »

Pari ihan tyhmää kysymystä. Tuossa xml:ssä on Scenery (Image) Complexity
asetettu normaliksi. Ei kai sinulla ole simussa tuo asetus sparsena?
Ja se bgl varmaan on sellaisessa hakemistossa, josta se tosiaan tulee simuun,
eli esimerkiksi "Addon Scenery/Scenery"?

- Ville -

Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #4 on: 04.08.07, 19:46 »

Tuo "imageComplexity="NORMAL"" asetus oli alunperin ="VERY_SPARSE", eikä siitä huolimattakaan toiminut. Simussa on asetuksena VERY DENSE.

BGL-tiedosto on kansiossa: ..\Addon Scenery\Omat_maisema_tiedostot\scenery\

Saan kylläkin lisättyä peliin noita "LibraryObject" palikoita, ja ne näkyy siellä missä pitääkin. Täytyy kokeilla tehdä joku peruspalikka ilman tekstuureja ja heittää se simuun kokeiltavaksi.


EDIT: Kyllä se "testitalo" ilman tekstuuria tuli näkyviin siihen mihin pitikin.  Shocked thmbup  Nyt täytyy alkaa metsästämään syytä miksi se ei näy tekstuurin kanssa.  Undecided

EDIT 2: Heti kun laitan tekstuurin kehiin, ei "testitalo" enää tule näkyviin!?!? Sad  Oliskos jollain hyviä ehdotuksia ongelman ratkaisuun???
« Last Edit: 04.08.07, 20:53 by Jarmo Stenvall »
Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #5 on: 04.08.07, 23:01 »

Tuotanoin, vielä tyhmempi kysymys. Kai olet muistanut laittaa sen tekstuurin sinne
Addon Scenery\Omat_maisema_tiedostot\texture -hakemiston alle? Se tekstuuri ei
nimittäin ole siinä bgl:ssä mukana ja jos se puuttuu, niin en tiedä mitä simu tekee,
skippaako se vaikka koko objektin.


Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #6 on: 05.08.07, 05:58 »

Kyllä se tekstuurikin on oikeassa kansiossa, eli:
..\Addon Scenery\Omat_maisema_tiedostot\texture\

Tekstuuri on tallennettu normaaliiksi .BMP kuvaksi, ja sen koko on 256x256.

Minulla tuo simu herjaa mm. puuttuvasta tekstuurista kun sen käynnistää. Laitoin sinne fsx.cfg tiedostoon muutaman lisärivin juuri sen takia, että voisin eliminoida omia töppäyksiäni.  Grin

EDIT:
Vika löytyi, ja se on siinä normaalissa BMP-tekstuurissa jota FSX ei suostu näyttämään jostain kumman syystä! thmbdn Tekstuuri tiedosto oli alunperin konvertoitu ACDSee 9.0 ohjelmalla JPG kuvasta BMP muotoon. Kun konvertoin sen BMP:n uudelleen Image Format Coverter ohjelmalla DDS DXT1 muotoon, niin johan alkoi mökki tekstuureineen näkyä. Grin

Eli... Onko todellakin niin että FSX ei pysty näyttämään normaaleita BMP tekstuureita, vaan ne täytyy olla tuossa DXT1 muodossa?
« Last Edit: 05.08.07, 08:00 by Jarmo Stenvall »
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Maisema objektin näkymättömyys
« Reply #7 on: 05.08.07, 18:37 »

Asiasta kolmanteen...

Mikä olisi helpoin tapa UV-Mapata sylinterimäinen kappale? Olen etsinyt sopivaa ohjetta huonolla menestyksellä. Pitäisi saada savupiippuun tekstuuri kohdalleen. Huh

T:  Jarmo


EDIT:
Sain sen tekstuurin paikoilleen sillä gmax:in gizmo työkalulla, kun aikani jaksoin käännellä ja väännellä.  Tongue
« Last Edit: 06.08.07, 08:43 by Jarmo Stenvall »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1