Problem med glans på winglets.

<< < (5/5)

Daniel:
Nu funkar det!

Nigge:
Flyttar den här tråden till UTVECKLINGsdelen av forumet.

MarkkuS:
Hej!

Nu funkar det!

Det var ju bra det! 

Ett problem som många nybörjare har är allt tal om DXT-format och alpha-kanaler. Åtminstone hade jag problem med detta. För det första är DXT-formatet ett speciellt format som FS-använder för texturer. Både vid målningar av flygplan och texturer för byggnader. DXT-filen är en komprimerad bitmapsfil och tar därför mindre minne och visas snabbare på skärmen. Filen i vilket dxt-texturen lagras, har dock oftast (alltid?) ett filnamn med ändelsen '.bmp'. Om man försöker öppna en sådan fil i en "vanlig" bild-editor (Paint etc.) så visas ett konstigt mönster, vilken inte alls liknar det man förväntar sig. Hur vet man om filen är en dxt-fil eller inte? Enklast är att försöka öppna den med imagetool eller motsvarande program. Om det lyckas, kan man i programmet få ytterligare info om bildfilen.

Ett annat begrepp som ofta nämns är alpha-kanal. I den "kanalen" kan man ge tilläggsinformation till bilden. Alpha-kanal lagras tillsammans med bilden i samma fil. Alpha-kanalen är inget speciellt för FS, utan den används även i andra grafik-applikationer. I FS kan  alpha-kanalen användas för att sätt graden av transparens (för byggnader) och glans (flygplan). Detta görs genom att (som andra sagt i den här tråden) sätta ett gråskalevärden på hela bilden. Beroende på hur "bred" (antal bitar) som alpha-kanalen innehåller, lagras bildfilen i olika dxt-format. Formatet DXT1, innehåller en 1 bit bredd alpha-kanal. Dvs. för varje bildpunkt finns det en 1 bit alpha-info. Det medför att transparens för byggnader antingen är på (helt genomskinlig) eller av (inte alls genomskinlig). Formatet DXT3 innehåller fler bitar (4) per bildpunkt, vilket gör att man kan få en varierande grad av transparens (eller glans). I FSX används även DXT5, men jag känner inte till något om det. DXT2 och DXT4 finns definierade men jag har inte sett om de används i FS.

På webben finns mycket skrivet om DXT-formatet.
Exempelvis: http://cache-www.intel.com/cd/00/00/32/43/324337_324337.pdf

Jag bör tillägg att jag själv fortfarande betraktar mig som nybörjar i detta ämne. Om det finns några sakfel i ovanstående text är jag tacksam om någon påpekar dessa.

mvh

Navigation

Up one level

Previous page