FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.18, 22:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Oletko sukua jollekkin julkkikselle?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] Reply Print
Author Topic: Oletko sukua jollekkin julkkikselle?  (Read 11085 times)
Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

Re: Oletko sukua jollekkin julkkikselle?
« Reply #80 on: 28.02.09, 21:19 »

Meijän sukuhaarassa ei mun lisäksi oo ketään julkkiksia. Olin noin 14 vuotta sitten Joka kodin asuntomarkkinoissa Remonttireiskan haastattelussa.
Tuomas Tuppurainen

Date Registered: 06.01.08

« Reply #81 on: 07.03.09, 21:49 »

Iso ukki voitti joskus aikoinaan Olympia hopeaa ampumahiihdossa.  Smiley  Ja samassa sukukirjassa ainakin seikkailee Allu Tuppurainen. Nytpä vasta huomasin että jos etunimen lukee taka perin ja sukunimen normaalisti, tulee mun äitin nimi.  Grin

edit. En tiedä onko niin kuuluisaa, mutta Suomussalmen vaakunassa on neljä "palavaa taloa" niin se kuvaa sitä että siellä oli neljä semmosta suurta, varkasta tilaa ja yksi niistä on mun ukin lapsuuden koti. Se on muutaman kilometrin päästä meidän mökistä ja sinne aina kesäisin tulee mopolla ajeltua syömään mansikoita Cheesy
« Last Edit: 10.03.09, 13:23 by Tuomas Tuppurainen »
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #82 on: 07.03.09, 22:16 »

Semmosia kavereita ainakin on sukupuuni oksanhaaroissa, kuin Juice Leskinen (sana- ja säveltaituri), Martti Talvela (oopperalaulaja) ja Eero Heinonen (Rasmuksen basisti). Mainittujen kanssa on siis yhteisiä esipolvia. Jari Litmanenkin vissiin on jonkun mutkan kautta, mutta en nyt ole ihan tyyten päässyt selvyyteen minkä.

Yleisesti ottaenhan tuommoiset traditionaalista itäsuomalaista sukunimeä kantavat ovat keskenään sukua, kun kyllin kauas mennään (tuli tuosta Kapasesta mieleen). Tosin historiankirjat eivät yleensä riitä sitä todistamaan, mutta DNA auttaa nykyisin siinä, missä kellastuneet lehdet eivät. Karjalassa, sittemmin myös Savossa kun maailmanhistoriassa annettiin ensimmäiset periytyvät sukunimet myös rahvaalle. Länsi-Suomessahan tapa pahimmillaan yleistyi vasta 1900-luvun alussa ja on usein joko johdettu talonnimestä tai temmattu tuulesta, eikä täten kerro välttämättä sukulaisuudesta mitään. 1800- ja etenkin 1900-luvullahan on ollut suuressa määrin myös tapana vaihtaa perinteisiä sukunimiä uusiin, ihan vaan keksittyihin. Minusta tämä on kohtalaista historiantärvyytä, monet perinteisistä nimistä kun juontavat juurensa varhaiskeskiajalle, ainakin 1300-1400 -luvulle, jollei osin kauemmaksikin. Vanhimpia sukunimiä ovat pääsääntöisesti karjalaiset eläinaiheiset nimet (Karhu, Hiiri, Myyrä, Varis sun muut linnut ja nisäkkäät), sitten vanhat nen-loppuiset nimet. Kukin tekee tietty niin kuin haluaa, mutta minä olen vähän nihilisti tässä lajissa.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
arttula
Former member
« Reply #83 on: 07.03.09, 23:45 »

Vanhimpia sukunimiä ovat pääsääntöisesti karjalaiset eläinaiheiset nimet (Karhu, Hiiri, Myyrä, Varis sun muut linnut ja nisäkkäät), sitten vanhat nen-loppuiset nimet.
-A-

Täältä ilmottautuu sitten yksi nisäkäs -julkkis: Äitini puolelta olen Susi, ja siis Inkeristä. Pienenä oli kiva kutsua itseään Sudenpennuksi... Smiley
Jaakko Koponen

Date Registered: 05.03.07

« Reply #84 on: 09.03.09, 20:02 »

Kysymys otsikossa.

Itse olen todella todella kaukaista sukua Wrightin veljeksille.

No joo tyhmä Topicci  Embarrassed

"Amerikan äitini" (vaihto-oppilaana ollessani) kertoi olevansa Wrightin veljesten pikkupikkuserkku... Grin
Hannu Virpi

Date Registered: 11.10.05

« Reply #85 on: 09.03.09, 20:39 »

Pitkään luulin olevani Axeli Virpi -nimisen sävelnikkarin sukua.  thmbup Lopulta kuitenkin asiaa pengottuani selvisi, että kyseessä on salanimi, joka kuuluu venäläissuomalaiselle muusikolle Robert von Essenille.  Sad  Hänellä on ollut muitakin taiteilijanimiä käytössä. Mistä lie tuon AV:n keksinyt - olisiko kuitenkin sattunut tuntemaan jonkun meikäläisen sukulaisen.  Undecided  Yksi tanssimuusikko suvussani ainakin on, sen tiedän, mutta tietääkseni ei muita musiikilla itseään elättäviä minun lisäkseni. Ja oliko tuokaan Axeli mikään varsinainen julkkis - ehkä paremminkin siellä taustajoukoissa hääräilijä...
« Last Edit: 09.03.09, 23:26 by Hannu Virpi »
Pages: 1 ... 3 4 [5] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1