Long haul tour 2007..?

(1/2) > >>

conversed:
Bestämde mig för att flyga ovannämnda tour som den nyblivna -och helnöjda- ägare jag är till PMDG:s 747-400. Alltså stack jag iväg på leg 1 idag EDDF-DIAP. Helnöjd över att ta mig ut från Frankfurt utan att ställa till det med ground och tower online. Dock hade jag missat lite i tabellerna till 747:an, jag hade angivit FL420 i min flightplan, men jag var alldeles för tung för att ta mig dit, åtminstone under resans början (vägde 670000 LBs, maxvikt på FL420 är 520000 så jag var tung med råge..) Efter lite funderande på 35000 fots höjd gav jag upp och bestämde mig för en ny flight i morgon, ville inte flyga en stor del av distansen på "fel" höjd, alt ändra min flightplan och sedan upptäcka att det inte blir godkänt.

Frågan är alltså; om man upptäcker fel i sin flightplan under resans gång, är det ok att ändra den? Eller; är det så att de som skall godkänna varje leg förstår varför man flyger typ halva resan på fel FL för att sedan -som i mitt fall- klättra upp till angivna FL420?

Samma fråga vad gäller angiven hastighet i flightplan, den kan ju variera ganska avsevärt med väder och vind i verkliga livet....

I övrigt hade det varit kul med lite input från någon som flugit denna tour, tips, trick och misstag som man  "kommer undan" med. Det är ju inte så kul att sitta och flyga 5-6-8 timmar och upptäcka att man stupar på nån liten klantgrej...

alxXx:

Frågan är alltså; om man upptäcker fel i sin flightplan under resans gång, är det ok att ändra den? Eller; är det så att de som skall godkänna varje leg förstår varför man flyger typ halva resan på fel FL för att sedan -som i mitt fall- klättra upp till angivna FL420?

Vill man vara riktigt realistisk ska man inte ändra sin färdplan efter att man har lyft, men det finns ingen regel som förbjuder det.

Om du efter att ha lyft märker att du inte kommer kunna stiga till din planerade höjd begär du bara helt enkelt den önskade höjden istället. Finns det ingen ATC som i ditt fall stiger du till den höjd du vill.

Det händer även på riktigt att plan inte stiger till den höjden som har angivits i färdplanen av en eller annan anledning, t.ex. större vikt än planerat.

conversed:
Aight, tack för svaret!

SAS570:
du kan ju se i din FMS vad din "optimum FL" kommer bli när du har programmerat den

Madito:
Har IVAO en long haul tour?    Visste jag inte isåfall...

Navigation

Up one level

Next page