LPMA - EFHK, lento onnistui

(1/1)

vanhaevinrude:
Sain viime yönä päätökseen kyseisen lennon. Vihdoinkin se onnistui, tosin ongelmitta en tälläkään kertaa selvinnyt. Yhdessä vaiheessa koneeseen iski yllättävä sakkaus, nopeus putosi pahimmillaan alle 200 solmun ja nokka nousi melko pystyyn, ja sakkaushan siitä seurasi, onneksi sain tilanteen hallintaan ja menetin tapahtumassa korkeutta niin, että matkalentokorkeudeltani FL360, tulin alas johonkin noin FL250, mutta tilanteen sain hallintaan onneksi. Seuraava kommellus oli, että mielestäni koneen tuulimittari ei toiminut ajantasalla ja kysyinkin ajatasaisen tiedon siinä vaiheessa..olisiko ollut Ranskan aluelennonjohdolta, tässä vaiheessa tuulimittari tosin jo taas alkoikin toimimaan ihan hyvin. Muuten lennonjohtoa oli ihan mukavasti paikalla. Sitten jonkun ajan päästä alkoivat ongelmat ivapin kanssa, ivap ruutu toimintoineen meni lähes täysin harmaaksi, pieni kohta näkyi johon sain viestiä kirjoitettua, mutta mitään muita ivapin toimintoja en pystynyt käyttämään. Oli erittäin hankalaa saada selvää toisten viesteistä kun ivap ruutu oli aivan harmaana ja siinä samassa harmaassa sotkussa toisten viestit. Lensinkin sitten loppumatkan radiohäiriökoodilla. No sisulla jatkoin lentoa ja päätin että kesken en suosiolla jätä. Muuten kaikki tuntui toimivan, lukuunottamatta omaa väsymystäni joka alkoi yön tunteina jo painamaan. Mutta lento jatkui. Kun saavuin suomen ilmatilaan olikin meillä ystävällinen Helsingin torni paikalla, ja suuri kiitos hänelle joka olit tornissa ja ymmärsit vaikeuteni ja sallit minun laskea radalle 15. Lähestymisessä huomasin että myös maisemat alkoivat olemaan aika sottuisia ja harmaita, mutta laskeuduttua sain ja pysähdyttyä kiitotien lopun tienoille, rullaamisesta asematasolle ei olisi tullut mitään koska ongelmien takia edes terminaalia en saanut maisemasta hahmotettua, mutta mikä tärkeintä, nyt on tämä lento suoritettu ja kuniakkaasti kylmäpäisenä loppuun vedin, vaikka toivottomalta tuntui välillä. Niin ja kiitos teille jotka kannustitte minua Madeiran päässä, en vain tiennyt miten olisin teille vastannut.

Assiini:
Hieno homma, että sait Antti vedettyä legin loppuun  Kovin tuttuja ongelmia tällaiselle toiselle aloittelijalle 

jukkapalander:
Quote

Sain viime yönä päätökseen kyseisen lennon. Vihdoinkin se onnistui, tosin ongelmitta en tälläkään kertaa selvinnyt. Yhdessä vaiheessa koneeseen iski yllättävä sakkaus, nopeus putosi pahimmillaan alle 200 solmun ja nokka nousi melko pystyyn, ja sakkaushan siitä seurasi, onneksi sain tilanteen hallintaan ja menetin tapahtumassa korkeutta niin, että matkalentokorkeudeltani FL360, tulin alas johonkin noin FL250, mutta tilanteen sain hallintaan onneksi.


Tuo on nähtävästi täysin johtunut siitä, että olet noussut ylös pinnoille liian "ahneesti" ja et ole seurannut nopeusmittaria, jolloin nopeus on koko nousun ajan hieman tippunut. Kun nopeus on tippunut riittävästi sakkaustasolle, niin tuo keula pystyyn temppu johtuu täysin siitä, että autopilotti yrittää vielä nostaa konetta sille pinnalle minne olet sen määrittänyt eli tässä tilanteessa FL360.

sami:
Ja normaalisti ei V/S-moodia muutenkaan noustessa käytetä, niin tuollaista tilannetta ei pitäisi edes syntyä. Tosin esim. default-paneeleissa ei muita vaihtoehtoja ole.

Navigation

Up one level