USBAXES ja Precision Joystick Controller BU0836 (tee se itse joystick-kortit)

<< < (5/11) > >>

maikhell:
Hau!

Nyt setät ja tätit kilvalla neuvomaan ja auttamaan Miikkaa! Olen iiihan keltanokka näiden asioiden kanssa ja ette arvaa miten olen tässä lähiaikoina opiskellut tuota  sähköoppia, jotta saisin edes jonkin asteisen kotiohjaamon vaimon riesaksi (ja tietenkin minun iloksi)!

En löytänyt mistään sopivaa treahdiä, kuin tämä, joten kysäsen täällä nuista korteista. Eli, nyt olen tutkinut tosi paljon tuota USBaxis korttia ja alkaa näyttämään jo pikkuhiljaa jokseenkin selkeältä ja sellaiselta, että jopa minä voisin rakentaa siitä paneelia. MUTTA, luettuani tätä treahdiä eteenpäin huomasin tuon "Leo Bodnarin kehittämän vehkeen"(niin kuin Atte sanoi) ja se näyttää VIELÄ helpommalta.

Eli nääs juu kuulostaa hieman tyhmältä, mutta mihin tuossa Lesun vehkeessä voi kytkeä ne painokytkimet? Ja jos haluaa juuri niitä kytkimiä mitä tuossa Iston masiinassa, niin tehdäänkö Lesun vehkeeseen samanlaiset kytkennät (diodit väliin)?

Mistä tiedän ostaa oikeanlaisia diodeja?

Tällä hetkellä väsäilen vaan vanhasta näppiksestä jotain hauskaa.  Kuvia en laita vaikka haluaisittekin. xDD

Nyt taitaa vähän väsyttää.

Ventti:

Hau!

...

Eli nääs juu kuulostaa hieman tyhmältä, mutta mihin tuossa Lesun vehkeessä voi kytkeä ne painokytkimet? Ja jos haluaa juuri niitä kytkimiä mitä tuossa Iston masiinassa, niin tehdäänkö Lesun vehkeeseen samanlaiset kytkennät (diodit väliin)?

Mistä tiedän ostaa oikeanlaisia diodeja?

Terve,

Siellä bodnarin sivulla on kuva matriisista, josta lähtee 6 sarakelinjaa ( Column 1-6 ) ja 6 rivilinjaa ( Row 1-6 ). Nämä johdot kytketään vastaavasti kortilla oleviin Column 1-6 ja Row 1-6 pinneihin. Hommaa helpottaa se, että kortin mukana tulee tätä varten kaksi 6-pinnistä liitintä, toiseen siis riveille menevät johdot ja toiseen sarakkeille menevät johdot. Diodit ja kytkimet sitten näiden johtojen väliin kuvan osoittamalla tavalla: jokaista riviä osoittava johto kytkeytyy diodin ja kytkimen kautta kuhunkin sarakkeeseen, eli 6 * 6 kytkintä.

Itse tein tämän yksinkertaiselle reikälevylle. Jos otat levyn jossa on pitkittäiset liuskat valmiina, voit ottaa esimerkiksi joka neljännen liuskan edustamaan yhtä riviä ja näiden keskelle jäävää käyttää diodien ja kytkimille menevien johtojen kytkemiseen. Nissähän joudut tietenkin katkomaan foliota ja käyttämään hyppylankoja sarakkeiden yhdistämiseen. Lopputulos kuitenkin aikalailla muistuttaa tuota matriisikuvaa 

Toivottavasti selvensi...

Ai niin nuo diodit, melkein mikä vaan käy, kunhan kytketään oikeinpäin. 1N4148 on tyyppi jota varmaan löytyy ...

t: V-M

Juhowee:
Eli ymmärsin tuon Ismo Haajan ohjeen tällätappaa:

[ Attachment not found - or removed ]

Onko correct?

Jalmari:
Oikealta näyttää

Nyt saa kaikki 24 kytkintä käyttöön...
vain tuo kytkimen alkuasento-ongelma jää joissakin tapauksissa edelleen jäljelle...(lue aiemmat kirjoitukset ko. aiheesta)

Juhowee:
Jäin ihmettelemään Ismon systeemissä sitä että nuo autopilotin (vs, ias, alt yms) on toteutettu (on)-off-(on) kytkimillä. Eli eikö niitä ole mahdollista toteuttaa tuollaisilla kytkimillä mitä minun piirustelussa on?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page