FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
29.05.17, 22:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.  (Read 17675 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3253
Date Registered: 18.12.01

Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« on: 20.08.07, 11:00 »

Herätys 0500Z. Tässä vaiheessa lentäjän paras kaveri on pannullinen vahvaa kahvia. Tämän päivän legi on paluulento HKG - HEL, joten päivästä tulee pitkä. Lento on bookattu Vatsimiin alkavaksi 0745Z, mutta lentolistallani se on AY068 HKG 0945 HEL 1505 paikallista aikaa. Jos lentoa ei voi, tai halua lentää lentolistaan merkittynä aikana? On seurauksena usean kellonajan seuraaminen Vatsimissa lennettäessä. Tähän melkein ajan myötä tottuu, mutta on silti hieman hankalaa varsinkin Atlantilla operoitaessa.

Päivän reitti (Vroute).

BEKOL A461 YIN G586 QP/K0830S1060 B330 MORIT/K0830S1160 B330 UNWW A575 KD
B200 UHT A222 KUMEN G353 PEMIL B157 PT B158 KETOL/N460F380 UT87 SVL UY73 ORM DCT

Jätesäkeistä kyhätyt "pimennysverhot" luovat aidon tunnelman Grin

[ attachment removed / expired ]

MD11 on boarding.

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Päivän painot.

Pax: 264 / Crew: 14 / Gargo: 9935kg / Baggage: 5607kg / Fuel: 98.000kg. eli ZFW:165.996kg ja GW:263.996. Vastatuulta luvassa, kuten aina länteen mentäessä. Kiinan rannikolle odotettu myrsky meni lopulta hieman itäisempää reittiä, ja rantautui pohjoisemmassa.

Hong Kong tower good afternoon, Finnair 068 hevi gate N36 MD11 with information MIKE, reguest IFR clearance to Helsinki.
Finnair 068 good afternoon. do you have BEKOL2B in database?
Yes we have.
FIN068 Cleared to Helsinki via BEKOL2B departure, climb to 5000ft, SQUAWK 5311. Clear start & push.

Kolmonen käynnistyy.

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

FIN068 ready to taxi
FIN068 taxi to holding point 25L VIA B7 B W H J10

Rullausreitti

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Hong Kong tower, FIN068 khöm... sorry sir we don't have BEKOL2B in database! Need radar vectors after departure.
All right! Get ready radar vectors after departure...

Taxiway W (visibility 7km)

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Taxiway H (Triplaseiska lähtee)

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Rotate V2...

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

FIN068, turn left heading 160....130.....100. FIN068 are you able to direct BEKOL?
Yes, directing to BEKOL

Käännytään kohti BEKOL:ia

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Ja kohti reittiä

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

On se vaan komea työkalu!

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Tässä vaiheessa Welho katkaisi internet yhteyden, josta seurauksena FS alapalkkiin, ja jumiin... Sad Onneksi on autosave, joten palautus onnistui alle kymmenen minuutin.

Seuraavana NODOG  Grin

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Reittipisteiden kirjausta polttoainemäärineen

[ attachment removed / expired ]

Kiinalaista maastoa

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Lentoemäntä tarjoili Carelia steak:ia punajuurella muovilautaselta (jo puoliksi syöty)

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Lähestymme MORIT:ia, ja on aika nousta pinnalle S1160 / FL381 joka on lopullinen matkakorkeus

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Climb to S1160

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Jutusteluhetki Mongoliassa

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Päivän elokuvan jälkeen lentohenkilökunta näytti kotimaista kanavaa! Jessica Fletcher häsläämässä!

[ attachment removed / expired ]

Venäjällä pilvistää...

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Somewhere...

[ attachment removed / expired ]

Fiilistelyä

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

General electric powerplant

[ attachment removed / expired ]

Lentäjä ohjaamossaan

[ attachment removed / expired ]

Kohti KETOL:ia, ja EFES:iä

[ attachment removed / expired ]

Tampere radar iltaa FIN068 heavy, MD11 with info HOTEL FL380
FIN068 iltaa set squawk 6550, direct to ORM Expect rwy15 ORM1M arrival

[ attachment removed / expired ]

FIN068 confirm direct to ORM
Khöm... Direct to ORM

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

ORM1M tuloreitti, ja holding pattern

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Saavutaan tuloreitille pinnalla 100

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Finaali häämöttää...

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Ja Finaaliin 15

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

FIN068 wind 190 11kts, cleared to land RWY15

MD11 on autoland RWY15

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Käsien taputusta Grin

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Vacating RWY,Squawk mode STBY

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Rullaustiellä Y kohti porttia 30

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

SAS MD87 preparing cocpit...

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Toinen SAS:n kone oli noussut hetkeä aiemmin, ja Aleksi Saarinen pyysi epätoivoisesti SAS.xxx set squawk mode CHARLIE. Usean yhteydenoton jälkeen SAS ilmoitti ettei tiedä mikä on SQ -mode CHARLIE? Saarinen antoi lisäinfoa, jonka jälkeen SAS ilmoitti ettei ymmärrä transponderin merkitystä! Aleksi antoi vielä ohjeet textillä "Squawkbox => start => transponder => mode CHARLIE. Mitä ilmeisemmin kone poistui tutkalta ilman transponderi -yhteyttä Tongue Näin hyvää lennonjohtopalvelua saa vain koti Suomesta Grin

Lento on päättynyt...

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Ja on maahenkilökunnan vuoro

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Lentoselvitys päättää työpäivän

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

Työpäivän pituus 12 tuntia.

T: Mika

Laittakaahan lisää jatkoksi!


















« Last Edit: 04.03.09, 16:52 by Mika Virolainen »

Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #1 on: 20.08.07, 16:11 »

Wau, mielenkiintoista settiä!  Cool Hienoa, kun jaksat lentää!  Cool
EDIT_ Vuosi ja 10 minuuttia nordicissa  Cool Cool
« Last Edit: 20.08.07, 17:32 by Olli Talso »

Mighela
Former member
Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #2 on: 21.08.07, 15:25 »

Vai että semmoinen toimisto Cheesy Itsekkö olet viritellyt tuon karttatelineen?
Edit: niin ja tietenkin mielenkiintoiselta vaikutti näin kuvista katottuna  thmbup
Santeri Mankinen
Offline Offline

Posts: 665
Date Registered: 13.07.05

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #3 on: 21.08.07, 20:38 »

Pitäähän tänne VF:n puolellekkin laittaa välillä kommenttia Smiley Loistava kertomus VF:n lentojen operoinnista ja vieläpä loistavalla koneella! Tälläisiä toivoisi jokaisesta VF:n konetyypistä.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3253
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #4 on: 25.08.07, 05:34 »

Vai että semmoinen toimisto Cheesy Itsekkö olet viritellyt tuon karttatelineen?

Monitorissa kiinni oleva paperinpidin löytynee toimistotarvikkeita myyvältä tavaratalo -osastolta. Pöydällä oleva irtomalli on peltiä, joten hieman vanhentunutta mallia a'la kirppis.

T: Mika

Kuva: Myös kaikenmaailman "rimpuloita" on myynnissä, mutta tämä on ainakin hyvä. Jos ostaa kaksi, niin voi laitella molimmin puolin monitoria (on käännettävä malli).

[ attachment removed ]
« Last Edit: 25.08.07, 05:51 by Mika Virolainen »

Juho Vastapuu
Offline Offline

Posts: 2196
Date Registered: 23.03.06

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #5 on: 25.08.07, 07:13 »

Tuommosta on varmaan aika vaikea saada kiinni TFT-näyttöön..?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #6 on: 25.08.07, 08:29 »

Todella mielenkiintoista  thmbup Olipas herkullisen näköinen ateria  laugh
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3253
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #7 on: 25.08.07, 11:45 »

Tuommosta on varmaan aika vaikea saada kiinni TFT-näyttöön..?

En omista, mutta kiinnityskohtana toimii tasainen alusta (tarrakiinnitys) Korkeus 7,5cm ja leveys vain 2,5cm. Luulisi onnistuvan, ja eri malleja on varmaankin  paljon.

T: Mika

Tossa kuvaa kiinnityksestä monitorin kyljestä.

[ attachment removed ]

« Last Edit: 25.08.07, 11:49 by Mika Virolainen »

Mighela
Former member
Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #8 on: 26.08.07, 08:25 »

En omista, mutta kiinnityskohtana toimii tasainen alusta (tarrakiinnitys) Korkeus 7,5cm ja leveys vain 2,5cm. Luulisi onnistuvan, ja eri malleja on varmaankin  paljon.

T: Mika

Tossa kuvaa kiinnityksestä monitorin kyljestä.


Voisihan tuota itsekkin miettiä tähän littunäyttöön. Taitaa juuri ja juuri olla sopivan kokoinen näytön reuna mulla. No eihän tuo haittaa jos pari milliä menee reunan ylitse koska on tuommoinen tarrakiinnitys.  Smiley
Juho Vastapuu
Offline Offline

Posts: 2196
Date Registered: 23.03.06

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #9 on: 26.08.07, 20:27 »

Noh jos ei suosilla mene niin sitten jesarilla Wink
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #10 on: 29.08.07, 19:22 »

Todella hyvä stoori  thmbup

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Henkka91
Former member
Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #11 on: 02.09.07, 10:34 »

Mielenkiintoista seurattavaa oli tuo MD11-kuskin työpäivä. Voisin vaikka ensiviikolla pistää oman duunipäivän A320-kuskin näkökulmasta!
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3253
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #12 on: 02.09.07, 11:23 »

Pistä tulemaan, niin muutan otsikkoa.

T: Mika

Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #13 on: 04.09.07, 15:49 »

Kannatan. thmbup
Aleksi Pöytäkangas
Offline Offline

Posts: 99
Date Registered: 30.10.07

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #14 on: 28.05.08, 18:10 »

Hei!
Onko minun tietokoneessani vika vai missä, kun kuvat eivät minulla näy.
Smiley
Riku Ranta
Offline Offline

Posts: 620
Date Registered: 26.02.06

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #15 on: 28.05.08, 18:21 »

Niitä säilytetään 3 kuukautta Smiley
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3253
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11
« Reply #16 on: 04.03.09, 16:48 »

Työkalu on vaihtunut MD11 =>  B752. Työpäivä jälleen edessä.

Reittinä tänään aikataulun mukaisesti 4.3.2009 AY1019. HEL 0510Z - TFN1120Z.

[ attachment removed / expired ]

Route: RUNEN UN872 WOODY/N0460F370 UN872 ABETO UN872 BEXAL UN866 KONBA

Loading.

[ attachment removed / expired ]

Koska käytän PSS 757 paneelia, ja Poskyn ulkomodelia ei lastauksen jälkeen painot siirry suoraan Poskyn aircraft.cfg -tiedostoon. Siksi olen tehnyt kummastakin aircraft.cfg -tiedostosta pikakuvakkeet, ja lastauksen jälkeen poistan Poskyn aircraft.cfg -tiedostosta station load -listauksen ja kopioin PSS:n vastaavan Poskyn aircraft.cfg -tiedostoon ja tallennan.

Vasemmalla PSS, ja oikealla Posky.

[ attachment removed / expired ]

Vai onko sittenkään FIN1019? Vilkaisu texti-TV:n tarjontaan paljastaa virheen, mutta kenen? Lennon numeroksi vaihtuu siis tutumpi FIN2615. Roll Eyes

[ attachment removed / expired ]

Tutkaillaan yläilmatilan tuulia. Tiedot ovat vanhoja kun lento lähtee näin varhain Undecided

[ attachment removed / expired ]

Hieman aamu silti jo kajastaa portille 24.

[ attachment removed / expired ]

Käynnistellään järjestelmiä. Apu päällä ja IRS align menossa.

[ attachment removed / expired ]

Syötetään koneen lentotietokoneelle Position tiedot, eli tiedot koneen nykyisestä sijainnista.

[ attachment removed / expired ]

Aloitetaan reitin syöttäminen FMC-järjestelmään.

[ attachment removed / expired ]

Kun FMC on ohjelmoitu, on aika täyttää lentosuunnitelma Ivao-verkkoon lähettämistä varten.

[ attachment removed / expired ]

Checklist on käyty läpi aina before pushbackkiin saakka, ja työntö voi alkaa (täysin aikataulussa).

Kakkosmoottorin jälkeen käynnistetään ykkönen.

[ attachment removed / expired ]

Checklist kertoo, että nousuun tarvittava laippa-asetus on tehtävä seuraavaksi. Vaan laipat eivät suostu siirtymään asentoon 5, eikä mihinkään muuhunkaan asentoon thmbdn

Yritetään käyttää "alternative flaps"-toimintoa, ei tulosta Sad  Pikainen mietintä, ja flaps-indikaattorin "klikkailu" ei laippoja siirrä.... Aikataulu painaa päälle, onhan lento ilmoitettu "sheduled" joten jotain täytyisi keksiä? Lento näyttää tyssäävän tähän Shocked

[ attachment removed / expired ]

Paniikin iskeminen ei johda loogiseen ajatteluun, joten painan "save" nappia, ja poistun koneesta! Jälkeenpäin ajateltuna ongelmaan oli erittäin helppo ratkaisu. Pedestal paneelin avaaminen, ja laippojen asettaminen klikkaamalla laippavipua Embarrassed
Muttakun se paniikki.... Ongelma johtui IvAp:n hot keys toiminnoista, jotka poistaessani sain FSbrowserin toimimaan, mutta muita asioita taas toimimattomaksi. Yllätyksekseni ongelman korjauksen jälkeen, oli "save" toimiva, ja kaikki koneeseen tehdyt asetukset reittiä ja moottorien käymistä myöden kunnossa thmbup Aikaa menetettiin vain 14min. (Tosin tämä ei näy koneen kellosta).

Tullaan holdingpointiin 22R.

[ attachment removed / expired ]

Käydään läpi lentoonlähtoon liittyvät tarkistukset, ja siirrytään "lineup" kiitotielle 22R.

[ attachment removed / expired ]

Käännytään vakiolähtöreitille (SID) RUNEN1A.

[ attachment removed / expired ]

Onko tämä illuusiota, vai totta? Mutta Ivao-verkosta saadut säät näyttävät paremmilta kuin Vatsim:n vastaavat Huh

[ attachment removed / expired ]

Ruotsin päällä on täysin pilvistä. (Ikävää että sählätessäni säätöjä, en enää saanut lennolla IvaP-ohjelmaa piiloon pikanäppäimellä, enkä mahdollisen "kaatumisriskin" takia sitä ylävalikosta halunnut juuri piilottaa...)

[ attachment removed / expired ]

Tässä hieman yleiskuvaa reitistä al'a FSnavigator.

[ attachment removed / expired ]

Kööpenhamina jää taakse.

[ attachment removed / expired ]

Köyhän lentokapteenin tapa seurata lentoaan (No läppäri in cocpit) Grin

[ attachment removed / expired ]

Tässä välissä EDDW_W_CTR (Bremen radar) tuli aktiiviseksi, mutta ikävä kyllä ainoa lennolla käyty radiokeskustelu oli lyhyt ja ytimekäs:

FIN2615: Bremen radar, finnair 2615 good morning. flight level 360.
EDDW_W_CTR: Finnair 2615 good morning. you leaving my airspace in few minutes, continue unicom 122.800.
FIN2615: Continue unicom, thanks and bye.

Sanket-nimellä toimiva lennonjohtaja halusi meidät kovasti taajuudelleen laugh Käväisin kyllä hänen antamallaan taajuudella mitään siitä kostumatta...?

[ attachment removed / expired ]

Syyllinen jäljitettiin Frankfurtin lentoasemalle, ja mitä ilmeisemmin kyseessä oli jonkinmoinen sekaannus Undecided  Lentomme oli aika kaukana Frankfurtin alueesta.

[ attachment removed / expired ]

TCAS -ruudulla näkyy kone. Vilkuilin suuntaan jos toiseenkin, mutta "visual contact" jäi puuttumaan...

[ attachment removed / expired ]

Tämä "otos" tuskin kommenttia kaipaa.

[ attachment removed / expired ]

Silti sanoisin, että "deekiksellä" on hyvä olla Tongue

[ attachment removed / expired ]

Vuorossa piti olla lennon toinen elokuva, mutta henkilökunnan toimesta se oli unohtunutkin Vantaalle. Koneen päällikkönä päätin laittaa datalinkin parempaan käyttöön, ja sain kuin sainkin Vantaalta livelähetystä TV-kakkosen ohjelmasta.

Menossa onnen päivät, eli happy days laugh

[ attachment removed / expired ]

Jälleen ollaan pilvessä Tongue

[ attachment removed / expired ]

Köyhän lentokapteenin tapa seurailla lennonjohto-positioita.

[ attachment removed / expired ]

Nothing, but sea....

[ attachment removed / expired ]

KONBA1L vakiotuloreitillä kohti TFN VOR:ia. Laskeudumme kohti pintaa 070, joka kartoissa neuvotaan.

[ attachment removed / expired ]

Merellä on aina hieman utua.

[ attachment removed / expired ]

Maasto tuliperäisillä saarilla on karua, mutta silti niin kaunista.

[ attachment removed / expired ]

KONBA1L tuloreitillä laskeudutaan viiteentuhanteen jalkaan ennen finaalia, mutta jo toistamiseen yllätyin, ja löysin itseni reippaasti liukupolun yläpuolelta Sad Ei muutakuin speed brakes up, ja näin hieman suuremmalla vajoamisnopeudella pääsemme kääntymään finaaliin oikealla liukupolulla Embarrassed

[ attachment removed / expired ]

Finaalissa RWY30.

[ attachment removed / expired ]

Joku spottari on aina hollilla...

[ attachment removed / expired ]

Spoilers up, Reversers on...

[ attachment removed / expired ]

After landing check.. checked. Rullailua kohti parking spot 8.

[ attachment removed / expired ]

Parking 8. Shutting down...

[ attachment removed / expired ]

Työpäivä on päättynyt (paperityöt tehty), ja nyt Puerto de la cruziin viikoksi lepäämään thmbup

[ attachment removed / expired ]

Laskeutuminen ajassa 1104Z, ja portilla 1109Z. Polttoainetta jäljellä 4700kg (Otettu Vantaalla 28000kg).

Olipahan urakka Undecided Kuvat ovat taattua Mika Virolainen-laatua, joten niitä ainakaan ei kannata kommentoida. Toivottavasti joku Virtual Finnairiin tulevaisuudessa aikova pilotti sai tästä innoitusta, ja kannustusta. Kyse ei ollut mistään "hyper" realistisesta lennosta. Itselleni tämä oli vasta kolmas lento Ivao-verkossa, joten aika uutta kaikki vielä on (vaikka Vatsimista on jo pohjat hankittu). Muutama juttu ja kuva jäi pois, mutta ehkäpä lisään ne myöhemmin? Jo tähänkin sepostukseen tuli kuvia enemmän kuin laki sallii....

See you next time in Ivao, or Vatsim network Wink

T: Mika Virolainen












« Last Edit: 05.03.09, 19:30 by Mika Virolainen »

Oskari Ollikainen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 07.09.08

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #17 on: 04.03.09, 16:56 »

todella mahtavat kuvat!  thmbup itse tulin juuri noihin aikoihin kun olit lähdössä niin EFHK_TWR, itseasiassa just lineupin aikaan, mut en enää kehdannut pikata sua linjoille  Undecided

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3253
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #18 on: 04.03.09, 17:13 »

todella mahtavat kuvat!  thmbup itse tulin juuri noihin aikoihin kun olit lähdössä niin EFHK_TWR, itseasiassa just lineupin aikaan, mut en enää kehdannut pikata sua linjoille  Undecided

Myöhästyit Grin

T: Mika

Oskari Ollikainen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 07.09.08

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #19 on: 04.03.09, 17:14 »

noh ens kerralla sitten Wink

Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1