FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 03:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä  (Read 1671 times)
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

[FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« on: 09.08.07, 12:17 »

Sain nuo Martinlaakson voimalan kaksi isompaa piippua valoineen valmiiksi, mutta ongelmana on se, että piippujen valot katoavat näkyvistä kun etäisyys kasvaa niistä n. 2 km. Niiden valojen pitäisi näkyä yöllä, kirkkaalla säällä varmaankin yli 10 km...

Kuva läheltä, missä valot näkyvät hyvin: thmbup


Kuva kauempaa, ja valot ovat lähes kadonneet: thmbdn




Miten tuota valojen näkyvyyden etäisyyttä saisi kasvatettua? Googletettu on, mutta mistään ei tunnu löytyvän kyseiseen ongelmaan ratkaisua tai neuvoa. Undecided


Olen käyttänyt noihin valoihin efektiä: fx_lightObsRedSteady.fx (alla sen koodi)
Code:
[Library Effect]
Lifetime=5
Version=2.00
Display Name=Obstruction Light 2
Radius=10000
Priority=0

[Properties]
Spot=1
Tower=1
Map=1

[Emitter.0]
Lifetime=1.00, 1.00
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
No Interpolate=1
Rate=0.50, 0.50
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.0]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=19
X Scale=2.20, 2.20
Y Scale=2.20, 2.20
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Rotation=0.00, 0.00
Static=1
Face=1, 1, 1

[ParticleAttributes.0]
Blend Mode=2
Texture=fx_2.bmp
Bounce=0.00
Color Start=255, 20, 0, 180
Color End=255, 20, 0, 0
Jitter Distance=0.00
Jitter Time=0.00
uv1=0.00, 0.00
uv2=0.50, 0.50
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Extrude Length=0.00
Extrude Pitch Max=0.00
Extrude Heading Max=0.00

[Emitter.1]
Lifetime=1.00, 1.00
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
No Interpolate=1
Rate=0.50, 0.50
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.1]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=19
X Scale=0.50, 0.50
Y Scale=0.50, 0.50
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Rotation=0.00, 0.00
Static=1
Face=1, 1, 1

[ParticleAttributes.1]
Blend Mode=2
Texture=fx_2.bmp
Bounce=0.00
Color Start=255, 70, 0, 255
Color End=255, 70, 0, 0
Jitter Distance=0.00
Jitter Time=0.00
uv1=0.00, 0.00
uv2=0.50, 0.50
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Extrude Length=0.00
Extrude Pitch Max=0.00
Extrude Heading Max=0.00

Terveisin:  Jarmo
Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #1 on: 09.08.07, 12:44 »

Hienolta näyttää.
Öööh...Ehkä jos effektiä täytyy jotenkin vahvistaa(?). Undecided
Annan Tietäjien vastata.
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #2 on: 10.08.07, 17:16 »

Sain kuin sainkin ne valot näkymään pitemälle muuttamalla koodista seuraavaa kohtaa:

Code:
[Particle.0]
X Scale=2.20, 2.20  ---> 7.5, 7.5
Y Scale=2.20, 2.20  ---> 7.5, 7.5
Ja samat arvot myös [Particle.1] asetukselle. Tällä asetuksella valojen koko kasvoi huomattavasi, ja näkyvyys sen myötä, mutta lopputulos läheltä katsottuna ei todellakaan ole mikään paras mahdollinen. Eli "valot" eivät loista pätkääkään. thmbdn





Tuli mieleeni toinen lähestymistapa näiden valojen kanssa, eli kiitotien valot. Nehän näkyvät todella pitkälle ja kirkkaasti. Voisikohan niitä hyödyntää noissa korkeissa rakennuksissa? Meneekö suoraan gmaxilla, vai joutuuko kaikki valot kohdistamaan XML-tiedoston kautta?  Undecided  Voisiko joku lentokenttäinsinööri hieman valaista asiaa?  Grin

T:  Jarmo
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9061
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #3 on: 10.08.07, 17:20 »

En ole juurikaan noita valoja kyllä tehnyt efekteillä, mutta toimisko joku muu efekti kenties paremmin? Esim. fx_obslight.fx tai fx_obslight2.fx?

'Don't panic'
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #4 on: 10.08.07, 18:19 »

En ole juurikaan noita valoja kyllä tehnyt efekteillä, mutta toimisko joku muu efekti kenties paremmin? Esim. fx_obslight.fx tai fx_obslight2.fx?
Kävin kaikki mahdolliset valoefektit läpi sieltä "..\Microsoft Flight Simulator X\Effects" kansiosta, ja kaikki olivat yhtä aneemisia! Grin

Noiden efektien suurin ongelma on se, että ne eivät loista samalla tavalla kuten esim. nuo kiitoteiden valot.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9061
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #5 on: 10.08.07, 22:09 »

Kiitotien valot ovat simuun "hard-coded", niitä ei voi soveltaa mihinkään muualle.

Vanhassa MakeMdl:ssä/Gamepackissa toimi tällainen.

- Tee uusi materiaali ja anna sille nimeksi LIGHT_NAV
- Määrittele materiaalin väri
- Tee vaikka yksinkertainen laatikko ja aseta se sille kohtaa missä valon pitäisi olla
- Anna laatikolle tämä LIGHT-NAV materiaali, MakeMDL huolehtii lopusta ja tuloksena laatikon sijasta valo.

[ attachment removed ]

En tosin nyt osaa yhtään sanoa toimiiko tämä vielä FSX:n gamepackissa, mutta testaamallahan tuo selvinnee?


'Don't panic'
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #6 on: 11.08.07, 08:45 »

Kiitos vinkistä!  thmbup  Täytyy testata tuon toimivuus...  Roll Eyes
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #7 on: 11.08.07, 15:41 »

En saanut tuota "LIGHT_NAV" materiaalilla varustettua kuutiota toimimaan/loistamaan. Sad  Ei kai tässä ole enää muita vaihtoehtoja kuin palata niiden efektien käyttöön, valitettavasti.  Undecided

Kiitos kuitenkin avusta...  thmbup

T:  Jarmo
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9061
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #8 on: 11.08.07, 15:49 »

En saanut tuota "LIGHT_NAV" materiaalilla varustettua kuutiota toimimaan/loistamaan. Sad  Ei kai tässä ole enää muita vaihtoehtoja kuin palata niiden efektien käyttöön, valitettavasti.  Undecided

Voit myös tehdä tuon FS9 xml systeemillä, sen pitäisi kyllä toimia ihan X:ssäkin.

'Don't panic'
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #9 on: 11.08.07, 17:23 »

Voit myös tehdä tuon FS9 xml systeemillä, sen pitäisi kyllä toimia ihan X:ssäkin.

Eli se vaatisi sitten gmaxiin tuon FS9:n gamepackin, ja se tuli tietysti FS9 SDK:n mukana?. Itselläni kun ei ole tuota FS9 peliä, eli ei myöskään FS9 SDK:ta. Jos sen FS9 SDK:n lataa tuolta Micro$oftin sivuilta, niin suostuuko se asentumaan ilman alkuperäistä SDK:ta?
Anssi Malinen
Offline Offline

Posts: 429
Date Registered: 06.06.05

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #10 on: 11.08.07, 17:34 »

Eli se vaatisi sitten gmaxiin tuon FS9:n gamepackin, ja se tuli tietysti FS9 SDK:n mukana?. Itselläni kun ei ole tuota FS9 peliä, eli ei myöskään FS9 SDK:ta. Jos sen FS9 SDK:n lataa tuolta Micro$oftin sivuilta, niin suostuuko se asentumaan ilman alkuperäistä SDK:ta?

Kyllä suostuu asentumaan.
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #11 on: 11.08.07, 18:10 »

Kyllä suostuu asentumaan.

Kiitän tiedosta!  thmbup
Jarmo Stenvall
Offline Offline

Posts: 110
Date Registered: 27.02.07

Re: [FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä
« Reply #12 on: 11.08.07, 18:29 »

Tuli mieleeni myös sellainen asia, että AI-koneiden valot näkyvät myös erittäin pitkälle öiseen aikaan. Voisi olettaa, että niiden valojen koot skaalautuvat etäisyyden mukaan tiettyyn rajaan asti, ennen kuin katoavat? Onko tätä skaalausta mahdollista tehdä näihin omiin pömpeleihin noilla FSX:n vakio efekteillä, vai onko taas kyseessä "Hard Coded"?  Grin
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1