Timelapse-videota

<< < (5/6) > >>

RikuK:
Nostellaanpas ketjua pienen taon jälkeen.

Tosissaan itsekin olen lähivuosina innostunut tekemään timelapse- videoita ja koko ajan yritän kehittää/opetella eri tekniikoita. Itse timelapsessa kiehtoo mahdollisuus nähdä mitä silmä ei näe ja sen avulla helposti syntyvä 4k video.
Nyt talven aikaan yritin Kajaanissa väsätä jonkunlaista matskua, lyhyeksi jäi, mutta tässäpä se on:

https://vimeo.com/98321726

freelaw:
Makee video! Oisko sulla avata enemmän kuvaustekniikkaasi?

RikuK:
Kiitos!

Periaatteessa video koostui timelapsesta ja hyperlapsesta.

Timelapsessa kamera ottaa kuvia jonkun intervallin (aika kuvien oton välissä) mukaisesti, minun tapauksessani erillisellä ohjaimella tai softalla joka asennetaan muistikortille. Joissakin klipeissä käytin moottorisoitua slideriä (itselläni käytössä 1m pitkä slider), joka liikkuu aina kuvan oton jälkeen. Slideriä ohjataan erillisellä ohjaimella, jolla asetaan moottorin ja kameran asetukset.
Esim. timelapse sliderin kanssa 00:25

Hyperlapsessa käytössä on vain kamera ja tripodi. Siinä periaatteessa liikun itse tripodin kanssa aina kuvan jälkeen, matka vaihtelee klipin mukaan, joskus liikun esim. 3cm tai vaikka 20cm kuvien välissä. Aivan alussa valitsen jonkun tietyn kohdan mihin aina "tähtään" liikeen jälkeen. Kuitenkin olen inhimillinen ja tähtäys hyppelee vähäisen aina kuvien välissä. Tätä varten kuvat pitää vakauttaa erillisellä ohjelmalla, missä valittu keskipiste tulee suureksi avuksi, jonka avulla vakauttuminen on paljon helpompaa. Hyperlapse on myös mahdollisista, jos ei ole varsinaisesti mitään keskipistettä, esimerkiksi jos teet vaikka hyperlapsen veneestä, mutta lopputulos ei ole aina niin mieluinen.
Esim. hyperlapse: 01:11

Yleisesti yritän aina käyttää vähintään puolen sekunnin valotusaikaa, että saadaan kaiken näköinen muu härdelli pois, eli useimmiten vaikka linnut tai ihmiset. Muutenkin lopputuloksesta tulee paljon sulavampi sen jälkeen ainakin omaan makuun. Näitten lisäksi riittää kaiken näköistä muuta vaiheita, valotuksen vaihto timelapsesta (esim. auringonlasku), editointiprosessi...  Kysy vain jos kiinnostaa  Itse koko ajan yritän oppia/kehittää eri osaalueita ja vielä riittää paljon opittavaa!

Jussinakki:
Loistavaa materiaalia Rikulta! Paljon pitää tehdä töitä kuitenkin hienon lopputuloksen aikaansaamiseksi. 

RikuK:
Kiitän Juho. Tekemällä oppii!

Navigation

Up one level

Next page

Previous page