FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.17, 15:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.  (Read 18179 times)
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #20 on: 04.03.09, 21:10 »

Komee setti Mikalta... ei jaksa odottaa että ite pääsee beiben kimppuun.. Grin
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #21 on: 05.03.09, 18:20 »

Olipas mukava katsoa stooria sinulta. Muistan, että olin juuri harkitsemassa liittymistä VF:n, kun laitoit tuon MD11 stoorin ja sen jälkeen ei tarvinnut miettiä enää toista kertaa. Smiley Toivottavasti joku muukin saa tästä samanlaisen innostuksen, kuin minä 1,5 vuotta sitten. Wink


"When we left earth it changed our world"
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #22 on: 14.03.09, 18:22 »

...poistettu...
Kyllä Finnair sinne Tenerife Nortellekin lentää.
« Last Edit: 15.03.09, 11:28 by Petri Koivisto »
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #23 on: 15.03.09, 12:00 »

Kyllä Finnair sinne Tenerife Nortellekin lentää.

Öö...?
Tuoltahan ne näkee.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_North_Airport

PS: Ja mitä olet lainaillu? Huh Katsoin eka, että ei lennä, ja sitten asiaa tutkiessani huomasin, että lentäähän. Sen tähden tuon poistin.
« Last Edit: 15.03.09, 12:26 by Osku Leskinen »

Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #24 on: 15.03.09, 15:18 »

PS: Ja mitä olet lainaillu? Huh Katsoin eka, että ei lennä, ja sitten asiaa tutkiessani huomasin, että lentäähän. Sen tähden tuon poistin.
Sitä juuri lainasin kun eilen sanoit että miksi Mika on tuonne lentänyt kun sun mielestä sinne ei kukaan sen jumbo-onnettomuuden jälkeen ole lentänyt, vaan kaikki lentää Reina Sofialle. Siihen sitten sanoin vaan että kyllä se Finnair sinne nortelle lentää, kuten moni muukin yhtiö.

Sitten kun myöhemmin tarkistit asian niin poistit koko viestin niin että tuohon jäi vaan tuo mun viesti hölmösti niin heitin tuon lainauksen sitten Cool
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #25 on: 15.03.09, 15:49 »

sun mielestä sinne ei kukaan sen jumbo-onnettomuuden jälkeen ole lentänyt

ÄÄ! väärin Grin. Sanoin, että "eikös sitä käytetä lähinnä paikallisiin(binter, iberia, islas, spanair, clickair ja Air Europa) lentoihin". En, että sinne ei kukaan lennä. Ja poistin sen viestin kyllä ennen kuin vastasit siihen. Huh

Sitten myöhempi tutkiskelu paljasti Finnairin, AB;n ja pari muuta, niin poistin tuon edellisen viestini.

Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #26 on: 15.03.09, 18:21 »

poistin sen viestin kyllä ennen kuin vastasit siihen. Huh
Kyllä se siinä oli vielä kun lähetin vastauksen Tongue
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #27 on: 05.04.09, 08:02 »

Oliskos kiinnostusta Bussikuskin työpäivästä kertovalle jutulle? Voisin tehdä sellasen ensviikolla.  Smiley

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #28 on: 05.04.09, 08:07 »

Määki väännän tämän päiväsestä Oulun lennosta Grin

Killerhangar
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #29 on: 05.04.09, 09:19 »

Sitä vartenhan ketju on, että sinne työpäivästään voi kertoa! Ei muutakun juttua peliin... thmbup

T: Mika

Kim Tuominen
Offline Offline

Posts: 1159
Date Registered: 10.12.08

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #30 on: 26.05.09, 19:47 »

Missäs on Ollin ja Mikon tarinat?
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #31 on: 26.05.09, 19:52 »

Missäs on Ollin ja Mikon tarinat?
Parempaa bussilisuria odotellessa...

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #32 on: 30.07.09, 06:19 »

Mikan aihetta törkeästi hyväksikäyttäen pistän linkin omaan työpäivääni.

->
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,89016.0.html

Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Lentäjän työpäivä Boeing 757 - myöskin ensimmäinen VF-lento viisseiskalla!
« Reply #33 on: 22.09.09, 19:31 »

Τα καλά κορίτσια βράδυ,

Tänään tuli lennettyä aikaisemmin meidän hienon sinivalkoisen yhtiön väreissä ensimmäinen B757-lomalento. Matkamme suuntautui kohti Kreikkaa ja vielä tarkemmin Perevezan upeaa rantalomakohdetta!

Reittimme kulkee tänään Suomenlahden yli, Baltian maiden yli Puolaan, josta jatkamme Unkarin ja Serbian kautta kohti Kerikkaa.



(FPL-FIN1773-IN
-B752/M-SDIJPRWXYZ/S
-EFHK0545
-N0461F390 DOBAN UP870 BOKSU UM857 KEKED UM173 VAL UN732 POD UL604 YNN V62 GARTA
-LGPZ0307
-EET/EFIN0014 EETT0020 EVRR0026 EYVL0034 EPWW0049 LZBB0115 LHCC0133 LYBA0152 LAAA0225 LGGG0244 REG/OHLBO SEL/LQFH OPR/FIN NAV/RNVD1E2A1 COM/AGCS DAT/H RMK/TCAS DOF/090922 RVR/100)

Tuulet ovat tänään pääosin sivumyötäistä, joskin ihan loppumatkasta on hieman vastatuulta. Lentoaika on noin 3 tuntia ja 10 minuuttia. Perillä ollessamme on paikallinen aika 12:10.



Massoista sitten hieman. Tänään kyydissä on 103 matkustajaa, eli kone on puolitäynnä, ruumassa tavaraa taas on 7,4t. Näin koneen ZFM (Zero Fuel Mass=Massa ilman polttoainetta) saadaan 104,2t. Polttoainetta mukana seuraavasti:

                   FUEL      TIME     CORR
TAXI            000300  0010     . . . .
TRIP            013606  0307   +.2.0.0.0
RESV           001883  0030     . . . .
ALTN              000988  0015     . . . .
HOLD          000000  0000     . . . .
CONT(5%)  000680  0010     . . . .
TOTAL         017458  0412   +.2.0.0.0
   
Yltä siis voi todeta, että polttoainetta oli laskettu noin 17,5t, mutta jouduimme korjaamaan viel 2t verran ja mukaan otimme 20t tankkauksen.

Näin siis saamme TOM:ksi (TakeOff Mass=Lentoonlähtömassa) 124,2t.

EFHK 220520Z 22007KT 9999 FEW025 SCT034 BKN055 16/10 Q1008 NOSIG

Helsingissä sää ei tuota minkäännäköisiä yllätyksiä ja lentoonlähtöön selkeästi kiitotie 22R.

Kone kylmänä paikalla 152 (Jarille huom korjaa bugin ko. seisontapaikkojen edestä! Smiley )



Virrat päälle ja Preparations checklist luettu.



Käydään laatikon kimppuun. Navdata on ajantasalla ja syötetään sijainti.



APUa päälle pikkuhiljaa.



Jos sitten odottaessa takeoff briefing:

Kone paikalla 152, odotamme työntöä kohti koilista. Siitä AH:n ja VH:n kautta Z:lle, ZG:sta yli kiitotien 22L, G:ia pitkin WG odotukseen ja siitä kiitotielle 22R. 22R:lta suoritamme lentoonlähdön. Kiitotiellä on pituutta 3060m ja suunta on 221 astetta. Moteille uskoteltiin ulkona vallitsevan 70 asteen lämpötila TOPCAT:n ohjeistuksen mukaan ja ilmaan päästään V-nopeuksilla: V1: 131, VR: 134 ja V2: 139. Nousun jälkeen seuraamme DOBAN 1A-lähtöreittiä, eli kiitotien suutaan, kunnes 2,5 DME HEL, jossa vähintään 730ft korkeutta. Siitä käännytään oikealle suuntaan 285, kunnes saavutetaan HEL:n radiaali 242, jota lennetään ulospäin, kunnes 17 DME. Siitä sitten käännymme vasemmalle kohti VTI:n radiaalia 164 ja jatkamme sitä ulospäin aina DOBAN:lle saakka. Moottorihäiriön sattuessa kiipämme MSA:n yläpuolelle ja sitten oikalle VTI:lle, jostä sitten odotetaan vektoreita lähestymiseen.





Aloitetaan työntö...



... ja huomasin, että en osaa vielä(kään) käyttää LDS:N pushback ominaisuutta... Väärään suuntaan meni. Grin

Flight control check... "Full left"



ZG...



"Clear right"



Line-up checkit suoritettu ja nyt vain kone keskiviivalle.



N1 yli 70%, eli N1EPR päälle. (On muuten ärsyttävä workload...)



Rotate



Tässä vaiheessa kytkettiin AP päälle.



Hihi... Kakkosen N2 käväisi keltaisella pariksi sekuntiksi. Tongue



Jos sitten ulkokuvaa kaipaaville?



TOC, viimein saavutettuun pinta 390.



Ensimmäinen päivän kolmesta kamerakuvasta - halvat on huvit lennolla! Grin



Tultiin Puolan ilmatilaan.



VC-kikkailua



Toinen käyvän kolmesta kamerakuvasta.



Progress sivua, TOD lähestyy.



Kolmas kamerakuva, yleiskuvaa offiisista:



LGPZ 220850Z 08010KT 9999 FEW025 SCT180 25/07 Q1021 NOSIG

Määränpäässä tulee olemaan käytössä kiitotie 07. Sinne pääsemme GARTA 1A-vakiotuloreittiä pitkin. Tuloreitti alkaa nimensä mukaisesti GARTA-pisteeltä, siitä AKT VOR:lle, josta jatkamme ko. VOR:n radiaalia 256 pitkin, kunnes saavutamme 21 DME. Sitten käännymme vasemmalle kohti URAKI:a. Odotamme näkölähestymistä, mutta briiffaamme ja valmistelemme myös VOR-lähestymisen tarittaessa, eli URAKI:lta laskeudutaan 2100ft ja 7 DME AKT:lta lähdemme kolmen asteen liu'ulla kohti minimejä 520ft. Minimeiltä jatkamme käsin kohti kiitotietä. Jos taas kiitotie tai sen valot eivät ole tulleet näkyviin minimeihin mennessä tai lähestyminen on epästabiili, jatkamme normaalin ylösvetoprosedyyrin mukaan, eli lennetään suuntaan 065 ja nousemme 4000ft, kohti AKT:ia, josta jatkamme ko. VOR:n radiaalia 065 pitkin, kunnes 5 DME. Siitä vasemman kaarron kautta takaisin AKT:lle. Kun olemme taas tuleet AKT:n päälle seuraamme radiaalia 256 aina odotuskuvioon saakka.



TOD lähestyy.



Eka ja vipa siipikuva.



Alussa tultiin vähän hitaahkosti alaspäin siitä liukupolun päällä olo.



Spoikat ulvoen alas.



Tuloreitillä. "Cabin crew, prepare for approach"



Autopiluutti pois ja jatketaan käsin - LNAV vei mukavasti ohi baanan, mutta onhan tässä aikaa vielä korjata tilanne. Smiley



Viishunttia



"Land"



Reverseä ja.... Vahingossa painoi itse jarruja ja automaattijarrutus kytkeytyi pois päältä. Grin



Eikun vielä yksi!



Rullausreitillä ei paljoa ollut valinnanvaraa, kun kiitotie sisälti yhden exitin civil appronille ja sinnekin hädintuskin mahtui kone...

Spotterit spottaamassa



Kone jäi tällaiseksi odottamaan vajaan 50min päästä lähtevää paluulegiä.



Polttoainetta jäi 5,4t ja lentoaikaa kertyi 3h 14min. Mailejakin kertyi 1400 kappaletta.

Tässä lyhykäisyydessään selostus ensimmäisestä B757-lennosta. Virheitä varmaankin löytyy - itsekin nään jo yhden, mutta toivottavasti täst(kin) joku uusi saa innostuksen liittyä VF:n.

Taivailla nähdään! Wink

P.S Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvihreistä... Niitä tuppaa sattumaan turhan usein stooreja kirjoitellessa... Tongue


"When we left earth it changed our world"
Nixu
Former member
Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #34 on: 22.09.09, 21:31 »

Pikkuisen pitää tavan mukaan viilailla juttuja:

- Sinne VORritauluun voi ihan referenssiksi laittaa SIDin seurantaan oleellisia radiaaleja, tai jonkun EO-menetelmän vaativan radiaalin, joka sitten myöhemmässä tilanteessa vähentää workloadia kummasti  Wink

- En tiedä miten sait vielä vaihdettua ennen lentoonlähtöä CON-tehoasetuksen tuonne, mutta toki TO/GA (D-TO) valittuna. Lisäksi sinne voi pre-selectata sen CLB-1 tehon alle, jotta ei huudateta niitä motteja ihan turhaan, noin kevyellä koneella ehdottomasti vähintään CLB-1, ehkä jopa CLB-2.

- Kello käyntiin heti! (unohtui?)

- EHSIlle ARPT ja RTE DATA valituksi, on enemmän tuijoteltavaa matkalennossa, eikä eksytä.

- Lennon jälkeen tietysti SECONDARY ENGINE DISPLAY STATUS-sivulle, lisäksi jos kone tuommoiseksi jäi, niin jos nyt ottaisi ainakin ne hydrauliikat pois ohjeistuksen mukaisesti  Wink


Niko
« Last Edit: 22.09.09, 21:49 by Niko Palokangas »
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #35 on: 23.09.09, 08:12 »

Jeps! Tervetuloa lomalentojen pariin Cool Kohteet on kauniita, eikä lennotkaan överipitkiä. Toivomme ettei Finnair luovu vielä pitkään aikaan jäljelle jäävistä 757 -koneistaan Undecided

T: Mika

Kai Krause
Offline Offline

Posts: 1879
Date Registered: 20.09.04

Re: Lentäjän työpäivä Boeing 757 - myöskin ensimmäinen VF-lento viisseiskalla!
« Reply #36 on: 03.01.10, 08:35 »














Kiitokset Mikalle ja Santerille mainioista lentokuvauksista. thmbup Eksyin tänne virtual finnairin palstalle ihan sattumalta eka kertaa. Huomasin teillä olevan hyvät välineet käytössä em. säätietojen ja karttojen kanssa. Millä ohjelmilla saatte nuo noin hienosti ruudulle? Itse olen juuri asentanut FS2004 uudelleen parin vuoden tauon jälkeen ja muistelen/opettelen hommaa uudelleen. Olen lennellyt vanhalla level-d 767 lähinnä kotimaan kentillä ja ranskassa ja siellä erityisesti korsikalla, koska löysin hyvän meshin sinne ja löysin ranskan viralliset kartat netistä. Lentelen lähinnä lyhyehköjä legejä ja kohteet määräytyy enimmäkseen mielenkiintoisten ja poikkeavien VOR-lähestymismenetelmien mukaan. Treenailen niitä sitten mahd. huonoissa keleissä. Onko virtual finnair vielä toiminnassa, muistelin joskus muinoin lukeneeni, että sitä oltiin lopettamassa.

Kai
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #37 on: 03.01.10, 09:12 »

Kuvat on ihan Windowsin omalla printscreen toiminnolla otettu ja pienennetty asiaankuuluvalla kuvankäsittelyohjelmalla. Smiley

Kyllähän Virtual Finnair on enemmän kuin hyvin elossa vielä tänäänkin. Jos vaan kiinnostaa, niin lentäjähakemusta eteenpäin seuraavassa lentäjähaussa.


"When we left earth it changed our world"
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Lentäjän työpäivä Boeing 757 - myöskin ensimmäinen VF-lento viisseiskalla!
« Reply #38 on: 03.01.10, 09:15 »

Kiitokset Mikalle ja Santerille mainioista lentokuvauksista. thmbup Eksyin tänne virtual finnairin palstalle ihan sattumalta eka kertaa. Huomasin teillä olevan hyvät välineet käytössä em. säätietojen ja karttojen kanssa. Millä ohjelmilla saatte nuo noin hienosti ruudulle? Itse olen juuri asentanut FS2004 uudelleen parin vuoden tauon jälkeen ja muistelen/opettelen hommaa uudelleen. Olen lennellyt vanhalla level-d 767 lähinnä kotimaan kentillä ja ranskassa ja siellä erityisesti korsikalla, koska löysin hyvän meshin sinne ja löysin ranskan viralliset kartat netistä. Lentelen lähinnä lyhyehköjä legejä ja kohteet määräytyy enimmäkseen mielenkiintoisten ja poikkeavien VOR-lähestymismenetelmien mukaan. Treenailen niitä sitten mahd. huonoissa keleissä. Onko virtual finnair vielä toiminnassa, muistelin joskus muinoin lukeneeni, että sitä oltiin lopettamassa.

Kai

Virtual Finnair voi hyvin, enkä ole koskaan kuullut mitään lopettamishuhuja! Toivon mukaan niitä ei koskaan tulekaan Shocked Santerilla on käytössä Navigraphilta ostetut kartat (ovat halpoja/laadukkaita), itsekin alan käyttämään niitä tämän vuoden aikana. Kuvat saa kaapattua esim: FS screen-ohjelmalla. Foorumille laitettavien kuvien koko on rajattu 200kt, joten esim: Irfanview-ohjelmalla voi kuvan kokoa pienentää...

Happy landings!

T: Mika

Jouko Manninen
Offline Offline

Posts: 736
Date Registered: 22.03.06

Re: Lentäjän työpäivä MD11, Boeing 757.
« Reply #39 on: 03.01.10, 10:15 »

Kerran ainakin VF:n aprillipilana taisi olla jonkinlainen lopettaminen, mutta muuten en asiasta ole onneksi kuullut.  Wink Juu, oikein mahtava virtuaalilentoyhtiö ja yhteisö tämä on ja tervetuloa mukaan mikäli kiinnostusta riittää.  Smiley

EFKU
Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1