FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.07.17, 18:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Super Caravelle project
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 7 Reply Print
Author Topic: Super Caravelle project  (Read 37406 times)
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Super Caravelle project
« on: 13.08.07, 14:59 »

Tässä originaali, jonka kuvasin museolla:



Ja sitten keskeneräinen keskiosa,
jossa Throttle, Reverse, HP open/close, Go Around

Malli on puuta ja muovia, joten varret on vähän paksumpia kuin originaalissa,
mutta kyllä tästä jo hahmo näkyy! Smiley
Suunnitelmissa on korvata varret alumiinilla. Smiley ...tai sitten kaivetaan hiomakone kerran vielä,
ja vedetään riskillä! Undecided



Ja sama purettuna...


seuraavaksi keskiosaan liitetään Spolerit, Laipat, Parking Brake ja Autopilotti
« Last Edit: 13.08.07, 15:28 by Jalmari Pipo »
arttula
Former member
Re: Super Caravelle project
« Reply #1 on: 13.08.07, 16:00 »

Huh huh !! Shocked

Aika seppiä olette ! thmbup Tuon viritteleminen todella toimivaksi on varmasti melkoinen homma.

Arttu                                                         
Markus Mäkelä
Offline Offline

Posts: 1019
Date Registered: 05.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #2 on: 13.08.07, 16:10 »

Oh hoh!  Laittaiskos bussin throttle gate moduulin pojille tilaukseen Grin
Hienoa jälkeä!  t.Markus
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Super Caravelle project
« Reply #3 on: 13.08.07, 18:15 »

Huiman komeeta. Painelin taas "permanent" -nappia.

//T

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Super Caravelle project
« Reply #4 on: 13.08.07, 19:05 »

hienoa jälkeä. Avaa jossain  vaiheessa joku blogi, esim. 1g.fi
Olisi kiva päästä katsomaan tarkempia kuvia projektista.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Super Caravelle project
« Reply #5 on: 13.08.07, 19:19 »

blogger.com on ilmainen, googlen ja sinne saa kuvia suoraan picasasta. Ja niitä mahtuu pari gigaa sinne googlen galleriaan vissiinkin.

//T

Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #6 on: 26.08.07, 16:35 »

Tässä vähän päivitystä.
Eli kuorta on soviteltu riisuttuun pohjaan.
Kyseessä on pedestaalin yläosa  (tietsikka peltiä).

Samalla aloiteltiin sovittaa aihiota autopilottia varten.
Seuraavaksi pedestalin oikeaan reunaan liitetään laippavipu.(kuvassa hiottu pohjamaali pilkistää...)
Samalla vivut katetaan ja tekstitetään. (osat maalauksessa...)

Takana overheadin paperimalli
 ja edessä HSI, joka puretaan ja täytetään servoilla... Cool

Ai... niin perustettiin blogi...tosin ei oon juuri ehditty vielä paneutua, mutta
tarkoituksena olisi laittaa sivuille räjäytyskuvia osista...työt alkaa tosin kiusata harrastusta päivä päivältä...
http://supercaravelle.blogspot.com




Trimmi onkin sitten oma messunsa...
Demo toimi potikalla, mutta täytynee syventyä noihin kehittyneempiin tapohin kunhan siihen päästään. Smiley
« Last Edit: 26.08.07, 19:14 by Jalmari Pipo »
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #7 on: 29.08.07, 12:14 »

Tässä vähän lisää kuvia

Oikealla sivulla on parking brake, joka toimii kahdella mikrokytkimellä.
Jousi vetää vivun siten, että kytkin ei jää päälle. Ts. vivun pää liukuu kytkimen yli
- painaa ja vapauttaa kytkimen saman tien.



Flaps toimii potentiometrillä.
Ratas on kiinnitysalusta vivulle.
Toiminta perustuu kahteen sisäkkäiseen putkeen, joista pienemmän sisällä on jousi.
Tällöin isompi putki pääsee liukumaan pienemmän yllä.
Jousen toinen pää on kiinni potikan varressa ja toinen kiinnitetään vivun kahvaan.
Kahva (ei kuvassa) kiinnitetään isompaan putkeen.



Laippa-asetus vaihdetaan kahvasta vetämällä ja liuuttamalla haluttuun hahloon.
Potikan asetukset kalibroidaan FSUIP:lla.




« Last Edit: 30.08.07, 19:26 by Jalmari Pipo »
arilai
Former member
Re: Super Caravelle project
« Reply #8 on: 29.08.07, 12:18 »

 Shocked Uskomattoman kova työ!
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #9 on: 01.09.07, 16:32 »

Flapsi kahvaosa




Osat puuta ja muovia, joista saa kyllä kohtuullista jälkeä, mutta metalli olisi kyllä
tosi chick!

niin että, kunpa sais aluuminisorvarin käsiin?
Kaikki vinkit kelpaa.
Merci, beacoup! Smiley
« Last Edit: 01.09.07, 17:49 by Jalmari Pipo »
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #10 on: 02.09.07, 19:09 »

Viikonlopun urakka on ohi ja tehdas sulkeutuu hetkeksi.
Saldo oli kohtuullinen:
Pullistukset sivuille, flaps ja autopilotti sekä tekstit.



Seuraavaksi on luvassa trimmiä ja sähkötöitä.
 Smiley


Mighela
Former member
Re: Super Caravelle project
« Reply #11 on: 03.09.07, 17:43 »

Upeaa jälkeä  Shocked Onko tuo keskiosa sitten kokonaan valmis?
Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: Super Caravelle project
« Reply #12 on: 03.09.07, 17:49 »

Osat puuta ja muovia, joista saa kyllä kohtuullista jälkeä, mutta metalli olisi kyllä
tosi chick!

niin että, kunpa sais aluuminisorvarin käsiin?
Kaikki vinkit kelpaa.
Merci, beacoup! Smiley

De rien, c'est très beau. Grin
Eikun siis, että hienoa on. thmbup
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #13 on: 03.09.07, 18:47 »

Vielä pitäs nostaa konsoli jaloilleen.
Pohjaosa tehdään erikseen. Siinä on mm. Hydrauliikkavivusto.
Osaan tulee itse asiassa sisälle vanha tietokone, jossa on virtalähde ja
erilaisia OENCOCKPITS kortteja kuten master,expansion, servo, stepper ja ilmeisesti simkitsin CCU2
sekä kaasukahvojen ketjut,  joilla saadaan oikeaa äänituntumaa hommaan. Roll Eyes

Yläosasta puutuu trimmin pohjat ja nuo "pyörät" jotka ovatkin aika isotöisiä.
Niinpä tässä välissä kytketään autopilotti ja ledit...
,jotka esikuvasta poiketen laitetaan autopilotin viereen...
PIPO AIRIN lentäjäyhdistyksen vaatimuksesta...  Wink

Tässä pari kuvaa originaalista:


« Last Edit: 03.09.07, 18:58 by Jalmari Pipo »
Juho Vastapuu
Offline Offline

Posts: 2196
Date Registered: 23.03.06

Re: Super Caravelle project
« Reply #14 on: 03.09.07, 18:57 »

Mahtavaa jälkeä, sano ku saa laittaa tilaukseen  Wink
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #15 on: 15.09.07, 11:26 »

Tamma alkaa nousta jaloilleen!  Smiley

Master card ja usb expansion on kytketty wanhaan tietsikan runkoon.
Trimmypyörän puinen demomalli on mitattu koekäyttöä varten.
Mekaanisesti osa on haastava... tarvitaan melko isot rattaat...

 Sad Tuo trimmin tanko on paksuudeltaan 07 mm - 10 mm ja siihen
pitäisi saada pieni ratas, joka pyörittää potentiometrissä olevaa isoa ratasta.
Samaisessa rattaassa pitää olla kiinni myös pienikehäinen ratas,
joka pyörittää edm tangon ympärillä olevaa putkea, jossa on kiinni trimmin osoitin.

 Embarrassed...ilmeisesti encoder olisi potikkaa tarkempi,
mutta tätä koekeiltiin jo edellisessä demossa ja oli suht ok...katsotaan... Cool

Onks tietoo mistä saisi tankoon sopivia  rattaita...saavat olla metallia tai muovia...? Huh
Stepsystem (vast.) ovat tietääkseni tähän käyttöön liian pieniä

« Last Edit: 15.09.07, 11:40 by Jalmari Pipo »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Super Caravelle project
« Reply #16 on: 18.09.07, 09:02 »

Onks tietoo mistä saisi tankoon sopivia  rattaita...saavat olla metallia tai muovia...? Huh
Stepsystem (vast.) ovat tietääkseni tähän käyttöön liian pieniä

Mites hihnaveto? Tai ratas + ketju?

//T

Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 419
Date Registered: 27.07.01

Re: Super Caravelle project
« Reply #17 on: 18.09.07, 15:06 »

Hihnaa ollaan mietitty, mutta se on vaikea saada pysymään kireänä.
Ketju ja ratas olisi paras vaihtoehto...tuntumaltaankin...mutta sopivien rattaiden ja ketjun löytyminen on työlästä
...kuin myös laakerointiin liittyvät yksityiskohdat.

joten jos on ideaa, että mistä....
Risto Lötjönen-Pihlaja
Offline Offline

Posts: 92
Date Registered: 31.05.04

Re: Super Caravelle project
« Reply #18 on: 18.09.07, 19:18 »

Terve Jalmari, oletkos kokeillut Honda monkeyn jakopään ketjua ja hammasratasta. Hinta muistaakseni alle 20 €. Itse olen viritellyt sen Spitin joikkariin. Kuvassa oleva kynä antaa vähän mittasuhteita.



[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

terv Risto

Paistaa se päivä risukasaankin !
Risto Lötjönen-Pihlaja
Offline Offline

Posts: 92
Date Registered: 31.05.04

Re: Super Caravelle project
« Reply #19 on: 19.09.07, 13:46 »

Moro, ostin Oulusta paikallisesta moottoripyöräliikkeesta. Menin kyselemään, että olis tallainen joikkariprojekti ja löytyiskö ratkasua teiltä ja kaveri käsitti heti mitä tarvitaan.
Varmaankin mopo ja moottoripyöräliikkeet paras vaihtoehto.

Kiinnitys selviää alla olevista kuvista. Valkoinen osa on palautusjousipakka ja sen löysin 1€ lla  kipparilta, tosi vanhasta peliohjain ratista. Hieman säätöä ja homma pelittää hyvin.








Sorry, kuvien tarkkuus ei oo paras mahdollinen.
 
Läpivientipultti on tavallista kierretankoa ja molempiin päihin mutterit.

terv Risto



Paistaa se päivä risukasaankin !
Pages: [1] 2 3 ... 7 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1