Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta
villehietanen:
Quote from: Lasse Lehtonen on 01.07.08, 17:27
Tämähän riippuu tietysti ihan yhtiöstä ja konetyypistä että mistä se lodari tulee... Eräs vaihtoehto on tehdä se ohjaamossa itse läppärillä, aikaa menee alle minuutti ja päästään heti matkaan. Eipä tarvitse odotella koska RC kiikuttaa sen koneelle tai ACARS viesti saapuu. Välillä kun näkee noita viestejä odotettavan jopa kiitotien odotuspaikalla.
- Lasse
Se on edistystä kun lentäjäpoikien tarvi tehdä ite lodaria. Mä oon kans kuullu, että joku olis joskus joutunu niitä odottamaan...
FinnWings:
Quote from: Henri Karlsson on 01.07.08, 17:57
Atraimissa ei taida ACARSia olla vai kuinka?
Ainakin uusista 500- sarjalaisista ACARS löytyy, tosin toiminnon aktivointi edellyttää lisää rahaa valmistajan tilille, eli kaikilla operaattoreilla ei välttämättä käytössä vaikka ominaisuus koneesta löytyykin.
Quote from: Ville Hietanen on 01.07.08, 18:22
Se on edistystä kun lentäjäpoikien tarvi tehdä ite lodaria. Mä oon kans kuullu, että joku olis joskus joutunu niitä odottamaan...
Sanos muuta Ville, molemmissa on kieltämättä puolensa hiukan tilanteesta, ajasta ja paikasta riippuen...
- Lasse
mtanttar:
Miten ATC:lta pyydetään lupaa jos tulee tarvetta tai olisi mukavampaa kiertää esim. joku suoraan edessä reitillä oleva ukkospilvi tai -rintama? Jos siis on tarvetta tehdä mutka pois reitiltä ja palata takaisin?
Entä korkeudenmuutokset, jos sää näyttää siltä että olisi parempi muuttaa pintaa niin pyydetäänkö vaan "request FLxxx", ilman muuta selitystä. Entäs jos reittiin sisältyy korkeussteppejä, kai nekin pitää pyytää erikseen vaikka plaanissa lukevatkin?
Miten pyydetään, tai onko lennonjohdon kannalta toivottavaa pyytää aloittaa laskeutuminen kun ylitetään TOD(?). Vai odotellaanko kiltisti että johto antaa selvityksen lähestymiseen ja sitten aloitetaan laskeutuminen pinnoilta? Esimerkkinä vaikka Suomen sisäiset lyhyehköt reittilennot.
villehietanen:
Quote from: Matti Tanttari on 02.07.08, 08:55
Miten ATC:lta pyydetään lupaa jos tulee tarvetta tai olisi mukavampaa kiertää esim. joku suoraan edessä reitillä oleva ukkospilvi tai -rintama? Jos siis on tarvetta tehdä mutka pois reitiltä ja palata takaisin?
Entä korkeudenmuutokset, jos sää näyttää siltä että olisi parempi muuttaa pintaa niin pyydetäänkö vaan "request FLxxx", ilman muuta selitystä. Entäs jos reittiin sisältyy korkeussteppejä, kai nekin pitää pyytää erikseen vaikka plaanissa lukevatkin?
Miten pyydetään, tai onko lennonjohdon kannalta toivottavaa pyytää aloittaa laskeutuminen kun ylitetään TOD(?). Vai odotellaanko kiltisti että johto antaa selvityksen lähestymiseen ja sitten aloitetaan laskeutuminen pinnoilta? Esimerkkinä vaikka Suomen sisäiset lyhyehköt reittilennot.
Reitillä olevan ukkospilven kiertoon pyydetään yleensä uusi ohjaussuunta, esim "Request heading xxx to avoid (CB/build up)".
Lentopinnan muutokset voidaan pyytää juuri noin kun esitit, mutta jos pyyntöön on syynä esim turbulenssi, niin se yleensä mainitaan, esim "Requesting FL360, due turbulence(/chop) on FL340".
Reitin steppejä ei ylensä ole tarvetta pyytää, ATC antaa sopivia lentopintoja kun pystyy tai on tarpeen. Lentäjät pystyy vaikuttamaan lennon aikana paljonkin siihen millä pinnoilla lennetään, eli nuo plaanatut pinnat ei läheskään aina sellaisenaan toteudu.
Pinnalta alaspäin lähdettäessä ATC antaa usein ennen TOD:ia selvityksen "when ready, descent to FLxxx", tai jos ko. selvitystä ei ole saatu lentäjä voi pyytää "request descent". Toivottavasti vastaus oli tarpeeksi epäselvä...
mtanttar:
Kiitoksia kattavasta vastauksesta.
Navigation