Flyga online star/Sid

(1/2) > >>

Adam:
jag vill börja med sid och star men hur vet man vilken man ska ta? nån som kan hjälpa mig bilder eller nått. vi säjer att jag flyger essa-essg hur vet jag vilken inflygningsväg jag ska ta. och när jag startar vilken utflygningsväg. tack på förhand
//Adam

ekepeke:
Hejsan!

Sid/stars ger flygledaren ut och den behöver du bara knappa in din FMS. Flyger du på unicom behöver du inte nån sid och star om du inte vill.

mvh            Erik Linge

PS: du behöver inte flyga SID eller star om du inte vill. Skriva bara tex NO SID/STAR i remarks DS

Nigge:

Hejsan!

Sid/stars ger flygledaren ut och den behöver du bara knappa in din FMS. Flyger du på unicom behöver du inte nån sid och star om du inte vill.

mvh            Erik Linge

PS: du behöver inte flyga SID eller star om du inte vill. Skriva bara tex NN SID/STAR i remarks DS

Det är även viktigt att när du begär clearence från ATC att du säger att du inte KAN flyga sid eller star och inte gör en readback som säger att du accepterar den sid eller den star du fått...

Och till Adam... hur du väljer en STAR: du kollar vilken din sista punkt i flightplanen är, sen är det bara att kolla upp vilken bana som vänds på flygplatsen dit du ska, och sen kolla i kartorna för den flygplatsen vilket star som hör ihop med din sista punkt i flightplanen...

svårare än så är det inte!

jouko:

vi säjer att jag flyger essa-essg hur vet jag vilken inflygningsväg jag ska ta. och när jag startar vilken utflygningsväg.
//Adam

När Du ska flyga ESSA-ESGG så är "flightplan" i regel
ARS UN623 BEDLA UN866 MOXAM   Då startar den 'riktiga' flygningen från Aros och följaktligen slutar SID i ARS.
Tex om Du ska starta från 19R på Arlanda så heter SID naturligtvis enligt charts AROS3G (Aros är den första punkten i Din plan och således sista punkten i SID).
När Du närmar Dig Göteborg så ser Du att din flightplan slutar på Moxam. Då kollar Du vad det finns för STAR för den bana Du ska landa på som startar från Moxam.
Ska Du landa på 21:an så heter STAR MOXAM3F. Ska Du landa på 03 p g a nordliga vindar så heter Star MOXAM2E.
Svårare eller lättare än så är det finte.   
/J

thomashjelm:

NN SID/STAR i remarks

Vad betyder det?

/T

Navigation

Up one level

Next page