Färg på vatten

(1/1)

MarkkuS:
Hej!
Jag använder Ultimate Terrain och den (eller något annat) verkar har ändrat på default-färgen på vattnet. I Mälaren och vattendrag runt den, är vattenfärgen ljus blå. Som man vore nere i Thailand eller liknande! Väldigt onaturligt. I en annan dator med FS9 och inga tillägg, är färgen på vattnet betydligt mörkare. Därför var min avsikt att ändra på vattenklasserna och förhoppningsvis få en annan färg.

Jag har arbetat en del med Sbuilder och trodde att det skulle vara enkelt att ändra på vattnet. Men tyvärr blir det inte som jag har tänkt mig. I Sbuilder så går generering av en bgl-fil bra, innehållande en ny vattenklass, men den ger inte någon märkbar effekt i FS. Jag har installerat den nya bgl-filen högst upp i FS-scenery-db (prioritet 1). Övriga filer som ingår i samma projekt (nya landklasser, VTP mm) fungerar utmärkt. Men inte vattenklassen (som det ser ut).

Kanske är det så, att de texturer jag väljer i mellan, är för lika? I Sbuilder finns en "preview" av texturer. I den är det stor skillnad mellan olika vattentexturer, men kanske översätts dessa till andra texturer i FS?

Det vore intressant att kunna följa upp exakt vilken bmp-fil som laddas i FS och används för vattentexturen. Jag försökt läsa om detta i bl.a. SDK för terrain, men jag har inte lyckats förstå det hela fullständigt ännu.

mvh

Kestrel:
Hej igen Markku!

Eftersom det snart gått ett år sedan jag avinstallerade FS9 har jag inget bra svar att ge Dig; tänkte bara visa hur man kan göra i FSX och kanske finns motsvarande instrument i FS9; får erkänna att jag inte minns.

Till FSX finns det lilla programmet TMFViewer där man bl.a. kan titta på "worldwc.bgl" med nedanstående resultat. I det aktuella fallet stod markören (som ju inte kommer med på skärmdumpen) i ett ljusblått parti med "value=1" vilket också betyder "water class =1" i t.ex. EZ-landclass och praktiskt nog textur nummer "301xxxxx.bmp" i scenery\world\texture. "Value=2" betyder textur 302xxx.bmp, osv.

Som sagt; inte minns jag men det kanske går att göra på motsvarande sätt i FS9! För övrigt håller jag med om att dämpade vattenkulörer oftast är snyggare!
Erik

[ Attachment not found - or removed ]

[ Attachment not found - or removed ]

Navigation

Up one level