Anpassningar till FSX

(1/1)

MarkkuS:
Hej!
Jag själv använder enbart FS9, men tittar ändå lite på FSX. Främst för att jag håller på konstruktion av mitt hemmafält (ESQO Arboga) och jag vill helst att det kommer att fungera någorlunda även i FSX. Tyvärr läser jag oroande nyheter på andra hemsidor. Exempelvis har jag fått för mig att transparens skapad med alpha-kanal och lagring i DXT1-filer inte fungera i FSX? Kanske har missförstått det hela. Däremot verkar det mera klart att rotera-mot-användar-objekt gjorda för FS9, inte kommer inte fungerar i FSX? Dessa "problem" verkar att ha ökat efter senaste uppdateringen (SP2) av FSX.

Har någon mer info om detta?

mvh

Kestrel:
Markku!

Svaret är ja och nej. För ögonblicket (FSX med SP1) fungerar både transparensen i DXT1-texturer och "rotate to user" alldeles utmärkt. Jag har själv massor av träd, en del gjorda med "gammaldags" API-teknik i EOD och en del gjorda med FSDSv3 och därefter behandlade i MDL Teaker II. Alla fungerar utmärkt. Bild på björkar i Älmhult nedan.

Däremot säger några som yttrat sig på Avsims FSX-forum och på FSDeveloper att det inte ska gå efter installation av SP2. Vi får se...

På nå´t sätt ska det nog lösa sig!
Erik

[ Attachment not found - or removed ]

MarkkuS:
Hej!
Jag vi får väll se hur det går. Anledningen är att jag frågrar är att jag är "nästan klar" med v1.0 av ESQO. Nu återstår bara alla träd runt fältet. Träd är ju ofta gjorda med "rotate-to-user" och transparens. Så jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Enbart för FS9 (och FSX och SP1) vilket i dagsläget inte kanske är helt fel eller att sikta längre fram. Tyvärr vet jag inte vad alternativen till nuvarande metoder är. Så det lutar nog mot att jag fortsätter som jag tänkte. Så får jag väl uppdatera mitt "verk" senare om det behövs.
--------
Snygg bild du skickade med!
Är sädesfältet gjort med transparens-texturer?

mvh

Kestrel:
Ja, fortsätt Du Markku! Vad jag förstått är det många som håller kvar vid FS9 vilket jag mycket väl begriper; strulet med uppdateringarna SP1 och SP2 för FSX kan ju skrämma vem som helst. Skulle den version Du lägger ut inte passa för FSX SP2 har Du ju i ändå alla glada FS9-användare kvar som presumtiva "kunder".

Själv kör jag dock envist FSX och bara FSX; jag tycker att det ur en "lågt-och-sakta-flygares" synvinkel finns så många visuella fördelar att det mer än väl uppväger de problem Microsoft lägger på oss med ojämna mellanrum!

Grässtråna på bilden är lätt omfärgade objekt från filen "kobbe_s_vegetation.zip" som finns bl.a. på Avsim. Alldeles utmärkt vegetation som går lätt att placera ut med t.ex. EZScenery eller Instant Scenery. Avsedda för FS9 men funkar lika bra i FSX(SP1!) efter konvertering av texturfilsformatet från DXT3 till DXT1.

Jag kanske borde komplettera mitt första inlägg i tråden med att det förstås kan tänkas att problemen med transparens och "rotate to user" är knutna till DX10 så att vi som håller oss till XP och DX9 klarar oss. Som jag sa; vi får se...

Hälsningar!
Erik

Navigation

Up one level